7.1
Jätelaki
5 c §. Aineen tai esineen luokittelua koskeva hakemus.
Pykälässä säädettäisiin hakemuksesta, jonka perusteella Lupa- ja valvontavirasto tekisi tapauskohtaisen päätöksen aineen tai esineen luokittelemisesta sivutuotteeksi tai jätteeksi luokittelun päättämisestä (luokittelupäätös). Aineen tai esineen luokittelua koskevan asian voisi edelleen ratkaista myös Lupa- ja valvontavirastossa tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa osana ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa tai yleistä ilmoitusmenettelyä silloin, kun luokitteluasia tulee vireille osana uuden toiminnan ympäristölupahakemusta tai ilmoitusta, tai kun se sisältyy olemassa olevan toiminnan ympäristöluvan tai ilmoituksen muuttamista koskevaa hakemukseen, jos samalla haetaan muutosta muuhunkin kuin aineen tai esineen luokittelua koskevaan asiaan. Jos toiminnanharjoittaja haluaa muutosta vain toiminnassa syntyvän tai käsiteltävän aineen tai esineen luokitteluun, tämän tulisi tehdä ehdotetun 5 c §:n mukainen hakemus ja asia ratkaistaisiin jätelain mukaisessa menettelyssä Lupa- ja valvontavirastossa. Pykälä korvaisi kumottavan 5 b §:n 3 momentin siltä osin, kuin siinä säädetään tapauskohtaisen päätöksenteon edellytyksistä.
Pykälän 1 momentin mukaan luokittelupäätöstä koskevan hakemuksen voisi jättää tilanteessa, jossa voimassa olevaa EU-säädöstä tai valtioneuvoston asetusta samasta aineesta tai esineestä samassa käyttötarkoituksessa ei ole. Suomessa kierrätysbetonin jätteeksi luokittelun päättymisestä on säädetty valtioneuvoston asetuksella betonimurskeen jätteeksi luokittelun päättymisen arviointiperusteista (466/2022), ja asetus kattaa betonimurskeen yleisimmät käyttötarkoitukset. Myös mekaanisesti kierrätetyn muovin jätteeksi luokittelun päättymisestä on säädetty valtioneuvoston asetuksella (270/2024). Voimassa olevat EU-säädöksiin perustuvat EEJ-arviointiperusteet koskevat rauta-, teräs- ja alumiiniromua, lasimurskaa ja kupariromua. Viranomaisen olisi jätettävä tutkimatta luokittelupäätöstä koskeva hakemus, jos joku edellä mainituista säädöksistä soveltuisi hakemuksen kohteena olevaan materiaaliin ja sen aiottuun käyttötarkoitukseen. Hakemuksen päällekkäisyys voimassa olevan säädöksen kanssa olisi useimmiten helposti todettavissa. Kuitenkin materiaalien luokittelua koskevien säädösten mahdollisesti lisääntyessä tulkinnanvaraisuutta voi jatkossa liittyä esimerkiksi siihen, mitä aineita ja esineitä tai käyttötarkoituksia EU-säädökset tai valtioneuvoston asetukset tarkkaan ottaen kattavat.
Hakemuksen tekisi aineen tai esineen haltija. Yleensä haltija olisi toiminnanharjoittaja, jonka tuotantoprosessissa sivuvirta syntyy tai toiminnanharjoittaja, joka käsittelee jätteitä. Aineen tai esineen haltijaksi voitaisiin tapauskohtaisesti katsoa myös toimintaan olennaisesti liittyvä muu toiminnanharjoittaja. Sama hakemus voisi kattaa useita eri jätelajeja tai tuotannon sivuvirtoja ja mahdollisia muita materiaaleja, joille haetaan EEJ-statusta. Luokittelupäätös olisi materiaalikohtainen ja hakijakohtainen, mutta ei välttämättä laitoskohtainen. Jos esimerkiksi hakijalla on useampia laitoksia, joissa samanlaisessa prosessissa ja samoista aineista ja esineistä valmistuu samaa uusiomateriaalia tai -tuotetta samaan käyttötarkoitukseen, sama luokittelupäätös voisi koskea kaikkia laitoksia. Sen sijaan yhdelle hakijalle myönnetty EEJ- tai sivutuoteluokitus ei tarkoittaisi sitä, että kaikki samanlaiset ja samaan tarkoitukseen käytettävät materiaalit lakkaisivat olemasta jätettä. Materiaalin yleisestä sivutuotteeksi määrittämisestä tai jätteeksi luokittelun päättymisestä voidaan säätää vain valtioneuvoston asetuksella.
