Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomalaista koulutusjärjestelmää on perinteisesti maailmanlaajuisesti pidetty yhtenä maailman parhaista ja aivan syystä. Se on rakennettu veronmaksajien rahoilla suomalaisten lasten ja nuorten sivistämiseksi. Nyt tätä järjestelmää käytetään kuitenkin häikäilemättömästi hyväksi kaupallisessa maahanmuuttobisneksessä, jonka ensisijainen motiivi ei ole koulutus vaan rahastus ja oikotien luominen Eurooppaan.
Tuoreessa lehtiartikkelissa (Iltalehti 9.6.2025) tuodaan esiin, kuinka muun muassa eräs yritys tarjoaa aasialaisille perheille maksua vastaan pääsyn suomalaiseen lukioon. Kyseessä ei ole mikään virallinen valtion hanke, mutta sitä markkinoidaan sellaisena ulkomailla. Perheet maksavat jopa 25 000 euroa siitä, että alaikäinen lapsi lähetetään yksin Suomeen kielitaidottomana ja ilman todellista mahdollisuutta integroitua suomalaiseen kouluyhteisöön. Opiskelupaikan myynti tällä tavalla varsinkin alaikäisten ollessa kyseessä on eettisesti arveluttavaa, pedagogisesti kestämätöntä ja kansallisesti vahingollista.
Kyse ei ole yksittäistapauksesta. Yrityksen toiminta perustuu järjestelmälliseen ulkomaisen työvoiman ja opiskelijoiden rekrytointiin, jota osa suomalaisista kunnista ja oppilaitoksista näyttää tukevan osin ehkä tietämättään ja osin kyseenalaisten taloudellisten kannustimien vuoksi. Samaan aikaan suomalaisissa kouluissa kamppaillaan resurssipulan kanssa, ryhmäkoot kasvavat ja erityisoppilaiden tukeminen on yhä vaikeampaa. Verovaroja ei ole varaa käyttää liikemiesten tai oppilasagenttien hyväksi.
Edellä kuvattujen kaltaisten yritysten toiminta on vaikuttanut Suomi-kuvaan erittäin kielteisesti erityisesti Kiinassa. Katteettomat lupaukset, opiskelijoiden puutteelliset olosuhteet ja rahalliset menetykset ovat johtaneet kiinalaisten vanhempien pettymykseen ja turhautumiseen, mikä on saanut vanhemmat levittämään varoituksia suomalaisesta koulutuksesta sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä. Tapaus rapauttaa Suomen mainetta luotettavana ja laadukkaana koulutusmaana ja saattaa pitkään varjostaa suhteita aasialaisiin perheisiin ja opiskelijoihin.
Tilanne on kestämätön. Hallituksen on tarpeen selkeyttää linjausta. Suomalainen koulu on ensisijaisesti suomalaisia varten, eikä verovaroin kustannettu koulutus saa olla globaali hyväntekeväisyyspalvelu. Koulujärjestelmää ei saa käyttää takaovena, jolla edistetään maahanmuuttoa.
Lisäksi on syytä tarkastella, missä määrin kuntien ja oppilaitosten yhteistyö näiden kaupallisten toimijoiden kanssa täyttää julkisen toiminnan eettiset ja lailliset vaatimukset. Alaikäisten maahantulo ilman huoltajaa koulutuksen nimissä vaatii tiukempaa valvontaa ja tarvittaessa lainsäädännöllisiä rajoitteita. Eduskunnan on otettava asia vakavasti ja hallituksen ryhdyttävä välittömiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.
Edellä olevan perusteella ehdotan,