1
Lakiehdotuksen perustelut
2 §. Yleiset periaatteet. Pykälässä säädetään toiminnanharjoittajan huolellisuusvelvoitteesta. 1 momentin mukaan elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään. Pykälän 2 momentin mukaan elinympäristöön vaikuttavaa toimintaa on harjoitettava siten, että terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy.
Pykälän 2 momentissa otettaisiin käyttöön omavalvonnan käsite, joka liittyy siinä säädettyyn huolellisuusvelvoitteeseen. Momentissa säädettäisiin edellä mainitun lisäksi, että elinympäristöön vaikuttavan toiminnan harjoittajan on tunnettava toiminnastaan aiheutuvat terveysriskit ja seurattava niihin vaikuttavia tekijöitä.
Toiminnanharjoittajan huolehtimisvelvollisuus (omavalvonta) on ollut laissa yleisenä periaatteena, mutta sitä ei ole aiemmin erikseen kirjattu lakiin samalla tavalla kuin esimerkiksi elintarvikelainsäädännössä.
Kysymys on valvonnan periaatteiden muutoksesta, jossa painopistettä voidaan siirtää yksityiskohdiltaan tarkasti säännellystä viranomaisvalvonnasta riskiperusteiseen viranomaisvalvontaan ja toiminnanharjoittajien omavalvontaan. Ehdotuksessa ei otettaisi käyttöön yleistä velvoitetta kirjallisen omavalvontasuunnitelman tai – järjestelmän käyttöönottamiseksi,
Vaikka kirjallista omavalvontasuunnitelmaa ei edellytettäisi, toiminnanharjoittajan tulee tarvittaessa esittää, miten toimintaan vaikuttavat riskit on tunnistettu, miten niiden vakavuus on arvioitu ja mitä riskien hallintakeinoja toiminnanharjoittaja ja työntekijät ovat ottaneet käyttöön.
4 §. Valvonnan johto ja ohjaus. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi sen mukaan kuin viraston nimestä on säädetty laissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta (669/2008).
4 a §. Valtakunnallinen valvontaohjelma. Pykälässä säädetään terveydensuojelulain keskusviraston velvollisuudesta laatia valtakunnallinen valvontaohjelma valvonnan toimeenpanemiseksi ja yhteensovittamiseksi.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin voimassa olevan lain mukaisesti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston velvollisuudesta laatia valtakunnallinen valvontaohjelma valvonnan toimeenpanemiseksi ja yhteensovittamiseksi. Pykälässä ei kuitenkaan enää säädettäisi valvontaohjelman sisältämistä pakollisista tiedoista.
Kuten nykyisinkin valvontaohjelmassa käsiteltäisiin erityisesti valvontakohdetyyppien riskinarviointia ja riskiluokitusta, kunnan valvontasuunnitelmien laatimista, valvonnan painopisteitä ja kohdentamista, kunnan valvontasuunnitelman toteutumisen arviointia, tietojärjestelmien hyödyntämistä ja raportointia sekä aluehallintovirastojen arviointi- ja ohjaustehtävien ja -käyntien sisältöä.
Ohjelma tarkistettaisiin tarvittaessa eikä pykälässä enää edellytettäisi tarkistamista vähintään kolmen vuoden välein. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.
Säännöksessä ei enää viitattaisi tämän lain mukaiseen valvontaohjelmaan osana valtakunnallista valvontaohjelmaa vaan tämän lain mukaisessa valvontaohjelmassa tulisi jatkossa ottaa huomioon ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelman yhteiset tavoitteet.
Ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelman laatisivat jatkossakin Elintarviketurvallisuusvirasto ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto yhdessä ympäristöterveydenhuollon kokonaisuus huomioon ottaen. Ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelmassa yhteiset tavoitteet liittyvät erityisesti valvonnan yleiseen sisältöön ja tavoitteisiin, riskiperusteisen valvonnan yleisiin periaatteisiin, valvonnan painopisteisiin ympäristöterveydenhuollon kokonaisuudessa, aluehallintovirastojen arviointi- ja ohjaustehtävien ja -käyntien yhteensovittamiseen ympäristöterveydenhuollon sisällä, raportoinnin yleisiin periaatteisiin, häiriötilanteisiin varautumisen ja muun valvonnan yhteensovittamiseen sekä kunnan valvontasuunnitelman laatimisen yleisiin periaatteisiin.
Tarkempia säännöksiä valtakunnallisen valvontaohjelman laatimisesta ja sisällöstä ei enää annettaisi valtioneuvoston asetuksella.
6 §. Kunnan terveydensuojelutehtävät. Pykälässä säädetään kunnan lakisääteisistä tehtävistä ja valvontasuunnitelman laatimisesta.
Pykälässä ei enää säädettäisi valvontasuunnitelman sisältämistä pakollisista tiedoista. Suunnitelma tarkistettaisiin tarvittaessa eikä pykälässä enää edellytettäisi tarkistamista vähintään kolmen vuoden välein. Suunnitelman tarkistaminen tulisi tehdä esimerkiksi terveydensuojeluun liittyvän lainsäädännön tai valtakunnallisen ohjeistuksen muuttumisen yhteydessä taikka merkittävän paikallisen valvontatarpeen muuttumisen seurauksena.
Paikallisten tarpeiden huomioon ottamisella tarkoitetaan valvontaresurssien kohdentamista paikallisesti tunnistettuihin riskikohteisiin. Valvontaresurssin kohdentamisessa tulisi ottaa huomioon valvonnan vaikuttavuus käytettävissä olevilla valvontaresursseilla.