Pykälän 2 momentin mukaan hakemus olisi tehtävä sähköisenä. Hakemuksen voisi toimittaa sähköpostitse tai paperisena, jos sen tekeminen sähköisessä asiointipalvelussa ei ole mahdollista. Sähköisen asiointipalvelun käytön mahdottomuus liittyisi lähinnä tilanteisiin, joissa asiointipalvelua ei ole tai se on väliaikaisesti kaatunut, jolloin hakemuksen jättäminen siinä olisi teknisesti mahdotonta.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin hakemuksen sisällöstä. Hakemuksessa olisi oltava tarpeelliset tiedot aineesta tai esineestä, jonka luokittelua haetaan sekä esitettävä perusteltu selvitys jätelain 5 a §:n 1 momentin mukaisista sivutuotteeksi määrittämisen perusteista tai 5 b §:n 1 momentissa säädettyjen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevien edellytysten täyttymisestä. Hakemukseen olisi liitettävä toiminnan voimassa oleva ympäristölupapäätös tai yleistä ilmoitusmenettelyä koskeva päätös. Lisäksi hakemuksessa olisi annettavat perustiedot samaan aikaan luokitteluhakemuksen kanssa vireillä olevasta tai lähiaikoina vireille tulevasta toiminnan ympäristölupahakemuksesta tai ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaisesta ilmoituksesta. Tarvittavia perustietoja olisivat hakemuksen tai ilmoituksen pääsisältö ja sitä käsittelevä viranomainen. Lupa- ja valvontaviraston on luokittelupäätöstä harkitessaan hyvä olla tietoinen toiminnan ympäristölupahakemuksesta tai yleisestä ilmoitusmenettelystä ja sitä käsittelevästä toimivaltaisesta viranomaisesta, koska luokittelupäätöksen sisältö voi vaikuttaa lupapäätöksen tai ilmoitusta koskevan päätöksen harkintaan ja sisältöön. Valtioneuvoston asetuksella annettaisiin tarkempia säännöksiä hakemuksen sisällöstä.
5 d §. Luokittelupäätös
. Pykälässä säädettäisiin luokittelupäätöksen sisällöstä. Pykälän 1 momentin mukaan Lupa- ja valvontaviraston olisi hyväksyttävä hakemus, jos se täyttää lain 5 a §:n 1 momentissa säädetyt sivutuotteeksi määrittämisen arviointiperusteet tai 5 b §:n 1 momentissa säädetyt jätteeksi luokittelun päättymisen arviointiperusteet. Päätökseen perusteluissa olisi käytävä yksitellen läpi mainittujen arviointiperusteiden täyttyminen. Päätös olisi pyrittävä tekemään kolmessa kuukaudessa siitä, kun hakemus on tullut vireille ja sisältää riittävät tiedot sen käsittelemiseksi. Määräaika olisi ohjeellinen, eikä sen ylittymisellä olisi oikeudellisia seurauksia. Esimerkiksi materiaalin ympäristökelpoisuuden arviointi voi joissain tapauksissa vaatia viranomaiselta tavallista enemmän aikaa ja johtaa siihen, että päätöstä on mahdotonta antaa kolmessa kuukaudessa. Samoin jos hakemus tulee vireille juuri ennen kesälomakauden alkua, kolmen kuukauden määräajan noudattaminen voi ilman erityisjärjestelyjä olla hankalaa.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin sivutuotteeksi luokittelua koskevan päätöksen sisällöstä. Päätökseen sisällytettävillä ehdoilla ja määräyksillä varmistettaisiin jätelain 5 a §:ssä säädettyjen sivutuotteita koskevien arviointiperusteiden täyttyminen. Päätöksessä olisi aina määritettävä sivutuotteeksi luokiteltava materiaali ja se tuotantoprosessi, jonka olennaisena osana sivutuote syntyy sekä sivutuotteen käyttötarkoitus (1 kohta). Lisäksi lupa- ja valvontavirasto voisi tarpeen mukaan määrätä sivutuotteen laadunhallinasta tai käytön yhteydessä noudatettavista