1
Nykytila
Euroopan unionin komissio antoi 19.3.2008 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi liikenneturvallisuuteen liittyviä liikennerikkomuksia koskevan rajat ylittävän tietojenvaihdon helpottamisesta. Direktiivin oikeusperustaksi valikoitui perustamissopimuksen 71 (1) artikla (nykyisin 91 artikla) liikenneyhteistyö.
Direktiiviehdotuksen tarkoituksena oli parantaa liikenneturvallisuutta perustamalla sähköinen tietojenvaihtojärjestelmä, joka helpottaisi ja nopeuttaisi jäsenvaltioiden välistä liikennerikkomuksiin syyllistyneiden henkilöiden ja rikkomuksiin käytettyjen ajoneuvojen tiedonvaihtoa. Tärkeä tavoite oli se, että liikennerikoksiin ja –rikkomuksiin syyllistyneet toisen jäsenvaltion kansalaiset eivät jäisi ilman vastuuta toisessa jäsenvaltiossa tehdystä liikennerikoksesta tai –rikkomuksesta. Järjestelmä antoi mahdollisuuden päästä toisen jäsenvaltion ajoneuvoliikennerekisteriin sähköistä tietojenvaihtojärjestelmää (Eucaris-tietojärjestelmää) hyväksikäyttäen. Menettely mahdollistaa toisessa jäsenvaltiossa rekisteröidyn ajoneuvon ja ajoneuvon omistajien ja haltijoiden identifioimisen sekä yhdenvertaisen kohtelun liikennerikoksiin ja –rikkomuksiin syyllistyneiden henkilöiden ja jäsenvaltioiden välillä.
Ehdotettu direktiivi ei säätänyt rikoksen tai rikkomuksen johdosta menettelyllisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymisestä, vaan toimivalta oli näiltä osin rikoksen tai rikkomuksen tekovaltiolla. Mikäli rikkomuksen tekovaltio kuitenkin päättäisi ryhtyä toimenpiteisiin, sen tulee lähettää direktiivissä tarkemmin määritelty kirje ajoneuvon omistajalle tai haltijalle.
CBE-direktiivi 2011/82/EU annettiin 25.10.2011. Direktiivin oikeusperustaksi tuli perustamissopimuksen 87 (2) artikla (poliisiyhteistyö). Oikeusperustan mahdollistamalla tavalla Tanska, Iso-Britannia ja Irlanti jättäytyivät direktiivin ulkopuolelle. Muiden 25 jäsenvaltion, Suomi mukaan luettuna, tuli panna direktiivi täytäntöön 7.11.2013 mennessä.
Komissio tuki annetun direktiivin sisältöä, mutta päätti riitauttaa sen oikeusperustan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Tuomioistuin mitätöi 6.5.2014 tekemällään päätöksellä (C-43/12) direktiivin 2011/82/EU, mutta säilytti sen oikeusvaikutukset 12 kuukauden ajan päätöksen antamisesta. Tavoitteena oli saada mainitun ajan kuluessa uusi perustamissopimusten 91 artiklaan (liikenneyhteistyö) perustuva direktiivi voimaan ja tällä tavalla sitouttaa kaikki jäsenvaltiot CBE-direktiiviin.
Direktiivi 2011/82/EU on pantu osittain täytäntöön Suomessa 28.3.2014 voimaan tulleilla tieliikennelain (267/1981) 105 b §:n ja ajoneuvoliikennerekisterilain (1090/2002) 15 §:n muutoksilla.
Euroopan parlamentti ja neuvosto antoivat uuden ja sisällöllisesti samankaltaisen CBE-direktiivin 11.3.2015 ((EU)2015/413), jonka oikeusperusta on perustamissopimuksen 91 artikla. Direktiivin mukaiseen tietojenvaihtoon liittyvää henkilötietojen käsittelyä on direktiivin johdanto-osassa vähäisiltä osin täsmennetty.
Direktiivi edellyttää sen täytäntöönpanoa 6.5.2015 mennessä. Iso-Britannian, Irlannin ja Tanskan täytäntöönpanoaikataulu on kaksi vuotta pidempi, 6.5.2017 mennessä. Täytäntöönpanon määräaika, kaksi kuukautta, on poikkeuksellisen lyhyt ja siksi täytäntöönpano aiheuttaa ongelmia jäsenvaltioissa.
Hallituksen esityksessä eduskunnalle laeiksi ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 15 §:n ja tieliikennelain muuttamisesta (205/2013 vp) on käsitelty laajasti CBE-direktiivin mukaisen tietojenvaihdon menettelyitä ja käytäntöjä Suomessa ja Euroopassa
2
Esityksen tavoitteet ja ehdotetut muutokset
Tämä esityksen tavoitteita on kuvattu hallituksen esityksessä eduskunnalle 205/2013 vp.
Uuden CBE-direktiivin täytäntöönpano edellyttää ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 15 §:ään ja tieliikennelain 105 b §:ään tehtäviä viittauksia uuteen direktiiviin (EU) 2015/413.
Samassa yhteydessä ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 15 §:ään lisättäisiin uusi 4 momentti, jonka mukaan CBE- direktiivin 4 artiklassa tarkoitettu kansallinen yhteyspiste Suomessa olisi Liikenteen turvallisuusvirasto.
4
Asian valmistelu
Hallituksen esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä.
Eduskunnalle on annettu 1.9.2014 E-kirje 103/2014 vp.
Esityksestä on pyydetty lausunnot sisäministeriöltä, oikeusministeriöltä, Poliisihallitukselta ja Liikenteen turvallisuusvirastolta. Näillä ei ollut huomautettavaa esityksen johdosta.
5
Ahvenanmaan asema
Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 §:n 6 kohdan mukaan Ahvenanmaalla on lainsäädäntövalta yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen kuuluvissa asioissa. Sen lisäksi lain 18 §:n 21 kohdan mukaan Ahvenanmaalla on lainsäädäntövalta tieliikenneasioissa.
Ehdotettu lainsäädäntö koskee tieliikenteessä tapahtuvaa valvontaa ja tiedonvaihtoa ja se kuuluu Ahvenanmaan lainsäädäntövallan piiriin.