1.1
Sairausvakuutuslaki
8 luku Sairauspäiväraha ja osasairauspäiväraha
10 §.Yrittäjän oikeus sairauspäivärahaan omavastuuajalta. Voimassa olevan lain mukaan yrittäjän eläkelain mukaisesti vakuutetun yrittäjän omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä seuraavat kolme arkipäivää. Pykälän 1 momentissa ehdotetaan, että omavastuuaika lyhennetään sairastumispäivään. Sairauspäivärahaa maksetaan arkipäiviltä maanantaista lauantaihin. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että jos sairastumispäivä on lauantai, päivärahan maksaminen alkaa maanantaina, koska sunnuntailta ei päivärahaa makseta. Myöskään arkipyhäpäiviltä ei päivärahaa makseta.
13 §.Muut sairauspäivärahaan sovellettavat säännökset. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan osasairauspäivärahaan ei sovelleta 11 luvun 5 a §:ää.
10 luku Erityishoitoraha
2 §.Erityishoitorahan maksamisen edellytykset. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi siten, että lapsen kotona tapahtuvan saattohoidon ajalta erityishoitorahaa voitaisiin kuitenkin maksaa samalta ajalta molemmille vanhemmille. Kotona tapahtuvaan saattohoitoon rinnastettaisiin myös muussa kuin erikoissairaanhoidon tasoisessa toimintayksikössä, esimerkiksi palvelukeskuksessa, annettu saattohoito.
11 luku Päivärahaetuuksien määrä
4 §.Vakuutetun esittämä työtulo ja vanhempainpäivärahan suuruus edeltävän vanhempainpäivärahan perusteena olleiden työtulojen mukaan. Pykälän 1 momentin mukaan Kansaneläkelaitoksen on hakemuksesta arvioitava, mitä on pidettävä vakuutetun työtuloina hänen työkyvyttömyytensä tai vanhempainpäivärahaoikeutensa taikka erityishoitorahaoikeuden alkamista välittömästi edeltäneiden kuuden kuukauden aikana. Päivärahaetuus määräytyy vakuutetun luotettavasti selvittämien kuuden kuukauden työtulojen perusteella edellyttäen, että työtulot ovat jatkuvasti olleet kahdella kerrottuna vähintään 20 prosenttia suuremmat kuin 3 §:ssä tarkoitetut, verotuksessa todetut työtulot, jotka on tarkistettu 1 §:n 3 momentin mukaisesti. Viittaus 1 §:n 3 momenttiin on virheellinen. Viittauksen tulee olla 1 §:n 4 momenttiin. Pykälään ehdotetaan tehtäväksi tästä johtuva tekninen tarkistus.
5 a §.Sairauspäivärahan määräytyminen vakuutetun ollessa työkyvytön vain johonkin työhönsä. Sairausvakuutuslakiin ehdotetaan lisättäväksi 11 lukuun uusi 5 a §, jossa säädettäisiin sairauspäivärahan määräytymisestä silloin, kun vakuutettu tulee työkyvyttömäksi työskennellessään samanaikaisesti kahdessa tai useammassa työsuhteessa taikka omassa työssä ja on työkyvytön vain johonkin työhönsä, jää siitä pois ja jatkaa työntekoa muutoin. Oma työ määritellään sairausvakuutuslain 1 luvun 4 §:n 4-kohdassa. Sillä tarkoitetaan omassa tai perheenjäsenen yrityksessä, liikkeessä tai ammatissa taikka maa-, metsä-, koti- tai muussa taloudessa suoritettua työtä ja itsenäistä tieteellistä tai taiteellista työtä sekä päätoimista opiskelua. Jos vakuutettua pidettäisiin sairausvakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla työkyvyttömänä siihen työhön, josta hän jää pois, sairauspäiväraha määräytyisi siitä työstä aiheutuneen ansionmenetyksen perusteella. Vakuutetun tulisi esittää työtulot työkyvyttömyyden alkamista välittömästi edeltäneen kuuden kalenterikuukauden ajalta. Työtuloja olisivat palkkatulot tai yrittäjätulot. Yrittäjän tulisi esittää selvitys yrittäjän tai maatalousyrittäjän eläkelain mukaan vahvistetusta työtulosta. Sairauspäivärahan perusteena käytettäisiin kuudelta kuukaudelta esitettyjä työtuloja, jotka vuositulon laskemiseksi kerrottaisiin kahdella. Työtuloa määrättäessä työ- tai virkasuhteessa saaduista työtuloista vähennettäisiin keskimääräiset 5 prosentin suuruiset tulonhankkimiskulut ja tehtäisiin 4 a §:ssä tarkoitettu vakuutusmaksuvähennys.