ympäristönsuojelu- ja terveysvaatimuksista (2 kohta). Lupa- ja valvontavirasto voisi soveltaa momentin 2 kohtaa harkintansa mukaan sen varmistamiseksi, että aine tai esine täyttää 5 a §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun sivutuotteeksi luokittelun arviointiperusteen. Siinä tarkoitettu määräys ei olisi välttämätön ja usein asianomainen tuotesääntely tai REACH-asetus rajoittavat sivutuotteiden aiotusta käytöstä mahdollisesti aiheutuvia terveys- tai ympäristöriskejä niin, ettei luokittelupäätöksessä ole tarvetta antaa tätä koskevia määräyksiä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin jätteeksi luokittelun päättymistä koskevan päätöksen sisällöstä ja siinä annettavista määräyksistä. Määräyksillä varmistettaisiin jätelain 5 b §:n 1 momentin mukaisten arviointiperusteiden täyttyminen. Momentin 1 kohdan mukaan päätöksessä olisi lueteltava syöttöpanokset eli jätteet ja mahdolliset muut materiaalit, joita voidaan käyttää hakemuksessa tarkoitetussa hyödyntämistoimessa, mukaan lukien käytettävien jätemateriaalien sisältämien haitta-aineiden raja-arvot silloin, kun tämä on tarpeen. Momentin 2 kohdan mukaan päätöksessä määritettäisiin hakijan käyttämät, jätteen tai jätteiden hyödyntämistoimessa sallitut käsittelyprosessit ja -tekniikat sekä hyödyntämistoimessa valmistettavan tuotteen käyttötarkoitus. Momentin 3 kohdan mukaan päätöksessä määrättäisiin niille hallintajärjestelmille asetettavat vaatimukset, joiden avulla hakija osoittaa jätteeksi luokittelun päättymistä koskevien arviointiperusteiden noudattamisen, mukaan lukien vaatimukset laadunvalvonnasta. Jonkinlainen laadunvalvonta olisi aina tarpeen, mutta laadunvalvonnan tarkka sisältö voisi vaihdella merkittävästi jätemateriaalin ja sen aiotun käyttötarkoituksen mukaan. Luokittelupäätökseen voitaisiin tarpeen mukaan liittää myös vaatimus siitä, että hakijan laadunvalvonnan pätevyys arvioidaan myöhemmin riippumattoman, tähän arviointiin päteväksi katsotun (akkreditoidun) todentajan toimesta. Momentin 4 kohdan mukaan päätöksessä olisi määrättävä vaatimuksenmukaisuudesta ilmoittamisesta eli siitä, että tuotetta markkinoille saatettaessa sen jokaiseen erään liitetään vaatimuksenmukaisuutta koskeva ilmoitus, jonka perusteella ostaja voi todeta sen täyttävän tuotesääntelyn vaatimukset.
Pykälän 4 momentin mukaan Lupa- ja valvontaviraston olisi ilmoitettava luokittelupäätöksestä toiminnan ympäristölupaa tai ilmoituspäätöstä valvovalle kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Ilmoittaminen olisi tarpeen, jotta ympäristöluvan tai ilmoituksen osalta toimivaltainen viranomainen voisi arvioida, aiheuttaako luokittelupäätös tarpeen muuttaa ympäristölupaa tai ilmoitusta. Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää tarkemmin luokittelupäätöksen sisällöstä.
5 e §. Tuotteen vaatimuksenmukaisuuden varmistaminen.
Pykälä vastaisi pääsisällöltään voimassa olevan lain 5 b §:n 4 momenttia, joka kumottaisiin. Pykälä koskisi sekä 5 c §:n mukaisessa luokittelupäätöksessä että ympäristönsuojelulain mukaisessa ympäristölupa- tai ilmoituspäätöksessä syntynyttä tuotetta. Vaatimuksenmukaisuuden varmistaminen koskisi ensisijaisesti tuotteen markkinoille saattajaa. Jos tuotetta ei olisi saatettu markkinoille, vaatimustenmukaisuuden varmistaminen koskisi sen ensimmäistä käyttäjää.
5 f §. Luokittelupäätöksen muuttaminen.
