2.1
Automaattisesti tehtävät päätökset
Rahoituslakiin ehdotetaan sisällytettäväksi uusi säännös (31 a §), jossa säädettäisiin automaattisesta päätöksenteosta eräiden tukien osalta. Säännös koskisi vain taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon ja terveyslannoituksen tukea.
Automaattiseen päätöksentekoon ei voi liittyä tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Sen vuoksi ehdotetussa uudessa säännöksessä todettaisiin, että säännöksessä poikettaisiin siitä, mitä rahoituslain 6 §:n 1 momentissa säädetään tuettavan työn toteuttamisesta taloudellisesti ja metsien biologisen monimuotoisuuden säilyttämisen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Nämä työn tarkoituksenmukaisuutta koskevat seikat otettaisiin tukea myönnettäessä huomioon vain siltä osin kuin kyseisiä tuettavan työn tarkoituksenmukaisuuden arviointiin liittyviä tietoja on sähköisesti käytettävissä päätöksenteon automatisoimisessa. Ehdotetussa säännöksessä poikettaisiin siis osittain edellä mainitusta tarkoituksenmukaisuusharkinnasta. Tarkoituksena on, että hanketta verrattaisiin esimerkiksi sähköisesti käytettävissä oleviin tietoihin suojelualueista ja uhanalaisista lajeista. Vertailun perusteella asia siirrettäisiin tarvittaessa manuaaliseen päätöksentekoon.
Ehdotettu säännös sisältäisi poikkeuksen metsäkeskuslain 14 §:n 3 momentista. Lain 14 §:ssä säädetään julkisen vallan käytöstä. Mainitun pykälän 3 momentin mukaan johtaja, metsäjohtaja ja rahoitus- ja tarkastuspäällikkö ratkaisevat esittelystä metsäkeskuslain 8 §:ssä tarkoitettuihin, julkista valtaa sisältäviin tehtäviin liittyvät hallintoasiat ja esimiesasemassa olevat lisäksi julkista valtaa käyttäviä toimihenkilöitä koskevat henkilöstöasiat. Lisäksi kyseisessä momentissa säädetään, että rahoitus- ja tarkastuspäällikkö voi tarvittaessa toimia esittelijänä edellä mainituissa asioissa. Edellä oleva tarkoittaa muun muassa sitä, että kestävän metsätalouden rahoituksen myöntämistä koskevat päätökset tehdään esittelystä. Tarkoituksena on, että jatkossa taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon ja terveyslannoituksen tuen myöntämispäätös ja päätös tuen lopullisesta määrästä voitaisiin tehdä automaattisesti. Tuen lopullista määrää koskevilla päätöksillä tarkoitetaan rahoituslain 30 §:ssä tarkoitettuja päätöksiä. Ehdotetussa pykälässä poikettaisiin siten metsäkeskuslaissa säädetystä asian ratkaisemista esittelyssä koskevasta vaatimuksesta. Tarkoituksena on mahdollistaa tuen myöntäminen automaattisen tietojenkäsittelyn avulla silloin, kun tuen myöntämisen edellytyksenä olevat hakemuksessa ja toteutusilmoituksessa ilmoitetut seikat ovat tarkistettavissa suoraan metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä tai viranomaisen tietojärjestelmästä, joka on metsäkeskuksen käytettävissä sähköisen rajapinnan kautta. Jos hakemuksessa tai toteutusilmoituksessa esitetyissä tiedoissa olisi esimerkiksi puutteita tai ristiriitaisuuksia verrattuna metsäkeskuksen käytettävissä oleviin sähköisiin tietoihin, asia siirtyisi ratkaistavaksi noudattaen edellä selostettua esittelymenettelyä. Asian käsittelyssä noudatetaan tällöin hallintolain (434/2003) säännöksiä.
Ehdotetut automaattisesti tehtävät päätökset taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon ja terveyslannoituksen tuen myöntämisestä ja tuen lopullisesta määrästä tarkoittavat käytännössä myös sitä, ettei automaattisesti tehtyyn päätökseen tule allekirjoitusta, koska asianomaisella päätöksellä ei ole esittelijää ja ratkaisijaa. Sen sijaan automaattisesti tehtävässä päätöksessä tulisi muutoin ottaa huomioon hallintolain vaatimukset. Hallintolain 44 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan hallintopäätöksestä tulee käydä ilmi sen henkilön nimi ja yhteystiedot, jolta asianosainen voi pyytää tarvittaessa lisätietoja päätöksestä. Hallintolaissa jo olevan säännöksen vuoksi ei rahoituslakiin tarvita erillistä säännöstä päätöksestä lisätietoja antavasta.
Rahoituslaissa tarkoitetut tuet ovat harkinnanvaraisia ja niiden myöntämisen edellytyksenä on, että asianomaiseen käyttötarkoitukseen on käytettävissä valtion talousarvion määrärahaa. Myös tukien maksaminen edellyttää niiden myöntämistä koskevien päätösten ehtojen mukaan, että metsäkeskuksella on kyseisenä vuonna käytettävissä varoja tuen maksamiseen.