Pykälästä poistettaisiin asetuksenantovaltuus, jonka nojalla on säädetty valtioneuvoston asetus kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta (665/2006).
Pykälän 4 momentissa säädetään nykyisin Euroopan unionin asetusten noudattamisen valvonnasta ja Maailman terveysjärjestön kansainvälisen terveyssäännöstön (SopS 50 ja 51/2007) mukaisista tehtävistä. Nykyinen käytäntö, jonka mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto nimeää ne Suomen satamat, joissa kunnan terveydensuojeluviranomaisen tulisi tarkastaa alukset ja myöntää tarvittaessa todistukset edellä mainitun mukaisesti, lisättäisiin pykälän 4 momenttiin.
8 §.Häiriötilanteisiin varautuminen. Pykälässä säädetään viranomaisten velvollisuudesta varautua erityistilanteisiin. Esityksessä erityistilanne-termi muutettaisiin häiriötilanteeksi, mikä vastaisi Yhteiskunnan turvallisstrategian (Valtioneuvoston periaatepäätös 16.12.2010) nykyistä terminologiaa. Varautumisen tarkoituksena on, että viranomaiset kykenevät hoitamaan toimintansa mahdollisimman häiriöttömästi kaikissa tilanteissa. Kysymys ei ole vain häiriötilannesuunnitelman laatimisesta, vaan jatkuvasta prosessista, jolla varmistetaan todellinen valmius ja kyky toimia häiriötilanteissa. Tämän vuoksi 1 momenttia esitetään laajennettavaksi siten, että säädettäisiin ne tavoitteet, jotka häiriötilanteessa tosiasiallisesti tulisi saavuttaa.
Voimassa olevan lain 1 ja 2 momentin järjestys vaihdettaisiin sen selventämiseksi, että ehdotetussa 1 momentissa tarkoitettu varautumisvelvollisuus koskee kaikkea terveydensuojelulaissa säädettyä toimintaa, eikä pelkästään talousvettä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälän 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.
Pykälän 3 momentissa tarkennettaisiin, että asetuksenantovaltuutus koskee kaikkia terveydensuojelun häiriötilannesuunnitelmia, eikä pelkästään talousvettä.
13 §. Ilmoitusvelvollisuus. Pykälässä säädetään terveydensuojelulain mukaisesti valvottavan toiminnan ilmoitusvelvollisuudesta.
Ilmoitusvelvollisuuden alaisia toimintoja täsmennettäisiin kieliasultaan ja sisällöltään sekä koottaisiin ne lain tasolle. Nykyisin ilmoitusvelvollisuuden alaisista huoneistoista säädetään myös eräistä terveydensuojelulaissa tarkoitetuista huoneistoista tai laitoksista sekä ilmoituksesta liikkuvasta ajoneuvosta tai laitteesta annetussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (167/2003). Tätä asetusta koskeva voimassa olevan pykälän 1 momentin 5 kohdassa säädetty asetuksenantovaltuus kumottaisiin.
Toiminnanharjoittajan olisi pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle kokoontumislaissa (530 /1999) tarkoitettujen yleisötilaisuuksien pitämiseen muutoin kuin tilapäisesti käytettävän rakennuksen, huoneiston tai muun liikepaikan käyttöönotosta. Velvollisuus vastaisi nykyistä velvollisuutta ilmoittaa julkisen huvi- tai kokoontumishuoneiston perustamisesta tai käyttöönotosta.
Voimassa olevan säännöksen mukaan ilmoitus tulee tehdä myös majoitushuoneiston perustamisesta tai käyttöönotosta. Esityksen 2 kohdan mukaan velvollisuus koskisi majoitus- ja ravitsemistoiminnasta annetussa laissa (308/2006) tarkoitetun majoitusliikkeen käyttöönottoa. Mainitun lain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan majoitustoiminnalla tarkoitetaan ammattimaisesti tapahtuvaa kalustettujen huoneiden tai muiden majoitustilojen tarjoamista tilapäistä majoitusta tarvitseville asiakkaille.
Ilmoitus tulisi 3 kohdan mukaan tehdä yleisölle avoimen kuntosalin ja muun liikuntatilan, saunan, kylpylän, uimahallin, uimalan ja uimarannan käyttöönotosta. Toiminnot vastaavat pääosin voimassa olevassa säännöksessä tarkoitettuja toimintoja. Saunan ja kylpylän lisäksi säännös kattaisi myös kuntosalit ja muut liikuntatilat, joita koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta on säädetty edellä mainitussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa 530/1999. Esimerkiksi vain taloyhtiön asukkaiden käytössä olevista tiloista ilmoitusta ei tarvitsisi tehdä, sillä ilmoitusvelvollisuus koskisi yleisölle avoimia tiloja.
Ehdotuksen 4 kohdan mukaan ilmoitus tulisi tehdä päiväkodin ja kerhon sekä esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta, lukio-opetusta tai korkeakoulutusta antavan oppilaitoksen ja opetuksen järjestämispaikan ja 5 kohdan mukaan jatkuvaa hoitoa antavan sosiaalihuollon toimintayksikön sekä vastaanottokeskuksen käyttöönotosta. Esitetyt ilmoitusvelvollisuudet vastaisivat pääosin edellä mainitussa asetuksessa säädettyjä koulun, oppilaitoksen, päiväkodin, lastenkodin ja vanhainkodin ilmoitusvelvollisuuksia.