Pykälässä säädettäisiin luokittelupäätöksen muuttamisesta. Muuttaminen voisi tulla vireille päätöksen alkuperäisen hakijan tai viranomaisen aloitteesta. Alkuperäisen päätöksen hakijan tilalle esimerkiksi yrityskaupan myötä tullut uusi toiminnanharjoittaja rinnastuisi alkuperäiseen hakijaan, ja voisi näin ollen hakea päätöksen muuttamista.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin hakijan aloitteesta tapahtuvasta päätöksen muuttamisesta. Hakija voi esimerkiksi muuttaa uusiomateriaalin valmistusprosessia olennaisella tavalla lisäämällä sen raaka-aineeksi uuden jätteen tai jotain muuta materiaalia. Kyse voisi olla myös tilanteesta, jossa yritys haluaa laajentaa alkuperäisessä luokittelupäätöksessä määritettyä uusiomateriaalin käyttötarkoitusta. Muutoshakemuksen käsittelyssä noudatettaisiin samaa menettelyä kuin alkuperäisen luokittelupäätöksen yhteydessä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Lupa- ja valvontaviraston tai muun yleistä etua valvovan viranomaisen aloitteesta tapahtuvasta päätöksen muuttamisesta. Muu yleistä etua valvova viranomainen voisi olla esimerkiksi markkinavalvontaviranomainen, kuten Tukes tai Ruokavirasto. Tällöin muuttamishakemuksen perusteena olisi se, että alkuperäisen päätöksen jälkeen tulee ilmi seikkoja, jotka vaikuttavat olennaisesti 5 a tai 5 b §:ssä säädettyjen edellytysten täyttymiseen – päätöksessä hyväksynnän saanut uusiotuote ei esimerkiksi olisi vastaaviin tuotteisiin sovellettavien säännösten ja standardien mukainen (5 b § 1 momentin 3 kohta). Materiaalin ympäristökelpoisuudesta voisi luokittelupäätöksen jälkeen tulla sellaista uutta tietoa, jonka perusteella Lupa- ja valvontaviraston olisi arvioitava päätöksen muuttamistarvetta. Mahdollisen uuden tiedon olisi kuitenkin olennaisella tavalla muutettava alkuperäisen luokittelupäätöksen yhteydessä tehtyä arviota, jotta päätöksen muuttaminen olisi perusteltua. Esimerkiksi merkitykseltään vähäinen uusi tieto materiaalin ympäristökelpoisuudesta ei voisi johtaa luokittelupäätöksen muuttamiseen.
Lupa- ja valvontaviraston olisi ennen päätöksen muuttamista varattava alkuperäiselle hakijalle – tai tämän tilalle tulleelle uudelle toiminnanharjoittajalle – mahdollisuus tulla kuulluksi. Jos toiminnanharjoittajalta tarvittaisiin uusia tietoja tai uutta selvitystä, viranomaisen tulisi pyytää niitä kohtuullisessa ajassa sillä uhalla, että asia ratkaistaan ilman selvitystä toiminnanharjoittajan vahingoksi. Myös sakon uhka olisi viranomaisen käytössä (JL 129 §). Päätöksen muuttaminen voisi käytännössä tarkoittaa esimerkiksi uusiotuotteen koostumuksen tai käyttökohteen muuttamista taikka valmistusprosessin laadunvalvontaa koskevien määräysten muuttamista. Päätöstä voitaisiin muuttaa myös hakijan vahingoksi ja vastoin tämän näkemystä.
Pykälän 3 momentin mukaan Lupa- ja valvontavirastolla olisi velvollisuus ilmoittaa luokittelupäätöksen muuttamista koskeva päätös toiminnan ympäristölupaa tai ilmoitusta valvovalle kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Ilmoitus olisi tarpeen, jotta kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voisi arvioida tarvetta toiminnan ympäristöluvan muuttamiselle.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin siitä, että luokittelupäätöksen muuttamista koskevia säännöksiä voitaisiin soveltaa myös tilanteissa, joissa luokitteluasia on alun perin ratkaistu ympäristöluvassa tai yleisessä ilmoitusmenettelyssä. Päätöksen muuttamisesta tekisi se viranomainen, joka on tehnyt päätöksen ympäristölupa-asiassa. Näin ollen myös kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voisi soveltaa 5 f §:n säännöksiä esimerkiksi lisätäkseen uusia määräyksiä jätteeksi luokittelun päättymistä koskevaan ympäristölupaan tai ilmoituspäätökseen.
5 g §. Luokittelupäätöksen peruuttaminen.