Sairauspäiväraha määräytyisi edellä esitetyllä tavalla, jos vakuutettu jatkaa jossakin töistään tultuaan yhteen työhön työkyvyttömäksi. Jotta sairauspäiväraha voisi määräytyä normaaliin tapaan koko vuosityötulon perusteella joko verovuoden tuloilla, esitetyillä tuloilla tai edeltävän etuuden perusteella, vakuutetun on jäätävä pois kaikista töistään. Myöskään 55 päivän odotusajan jälkeen vakuutetulla ei olisi oikeutta vähimmäismääräiseen sairauspäivärahaan hänen jatkaessaan jossain työssään. Uutta säännöstä ei sovellettaisi myöskään silloin, jos kysymyksessä olisi hyvin vähäinen työskentely toisessa työssä. Tällaisena vähäisenä työnä pidettäisiin 1—2 tuntia viikossa. Vähäinen sivutyö ei nykyisinkään ole esteenä sairauspäivärahan saamiselle.
Jos vakuutettu jää ensin pois yhdestä työstään ja myöhemmin muista töistä, esim. joutuessaan leikkaukseen, sairauspäiväraha määräytyisi aluksi yhdestä työstä aiheutuneen ansionmenetyksen perusteella. Siitä lukien, kun hän tulee työkyvyttömäksi kaikkiin töihinsä, sairauspäiväraha määräytyisi normaalisti työkyvyttömyyden alkamista edeltäneillä työtuloilla. Työkyvyttömyyden alkamisella tarkoitettaisiin sitä hetkeä, jolloin vakuutettu tuli työkyvyttömäksi yhteen työhönsä. Sen perusteella määräytyisi mm., minkä verovuoden tuloja käytettäisiin tai mistä alkaen huomioitaisiin kuuden kuukauden tulot.
Koska sairauspäivärahan tarkoituksena on korvata ansionmenetystä, ei olisi kuitenkaan tarkoituksenmukaista maksaa säännöksen perusteella määräytyvää sairauspäivärahaa enää siinä tilanteessa, jossa vakuutettu käyttää työkyvyttömyyden johdosta vapautuvaa työpanostaan toisessa työssään tai kokonaan uudessa työssä ja saa siitä lisäansioita. Opiskelu ja muu ansiotyön ulkopuolelle jäävä oma työ ei sen sijaan estäisi sairauspäivärahan maksamista silloin, kun vakuutettua ei ole katsottu työkyvyttömäksi näihin töihin ja työkykyä olisi niihin jäljellä.
7 §.Sairaus- ja vanhempainpäivärahan sekä erityishoitorahan vähimmäismäärä. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että laissa olevaa vähimmäismääräisen päivärahan määrää korotetaan 22,89 euroon arkipäivältä. Laissa oleva euromäärä vastaa sitä kansaneläkeindeksin pistelukua, jonka mukaan vuoden 2010 tammikuussa maksettujen kansaneläkkeiden suuruus on laskettu.
12 luku Päivärahaetuuden suhde muihin etuuksiin
1 §.Päivärahaetuuksien keskinäinen yhteensovitus. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan jos vakuutetulle myönnetään takautuvasti samalle ajalle muuta sairausvakuutuslain mukaista päivärahaetuutta, esimerkiksi osasairauspäiväraha-ajalle täyttä sairauspäivärahaa, Kansaneläkelaitoksella on oikeus periä muu etuus maksettua päivärahaa vastaavalta osalta. Päivärahan saajalle maksetaan taannehtivasti myönnettyä sairauspäivärahaa vain siltä osalta kuin sen määrä on suurempi kuin maksetun osasairauspäivärahan määrä.
4 §.Sairauspäivärahan suhde työeläkelakien mukaiseen osatyökyvyttömyyseläkkeeseen. Pykälän 2 momentissa säädetään osatyökyvyttömyyseläkkeen tai sitä vastaavan muun kuin täyden työkyvyttömyyseläkkeen ja sairauspäivärahan suhteesta. Sairauspäivärahasta ei vähennetä osatyökyvyttömyyseläkettä, jos oikeus eläkkeeseen on alkanut ennen sen kalenterivuoden alkua, jota koskevat työtulot ovat etuuden perusteena. Säännöstä ehdotetaan tarkennettavaksi koskemaan myös niitä tilanteita, joissa osatyökyvyttömyyseläkettä edeltää täysi työkyvyttömyyseläke, koska vakuutetun tulot ovat pienentyneet jo täyden työkyvyttömyyseläkkeen aikana. Lain soveltamiskäytännössä tämä on jo huomioitu.
12 §.Muun etuuden vähentäminen sairauspäivärahasta ja erityishoitorahasta. Lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi 12 §, jonka mukaan jos sairauspäivärahasta tai erityishoitorahasta vähennetään samalta ajalta kuukausittain maksettavaa muun lain mukaista etuutta, päivärahasta vähennetään arkipäivää kohti muun etuuden kuukausimäärän kahdeskymmenesviidesosa. Sairauspäiväraha ja erityishoitoraha ovat päiväkohtaisia etuuksia, joita maksetaan arkipäiviltä. Kuukauteen katsotaan kuuluvan 25 arkipäivää. Säännös mahdollistaa kuukausietuuden muuttamisen päiväetuudeksi käyttäen jakajana 25:ttä.
Samalla 12 luvun 11 §:n 2 momentin säännös, jonka mukaan muutettaessa kuukausietuutena maksettavaa opintorahaa päivärahaetuudeksi kuukauteen katsotaan sisältyvän 25 päivää, ehdotetaan tarpeettomana kumottavaksi.