Ilmoitus tulisi 6 kohdan mukaan tehdä solariumliikkeen, tatuointiliikkeen ja kauneushoitolan sekä muun huoneiston, jossa harjoitetaan ihonkäsittelyä, käyttöönotosta. Parturin ja kampaamon ilmoitusvelvollisuudesta luovuttaisiin. Esitetyt ilmoitusvelvollisuudet vastaisivat edellä mainitussa asetuksessa säädettyjä ilmoitusvelvollisuuksia sillä lisäyksellä, että solariumliikkeen ilmoitusvelvollisuudesta säädettäisiin terveydensuojelulain ja säteilylain valvomiseksi ja tatuointiliike mainittaisiin selvyyden vuoksi esimerkkinä harjoitettavasta ihonkäsittelystä.
Lopuksi 7 kohdan mukaan ilmoitus tulisi tehdä myös sellaisen muun huoneiston tai laitoksen käyttöönotosta tai sellaisen toiminnan aloittamisesta, josta voi aiheutua sen käyttäjämäärä tai toiminnan luonne huomioon ottaen käyttäjille tai ympäristölle terveyshaittaa. Toimintoja, joilta on syytä edellyttää ilmoitusta, ei voida määrittää tyhjentävästi. Esimerkiksi hiekkapuhalluksesta voi aiheutua haitallista pölyä tai melua ja asuinrakennuksessa sijaitsevasta työtilasta voi kulkeutua melua, pölyä tai kemiallisia yhdisteitä naapurustoon. Kaupallisesta kylpypaljutoiminnasta puolestaan voi aiheutua uima-allasveteen rinnastettavia terveysriskejä. Kunnan terveydensuojeluviranomaiselle olisi tarpeen jättää mahdollisuus edellyttää tarvittaessa toiminnan ilmoituksenvaraisuutta. Kunnan viranomainen voisi ilmoituksenvaraisuutta harkitessaan verrata toimintaa 1-5 kohtien muihin ilmoituksenvaraisiin toimintoihin.
Nykyisin tehtäviä hautausmaiden tai hautapaikkojen taikka eläinten pitoon liittyviä ilmoituksia ei enää vaadittaisi.
Pykälän 3 momentissa säädetään ilmoitusmenettelyä koskevasta asetuksenantovaltuudesta. Esityksen mukaan ilmoituksessa olisi 3 momentin mukaan annettava toiminnanharjoittajaan, toimintaan ja siihen liittyvien terveyshaittojen arviointia varten tarpeelliset tiedot.
HYPERLINK "https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940763" \l "a763-1994" \o "Linkki voimaantulosäännökseen" 15 §. Ilmoituksen käsittely.Voimassa olevan pykälän 1 momentin mukaan terveydensuojeluviranomainen käsittelee ilmoituksen ja tekee siitä päätöksen. Terveydensuojeluviranomainen voi myös päätöksessään toiminnanharjoittajaa kuultuaan antaa terveyshaittojen ehkäisemiseksi tarpeellisia määräyksiä taikka, jos terveyshaittaa ei voida muutoin estää, kieltää toiminnan harjoittamisen kyseisessä paikassa. 2 momentin mukaan ilmoituksen vireillä olosta ilmoittaminen ja asianosaisten kuuleminen on tarpeen, jos ilmoitettu toiminta aiheuttaa merkittävää terveyshaittaa.
Ehdotuksen mukaan terveydensuojeluviranomainen ei enää tekisi jokaisesta ilmoituksesta päätöstä. Menettelyä muutettaisiin siten, että terveydensuojeluviranomainen antaisi ilmoituksen tekijälle todistuksen ilmoituksen vastaanottamisesta, käsittelisi ilmoituksen ja tekisi tarvittaessa ilmoitettuun toimintaan kohdistuvan 45 §:ssä tarkoitetun tarkastuksen. On yleistä, että ilmoituksen tekijä saa käsittelyn ja mahdollisen tarkastuksen yhteydessä viranomaiselta ohjeita toiminnan terveellisyyden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Ohjeita voitaisiin antaa tarkastuksen yhteydessä annattavan ohjeistuksen lisäksi myös vastaanottotodistuksen antamisen yhteydessä. Ohjeistuksessa voidaan informoida toiminnanharjoittajaa esimerkiksi häntä velvoittavan lainsäädännön sisällöstä.
Ilmoituksesta olisi tarvittaessa annettava tieto myös huoneiston sijaintipaikan rakennusvalvontaviranomaiselle. Tällöin kunnan rakennusvalvontaviranomainen voisi ryhtyä tarvittaviin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisiin toimenpiteisiin, jos esimerkiksi ilmoitettu toiminta ei vastaisi rakennuksen käyttötarkoitusta. Tieto ilmoituksesta tulisi toimittaa rakennusvalvontaviranomaiselle olemassa olevaan rakennukseen perustettavasta 13 §:n mukaisesta toiminnasta, jossa esimerkiksi kerrostalon kivijalkaan entiseen asuinhuoneistoon ollaan perustamassa tatuointipalvelua. Uudisrakennukseen sijoitettavasta toiminnasta ei yleensä tarvitsisi toimittaa tietoa rakennusvalvontaviranomaiselle.
