Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että "jos liikenteen ja erityisesti dieselin verotusta uudistetaan, ammattibiodieselin käyttöönoton mahdollisuuksia selvitetään" (Neuvottelutulos hallitusohjelmasta 3.6.2019, s. 114). Hallitus antoi 31.10.2019 lakiesityksen bensiinin ja dieselöljyn veronkorotuksesta, ja esityksen mukainen polttoaineiden veronkorotus tuli voimaan 1.8.2020. Lakiesityksen antamisen yhteydessä ei noussut esille hallitusohjelmassa mainittu ammattibiodieselin käyttöönottomahdollisuus.
Raskaassa liikenteessä siirtyminen sähköiseen liikenteeseen ei ole käytännössä mahdollista, eikä laajamittainen siirtyminen vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten kaasun tai vedyn, käyttöön ole lähitulevaisuudessa mahdollista tankkausverkoston puuttumisen takia. Tästä syystä järkevin lyhyellä aikavälillä mahdollinen tapa vähentää raskaan liikenteen päästöjä, edistää siirtymää pois fossiilisista polttoaineista ja lisätä ympäristöystävällisyyttä olisi laajamittainen biodieselin käyttö.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on esittänyt, että Suomessa otetaan käyttöön hallitusohjelmassa mainittu ammattibiodiesel, jolla lievennettäisiin tehtyjen polttoaineveronkorotusten vaikutusta kuljetusyrityksille. ja ammattibiodieselin käyttöönotto vaatisi raskaan tavaraliikenteen hyödyntämän ja muun dieselin eriyttämistä toisistaan verotuksessa. Veroratkaisu on käytössä monessa EU-maassa, ja sillä alennetaan tavaraliikenteessä käytettävän dieselin verotusta.
SKAL:n arvion mukaan elokuun 2020 alussa tapahtunut polttoaineverojen korotus nosti kuljetuskustannuksia Suomessa lähes 80 miljoonalla eurolla vuodessa. Ammattibiodieselin käyttöönotto myös Suomessa parantaisi suomalaisten vientiyritysten kustannuskilpailukykyä, ja samalla se lisäisi uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin osuutta tavarakuljetuksissa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä esittää, että hallitus ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin ammattibiodieselin käyttöönottamiseksi ja valmistelee siitä esityksen yhteistyössä kuljetusalan järjestöjen kanssa, jotta vientiyritystemme kustannuskilpailukyky paranisi ja uusiutuvan dieselin käyttö lisääntyisi.
Edellä olevan perusteella ehdotan,