1
Lakiehdotuksen perustelut
1 luku Yleiset säännökset
2 §Soveltamisala. Soveltamisalaa koskevan pykälän 3 kohtaa ehdotetaan muutettavan siten, että pykälään voitaisiin lisätä 4 kohta. Muutos olisi tekninen, joten 3 kohdan sisältö vastaisi voimassa olevan energiatehokkuuslain 3 kohtaa.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 kohta, jossa säädettäisiin soveltamisalan koskevan myös valtion keskushallintoviranomaisia, niiden hankkiessa tuotteita, palveluja ja rakennuksia lain 5 a luvussa tarkoitetun mukaisesti.
3 §Määritelmät. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi keskeiset energiatehokkuusdirektiivin 2 artiklan määritelmät, jotka puuttuvat kansallisesta lainsäädännöstä. Pykälään lisättäisiin uusi 2 a–2 b, 11 a, 12 a, 16–17 kohta ja muutettaisiin 15 kohta.
Ehdotetussa 2 a kohdassa määriteltäisiin energiansäästöt. Säästetty energian määrä määritettäisiin joko mittaamalla tai arvioimalla kulutus ennen energiatehokkuutta parantavan toimenpiteen toteuttamista sekä uudelleen toteuttamisen jälkeen. Ehdotettu 2 a kohta vastaisi direktiivin 2 artiklan 5 kohtaa.
Ehdotetussa 2 b kohdassa määritelty energian loppukulutus vastaisi direktiivin 2 artiklan 3 kohtaa. Loppukulutuksella tarkoitettaisiin kaikkea eri sektoreille, kuten teollisuudelle, liikenteelle, kotitalouksille, palveluihin ja maataloudelle toimitettua energiaa.
Ehdotetussa 11 a kohdassa määriteltäisiin energiapalvelu. Määritelmä vastaisi direktiivin 2 artiklan 7 kohtaa.
Ehdotetussa 12 a kohdassa määriteltäisiin yhteistuotantolaitos yksiköksi, joka voi tuottaa yhteistuotannossa sähköä ja lämpöä. Kohta vastaisi direktiivin 2 artiklan 37 kohtaa.
Pykälän 15 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi teknisesti. Kohta vastaisi sisällöltään voimassa olevan energiatehokkuuslain 15 kohtaa.
Pykälän 16 kohdassa ehdotetulla julkisen elimen määritelmällä määriteltäisiin julkisia hankintoja tekevät hankintaviranomaiset. Kohdassa olisi viittaus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2014/24/EU julkisista hankinnoista ja direktiivin 2004/18/EY kumoamisesta (jäljempänä julkisista hankinnoista annettu direktiivi). Ehdotettu 16 kohta vastaisi direktiivin 2 artiklan 8 kohtaa. Direktiivin viittaus kumottuun hankintadirektiivin korjattaisiin viittauksella uuteen julkisista hankinnoista annettuun direktiiviin.
Ehdotetussa 17 kohdassa määritellyllä keskushallintoviranomaisella tarkoitettaisiin kaikkia hallinnon yksikköjä, joiden toimivalta ulottuu koko valtion alueelle. Keskushallintoviranomaisella tarkoitetaan siis esimerkiksi ministeriötä, ministeriön välittömään alaisuuteen kuuluvaa virastoa, laitosta ja muuta toimielintä, eduskuntaa ja tuomioistuinlaitosta. Julkisista hankinnoista annetun direktiivin I liitteessä on keskushallintoviranomaisista laadittu luettelo. Se on ohjeellinen ja kattaa kaikki ministeriöt sekä niiden alaiset virastot ja laitokset. Ehdotetussa 17 kohdassa oleva keskushallintoviranomaisen määritelmä noudattaisi julkisista hankinnoista annetun direktiivin I liitteen luettelon sekä hankintalain tarkoitusta, mutta lakiin ei säädettäisi tyhjentävää luetteloa keskushallintoon kuuluvista viranomaisista. Ehdotus vastaisi direktiivin 2 artiklan 9 kohtaa.
2 luku Energiakatselmukset
7 §Pakollisesta energiakatselmuksesta vapautuminen. Lain 7 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että 1 ja 2 momentissa oleva sanamuoto kansainvälisten standardien mukaisesti riippumattoman elimen toimesta sertifioidusta energianhallintajärjestelmästä korvattaisiin sanamuodolla kansainvälisten standardien mukaisesti akkreditoidun elimen sertifioimaan energianjärjestelmään. Voimassa oleva sanamuoto on ongelmallinen, sillä käytännössä mikä tahansa riippumaton yritys voisi lain mukaan sertifioida pykälässä tarkoitetun energia- tai ympäristöjärjestelmän. Selvyyden vuoksi edellytyksenä tulisi olla, että sertifiointiyritys on akkreditoitu, jotta yrityksen pätevyydestä voitaisiin riittävällä tavalla varmistua.