Mikäli ilmoitettu toiminta voi vaikuttaa toiminnan ulkopuolelle elinympäristöön, säädettäisiin pykälän 2 momentissa siitä, että terveydensuojeluviranomainen kuulisi tarpeellisessa laajuudessaan niitä, joihin vaikutukset voivat kohdistua. Ilmoitusten käsittelyn yhteydessä voi tulla tilanteita, joissa viranomaisen on ryhdyttävä toimenpiteisiin mahdollisesti syntyvien terveyshaittojen rajoittamiseksi tai poistamiseksi. Koska viranomaisen toimivaltuudesta antaa kieltoja ja määräyksiä on säädetty lain 51 §:ssä, pykälässä viitattaisiin kyseiseen pykälään. Mahdolliset kiellot ja määräykset vastaisivat nykyisin voimassa olevassa 15 §:ssä tarkoitettuja kieltoja ja määräyksiä. Päätöstä ei voisi antaa ilman viranomaisen tekemää tarkastusta. Tilanteissa, joissa terveydensuojeluviranomainen ei ole katsonut tarpeelliseksi antaa kieltoja tai määräyksiä terveyshaitan poistamiseksi tai ehkäisemiseksi, mutta kuulemisen yhteydessä tai sen jälkeen asianosainen pyytää asiassa valituskelpoista päätöstä, antaisi terveydensuojeluviranomainen päätöksen 51 §:n nojalla. Viranomaisen velvollisuudesta ilmoittaa asiasta ja kuulla asianosaisia säädetään hallintolain 11 ja 34 §:ssä. Tämän vuoksi samasta asiasta ei enää ole tarpeen säätää terveydensuojelulaissa.
Pykälän 3 momentissa oleva majoitushuoneiston käsite muutettaisiin majoitusliikkeen käsitteeksi.
16 §. Määritelmät. Pykälässä säädetään talousveden valvontaa liittyvistä määritelmistä. Määritelmiä täsmennettäisiin yhdenmukaisiksi juomavesidirektiivin ja elintarvikelain kanssa.
Momentin 1a-kohdassa tarkennettaisiin, että talousvedeksi luettaisiin myös kiinteistön omilla laitteilla otettu vesi. Voimassa olevassa laissa talousveden käsite on sidottu vain veden toimittamiseen, eikä se kata täysin juomavesidirektiivin tarkoittamaa määritelmää. Direktiivissä määritellään, että ihmisten käyttöön tarkoitetulla vedellä (kansallisessa lainsäädännössä talousvesi) tarkoitetaan kaikkea vettä, jota käytetään määritelmässä lueteltuihin tarkoituksiin. Tällaista on esimerkiksi kotitalouksien omasta kaivostaan ottama kaivovesi.
Elintarvikealan yritys muutettaisiin 1b-kohdassa elintarvikelaissa määritellyksi elintarvikehuoneistoksi.
Vedenottamo (kohta 2) ja vedenjakelualue (kohta 4) ovat tällä hetkellä määritelty terveydensuojelulain nojalla annetussa talousvesiasetuksessa. Määritelmät ovat oleellisia talousvesisäännösten soveltamisessa, ja niiden merkitys valvonnan kannalta on kasvanut juomavesidirektiiviin tehtyjen muutosten myötä. Termit esitetään siten määriteltäviksi lain tasolla asetuksen sijasta. Vedenottamoa koskevassa määritelmässä mainittaisiin esimerkkinä kaivo, mikä liittäisi vedenottamon käsitteen kiinteämmin vesilain (587/2011) 2 luvun 1 §:ssä viitattuun määritelmään ja veden omistukseen. Määritelmässä otettaisiin huomioon pohjaveden ja pintaveden lisäksi myös tekopohjaveden käyttö.
Vedenjakelualueella tarkoitettaisiin jakeluverkon kautta veden käyttäjille toimitettavan talousveden osalta sellaista yhtenäistä verkostoaluetta, jolla talousveden laatu on jokseenkin tasainen ja jolla talousveden toimituksesta vastaa yksi talousvettä toimittava laitos. Määritelmä olisi juomavesidirektiivin mukainen. Käytännössä se tarkoittaisi vesijohtoverkostoa, johon vesi tulee yhdestä vedenottamosta tai jossa useammasta vedenottamosta tuleva vesi pääsee muutoin kuin tilapäisesti sekoittumaan keskenään, eikä veden laatu esimerkiksi vedenkäsittelylaitoksen vuoksi vaihtele verkoston eri osissa. Vedenjakelualue olisi sidottu yhteen talousvettä toimittavaan laitokseen, millä selkeytettäisiin yhtenäiseen verkostoalueeseen liittyneiden useamman talousvettä toimittavan laitoksen vastuunjakoa. Jokaisella talousvettä toimittavalla laitoksella olisi oltava vähintään yksi vedenjakelualue, jonka veden käyttäjille toimitetun talousveden laadusta se yksiselitteisesti vastaisi.
Kiinteistön omilla laitteilla otetun talousveden osalta vedenjakelualueella tarkoitettaisiin niitä henkilöitä, kotitalouksia, elintarvikehuoneistoja sekä kaupallisen tai julkisen toiminnan harjoittajia, jotka käyttävät yhteisestä kaivosta, muusta vedenottamosta tai kiinteästä säiliöstä otettavaa talousvettä. Määritelmän lisäys olisi tärkeä, koska kyse on yleisimmin niin sanotuista kimppakaivoista, joista huomattavakin määrä veden käyttäjiä voi ottaa talousvetensä, mutta joiden veden laadun valvonnan valvontaviranomaiset ovat toistuvasti esittäneet olevan puutteellisesti säädelty. Vedenjakelualue on juomavesidirektiivissä säädetty valvonnan perusyksikkö, ja kimppakaivojen sisällyttäminen vedenjakelualueen määritelmään selkeyttäisi niiden valvontaa. Vedenjakelualueella tarkoitettaisiin myös niitä julkisen ja kaupallisen toiminnan harjoittajia, jotka käyttävät oman kaivon vettä. Julkinen ja kaupallinen toiminta kuuluu juomavesidirektiivin soveltamisalaan aina.