Pykälässä säädettäisiin luokittelupäätöksen peruuttamisesta. Peruuttaminen voisi perustua valvonnallisiin syihin tai uuteen tietoon. Päätöksen peruuttamisen seurauksena aine tai esine luokiteltaisiin jätteeksi ja sen kuljettamiseen ja käsittelyyn sovellettaisiin jätelakia. Päätöksen peruuttamisella ei kuitenkaan olisi välittömiä seurauksia ennen peruuttamista markkinoille saatettujen ja mahdollisesti jo käytettyjen uusiotuotteiden osalta, vaan seuraukset määräytyisivät tapauskohtaisesti. Lähtökohtana olisi pidettävä, että alkuperäisen päätöksen nojalla markkinoille saatettujen ja käytettyjen tuotteiden asema ei muuttuisi päätöksen peruuttamisen seurauksena. Yrityksellä on kuitenkin esimerkiksi velvollisuus ilmoittaa Tukesille vaarallisesta ja vaatimustenvastaisesta tuotteesta. Vain vakavissa vaaratilanteissa yrityksellä on velvollisuus vetää tuote takaisin sen käyttäjiltä.
Pykälän 1 momentin mukaan viranomainen voisi omasta tai yleistä etua valvovan viranomaisen aloitteesta peruuttaa päätöksen, jos hakija on antanut tahallisesti tai tuottamuksellisesti virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet päätöksen tekemiseen tai jos tämä on kirjallisesta huomautuksesta huolimatta laiminlyönyt joko päätökseen sisältyvän määräyksen tai aineen tai esineen käyttöä koskevien säännösten noudattamisen. Päätös voitaisiin peruuttaa myös, jos lain 5 a §:n 1 momentissa tai 5 b §:n 1 momentissa säädetyt arviointiperusteet eivät enää täyttyisi edes päätöstä muuttamalla. Päätöksen peruuttaminen olisi toissijainen keino päätöksen muuttamiseen nähden.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin peruuttamista koskevasta menettelystä. Ennen päätöksen peruuttamista viranomaisen olisi varattava hakijalle tai tätä vastaavalle uudelle toiminnanharjoittajalle mahdollisuus tulla kuulluksi ja tarvittaessa määrättävä tämä toimittamaan asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot tai tarvittava selvitys kohtuullisessa määräajassa uhalla, että asia ratkaistaan ilman kyseisiä tietoja tai selvitystä. Asia voitaisiin tällöin ratkaista myös toiminnanharjoittajan vahingoksi.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin Lupa- ja valvontaviraston velvollisuudesta ilmoittaa luokittelupäätöksen peruuttamisesta toimivaltaiselle markkinavalvontaviranomaiselle ja toiminnan ympäristölupaa tai ilmoitusta valvovalle kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin siitä, että luokittelupäätöksen peruuttamista koskevia säännöksiä voitaisiin soveltaa myös tilanteissa, joissa aineen tai esineen luokittelua koskeva asia on alun perin ratkaistu ympäristöluvassa tai yleisessä ilmoitusmenettelyssä. Päätöksen peruuttamisesta tekisi se viranomainen, joka on tehnyt päätöksen ympäristölupa-asiassa. Näin ollen myös kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voisi soveltaa 5 g §:n säännöksiä ympäristölupaan tai ilmoituspäätökseen sisältyvän luokittelun peruuttamiseen.
5 h §. Luokittelupäätöksen raukeaminen uuden lainsäädännön seurauksena.
Pykälä koskisi tilannetta, jossa luokittelupäätöksen jälkeen tulee voimaan uutta lainsäädäntöä, joka on päällekkäistä luokittelupäätöksen kanssa. Hakemusta koskevan 5 c §:n mukaan hakemuksen luokittelupäätökseksi voisi tehdä vain tilanteessa, jossa samaa ainetta ja esinettä ja käyttötarkoitusta koskevaa EU-säädöstä tai valtioneuvoston asetusta ei ole. Vastaavasti jos samasta aineesta tai esineestä tai niiden yhdistelmästä ja sen käytöstä samassa tarkoituksessa säädettäisiin luokittelupäätöksen jälkeen Euroopan unionin lainsäädännössä tai valtioneuvoston asetuksella, luokittelupäätös raukeaisi suoraan 5 h §:n nojalla ja päätöksen sijaan olisi noudatettava mitä luokittelupäätöksen syrjäyttävässä säädöksessä säädetään. Koska luokittelupäätös raukeaisi suoraan lain nojalla, päätöstä ei tarvitsisi erikseen kumota Lupa- ja valvontaviraston päätöksellä.
24 a §.Markkinavalvonta.