10 §Yrityksen energiakatselmusraportti. Pykälän 1 momentin mukaan katselmusraportti tulee säilyttää vähintään 10 vuotta. Momenttia ehdotetaan muutettavan siten, että katselmusraportin säilyttämisaikaa pienennettäisiin viiteen vuoteen. Voimassa olevan lain mukaan Energiavirasto voi tarkastaa korkeintaan neljä vuotta vanhoja raportteja, joten yrityksen ei ole tarpeen säilyttää tätä vanhempien raportteja.
11 §Kohdekatselmusraportti. Pykälän 1 momentissa on kohdekatselmusraporttien säilyttämisestä säädetty vähintään 10 vuoden määräaika. Kohdekatselmusraportille säädettyä määräaikaa ehdotetaan pienennettäväksi viiteen vuoteen, sillä Energiavirastolle voidaan lain mukaan toimittaa korkeintaan neljä vuotta vanhoja raportteja. Turhan sääntelyn purkamiseen pyrkivien tavoitteiden mukaisesti yrityksen kohdekatselmusraporttien säilyttämisvelvollisuutta ei ole syytä ulottaa pidemmäksi aikaa, kuin mitä valvontaa suorittava viranomainen edellyttää.
12 §Valvonta. Valvonnasta annetun pykälän 2 momentissa säädetään, että Energiavirastolla on oikeus saada pakolliseen yrityksen energiakatselmukseen sisällytetyn kohdekatselmuksen raportti tarkastettavakseen. Riittävän valvonnan varmistamiseksi pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että kohdekatselmusraportin lisäksi myös pakollisesta yrityksen energiakatselmuksesta laadittu energiakatselmusraportti olisi toimitettava pyynnöstä Energiavirastolle.
Lain 7 §:n mukaan yritys voi vapautua 6 §:ssä säädetyn pakollisen energiakatselmuksen tekemisestä, jos yrityksessä on käytössä pykälässä tarkoitetun mukainen energiahallintajärjestelmä tai ympäristönhallintajärjestelmä. Valvontaa varten olisi hyödyllistä, että myös riittävät todisteet käytössä olevista järjestelmistä olisi pyynnöstä toimitettava Energiavirastolle. Energiavirasto tarvitsee valvontaa varten yrityksiltä myös muita tietoja, joista ei ole mainintaa laissa. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan siten lisättäväksi näiden muiden tietojen osalta säännös, jossa yritys velvoitettaisiin toimittamaan Energiavirastolle myös muut valvonnassa tarvittavat tiedot.
5 a luku Julkisten elinten hankinnat
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 a luku. Luvussa säädettäisiin keskushallinnon energiatehokkaista hankinnoista. Säädöksillä pantaisiin täytäntöön energiatehokkuusdirektiivin 6 artikla sekä sitä koskevan liitteen III säännökset.
29 a §Keskushallinnon hankintojen energiatehokkuus. Pykälässä säädettäisiin keskushallintoviranomaisten velvollisuudesta hankkia eräin edellytyksin ainoastaan energiatehokkaita tuotteita, palveluja ja rakennuksia.
Ehdotetun pykälän 1 momentin mukaan keskushallintoviranomaisen on hankittava ainoastaan energiatehokkaita tuotteita, palveluja ja rakennuksia, sikäli kuin se on mahdollista kustannustehokkuuden, taloudellisen tuottavuuden, laajemman kestävyyden, teknisen soveltuvuuden sekä riittävän kilpailun kannalta. Momentti perustuisi direktiivin 6 artiklan 1 kohdan 1 alakohtaan.
Kustannustehokkuutta tulisi arvioida kyseisen tuotteen, palvelun tai rakennuksen koko elinkaaren osalta. Energiatehokkuusdirektiivin valossa kustannustehokkuudella ei kuitenkaan välttämättä tarkoiteta suoraan elinkaarikustannuksiltaan markkinoiden halvinta vaihtoehtoa, sillä direktiivi velvoittaa keskushallinnon viranomaisia hankkimaan tosiasiassa energiatehokkaimpia tuotteita ja laitteita, eikä ainoastaan kustannuksiltaan halvimpia ja energiatehokkuuden minimivaatimukset täyttäviä tuotteita ja laitteita. Järjestelmälliseen, todenmukaiseen ja läpinäkyvään harkintaan perustuen keskushallinnon viranomaisella olisi kuitenkin mahdollisuus hankkia energiatehokkuudeltaan huonompia tuotteita, mikäli kaikkien ylimpään energiatehokkuusluokkaan kuuluvien tuotteiden elinkaarikustannukset olisivat merkittävästi korkeammat kuin huonompiin luokkiin kuuluvien tuotteiden.