Talousvettä toimittavan laitoksen määritelmää kohdassa 3 tarkennettaisiin siten, että talousvettä toimittavalla laitoksella tarkoitettaisiin nimenomaan toiminnanharjoittajaa. Rajaus yhtenäistäisi valtakunnallisesti talousveden valvontaa. Talousvettä toimittavan laitoksen ja vedenjakelualueen termit eivät ole olleet tarpeeksi selkeät, eikä valvonnasta annetussa ohjeistuksessa ja valvonnassa ole aina tullut selväksi, milloin tarkoitetaan toiminnanharjoittajaa ja milloin valvonnan kohdetta. Talousvettä toimittavan laitoksen määritelmästä rajattaisiin ulkopuolelle vettä pulloihin tai säiliöihin pakkaavat laitokset.
Voimassa olevan lainsäädännön nojalla veden pakkaamot ovat sekä elintarvikehuoneistoja, joihin sovelletaan elintarvikelain mukaista hyväksyntää, että talousvettä toimittavia laitoksia, jotka hyväksytään terveydensuojelulain 18 §:n nojalla. Vedenpakkaamojen rajaaminen terveydensuojelulain mukaisen hyväksynnän ulkopuolelle ei vaarantaisi pakattavan talousveden laatuvaatimuksia, koska niiden riskinhallintaan sovelletaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 852/2004 vahvistettua vaara-analyysin ja kriittisten hallintapisteiden järjestelmää (HACCP). Laitosten valvonta toteutuu elintarvikelainsäädännön nojalla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 882/2004 säädetyllä tavalla. Pullotettavan tai säiliöihin pantavan talousveden laatua valvottaisiin kuitenkin juomavesidirektiivin ja siten terveydensuojelulain nojalla, koska juomavesidirektiivissä säädetään, että veden on täytettävä talousveden laatuvaatimukset pullotushetkellä.
Suomessa on yleistä, että ns. tukkuvesilaitos tai toinen talousvettä toimittava laitos toimittaa vettä talousvettä toimittavalle laitokselle. Joillakin tukkulaitoksilla ei ole ollenkaan omia veden kuluttaja-asiakkaita, vaan ne toimittavat kaiken vetensä muille talousvettä toimittaville laitoksille. Koska laitoksella ei ole veden loppukäyttäjiä eikä siten vedenjakelualuetta, niitä ei voi pitää varsinaisina talousvettä toimittavina laitoksina. Valvonnan kannalta tukkulaitoksia on pidetty ongelmallisina, koska ei ole ollut selvää, mitkä säännökset koskevat niitä. Asian tilan selkeyttämiseksi pykälän 3 momentissa esitetään säädettäväksi, että tukkulaitos eli toiminnanharjoittaja, joka toimittaa vettä talousvettä toimittavalle laitokselle, rinnastettaisiin talousvettä toimittavaan laitokseen ja molempiin sovellettaisiin samoja säännöksiä. Vastaavaa termiä vesihuoltolaitokselle vettä toimittava on käytetty vesilain 3 luvun 3 §:ssä, jossa määritellään aina luvanvaraiset vesitaloushankkeet, sekä vesihuoltolain 15 ja 15 a §:issä, joissa säädetään vesihuoltolaitoksen selvilläolo- ja tarkkailuvelvollisuudesta sekä varautumisesta palvelujen turvaamiseen häiriötilanteissa.
Pykälän selkeyttämiseksi voimassa olevan pykälän 1 momentin säännös luonnon kivennäisvesistä ja lääkinnällisiin tarkoituksiin käytettävästä vedestä sekä sellaiseen käyttöön tarkoitetusta vedestä, mistä ei ole vaikutusta veden käyttäjien terveyteen, siirrettäisiin 2 momenttiin.
17 §. Yleiset vaatimukset ja niistä poikkeaminen.
Pykälän 1 momenttiin siirrettäisiin juomavesidirektiivin 10 artiklan mukaiset velvoittavat vaatimukset vesijärjestelmissä ja -laitteissa käytetyistä aineista ja materiaaleista talousvesiasetuksesta.
Pykälän 2 momentissa täsmennettäisiin vedenottamoa ja vedenjakelulaitteita koskevia velvoitteita. Siinä viitattaisiin vesilain nojalla tehtyihin vedenottamon suoja-aluepäätöksiin ja vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetussa laissa säädettyihin pohjavesialueiden suojelusuunnitelmiin, jotka olisi otettava huomioon veden oton ja jakelun toteutuksessa. Lisäykset ovat tarpeellisia, koska juomavesidirektiiviin tehtyjen muutosten nojalla talousveden turvallisuuden varmistamiseksi on otettava huomioon koko vedenjakeluketju vedenmuodostumisalueelta veden oton, käsittelyn ja varastoinnin kautta vedenjakeluun. Momentissa täsmennettäisiin myös, että veden ottamiseen ja johtamiseen käytettävien rakennelmien ja laitteiden hoitovastuu on niiden haltijalla. Tämä selventäisi vastuukysymyksiä, koska vesihuolto on paikoin toteutettu hyvinkin monimutkaisin rakentamis-, omistaja- ja hallintakeinoin.
Pykälän 3 momenttiin siirrettäisiin näitä säännöksiä koskeva asetuksenantovaltuus 21 §:stä. Asetuksenantovaltuuteen lisättäisiin mahdollisuus säätää sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella tarkemmin talousvedeksi toimitettavan veden riittävästä käsittelystä. Juomaveden valmistamiseen tarkoitetun pintaveden käsittelystä säädetään nykyisin valtioneuvoston päätöksessä juomaveden valmistamiseen tarkoitetun pintaveden laatuvaatimuksista ja tarkkailusta (366/1994). Tämä päätös on annettu vesilain ja vesi- ja ympäristöhallinnosta annetun lain nojalla ja se voitaisiin kumota sen jälkeen kun asiasta säädettäisiin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
Pykälän 4 momentissa täsmennettäisiin, kenen velvollisuutena on tehdä hakemus, jos on tarve poiketa talousvedelle säädetyistä laatuvaatimuksista. Voimassa olevassa lainsäädännössä tämä on esitetty talousvesiasetuksen 6 §:ssä.
