7.1
Varhaiskasvatuslaki
42 §.Suunnittelun, arvioinnin, valvonnan ja lupamenettelyn tiedonsaanti.
Pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan säännöksen uutta sisältöä. Jatkossa pykälässä säädettäisiin varhaiskasvatuksen suunnittelun, arvioinnin ja valvonnan tiedonsaannin lisäksi yksityisen varhaiskasvatuksen lupamenettelyyn liittyvistä viranomaisten tiedonsaantioikeuksista.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi
4 momentti
, jossa säädettäisiin aluehallintovirastojen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston oikeudesta välttämättömien tietojen saantiin muulta viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta. Ehdotetun säännöksen mukaan aluehallintovirastoilla ja Valviralla olisi pyydettäessä oikeus saada tietoja palveluntuottajan veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvien rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvollisuuksien hoitamisesta, toiminnasta, taloudesta ja kytkennöistä, jos tiedot ovat välttämättömiä yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittamista koskevan lupahakemuksen käsittelemiseksi tai 43 a §:ssä tarkoitettujen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämiseksi tai valvomiseksi. Aluehallintovirastoilla ja Valviralla olisi oikeus saada tietoja pyydettäessä, eikä muilla viranomaisilla olisi oma-aloitteista velvollisuutta toimittaa tietoja. Tietojensaantioikeus olisi määritelty välttämättömyyskriteeriin sitoen.
Tietojen käyttötarkoituksena olisi selvittää, täyttyvätkö varhaiskasvatuslain 43 a §:ssä säädetyt yleiset edellytykset. Koska luvan myöntäminen edellyttää, että aluehallintovirasto on tarkastanut yleisten edellytysten täyttymisen, liittyisi tietojen käyttö olennaisesti myös luvan myöntämiseen. Varhaiskasvatuslain 43 a §:n mukaan yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten tulee täyttyä koko toiminnan ajan. Ehdotettu sääntely parantaisi mahdollisuuksia varmistaa, että edellytykset yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittamiseksi ovat kunnossa sekä lupaa hakiessa että toiminnan aikana.
Ehdotetun tiedonsaantioikeuden nojalla lupaviranomainen voisi hankkia asetuksessa 890/2022 säädettyjä ja lupahakemukseen tarvittavia liitteitä muilta viranomaisilta ja julkista tehtävää hoitavalta, eikä luvanhakijan tarvitsisi hankkia ja toimittaa kaikkia vaadittuja liitteitä itse. Keskeisiä viranomaisia, jolta tietoja voitaisiin pyytää, olisivat esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallitus, Ulosottolaitos, Oikeusrekisterikeskus ja Verohallinto. Viranomainen voisi pyytää esimerkiksi kaupparekisteritiedot, konkurssirekisteritiedot, liiketoimintakieltorekisterin tiedot sekä tiedot ulosottorekisteriä ja muista verohallinnon rekistereistä varhaiskasvatustoimijan yleisten edellytysten täyttymisen varmistamiseksi.
Julkisuuslaissa säädetään oikeudesta saada tieto viranomaisten julkisista asiakirjoista sekä viranomaisessa toimivan vaitiolovelvollisuudesta, asiakirjojen salassapidosta ja muista tietojen saantia koskevista yleisten ja yksityisten etujen suojaamiseksi välttämättömistä rajoituksista samoin kuin viranomaisten velvollisuuksista lain tarkoituksen toteuttamiseksi. Lupahakemukseen sisällytettävät sekä yleisten edellytysten täyttymisen arvioimiseksi ja valvomiseksi tarvittavat tiedot saataisiin osin julkisista rekistereistä, kuten kaupparekisteristä, mutta esimerkiksi osa ulosottotiedoista ja henkilön taloudellista asemaa kuvaavista tiedoista on salassa pidettäviä. Tämän vuoksi aluehallintovirastojen ja Valviran tiedonsaantioikeus koskisi myös salassa pidettäviä tietoja, jos ne ovat välttämättömiä lupahakemuksen käsittelemiseksi tai yleisten edellytysten täyttymisen selvittämiseksi tai valvomiseksi. Laissa olisi myös nimenomainen maininta siitä, että tiedot olisi annettava korvauksetta.