Taloudellisella toteutettavuudella voidaan viitata sekä tuotteen, palvelun tai rakennuksen varsinaiseen hankintahintaan että niiden käytöstä aiheutuviin kuluihin. Energiatehokkaimpien ratkaisujen osalta käytön aikaiset kustannukset ovat usein pienemmät, sillä energiankulutus on vähäisempää. Tältä osin keskeiseksi arvioitavaksi muodostuu tuotteen, palvelun tai rakennuksen varsinainen hankintahinta ja muut käytön aikaiset kulut, kuten korjaus- ja ylläpitokustannukset.
Laajempi kestävyys on harvoin ristiriidassa energiatehokkuuden kanssa. Jos kuitenkin hankinnan kohteeksi sopiva energiatehokkaampi tuote, palvelu tai rakennus olisi kokonaisuutena arvioiden ympäristön kannalta haitallisempi vaihtoehto, keskushallinnon viranomainen voisi läpinäkyvään ja todenmukaiseen harkintaan perustuen valita energiatehokkaimman tuotteen sijaan ympäristölle suotuisamman vaihtoehdon. Harkinta tulisi kuitenkin perustua yleisesti käytössä oleviin tutkimus-, mittaus- ja arviointimenetelmiin.
Innovatiiviset tekniset ratkaisut sekä niiden soveltuvuus hankinnan vertailuperustana voi johtaa siihen, että tosiasiassa markkinoilla on vai harvoja toimijoita. Eräiden energiatehokkaiden tuotteiden osalta korkeimpaan energialuokkaan kuuluvia tuotteita saattaa tarjota vain yksittäiset toimijat, jolloin hankintamenettelyssä ei voitaisi toteuttaa riittävän laajaa kilpailutusta. Tästä syystä energiatehokkaita tuotteita, palveluja ja rakennuksia hankittaessa keskushallintaviranomaisten tulisi myös ottaa huomioon tarve varmistaa riittävä kilpailu.
Ehdotetun pykälän 2 momentissa säädettäisiin energiatehokkuusdirektiivin mukaisesti kynnysarvoista, joiden ylittyessä julkisten elinten tulisi hankkia ainoastaan energiatehokkaita tuotteita, palveluja tai rakennuksia. Momenttiin sisältyisi viittaus julkisista hankinnoista annettuun direktiiviin, jonka 4 artiklassa kynnysarvojen määrät on annettu. Ehdotettu momentti vastaisi direktiivin 6 artiklan 1 kohdan 2 alakohtaa, jonka mukaan energiatehokkuusvaatimuksia sovelletaan vain EU-kynnysarvot ylittäviin keskushallintoviranomaisten hankintoihin.
29 b §Tuotteiden hankinta. Pykälässä säädettäisiin keskushallinnon hankkimien tuotteiden energiatehokkuusvaatimuksista. Pykälän 1 momentissa viitattaisiin lakiin tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista (1005/2008), jolla on pantu kansallisesti täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston energiamerkintä- ja ekosuunnitteludirektiivi. Momentissa säädettäisiin, että keskushallintoviranomaisen tulisi ainoastaan hankkia korkeimpaan energiatehokkuusluokkaan kuuluvia tuotteita, mikäli tuotteisiin on direktiivin 2010/30/EU nojalla annetun tuoteryhmäkohtaisen täytäntöönpanosäädöksen mukaisesti liitetty energiamerkintä. Mikäli tuotteessa ei ole energiamerkintää, mutta tuotteelle on määritelty ekologista suunnittelua koskevan direktiivin 2009/125/EY nojalla annetussa tuoteryhmäkohtaisessa täytäntöönpanotoimenpiteessä energiatehokkuuden viitearvot, keskushallintoviranomainen saisi hankkia ainoastaan viitearvojen mukaisia tuotteita. Tuoteryhmäkohtaisissa täytäntöönpanotoimenpiteissä annetut viitearvot vastaavat parhaan markkinoilla saatavilla olevan tekniikan viitearvoja, eli energiatehokkuuden korkeimman suoritustason viitearvoja. Momentti vastaisi direktiivin III liitteen a ja b kohtaa.