Muutetussa 1 momentissa säädettäisiin tarkemmin luokittelupäätöksissä syntyvien uusiotuotteiden markkinavalvonnasta. Säännöksen mukaan markkinavalvontalain mukaiset markkinavalvontaviranomaiset valvoisivat kukin toimialallaan luokittelupäätöksissä syntyvien uusiotuotteiden tuotteita koskevia rajoituksia ja vaatimuksia siten kuin markkinavalvontalaissa (1137/2016) ja EU:n markkinavalvonta-asetuksessa ((EU) 2019/1020) säädetään.
Markkinavalvontaviranomainen valvoo tuotteen vaatimuksenmukaisuutta. Esimerkiksi jos vaatimustenmukaisuusilmoituksessa vaaditaan ilmoittamaan sulaindeksi tai muu vastaava tuoteominaisuus, on se Tukesin valvonnan piirissä. Markkinavalvontaviranomainen ei arvioi tai valvo esimerkiksi sitä, täyttääkö luokittelupäätöksen mukainen uusiotuote jätelain 5 b §:n 1 momentin 4 kohdassa säädetyt ja luokittelupäätöksessä tarkemmin määritellyt ympäristökelpoisuuden arviointiperusteet. Ympäristökelpoisuuden ja tähän liittyvän laadunvalvonnan arviointi olisi Lupa- ja valvontaviraston tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen tehtävä.
137 §.Muutoksenhaku.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että luokittelupäätökseen haettaisiin muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta.
138 §.Valitusoikeus
. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että valitusoikeus luokittelua koskevasta päätöksestä olisi toimivaltaisella markkinavalvontaviranomaisella (uusi 5 kohta). Ehdotettavan 2 momentin mukaan yhdistysten ja säätiöiden sekä kunnan ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen valitusoikeudet rajattaisiin aineen tai esineen luokittelua koskevien päätösten (5 d, 5 f ja 5 g §) osalta pois.
Viranomaisten osalta säännös vastaisi tältä osin Suomessa yleisesti omaksuttua periaatetta, jonka mukaan viranomaisella on omien laissa säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi valitusoikeus muun viranomaisen päätökseen. Luokittelupäätöksessä esimerkiksi Tukesilla tai muulla markkinavalvontaviranomaisella voisi omien valvontatehtäviensä näkökulmasta olla intressi valittaa Lupa- ja valvontaviraston päätöksestä, koska päätöksen seurauksena mahdollisesti syntyvät uudet tuotteet tulevat markkinavalvontaviranomaisten valvottaviksi tuotesääntelyn piiriin.
Säätiöillä ja yhdistyksillä ei olisi valitusoikutta. Tältä osin valitusoikeus luokittelupäätöksestä olisi selvästi rajatumpi kuin muissa jätelain mukaisissa asioissa tai ympäristönsuojelulain 191 §:ssä. Erillinen luokittelupäätös ei sellaisenaan kuulu Århusin yleissopimuksen (Sops 122/2004 vp) ehdottomaan soveltamisalaan, koska sitä ei ole mainittu sopimuksen liitteessä I. Luokittelupäätöksellä ei ole suoria ympäristövaikutuksia, vaan siinä on kyse uusiomateriaaleihin sovellettavan sääntelykehyksen valinnasta – toisin sanoen siitä, säännelläänkö niitä jätteinä vai tuotteina ja kemikaaleina. Jäteluokituksen päättyminen ei tarkoita sitä, että kyseistä uusiomateriaalia tai -tuotetta saa käyttää vapaasti, vaan niihin sovelletaan kyseiseen tuotteeseen ja sen käyttökohteeseen soveltuvaa tuotesääntelyä. Luokittelupäätöksellä ei myöskään ole erityisesti tiettyyn kuntaan tai sen alueelle kohdistuvia vaikutuksia, koska mahdollisia uusia tuotteita käytetään lähtökohtaisesti valtakunnallisesti. Näin ollen myöskään toiminnan sijaintikunnan tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen valitusoikeudelle ei ole perusteita.
Sivutuotteita tai jätteistä uusiotuotteita valmistavan laitoksen paikalliset ympäristövaikutukset arvioidaan ympäristönsuojelulain mukaisesti. Mainitut laitokset ovat käytännössä poikkeuksetta ympäristöluvan- tai ilmoituksenvaraisia, ja valitusoikeus ympäristölupaa tai ilmoitusta koskevasta päätöksestä määräytyy ympäristönsuojelulain 191 §:n mukaisesti. Kun luokitteluasia sisältyy lupa- tai ilmoituspäätökseen, tällöin esimerkiksi kunta tai paikallinen yhdistys voi päätöksestä valittaessaan kohdistaa valituksen myös päätökseen sisältyvään, aineen tai esineen luokittelua koskevaan ratkaisuun.