Eri viranomaistiedot voitaisiin pyytää myös hyödyntäen Verohallinnon harmaan talouden selvitysyksikön laatimia vakiosisältöisiä velvoitteidenhoitoselvityksiä. Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön toiminnasta säädetään Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetussa laissa. Lain 5 §:n 4 momentin mukaan selvitysyksikkö kuvaa velvoitteidenhoitoselvityksessä organisaation tai organisaatiohenkilön sekä näihin välittömästi tai välillisesti kytkeytyvän organisaation ja organisaatiohenkilön toimintaa ja taloutta sekä veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin taikka tullin perimiin maksuihin liittyvien velvoitteiden hoitamista. Kytkentöjen kuvauksella selvitetään organisaation toiminnassa päätösvaltaa käyttävät henkilöt ja organisaatiot. Velvoitteidenhoitoselvityksiä ei ole aiemman lainsäädännön perusteella ollut mahdollista saada yksityistä päiväkotitoimintaa varten.
Tietojen luovuttamistapaan sovellettaisiin yleislakina tiedonhallintalakia. Tiedonhallintalain 22 §:n 1 momentissa säädetään siitä, millä edellytyksillä viranomainen voi luovuttaa tietoja teknisen rajapinnan avulla. Edellytyksenä teknisen rajapinnan käyttämiselle on, että tietojen luovuttaminen on säännöllisesti toistuvaa ja luovutettavat tiedot vakiosisältöisiä. Esimerkiksi Harmaan talouden selvitysyksikön tuottamat vakiosisältöiset velvoitteidenhoitoselvitykset täyttävät tiedonhallintalain asettamat vaatimukset, jolloin tiedot voitaisiin luovuttaa teknisen rajapintaa hyödyntäen. Säännöllisesti toistuva ja vakiosisältöinen tietojen sähköinen luovuttaminen voidaan toteuttaa myös muulla tavalla, jos teknisen rajapinnan toteuttaminen tai käyttö ei ole teknisesti tai taloudellisesti tarkoituksenmukaista.
44 a §. Luvan hakeminen.
Pykälän 1 momentissa säädetään lupahakemuksen sisällöstä. Säännökseen esitetään lisättäväksi uusi 12 kohta, jonka mukaan lupahakemuksen olisi sisällettävä varhaiskasvatuksen tietovarannon Vardan käyttäjähallinnan ja tietosisällön varmistamiseksi tarvittavia välttämättömiä tietoja. Säännöksen nojalla hakemuksen voitaisiin edellyttää sisältävän esimerkiksi tiedon Varda-pääkäyttäjästä. Jokaisella toimijalla tulee olla tietovarannon tekninen pääkäyttäjä, josta vaaditaan nimi- ja sähköpostitiedot, jotta uusi varhaiskasvatustoimija on mahdollista luoda varhaiskasvatuksen tietovarantoon. Tieto tarvitaan lupahakemukseen, jotta se voidaan automaattisesti välittää Opetushallitukselle luvan myöntämisen jälkeen ja aloittaa saumattomasti uuden toimijan käyttäjähallintaprosessi Vardaan. Näin varmistettaisiin varhaiskasvatustietojen oikeellisuus ja ajantasaisuus kansallisessa tietovarannossa.
Hakemuksessa edellytettävät tiedot voisivat pitää sisällään myös muita varhaiskasvatuksen tietovarannon Vardan käyttäjähallinnan ja tietosisällön varmistamiseksi tarvittavia henkilötietoja. Henkilötietojen käsittelyn edellytyksenä olisi välttämättömyys mainitun käyttötarkoituksen kannalta. Uuden 12 kohdan lisäyksen myötä 1 momentin 11 kohtaan tehtäisiin muutos siten, että lauseen jäljessä olevan pisteen tilalle muutettaisiin puolipiste. Lisäksi 11 kohtaan täsmennettäisiin, että muilla tarvittavilla tiedoilla viitataan muihin kuin 1 momentin 1—10 kohdassa tarkoitettuihin tietoihin. Kyse olisi teknisluonteisista muutoksista.