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi, että mikäli hankinnan kohteena on tuotepaketti, joka kuuluu kokonaisuudessaan energiamerkintää koskevan täytäntöönpanotoimenpiteen soveltamisalaan, hankintayksikkö voisi asettaa etusijalle tuotepaketin kokonaisenergiatehokkuuden suhteessa yksittäisen tuotteen energiatehokkuuteen. Siten keskushallintoviranomainen voisi hankinnassa edellyttää, että tuotepaketti kuuluu kokonaisenergiatehokkuudeltaan parhaaseen energiatehokkuusluokkaan sen sijaan, että se edellyttäisi parasta energiatehokkuusluokkaa tuotepakettiin kuuluvilta yksittäisiltä tuotteilta. Pykälän 2 momentti vastaisi direktiivin 6 artiklan 4 kohtaa.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin toimistolaitteita koskevista energiatehokkuusvaatimuksista. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EY) N:o 106/2008 toimistolaitteiden energiatehokkuutta osoittavia merkintöjä koskevasta yhteisön ohjelmasta on EU:ssa pantu täytäntöön 20 päivänä joulukuuta 2006 laadittu Amerikan yhdysvaltojen ja Euroopan yhteisön välinen sopimus toimistolaitteiden energiatehokkuutta osoittavia merkintöjä koskevasta ohjelmasta. Sopimuksen tekemisestä on annettu Euroopan neuvoston päätös 2006/1005/EY. Sopimuksen mukainen niin sanottu Energy Star-ohjelma on vapaaehtoinen, mutta asetuksen 6 artiklassa keskushallintoviranomaiset on velvoitettu käyttämään toimistolaitteiden hankinnassa vähintään Energy Star-tason energiatehokkuusvaatimukset täyttäviä toimistolaitteita. Momentissa säädettäisiin, että keskushallintoviranomaiset saisivat hankkia vain Euroopan neuvoston päätöksen 2006/1005/EY soveltamisalaan kuuluvan, niin sanotun Energy Star-ohjelmaa koskevan sopimuksen liitteessä C tarkoitetut energiatehokkuusvaatimukset täyttäviä toimistolaitteita. Ohjelma koskee tietokoneita, tietokoneiden näyttöjä sekä kuvantamislaitteita, kuten kopiokoneet, faksit, tulostimet, skannerit, postituskoneet ja monitoimikoneet. Pykälän 3 momentti vastaisi direktiivin III liitteen c kohtaa.
Autonrenkaita hankkiessaan keskushallintoviranomaiset saisivat ehdotetun 4 momentin mukaan hankkia vain korkeimpaan polttoainetaloudellisuusluokkaan kuuluvia autonrenkaita, siten kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1222/2009 renkaiden merkitsemisestä polttoainetaloudellisuuden ja muiden keskeisten ominaisuuksien osalta on määrätty. Pykälän 4 momentti vastaisi energiatehokkuusdirektiivin III liitteen d kohtaa. Vaatimus korkeimmasta polttoainetaloudellisuusluokasta ei estäisi julkisia elimiä hankkimasta korkeimpaan märkäpitoluokkaan tai vierintämeluluokkaan kuuluvia renkaita, jos se on perusteltua turvallisuuteen tai kansanterveyteen liittyvistä syistä. Momentissa olisi viittaus asetukseen N:o 1222/2009. Asetuksen 2 artiklan mukaan sen soveltamisen ulkopuolelle on jätetty muun muassa pinnoitetut renkaat, ammattikäyttöön tarkoitetut maastorenkaat sekä pito-ominaisuuksia parantavilla lisälaitteilla varustetut renkaat, kuten nastarenkaat.
29 c §Palvelujen hankinta. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi, että keskushallintoviranomaisten olisi edellytettävä palvelusopimuksia koskevissa tarjouspyynnöissään, että palveluntarjoajat käyttävät 29 b §:ssä tarkoitetut vaatimukset täyttäviä tuotteita. Vaatimusta sovellettaisiin ainoastaan uusiin tuotteisiin, joita palveluntarjoajat hankkisivat osittain tai kokonaan kyseessä olevan palvelun tarjoamista varten. Palvelun hankintaa koskeva energiatehokkuusvaatimus koskisi sellaisia tuotteita, joiden käyttö liittyy olennaisesti kyseisen palvelun tuottamiseen. Pykälällä vastaisi direktiivin III liitteen e kohtaa.