18 §. Talousvettä toimittavan laitoksen hyväksyminen. Pykälässä säädetään talousvettä toimittavan laitoksen hyväksymisestä.
Hyväksymismenettelystä poistettaisiin vähäriskiset talousvettä toimittavat laitokset. Jatkossa hyväksyntää edellytettäisiin vain laitoksilta, joilla on omaa veden tuotantoa (vedenottamo) tai veden käsittelyä (veden käsittelylaitos). Vähäriskisten laitosten kuten tukkulaitokselta vetensä ostavan verkosto-osuuskunnan ilmoitusmenettelystä säädettäisiin uudessa 18 a §:ssä.
Terveydensuojeluasetuksen (1280/1994) 7 §:stä siirrettäisiin momenttiin 3 säännös, jonka mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisen on lähetettävä hakemus tiedoksi niille aluehallintovirastoille, elinkeino-. liikenne- ja ympäristökeskuksille ja kuntien terveydensuojeluviranomaisille, joiden alueelle talousvettä toimittava laitos toimittaa vettä tai joiden alueelta se ottaa vettä, ja varattava näille tilaisuus antaa hakemuksesta lausunto.
Momentissa 4 esitetään, että kunnan terveydensuojeluviranomaisen olisi nimettävä laitoksen vedenjakelualueet hyväksymispäätöksessään. Lisäykset olisivat tarpeellisia, koska vedenjakelualue on talousveden valvonnan perusyksikkö, ja vedenjakelualueelle pitää esimerkiksi tehdä 20 §:n nojalla riskinarviointi, johon valvonta perustuu. Lisäksi säädettäisiin, että kunnan terveydensuojeluviranomaisen olisi hyväksymispäätöksessään annettava hakijalle terveydensuojelun kannalta tarpeelliset määräykset, joista säädetään 20 §:ssä. Näitä voisivat olla esimerkiksi 20 §:n 3 momentin 2 kohtaan liittyvä tiedottamisvelvollisuus ja 4 momentin mukaiset määräykset.
18 a §. Ilmoitusvelvollisuus vedenjakelualueesta. Uudessa 18 a §:ssä säädettäisiin niiden talousvettä toimittavien laitosten ilmoitusvelvollisuudesta, joita 18 §:n nojalla ei enää tarvitsisi hyväksyä. Voimassa oleva 18 §:n hyväksyntämenettely purettaisiin vähäriskisiksi katsottavien talousvettä toimittavien laitosten osalta. Hyväksyntä korvattaisiin kevyemmällä ja nopeammalla ilmoitusmenettelyllä. Ilmoitusmenettelyssä ei olisi 18 §:ssä säädettyä 3 kk määräaikaa hakemuksen tekemiselle ennen toiminnan suunniteltua aloittamista, kunnan terveydensuojeluviranomaisen ei tarvitsisi pyytää lausuntoja, eikä hakijan tarvitsi liittää ilmoitukseen terveydensuojeluasetuksen 8 §:ssä säädettyjä selvityksiä.
Ilmoitusvelvollisuus koskisi myös toiminnanharjoittajia, jotka ottavat vettä omasta kaivosta tai muusta vedenottamosta käytettäväksi osana julkista tai kaupallista toimintaa. Ilmoitusvelvollisuus ei kuitenkaan koskisi omasta vedenottamosta omiin tarpeisiinsa vettä ottavia elintarvikehuoneistoja, koska näiden ilmoitusvelvollisuudesta säädetään elintarvikelain 13 §:ssä. Kunnan terveydensuojeluviranomainen saisi elintarvikehuoneistojen talousveden säännölliseen laadun valvontaan liittyvät tiedot elintarvikelain mukaiselta valvontaviranomaiselta.
Ilmoitusvelvollisuus koskisi myös vedenottamon tai vesisäiliön omistajaa, jos tällainen vedenottamo tai vesisäiliö on yhteisessä käytössä ja siitä otetaan vettä yhteensä vähintään 50 henkilön tarpeisiin tai vähintään 10 kuutiometriä vuorokaudessa. Kaikki juomavesidirektiivin soveltamisalaan kuuluvat toiminnot olisivat siten joko 18 §:n hyväksyntämenettelyn tai 18 a §:n ilmoitusmenettelyn piirissä.
Ilmoitus vastaisi sisällöltään ja oikeusvaikutuksiltaan samaa kuin 13 §:ssä säädetään muista terveydensuojelulain nojalla ilmoitusvelvollisista toiminnoista. Ilmoitettavat vähäriskiset talousvesikohteet tulevat ilmoituksen nojalla kunnan terveydensuojeluviranomaisen säännöllisesti valvottaviksi kohteiksi siten kuin 20 §:ssä säädetään.
20 §. Talousveden laadun valvonta ja talousveden käyttöä koskevat määräykset. Pykälän 1 momentissa selvennettäisiin vastuuta talousveden laadusta. Talousvettä toimittavan laitoksen ja veden käyttäjän, joka ottaa vettä omilla laitteilla, on huolehdittava siitä, että talousvesi täyttää 17 §:n 1 momentissa tarkoitetut vaatimukset. Vastuu koskee vain laitoksen ja veden omistajan hallinnassa olevaa osaa jakeluverkosta. Momentissa säädettäisiin edelleen kunnan terveydensuojeluviranomaisen talousveden laadun valvontatehtävästä.
Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin viranomaisvalvonnan lisäksi säännös talousvettä toimittavan laitoksen omavalvonnasta. Sekä viranomaisvalvonnan että toiminnanharjoittajan omavalvonnan tulisi perustua talousveden laatuun vaikuttavien riskien arviointiin ja hallintaan. Säännös perustuu vuonna 2015 tehtyyn juomavesidirektiivin muutokseen, joka on saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä viimeistään 27.10.2017.
Omavalvonnalla viitattaisiin esityksen 2 §:ssä tarkoitettuun toiminnanharjoittajan velvollisuuteen tunnistaa toimintansa terveyshaittaa aiheuttavat riskit ja seurata niihin vaikuttavia tekijöitä. Myös vesihuoltolain 15 §:n nojalla vesihuoltolaitoksen (talousvettä toimittava laitos) on oltava selvillä käyttämänsä raakaveden määrään tai laatuun kohdistuvista riskeistä sekä laitteistonsa kunnosta. Lain perustelujen (HE 218/2013 vp) mukaan vesihuoltolaitoksen laitteistolla tarkoitetaan kaikkia laitoksen toiminnan kannalta tarpeellisia laitteita kuten vedenottamoa, vedenkäsittelylaitoksia, jakeluverkostoa siihen liittyvine säiliöineen ja laitteineen, pumppaamoja, puhdistamoita sekä viemäriverkostoa siihen liittyvine kaivoineen ja laitteineen. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää laitoksen verkostoihin. Näiden selvilläolovelvoitteiden pohjalta mitoitetaan laitoksen tarkkailuvelvoitteet, jotka terveydensuojelulain nojalla tehtävän omavalvonnan osalta tulisi kohdistaa pääasiassa näihin toimintoihin liittyvään talousveden laadun varmistamiseen siten kuin 2 §:ssä säädetään.
Vesihuoltolaitosten omavalvonnalla tarkoitettaisiin esityksessä vakiintuneen veden laadun käyttötarkkailu- termin lisäksi myös muuta laitoksen toiminnan kannalta merkityksellistä tarkkailua, kuten toimintaympäristön asianmukaisuuden ja siisteyden tarkkailua, kirjaamista ja huomioimista laitoksen toiminnassa. Laitoksen toimintaympäristöä ovat laitoksen omistamat alueet ja hallinnoimat alueet ja infrastruktuuri sekä pohjavesilaitoksilla pohjaveden muodostumisalue ja pintavesilaitoksilla laitoksen raakaveden riskeihin vaikuttava valuma-alueen osa. Laitoksen käyttötarkkailu kohdistuisi kuitenkin pääasiassa laitoksen hallittavissa olevaan infrastruktuuriin ja toimintaympäristöön, eikä laitokselta voisi käyttötarkkailun nojalla edellyttää laajamittaista raakaveden vedenmuodostumisalueen seurantaa muiden kuin oman toimintansa aiheuttamien vaikutusten osalta. Raakaveden muodostumisalueen osalta laitoksen on oltava tietoinen raakaveden laatuun kohdistuvista riskeistä, ja omavalvonnalla seurattava raakaveden laatua siinä laajuudessa kuin on tarpeen vedenkäsittelyn riittävyyden ja talousveden laadun varmistamiseksi.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että riskinarviointi olisi tehtävä viranomaisten ja toiminnan harjoittajien välisenä yhteistyönä. Tämä tarkoittaisi sitä, että talousvettä toimittavan laitoksen olisi oltava yhteistyössä tarvittavien tahojen (eri viranomaiset, muut riskeihin vaikuttavat toiminnanharjoittajat) kanssa tunnistaessaan raakaveteensä sekä laitteistojensa kuntoon liittyviä riskejä ja mitoittaessaan tarkkailun määrää. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen puolestaan olisi oltava yhteistyössä etenkin talousvettä toimittavan laitoksen kanssa hyväksyessään laitoksen tekemän riskinarvioinnin ja päättäessään niistä tutkimuksista, jotka sisällytetään laitoksen viranomaisvalvontaan. Juomavesidirektiivi edellyttää erityisesti, että riskinarvioinnissa otetaan huomioon vesipuitedirektiivin (2000/60/EY) nojalla tehtävien seurantaohjelmien tulokset. Myös muut ympäristön seurannat kuten ympäristölupavelvollisten toiminnanharjoittajien velvoitetarkkailut ja muut ympäristönsuojelulain (527/2014) nojalla säädetyt seurannat tuottavat riskinarvioinnin kannalta tarpeellisia tietoja. Tämän vuoksi talousvettä toimittavan laitoksen ja kunnan terveydensuojeluviranomaisen olisi oltava yhteistyössä myös näiden säädösten toimivaltaisten viranomaisten (kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja elinkeino-,liikenne- ja ympäristökeskus) kanssa.