46 §. Tietojen toimittaminen ja tallettaminen rekisteriin.
Voimassa olevassa pykälässä säädetään tiedoista, jotka luvan saaneista yksityisistä päiväkodeista tulee tallentaa palveluntuottajien rekisteriin. Lisäksi pykälässä säädetään palveluntuottajan rekisteristä poistamisesta. Pykälää ja sen otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin jatkossa myös tietojen toimittamisesta lupaviranomaiselle luvan käsittelemiseksi ja palveluntuottajan rekisteröimiseksi.
Pykälän
1 momentissa
ehdotetaan
säädettäväksi palveluntuottajan velvollisuudesta toimittaa lupaviranomaiselle tiedot lupakäsittelyä ja rekisteröintiä varten sähköisen asiointipalvelun kautta. Sähköisellä asiointipalvelulla tarkoitettaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 11 §:ssä tarkoitetun Soterin sähköistä asiointia. Palveluun kirjautuminen edellyttää vahvaa sähköistä tunnistautumista, joka tapahtuu Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ylläpitämän Suomi.fi-tunnistuksen kautta.
Pykälän
3 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin palveluntuottajan velvollisuudesta pitää rekisteriin tallennettavat yhteystiedot ajantasaisina. Vastaavasta velvoitteesta on säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain 17 §:ssä. Tämä varmistaisi yhdenmukaisen toimintatavan samassa rekisterissä. Tietojen tarkistaminen ja muutoksista ilmoittaminen tulisi tehdä sähköisesti Soterin kautta.
Ajantasaisina pidettäviä tietoja olisivat 44 a §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut palveluntuottajan ja toimitusjohtajan tai muun liiketoiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot, 2 kohdassa tarkoitetut toimipaikkojen yhteystiedot sekä 5 kohdassa tarkoitetut päiväkodin toiminnasta vastaavan johtajan yhteystiedot. Palveluntuottajan olisi ilmoitettava näissä tiedoissa tapahtuneista muutoksista sähköisesti. Näin lupa- ja valvontaviranomaisella olisi käytettävissään ajantasaiset ja eheät tiedot palveluntuottajista. Lupaviranomainen vastaisi edelleen rekisterinpitäjänä rekisteriin tallentamiensa tietojen täsmällisyydestä. Palveluntuottajan yhteystietojen päivittämisvelvollisuus olisi keino rekisterinpitäjän käsittelyn täsmällisyyden varmistamiseksi.
Sähköisen asioinnin ensisijainen tarkoitus on sujuvoittaa lupahakemuksen käsittelyä ja rekisteröinnin tekemistä. Lisäksi se parantaisi lupakäsittelyssä tarvittavien ja rekisteriin tallennettavien tietojen oikeellisuutta. Sähköisen asioinnin velvoittavuus koskisi vain niitä yksityisiä toimijoita, jotka hakevat päiväkotitoiminnalleen lupaa. Yksityinen perhepäivähoito on yhä ilmoitusmenettelyn piirissä, eikä velvoite koskisi yksityistä perhepäivähoitoa tarjoavia. Sähköisen asioinnin velvoittavuus kohdistuisi suoraan vain oikeushenkilöihin, joilla voidaan arvioida olevan riittävät tekniset valmiudet ja kyvykkyys sähköisen asioinnin käyttämiseen.
Varhaiskasvatuslain 53 ja 58 §:n mukaan valvontaviranomaisella on toimivalta antaa ohjausta ja neuvontaa sekä tarvittaessa määräys varhaiskasvatuslain vastaisen toiminnan puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta. Näitä toimenpiteitä voitaisiin kohdistaa myös yhteystietonsa päivittämättä jättäneeseen palveluntuottajaan.