143 b §.Tiedonsaantioikeus jätehuollon rekistereistä, uusiomateriaalirekisteristä, tuottajarekisteristä ja sivuvirtojen tietoalustasta.
Pykälän 1 ja 3 momenttia muutettaisiin siten, että uusiomateriaalirekisterin tiedot olisivat toimivaltaisten viranomaisten saatavilla riippumatta tietojen salassapitoa edellyttävistä säännöksistä.
Pykälän 1 momenttiin tehtävällä muutoksella uusiomateriaalirekisterin sisältämät tiedot lisättäisiin niiden tietojen joukkoon, joita momentissa tarkoitetuilla valvontaviranomaisilla on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä.
143 c §. Uusiomateriaalirekisteri.
Pykälässä säädettäisiin luokittelupäätösten sekä vastaavien ympäristölupa- tai yleisessä ilmoitusmenettelyssä tehtyjen päätösten tallentamisesta perustettavaan uusiomateriaalirekisteriin, joka olisi osa ympäristönsuojelulaissa säädettävää ympäristönsuojelun tietovarantoa (nykyisin ympäristönsuojelun tietojärjestelmä). Lisäksi pykälässä säädettäisiin erikseen julkisessa tietopalvelussa julkaistavista päätösasiakirjoista. Esityksessä ei puututtaisi asiakirjojen salassapitoa koskevaan sääntelyyn. Näin ollen esimerkiksi päätösasiakirjoissa olevien tietojen mahdollinen liikesalaisuusluonne ratkaistaisiin tapauskohtaisesti asiaa koskevien yleisten lakien perusteella.
Kansallisesti suoraan sovellettavan yleisen tietosuoja-asetuksen ((EU) 2016/679) mukaan henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuus edellyttää, että henkilötietojen käsittelylle on asetuksen mukainen oikeusperuste. Asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Saman artiklan 1 kohdan e alakohdan mukaan käsittelyn perusteena voi olla se, että käsittely on tarpeen yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämiseksi. Aineen tai esineen luokittelua koskevien päätösten tallentaminen uusiomateriaalirekisteriin olisi tarpeen yhtäältä tehokkaan viranomaisvalvonnan (ympäristö- ja markkinavalvonta) mahdollistamiseksi, mutta toisaalta myös uusiomateriaalien tuotteistamista koskevan tiedon avoimen jakamisen ja kiertotalouden edistämisen kannalta.
Pykälän 2 ja 3 momentti sisältävät tarpeelliseksi katsottua, yleiseen tietosuoja-asetukseen ja tietosuojalakiin (1050/2018) nähden tarkempaa sääntelyä, erityisesti liittyen julkiseen tietopalveluun ja sen käyttöön. Yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat pitää voimassa tai ottaa käyttöön yksityiskohtaisempia säännöksiä asetuksessa vahvistettujen sääntöjen soveltamisen mukauttamiseksi sellaisessa henkilötietojen käsittelyssä, joka tehdään 6 artiklan 1 kohdan c tai e alakohdan noudattamiseksi. Jäsenvaltiot voivat esimerkiksi asettaa asetusta täsmällisempiä erityisiä vaatimuksia käsittelyyn liittyville tietojenkäsittely- ja muille toimenpiteille laillisen ja asianmukaisen käsittelyn varmistamiseksi.
Pykälän 1 momentin mukaan Lupa- ja valvontaviraston olisi tallennettava sivutuotteeksi luokittelua ja jätteeksi luokittelun päättymistä koskevat päätökset ja olennaiset päätösten valmisteluun liittyvät asiakirjat uusiomateriaalirekisteriin. Päätöksen lisäksi tallennettavia muita olennaisia asiakirjoja olisivat esimerkiksi hakemukseen liitetyt selvitykset ja viranomaisten tai asiantuntijoiden antamat lausunnot. Uusiomateriaalirekisteriin tallennettavat luokittelupäätökset koskisivat pääsääntöisesti yrityksiä ja vain harvoissa tapauksissa mahdollisesti yksityisiä henkilöitä. Rekisteriin tallennettaviin päätöksiin tai niiden liitännäisasiakirjoihin ei yleensä sisältyisi suoria henkilötietoja, kuten henkilöiden nimiä tai osoitteita. Uusiomateriaalirekisteri ei sisältäisi arkaluonteisia henkilötietoja. Lupa- ja valvontavirasto toimisi uusiomateriaalirekisterin rekisterinpitäjänä. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen olisi toimitettava ympäristölupapäätös tai yleisessä ilmoitusmenettelyssä tehty päätös Lupa- ja valvontavirastolle tallennettavaksi uusiomateriaalirekisteriin, jos päätös sisältäisi ratkaisun aineen tai esineen luokitteluasiassa.
