Viimeksi julkaistu 9.2.2024 20.26

Toimenpidealoite TPA 70/2021 vp 
Mai Kivelä vas 
 
Toimenpidealoite ilmastohaitallisen mainonnan kieltämisestä Suomessa

Eduskunnalle

Kulutuskeskeisen elämäntavan seuraukset näkyvät maapallolla ihmiskunnan olemassaoloa uhkaavana ympäristökriisinä. Ilmasto kuumenee YK:n tuoreen raportin mukaan nykyuralla 2,7 astetta.https://news.un.org/en/story/2021/09/1100242 Silti nykytilassakin on edelleen sallittua mainostaa ilmaston kuumenemisen tärkeimpiä aiheuttajia, kuten fossiilisia polttoaineita ja lihaa. On siis täysin sallittua kannustaa ja ohjata toimintaa ympäristökriisiä kiihdyttävään kuluttamiseen, vaikka eletään ratkaisevia vuosia suunnan kääntämiseksi kohti kestävää maailmaa. 

Viime aikoina esimerkiksi Badvertising-kampanja on tehnyt mainonnan päästöjä kiihdyttäviä vaikutuksia tunnetuiksi.https://www.badverts.org/ Mindgames on Wheels -raportissa ruoditaan katumaastureiden yleistymistä autovalmistajien systemaattisen markkinoinnin vaikutuksesta, ja osittain tämän takia kohonneeseen päästömäärään per ajettu kilometri, per myyty auto.https://static1.squarespace.com/static/5ebd0080238e863d04911b51/t/6065dbeb73734b58372d797b/1617288180453/Mindgames+On+Wheels+-+how+advertising+sold+false+promises+of+safety+and+superiority+with+SUVs.pdf 

Mainonnan ilmastoperusteiselle rajoittamiselle on tilausta. Tällä hetkellä Helsingissä ja Amsterdamissa on päätetty selvittää mahdollisuuksia rajoittaa ilmastohaitallista mainontaa, Tampereella ja Tukholmassa aiheesta on tehty hiljattain valtuustoaloite. Myös esimerkiksi Lontoossa ja Pariisissa ulkomainontaa rajoitetaan arvoperusteisesti: mm. seksististä ja etnistä syrjintää hyödyntävää mainostamista on rajoitettu.https://www.globalcitizen.org/en/content/paris-france-bans-sexist-ads-discrimination-homoph/ ja https://www.globalcitizen.org/en/content/beachbodyready-ban-london-mayor-body-image/ 

Onkin aiheellista pohtia valtiotason rajoitustoimia ilmastohaitallisen mainonnan rajoittamiseksi, kuten joidenkin muiden haitallisten tuotteiden mainonnan kanssa on tehty.Tupakan mainonnasta PeVL 4/1976. Esimerkkeinä tällaisista selkeästi ilmastohaitallisista hyödykekategorioista ovat fossiiliset polttoaineet ja liha. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin sen selvittämiseksi, miten ilmastohaitallista mainontaa voitaisiin rajoittaa lainsäädännöllä Suomessa vähintään fossiilisten polttoaineiden ja lihan osalta 
Helsingissä 23.9.2021 
Mai Kivelä vas