29 d §Energiatehokkaiden rakennusten hankinta. Energiatehokkaiden rakennusten hankinnasta ehdotetaan säädettävän 29 d §:ssä, jonka mukaan keskushallintoviranomaisen saisi hankkia vain sellaisia rakennuksia tai tehtävä uusia vuokrasopimuksia vain sellaisista rakennuksista, jotka täyttävät vaadittavat energiatehokkuusvaatimukset. Pykälässä viitattaisiin maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 117 g §:n mukaisiin energiatehokkuusvaatimuksiin. Rakennusten energiatehokkuus tulisi olla osoitettavissa lain rakennusten energiatodistuksista (50/2013) mukaisella energiatodistuksella. Ehdotettu pykälä vastaisi direktiivin III liitteen f kohtaa. Direktiivissä viitataan rakennusten energiatehokkuusdirektiivin määrittelemiin rakennusten energiatehokkuuden vähimmäisvaatimuksiin, jotka kansallisesti on pantu täytäntöön maankäyttö- ja rakennuslain säädöksillä.
Kohdan 1 mukaan vaatimuksesta vapautettaisiin hankinnat, joiden kohteena on pitkälle menevä perusparannus tai purkaminen, kuten III liitteen f kohdan i alakohta mahdollistaa.
Kohdan 2 mukaan vaatimuksesta vapautettaisiin hankinnat, kun on kyse julkisista elimistä ja tarkoituksena on myydä rakennus käyttämättä sitä julkisen elimen omiin tarkoituksiin, kuten liitteen III f kohdan ii alakohta mahdollistaa.
Kohdan 3 mukaan vapautettaisiin lisäksi hankinnat, joiden tarkoituksena on säilyttää rakennus virallisesti suojeltuna osana määrättyä ympäristöä tai sen erityisen arkkitehtonisen tai historiallisen arvon vuoksi, kuten III liitteen f kohdan iii alakohta mahdollistaa.
Julkisista hankinnoista annetun direktiivin 2014/24/EU 4 artiklassa määritetyissä kynnysarvoissa ei ole rakennuksia koskevaa kynnysarvoa. Energiatehokkuusvaatimukset koskevat siten kaikkia keskushallintoviranomaisten Suomessa hankkimia rakennuksia, pois lukien 1-3 kohdassa määritellyt poikkeukset.
29 e § Puolustushallinnon hankinnat. Ehdotetaan säädettäväksi, että 29 a—29 d §:ssä tarkoitettuja keskushallintoviranomaisten tuotteiden, palvelujen ja rakennusten hankintoja koskevia energiatehokkuusvaatimuksia ei sovellettaisi julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista annetun lain (1531/2011) mukaisiin hankintasopimuksiin. Energiatehokkuusvaatimuksia koskevia velvoitteita sovellettaisiin puolustushallinnon ja Rajavartiolaitoksen hankintasopimuksiin, vain siltä osin, kuin se ei aiheuttaisi ristiriitaa puolustushallinnon toimien luonteen ja ensisijaisen tavoitteen kanssa. Rajavartiolaitos toimii sisäisen turvallisuuden viranomaisena sisäministeriön johdolla. Rajavartiolaitos on osa puolustushallintoa ja se osallistuu sotilaalliseen maanpuolustukseen. Pykälässä ehdotetaan, että puolustushallinnon hankintoja koskeva poikkeussäädös koskisi myös Rajavartiolaitosta ja rajaturvallisuuteen liittyviä hankintoja. Ehdotettu pykälä vastaisi direktiivin 6 artiklan 2 kohtaa.
6 luku Erinäiset säännökset
32 §Muutoksenhaku valvontaviranomaisen päätökseen. Pykälässä säädetään muutoksenhausta Energiaviraston energiatehokkuuslain valvontaviranomaisena tekemään päätökseen. Pykälän mukaan valittaminen hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää valituslupaa muussa kuin 17 §:ssä tarkoitetussa katselmuksen vastuuhenkilön pätevyyden poistamista koskevassa asiassa. Pykälää ehdotetaan muutettavan siten, että 17 §:ää koskevasta poikkeuksesta luovuttaisiin, ja valituslupa koskisi kaikkia energiatehokkuuslain mukaan käsiteltäviä asioita. Muutos olisi linjassa oikeusministeriön kannan sekä perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 55/2014 vp) kanssa. Perustuslakivaliokunnan mukaan asian laatu tai merkittävyys ei välttämättä edellytä kaikissa elinkeinotoimintaakaan rajoittavissa valvonta-asioissa pääsyä korkeimpaan hallinto-oikeuteen ilman valituslupaa.