Pykälän 2 momentin mukaan julkisessa tietopalvelussa julkaistaisiin aina sivutuotuotteeksi luikittelemista ja jätteeksi luokittelun päättymistä koskevat päätökset sekä päätösten muuttamista tai peruuttamista koskevat päätökset. Muut päätöksiin liittyvät asiakirjat olisivat saatavilla pyynnöstä siten kuin julkisuuslaissa säädetään. Julkisesta tietopalvelusta olisi käytävä selvästi ilmi, onko päätös lainvoimainen. Päätöksen valmisteluun liittyvä selvitys tai lausunto voitaisiin Lupa- ja valvontaviraston harkinnan mukaan julkaista tietopalvelussa, jos sillä katsottaisiin olevan yleistä merkitystä luokittelua koskevan päätöksenteon kannalta. Esimerkiksi sallittuun haitta-ainepitoisuuteen tai muuhun jätelain 5 a tai 5 b §:ssä tarkoitetun edellytyksen täyttymiseen liittyvä asiantuntijalausunto voitaisiin julkaista tietopalvelussa, jossa sillä olisi kyseistä yksittäistä päätöstä laajempi periaatteellinen merkitys lainsoveltamisen ja tulkinnan kannalta. Mahdolliset liikesalaisuuden piiriin kuuluvat tiedot tulisi kuitenkin poistaa asiakirjasta ennen julkaisemista.
Pykälän 3 momentin mukaan tietopalvelusta voisi hakea tietoa yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena tiettyä ainetta tai esinettä tai sen käyttötarkoitusta. Tietopalvelussa saisi julkisuuslain (621/1999) 16 §:n 3 momentin estämättä julkaista luonnollisista henkilöistä nimen ja yritys- ja yhteisötunnusta tai vastaavaa tunnusta koskevat tiedot. Vastaava säännös sisältyy esimerkiksi jätehuoltorekisteriä (142 a §) ja tuottajarekisteriä (JL 142 b §) koskeviin pykäliin.
Siirtymäsäännös.
Ehdotetun siirtymäsäännöksen mukaan lain voimaan tullessa vireillä olevien luokitteluasioiden käsittelyssä noudatettaisiin voimassa olevia jätelain ja ympäristönsuojelulain säännöksiä. Näin ollen, jos luokitteluasia tulee vireille ympäristöluvan muuttamisena ennen lain voimaantuloa, luokitteluasiasta päätetään ympäristöluvan muutoksena. Ehdotettua uutta jätelain mukaista menettelyä sovellettaisiin vasta hakemuksiin, jotka tulevat vireille lain voimaantultua.
Ennen lain voimaantuloa ympäristöluvassa tai yleisessä ilmoitusmenettelyssä tehdyt päätökset pysyisivät voimassa, eikä niissä tarkoitetuille materiaaleille tarvittaisi uuden menettelyn mukaisia luokittelupäätöksiä. Ennen lain voimaantuloa annettu ympäristölupa ei kuitenkaan antaisi pysyvää oikeussuojaa aineen tai esineen luokittelulle, koska ehdotetut luokittelupäätöksen muuttamista (5 f §) ja peruuttamista (5 g §) koskevat säännökset soveltuisivat myös ennen lain voimaantuloa annettuihin tai vireille tulleisiin ympäristölupapäätöksiin. Jos toiminnanharjoittajalla on materiaalin luokituksesta jokin muu viranomaisen antama arvio kuin ympäristölupapäätös, tämän olisi tehtävä luokittelua koskeva hakemus lupa- ja valvontavirastolle tai saatettava asia vireille ympäristölupahakemuksen yhteydessä viimeistään 31.12.2029 tai muutoin materiaali katsottaisiin jätteeksi. Esimerkiksi valvontaviranomaisen lausunnolla hyväksytyt sivutuotteet tai ei-enää-jätteet olisi arvioitava uudelleen joko jätelain mukaisessa menettelyssä tai ympäristölupa- tai ilmoitusmenettelyssä.