Ehdotetun säännöksen nojalla ei voitaisi tehdä kielteisiä päätöksiä eli jättää taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon tai terveyslannoituksen tuki myöntämättä tai päättää tuen lopullisesta määrästä toteutusilmoituksessa esitetyistä tiedoista poikkeavasti. Tuen myöntämättä tai maksamatta jättäminen tulee perustella siten, että päätös täyttää hallintolain vaatimukset.
Suhde EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen
Esityksen valmistelun aikana on tarkasteltu sitä, liittyykö ehdotettu automaattinen päätöksentekomenettely luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus), jäljempänä tietosuoja-asetus, 4 artiklassa tarkoitettuun profilointiin. Kyseisen artiklan 4 kohdan mukaan profiloinnilla tarkoitetaan mitä tahansa henkilötietojen automaattista käsittelyä, jossa henkilötietoja käyttämällä arvioidaan luonnollisen henkilön tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia, erityisesti analysoidaan tai ennakoidaan piirteitä, jotka liittyvät kyseisen luonnollisen henkilön työsuoritukseen, taloudelliseen tilanteeseen, terveyteen, henkilökohtaisiin mieltymyksiin, kiinnostuksen kohteisiin, luotettavuuteen, käyttäytymiseen, sijaintiin tai liikkeisiin. Tietosuoja-asetuksen johdantolauseessa (71) todetaan seuraavasti:
”Rekisteröidyllä olisi oltava oikeus olla joutumatta hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan arvioivan, mahdollisesti toimenpiteen sisältävän päätöksen kohteeksi, joka on tehty yksinomaan automaattisen tietojenkäsittelyn perusteella, josta hänelle aiheutuu oikeudellisia vaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla merkittävällä tavalla, kuten online-luottohakemuksen automaattinen epääminen tai sähköisen rekrytoinnin käytännöt ilman ihmisen osallistumista. Kyseinen tietojenkäsittely sisältää ”profiloinnin”, joka tarkoittaa mitä tahansa henkilötietojen automaattista käsittelyä luonnollisen henkilön henkilökohtaisten ominaisuuksien arvioimiseksi, erityisesti rekisteröidyn työsuorituksen, taloudellisen tilanteen, terveyden, henkilökohtaisten mieltymysten tai kiinnostuksen kohteiden, luotettavuuden tai käyttäytymisen, sijainnin tai liikkumisen analysoimiseksi tai ennakoimiseksi, siltä osin kuin sillä on rekisteröityyn kohdistuvia oikeudellisia vaikutuksia tai se vaikuttaa häneen vastaavasti merkittävällä tavalla.”
Profiloinnin määritelmän tarkastelu on tarpeen sen vuoksi, että tietosuoja-asetuksen 22 artiklan mukaan rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn, kuten profilointiin, ja jolla on häntä koskevia oikeusvaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla tavalla merkittävästi. Tietosuoja-asetuksen 22 artiklassa säädetään eräistä poikkeuksista automaattista päätöksentekoa koskevaan kieltoon.
Esityksessä katsotaan, ettei esitetyssä tuen myöntämisessä ja maksamisessa ole kyse tietosuoja-asetuksen 22 artiklassa tarkoitetusta automaattisesta päätöksenteosta. Tuen myöntämisen edellytyksenä on, että kyseessä on yksityinen maanomistaja. Taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon ja terveyslannoituksen tuen myöntämisen ja maksamisen edellytyksissä ei arvioida maanomistajan eli tuensaajan henkilökohtaisia ominaisuuksia eikä ennusteta maanomistajan käyttäytymistä. Tuen myöntämisen edellytykset liittyvät metsäkohteen ominaisuuksiin ja siihen, mikä työ ja millä kohteella hakemuksessa on ilmoitettu tehtäväksi. Tuen myöntämisen kannalta merkitystä ei ole mainituissa työlajeissa sillä, tekeekö maanomistaja hakemuksessa ilmoitetun työn itse vai ostaako hän työn ulkopuoliselta. Tuen maksamisen yhteydessä tehtävä päätös tuen lopullisesta määrästä perustuu toteutusilmoituksella esitettäviin tietoihin. Tiedot koskevat toteutettuja toimenpiteitä ja aluetta, johon ne ovat kohdistuneet, tuen perusteena olevia kustannuksia sekä mahdollista poikkeamista hakemuksesta tai sen yhteydessä esitetyistä toteuttamissuunnitelmasta. Edellä olevan perusteella katsotaan, ettei taimikon varhaishoidon, nuoren metsän hoidon ja terveyslannoituksen tuessa ole kyse maanomistajan profiloinnista tai tietosuoja-asetuksen 22 artiklassa tarkoitetusta päätöksenteosta. Tämän vuoksi esityksessä ei enemmälti tarkastella tietosuoja-asetuksen säännöksiä profiloinnista ja profilointia sisältävästä automaattisesta päätöksenteosta.
