Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kulutuskeskeisen elämäntavan seuraukset näkyvät maapallolla ihmiskunnan olemassaoloa uhkaavana ympäristökriisinä. Ilmasto kuumenee YK:n tuoreen raportin mukaan nykyuralla 2,7 astetta.https://news.un.org/en/story/2021/09/1100242 Silti nykytilassakin on edelleen sallittua mainostaa ilmaston kuumenemisen tärkeimpiä aiheuttajia, kuten fossiilisia polttoaineita ja lihaa. On siis täysin sallittua kannustaa ja ohjata toimintaa ympäristökriisiä kiihdyttävään kuluttamiseen, vaikka eletään ratkaisevia vuosia suunnan kääntämiseksi kohti kestävää maailmaa.
Viime aikoina esimerkiksi Badvertising-kampanja on tehnyt mainonnan päästöjä kiihdyttäviä vaikutuksia tunnetuiksi.https://www.badverts.org/ Mindgames on Wheels -raportissa ruoditaan katumaastureiden yleistymistä autovalmistajien systemaattisen markkinoinnin vaikutuksesta, ja osittain tämän takia kohonneeseen päästömäärään per ajettu kilometri, per myyty auto.https://static1.squarespace.com/static/5ebd0080238e863d04911b51/t/6065dbeb73734b58372d797b/1617288180453/Mindgames+On+Wheels+-+how+advertising+sold+false+promises+of+safety+and+superiority+with+SUVs.pdf
Mainonnan ilmastoperusteiselle rajoittamiselle on tilausta. Tällä hetkellä Helsingissä ja Amsterdamissa on päätetty selvittää mahdollisuuksia rajoittaa ilmastohaitallista mainontaa, Tampereella ja Tukholmassa aiheesta on tehty hiljattain valtuustoaloite. Myös esimerkiksi Lontoossa ja Pariisissa ulkomainontaa rajoitetaan arvoperusteisesti: mm. seksististä ja etnistä syrjintää hyödyntävää mainostamista on rajoitettu.https://www.globalcitizen.org/en/content/paris-france-bans-sexist-ads-discrimination-homoph/ ja https://www.globalcitizen.org/en/content/beachbodyready-ban-london-mayor-body-image/
Onkin aiheellista pohtia valtiotason rajoitustoimia ilmastohaitallisen mainonnan rajoittamiseksi, kuten joidenkin muiden haitallisten tuotteiden mainonnan kanssa on tehty.Tupakan mainonnasta PeVL 4/1976. Esimerkkeinä tällaisista selkeästi ilmastohaitallisista hyödykekategorioista ovat fossiiliset polttoaineet ja liha.
Edellä olevan perusteella ehdotan,