13 luku Työterveyshuoltoa koskevat korvaukset
2 §.Yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän oikeus työterveyshuollon korvaukseen. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi maininta siitä, että työterveyshuoltolain 3 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettujen yrittäjien lisäksi oikeus työterveyshuollon korvauksiin olisi maatalousyrittäjällä tai yrittäjällä, joka on työeläkelakien mukaisella kuntoutustuella tai määräaikaisella tapaturmaeläkkeellä ja jonka vakuutus on työkyvyttömyydestä johtuen päätetty. Näissä tilanteissa yritystoiminta on edelleen olemassa ja sen on tarkoitus jatkua kuntoutustuen tai määräaikaisen tapaturmaeläkkeen jälkeen. MYEL- ja YEL -vakuutus päätetään kuntoutustukitilanteessa tai myönnettäessä määräaikainen tapaturmaeläke yleensä takautuvasti työkyvyttömyyden alkamisajankohtaan, eikä vakuutus tämän jälkeen ole voimassa kuntoutustuen tai määräaikaisen tapaturmaeläkkeen päättymiseen saakka. Ehdotetun säännöksen perusteella työterveyshuollosta aiheutuvat13 luvussa tarkoitetut työterveyshuoltokustannukset voitaisiin korvata työkyvyttömyyden alkamisajankohdasta lukien siihen saakka, kun maatalousyrittäjän tai yrittäjän kuntoutustuki tai määräaikainen tapaturmaeläke päättyy, vaikka MYEL- tai YEL -vakuutus ei olisi sanottuna aikana voimassa. Työterveyshuollon toimilla voitaisiin kuntoutustuen tai määräaikaisen tapaturmaeläkkeen aikana tukea työhön paluuta ja ohjata yrittäjää myös tarvittaessa kuntoutuspalvelujen piiriin. Korvauksiin olisi vastaavasti oikeutettu myös maatalousyrittäjä tai yrittäjä, joka vasta työkyvyttömyyden alettua liittyy työterveyshuoltoon edellyttäen, että myös muut työterveyshuoltokustannusten korvaamisen edellytykset täyttyvät, kuten esimerkiksi työpaikkaselvityksen toteuttaminen työterveyshuoltoon liittymisen jälkeen. Vaikka tämä on ristiriidassa vakuutusperiaatteen kanssa, työterveyshuollon asiantuntemus työkyvyn palauttamisessa on keskeinen.
Työterveyshuoltolain 3 §:n 1 momentin 6 kohtaa ei ehdoteta muutettavaksi tässä yhteydessä, mutta sairausvakuutuslain 13 luvun 2 §:ää täydennettäisiin niin, että työterveyshuoltolain 3 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettujen yrittäjien lisäksi oikeus työterveyshuollon korvauksiin olisi myös maatalousyrittäjällä tai yrittäjällä, joka on työeläkelakien mukaisella kuntoutustuella tai määräaikaisella tapaturmaeläkkeellä ja jonka vakuutus on tämän johdosta päätetty. Lain nykyistä soveltamiskäytäntöä tulisi kuitenkin tarkistaa sairausvakuutuslakiin ehdotettavien muutosten johdosta siten, että työterveyshuoltopalveluita tarjottaisiin työterveyshuollon palvelujen tuottajien toimesta myös sellaiselle YEL tai MYEL -vakuutetulle yrittäjälle tai maatalousyrittäjälle, joka on jäänyt kuntoutustuelle tai määräaikaiselle tapaturmaeläkkeelle ja jonka YEL tai MYEL -vakuutus on työkyvyttömyyden johdosta päätetty. Vakuutuspäätöksellä todetaan tällöin yrittäjän työpanoksen jäävän alle yrittäjän tai maatalousyrittäjän eläkelaissa säädetyn vakuuttamisrajan. Edellä mainittu rajamäärä on yrittäjän eläkelaissa 7 645,25 euroa vuodessa vuonna 2017 ja maatalousyrittäjän eläkelaissa 3 822,63 euroa vuodessa vuonna 2017. Yrittäjä tai maatalousyrittäjä voisi näissä tilanteissa eläkkeen myöntäneen eläkelaitoksen antamalla kuntoutustukipäätöksellä tai erillisellä todistuksella osoittaa olevansa työterveyshuoltopalvelujen piiriin kuuluva yrittäjä tai maatalousyrittäjä.
10 §.Korvauksen suorittaminen muulle kuin työnantajalle. Pykälän 2 momentin mukaan Kansaneläkelaitos voi yrittäjän tai muun omaa työtään tekevän suostumuksella sopia työterveyshuollon korvauksen maksamisesta suorakorvausmenettelyä käyttäen palvelujen tuottajalle. Momenttiin ovat virheellisesti tulleet sanat ”työnantajan suostumuksella”, kun siinä pitäisi lukea ”yrittäjän suostumuksella”. Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi vastaamaan pykälän oikeaa sisältöä. Muutos on tekninen.