2.2
Muutoksenhakua koskevan säännöksen tarkistaminen
Voimassa olevan rahoituslain 46 §:n 1 momentissa säädetään, että rahoituslain nojalla tehtyä päätöstä koskevaan muutoksenhakuun sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Pykälän 1 momentin mukaan takaisinperintää, sopimuksen purkamista ja irtisanomista sekä asiamiehelle määrättyä väliaikaista kieltoa koskevassa asiassa muutosta haetaan kuitenkin valittamalla hallinto-oikeuteen ilman oikaisuvaatimusmenettelyä. Samoin pykälän 1 momentissa säädetään, että oikaisuvaatimus metsäkeskuksen päätöksestä tehdään metsäkeskukselle. Lisäksi pykälän 1 momentissa todetaan, että oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun metsäkeskuksen päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Pykälän 1 momentti säilytettäisiin edellä mainituilta osin ennallaan.
Lakiehdotuksen mukaan 46 §:n 1 momentti säilyisi muutoin sanamuodoltaan ennallaan, mutta pykälän 1 momentin viimeistä virkettä muutettaisiin siten, että jatkossa oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun hallinto-oikeuden päätökseen saisi hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Korkein hallinto-oikeus on antanut lausunnon eduskunnan hallintovaliokunnalle hallituksen esityksestä maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaksi lainsäädännöksi (HE 14/2018 vp). Kyseisessä lausunnossa korkein hallinto-oikeus kiinnitti huomiota siihen, että muutoksenhakusäännöstä tulisi tarkistaa siten, että jatkossa oikaisuvaatimuksen johdosta annettavaan hallinto-oikeuden päätökseen voisi hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus on siihen myöntänyt valitusluvan. Kyseistä muutosta ei katsottu tarkoituksenmukaiseksi tehdä maakuntauudistusta koskevassa hallituksen esityksessä. Tässä esityksessä katsotaan, että muutos on tarpeen. Oikaisuvaatimusmenettelyn piiriin kuuluvat rahoituslain nojalla tehtävät päätökset eivät pääsääntöisesti ole yksilön oikeusturvan kannalta merkittäviä. Oikaisuvaatimusmenettelyn piiriin ei nyt eikä jatkossakaan kuuluisi takaisinperintää, sopimuksen purkamista ja irtisanomista sekä asiamiehelle määrättyä väliaikaista kieltoa koskevia asioista eli asioita, joita voidaan hallinnon asiakkaan oikeusturvan kannalta pitää merkittävinä. Yksilön oikeusturvan kannalta riittävänä voidaan pitää sitä, että korkein hallinto-oikeus voisi pykälään esitetyn muutoksen mukaan antaa oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun hallinto-oikeuden päätökseen valitusluvan. Hallintolainkäyttölain (586/1996) 13 §:n 2 momentissa säädetään valitusluvan myöntämisen perusteista tällaisessa tapauksessa. Säännöksen mukaan silloin, kun muutoksenhaussa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen tarvitaan muun lain mukaan valituslupa, lupa on myönnettävä, jos lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa tapauksissa tai oikeuskäytännön yhtenäisyyden vuoksi on tärkeätä saattaa asia korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi; asian saattamiseen korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi on erityistä aihetta asiassa tapahtuneen ilmeisen virheen vuoksi; tai valitusluvan myöntämiseen on muu painava syy.
Edellä mainitussa korkeimman hallinto-oikeuden lausunnossa liittyen maakuntauudistukseen kiinnitetään huomiota siihen, että maakuntauudistusta koskevaan hallituksen esitykseen (HE 14/2018 vp) sisältyi muun muassa rahoituslain 25 §:ää koskeva muutosehdotus. Korkein hallinto-oikeus kiinnitti huomiota, ettei kyseiseen lakiehdotukseen sisältynyt rahoituslain 46 §:ää koskevaa ehdotusta. Säännöksen mukaan muutoksenhakutuomioistuimen on varattava metsäkeskukselle tilaisuus tulla kuulluksi. Korkein hallinto-oikeus totesi, että rahoituslain 46 §:n 3 momentin säännös on tarpeeton. Hallintolainkäyttölain mukaan hallintotuomioistuimen harkintaan kuuluu, onko päätöksen tehneen viranomaisen kuuleminen asiassa tarpeen. Kategorisesti kuulemiseen velvoittavaa säännöstä ei tulisi sisällyttää erityislainsäädäntöön, koska erinäisissä soveltamistilanteissa tällaisesta säännöksestä on lähinnä haittaa (esimerkiksi myöhästyneen valituksen johdosta ei kuulla viranomaista). Tästä syystä ehdotetaan, että nykyisestä metsäkeskuksen kuulemiseen velvoittavasta säännöksestä luovuttaisiin. Tätä koskeva säännös esitetään poistettavaksi rahoituslain 46 §:stä (3 momentti).