Vesihuoltolaissa ei määritellä, miten selvilläolovelvollisuus riskeistä toteutetaan käytännössä. Juomavesidirektiivi edellyttää kuitenkin, että talousveden laatuun liittyvän riskinarvioinnin on perustuttava riskinarvioinnin yleisiin periaatteisiin, jotka on vahvistettu kansainvälisissä standardeissa kuten esimerkiksi standardissa EN-15975-2 (Juomavesijärjestelmien turvallisuus. Suuntaviivat riskien- ja kriisienhallintaan). Tässä standardissa kuvataan Water Safety Plan -periaate (WSP). Direktiivissä esitetyn periaatteen mukainen riskinarviointi voitaisiin tehdä verkkopohjaisella työkalulla, joka on Suomessa maksutta käytössä kaikilla vesihuoltolaitoksilla ja talousveden valvontaan liittyvillä viranomaisilla.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin kunnan terveydensuojeluviranomaisen velvoitteista. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen velvollisuuksiin lisättäisiin juomavesidirektiivin edellyttämät velvollisuudet hyväksyä talousveden valvonnan perustana oleva riskinarviointi (kohta 1), varmistaa se, että tieto riskinarvioinnista ja yhteenveto sen tuloksista ovat veden käyttäjien saatavilla (kohta 2), valvoa talousveden laatua säännöllisesti (kohta 3) ja todentaa valvontaohjelmien avulla, että riskien hallitsemiseksi tehdyt toimenpiteet ovat tehokkaita ja tarkoituksenmukaisia (kohta 4). Voimassa oleva säännös, jonka mukaan talousveden valvonta on sidottu vain talousvettä toimittaman laitoksen jakaman veden valvontaan, muutettaisiin, koska se ei vastaa juomavesidirektiiviä. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen tulisi kohdan 3 nojalla valvoa säännöllisesti kaikkea 18 §:ssä ja 18 a §:ssä tarkoitettua ja elintarvikehuoneistossa käytettävää talousvettä, eli kaikkea vettä, jota juomavesidirektiivin nojalla on kansallisesti valvottava.
Kohdan 2 mukaan tieto riskinarvioinnista ja yhteenveto sen tuloksista on oltava veden käyttäjien saatavilla. Tällä ei tarkoiteta koko riskinarvioinnin julkaisemista, koska riskinarviointi voi sisältää laitoksen toimintavarmuuden ja turvallisuuden kannalta luottamuksellista tietoa. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on erityisesti pidettävä huolta siitä, että luottamuksellisia tai laitoksen toiminnan turvallisuutta vaarantavia tietoja ei julkaista. Yhteenvedoksi riittää esimerkiksi tieto siitä, milloin riskinarviointi on tehty tai päivitetty, mitkä tahot ovat osallistuneet sen tekemiseen, mihin talousveden laatuseikkaan kiinnitetään erityistä huomiota sekä miten riskinarviointi on vaikuttanut näytteenottotiheyteen ja valvottaviin muuttujiin.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin toimenpiteistä, joihin kunnan terveydensuojeluviranomaisella on tarpeen vaatiessa oikeus terveyshaitan estämiseksi ja talousveden turvallisuutta vaarantavien riskien hallitsemiseksi.
Pykälän 5 momenttiin siirrettäisiin talousvesisäännöksiä koskeva asetuksenantovaltuus 21 §:stä (säännöllinen valvonta, tarvittavat tutkimukset, tiedottaminen ja tulosten raportointi) ja lisätään asetuksenantovaltuus sosiaali- ja terveysministeriölle 1 ja 2 momentissa tarkoitetusta riskinarvioinnista ja riskinhallinnasta.
20 b §. Talousvesihygieeninen osaaminen. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälän 1 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.
21 §.Talousvettä koskevat muut säädökset. Pykälän 2 momentissa säädetyt asetuksenantovaltuudet siirrettäisiin esityksen mukaan niiden pykälien yhteyteen, joita ne koskevat.
25 §.Suurten yleisötilaisuuksien jätehuolto. Pykälän 2 momentissa säädetään nykyisin sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ohjeidenanto-oikeudesta. Koska kyse ei ole sitovien normien antamisesta ja koska keskusvirastolla on ilman nimenomaista säännöstäkin oikeus antaa oikeudellisesti sitomattomia yleisiä ohjeita, kyseinen momentti esitetään kumottavaksi.
28 a §. Allasvesihygieeninen osaaminen. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.
Pykälään lisättäisiin 2 momentti, jonka nojalla toiminnanharjoittajan olisi huolehdittava siitä, että allasveden kuormituksen vähentämiseksi uima-allas- ja märkätilojen puhtaanapitoon ja siivoukseen osallistuvilla henkilöillä on riittävä tieto siitä, miten uima-allas- ja märkätilojen hygienia vaikuttaa allasveden terveydelliseen laatuun, ja riittävä osaaminen näiden tilojen siivoukseen ja puhtaanapitoon.
Allastilojen siivous on rinnastettavissa hygieniatasoltaan korkean tason siivoukseen, ja se edellyttää erityistä ammattitaitoa. Allastilojen hygienia vaikuttaa merkittävästi allasveden laatuun, mutta allasvesihygieenisestä osaamisesta säädettäessä siivoojat jätettiin pakollisen osaamistestauksen ulkopuolelle. Siivoojat ja heidän etujärjestönsä ovat kuitenkin itse toivoneet allasvesihygieenistä osaamistestiä vastaavaa järjestelmää myös siivouksen osalle, ja sellainen on kehitetty sosiaali- ja terveysministeriön, puhtaanapitoalan kouluttajien ja uimahallien toiminnanharjoittajien yhteistyönä. Testi ei olisi siivoojille pakollinen, vaan toiminnanharjoittaja voisi myös muulla tavalla, esimerkiksi pitkäaikaisella kokemuksella, osoittaa allas- ja märkätilojen siivoukseen osallistuvien henkilöiden pätevyyden. Säännös kuitenkin korostaisi toiminnanharjoittajan omavalvonnan merkitystä terveyshaittojen välttämiseksi.
49 b §. Tutkimuslaboratorioiden valvonta. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.
59 a §. Tutkimuslaboratorioiden valvonta. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen nimi muutettaisiin pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoksi.