7.1
Laki eläinten hyvinvoinnista
5 §
.
Määritelmät
. Lain 5 §:n 1 momentin 16-kohtaa ehdotetaan selkeytettävän. Voimassa olevassa laissa kohdassa määritellään pysyvä eläinnäyttely, jolla tarkoitetaan pysyvää laitosta, jossa pidetään yleisölle näytteillä yksinomaan tai pääasiassa muita kuin luonnonvaraisiin eläinlajeihin kuuluvia eläimiä tai joissa näytteillä pidettävä luonnonvaraisten eläinten tai eläinlajien määrä on vähäinen, eivätkä ne kuulu luonnonsuojeluarvoltaan erityisen tärkeisiin eläinlajeihin. Määritelmä vastaa alkuosaltaan kumotun eläinsuojelulain (247/1996) 20 §:n 1 momentissa ollutta pysyvän eläinnäyttelyn määritelmää.
Eläinten hyvinvointilain 5 §:n 1 momentin 7-kohdassa määriteltiin uutena luonnonvarainen eläin. Määritelmän mukaan luonnonvaraisella eläimellä tarkoitetaan luonnonvaraiseen eläinlajiin kuuluvaa eläintä, joka elää luonnossa. Näin ollen 1 momentin 16-kohdassa pysyvän eläinnäyttelyn määritelmässä on tarkoituksenmukaista käyttää luonnonvaraisten eläinten sijaan termiä luonnonvaraisiin eläinlajeihin kuuluvat eläimet, sillä eläinnäyttelyssä pidettävät eläimet eivät elä luonnossa. Muutoksella selkeytetään pysyvän eläinnäyttelyn ja luonnonvaraisen eläimen määritelmiä siten, että ne ovat yhdenmukaiset.
78 §
. Tarkastus- ja näytteenotto. Pykälän 1 momentissa on viittaus valvonta-asetuksen 9―15 artiklaan. Valvonta-asetuksen 9 artiklan mukaan toimivaltaisten viranomaisten on suoritettava virallista valvontaa kaikkien toimijoiden osalta säännöllisesti, riskiperusteisesti ja sopivalla tiheydellä. Valvonta-asetuksessa ei ole kansallista liikkumavaraa ja se on suoraan sovellettavaa oikeutta, joten valvonta-asetuksen tarkoittama virallinen valvonta ei siis nykytilassa edellytä epäilyä eläinten hyvinvointisäädösten rikkomisesta. Viittausta valvonta-asetukseen on kuitenkin pidetty valvonnassa vaikeaselkoisena.
Pykälän 1 momentin viittaus valvonta-asetukseen siirrettäisiin 1 momentista uuteen 3 momenttiin oikeustilan selventämiseksi. Valvonta-asetusta tulee sen 1 artiklan f) alakohdan mukaan soveltaa viralliseen valvontaan, jota suoritetaan, unionin tasolla tai jäsenvaltioissa unionin lainsäädännön soveltamiseksi vahvistettujen eläinten hyvinvointia koskevien vaatimusten noudattamisen todentamiseksi. Virallisella valvonnalla tarkoitetaan toimivaltaisten viran-omaisten tai toimeksiannon saaneiden elinten tai luonnollisten henkilöiden, joiden suoritetta-vaksi tiettyjä viralliseen valvontaan kuuluvia tehtäviä on siirretty, valvonta-asetuksen mukaisesti suorittamia toimia, joilla todennetaan, että toimijat noudattavat valvonta-asetusta ja 1 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuja sääntöjä ja eläimet tai tavarat ovat 1 artiklan 2 kohdassa tarkoitetussa säännöissä vahvistettujen vaatimusten mukaiset, myös virallisen todistuksen tai virallisen varmennuksen myöntämistä varten.
Valvonta-asetuksen nimenomaisen lisäyksen taustalla on lain voimaantulon jälkeen ilmennyt tarve oikeustilan selkeyttämiseksi. Valvonta-asetuksen 9 artiklan tarkoittama riskiperusteinen valvonta on Suomessa perinteisesti hoidettu otantatarkastuksin, joissa ei ole edellytetty epäilyä. Tarve täsmennykseen koskee siis erityisesti niitä eläinlajeja, joiden osalta ei tehdä otantatarkastuksia. Otantatarkastusten ulkopuolella ovat tällä hetkellä mm. viljellyt kalat, kalkkunat ja tuotantokanit. Valvonta-asetuksessa ei ole kansallista liikkumavaraa, joten valvonta-asetuksen nimenomainen maininta uudessa 3 momentissa selkeyttää tilannetta valvonnan osalta.
Pykälän 2 momentti säilyisi ennallaan. Pykälän vanhat 3—5 momentit siirtyisivät 4—6 momenteiksi. Vanhan 3 momentin sisältö säilyisi ennallaan. Vanhojen 4—5 momenttien sanamuotoja on täsmennetty.
114 §
.
Perittävät maksut.
Pykälän 1 momentti sisältää valtion viranomaisten suoritteista perittävien maksujen osalta viittauksen valvonta-asetukseen ja valtion maksuperustelakiin.
Pykälän 2 momentin mukaan aluehallintovirasto määrää ja perii valtiolle maksut kunnaneläinlääkäreiden maksullisista suoritteista. Maksullisilla suoritteilla tarkoitetaan asiakasmaksuja, jotka peritään suoraan valtiolle. Pykälässä on viittaus valtion maksuperustelakiin, jossa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuutta ja maksujen suuruutta koskevista yleisistä perusteista ja muista perusteista. Momentissa on myös valtuutussäännös, jonka perusteella maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään suoritteiden laskutuksessa noudatettavasta menettelystä.
Eläinlääkintähuoltolain mukaan kunnalla on velvollisuus huolehtia eläinten hyvinvoinnista annettuun lakiin, eläintautilakiin (76/2021), eläimistä saatavista sivutuotteista annettuun lakiin (517/2015), eläinten kuljetuksesta annettuun lakiin (1429/2006), eläinten lääkitsemisestä annettuun lakiin (387/2014) sekä eläinten tunnistamisesta ja rekisteröinnistä annettuun lakiin (1069/2021) perustuvien kunnaneläinlääkärille säädettyjen tehtävien hoidon edellytysten järjestämisestä. Kunnan tulee myös pitää yllä kunnaneläinlääkärin virkoja mainittuja virkatehtäviä varten. Kunnalla on oikeus saada valtiolta kunnalle aiheutuneisiin todellisiin kustannuksiin perustuva korvaus tehtävien hoidosta. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi myös maininta, että kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan suorittamasta virallisesta valvonnasta peritään maksuja valvonta-asetuksessa säädettyjen perusteiden mukaan. Valvonta-asetuksen 82 artiklassa säädetään maksujen laskentaperusteista.
Eläinlääkintähuoltolain 23 §:n mukaan valtion korvaus kattaa myös ne kunnaneläinlääkärin suorittamat tehtävät, jotka ovat toimijalle maksullisia. Korvauksesta ja sen laskutuksesta säädetään tarkemmin eläinlääkintähuollosta annetun valtioneuvoston asetuksen (1031/2009) 3 §:ssä. Pykälän mukaan korvauksen perusteena on kustannusten ohella valvontatehtävään käytetty aika matkoihin käytetty aika mukaan lukien. Korvauksen perusteena oleviin todellisiin kustannuksiin lasketaan valvontatehtävään käytetyn työajan palkkakustannukset henkilösivukuluineen, valvontatehtävästä aiheutuvat välttämättömät matkakustannukset todellisina, valvontatehtävässä käytetyt aineet, tarvikkeet ja tavarat, valvontatehtävään liittyvien välttämättömien palvelujen ostot sekä osuutena yhteiskustannuksista viisi prosenttia palkkakustannusten yhteismäärästä.
Edellä mainittuun nähden on johdonmukaista, että mainittujen lakien mukaisista kunnaneläinlääkärin suoritteista peritään asiakasmaksut valtiolle. Maksujen perimistä ei ole katsottu voitavan säätää kunnan tehtäväksi myöskään sen vuoksi, että eläinlääkintähuoltolain mukaisesti eläinten hyvinvoinnin ja muiden mainittujen lakien mukainen valvonta ei, toisin kuin elintarvikelain valvonta, kuulu kunnan ja kunnallisten toimielimen kuten lautakunnan vastuulle.
Momentin nykyisessä muotoilussa ei nimenomaisesti mainita, että maa- ja metsätalousministeriön asetuksella olisi mahdollista säätää maksujen suuruudesta. Ehdotuksessa lisättäisiin momenttiin kohta, jonka mukaan kunnaneläinlääkärin suoritteista perittävien maksujen suuruudesta säädetään maa- ja metsätalousministeriön asetuksella noudattaen soveltuvin osin, mitä valtion maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuutta ja maksujen suuruutta koskevista yleisistä perusteista ja muista perusteista. Ehdotus vastaisi, mitä kunnaneläinlääkärin suoritteista on säädetty eläintautilain (76/2021) 96 §:ssä ja eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain (517/2015) 59 §:ssä. Ehdotuksessa poistettaisiin 2 momentista maininta kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavasta viranhaltijasta. Kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan laskutuksesta säädettäisiin jatkossa uudessa 3 momentissa.
Pykälään ehdotetaan lisättävän uusi 3 momentti. Ehdotuksen mukaan kunta perii taksan mukaisen maksun kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan Euroopan unionin lainsäädännön ja tämän lain noudattamisen valvonnasta. Maksujen suuruus vastaa enintään toimenpiteestä aiheutuneita kustannuksia, jollei valvonta-asetuksesta muuta johdu.
Valvonta-asetuksen 82 artiklassa säädetään maksujen laskentaperusteista. Artikla koskee vain pakollisia maksuja. Valvonta-asetuksen 80 artiklan mukaan jäsenvaltiot voivat periä muitakin kuin 79 artiklassa tarkoitettuja maksuja kattaakseen virallisesta valvonnasta ja muista virallisista toimista aiheutuvat kustannukset, paitsi jos se on kielletty 1 artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen sääntöjen kattamilla aloilla sovellettavien säännösten nojalla.
Maininta siitä, että maksujen suuruus vastaa enintään toimenpiteestä aiheutuneita kustannuksia on perusteltu, jotta kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan suoritteista perittävät maksut vastaavat perusteiltaan kunnaneläinlääkärin suoritteista perittäviä maksuja. Kunnaneläinlääkärin suoritteista perittävien maksujen suuruutta määrittää valvonta-asetuksen lisäksi valtion maksuperustelaki ja näin ollen kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan suoritteista perittävien maksujen tulisi myös olla omakustannehintaisia.
Pykälän nykyinen 3 momentti ehdotetaan siirrettäväksi 4 momentiksi. Momentin sisältö säilyisi ennallaan.
118 a §
.
Vahingonkorvaus.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi vahingonkorvausta koskeva pykälä. Ehdotettu muutos selkeyttäisi vahingonkorvausvastuuta tilanteessa, jossa kunnan virkamies tekee eläinten hyvinvoinnin valvontaa.
Vahingonkorvausvastuusta eläinten hyvinvointisäädösten noudattamisen valvonnassa aiheutuneesta vahingosta noudatettaisiin vahingonkorvauslain säännöksiä. Vahingosta, jonka kunnaneläinlääkäri tai kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitava viranhaltija on aiheuttanut valvoessaan eläinten hyvinvointisäädösten noudattamista, vastaa kuitenkin kunnan sijaan valtio. Eläinten hyvinvoinnin valvonnassa kunnaneläinlääkäri ja kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitava viranhaltija rinnastuisi vahingonkorvausoikeudellisesti valtion virkamieheen. Vahingonkorvausvastuun siirtäminen kokonaan valtiolle olisi siis perusteltua, koska eläinten hyvinvoinnin valvonta ei kuulu kunnan tehtäviin.
Ehdotetun pykälän alussa olisi viittaus vahingonkorvauslakiin. Pykälän mukaan valtio olisi kunnan sijaan vastuussa vahingosta, jonka kunnaneläinlääkärin ja kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavan viranhaltijan olisi aiheuttanut valvoessaan eläinten hyvinvointisäädösten noudattamista. Mitä eläinten hyvinvointisäädöksillä tarkoitetaan, on määritelty eläinten hyvinvointilain 5 §:ssä. Ehdotetun pykälän tulisi lisäksi maininta, jonka mukaan valtioon sovellettaisiin, mitä vahingonkorvauslain 3 luvussa säädetään kunnan korvausvastuusta kunnan viranhaltijan aiheuttamasta vahingosta ja mitä vahingonkorvauslain 4 luvun 3 §:ssä ja 6 luvun 2 §:ssä säädetään 3 luvun mukaan vastuussa olevasta. Viittaukset vahingonkorvauslain 4 ja 6 lukuun koskisivat valtion ja kunnan viranhaltijan keskinäistä suhdetta. Viittauksen myötä valtio tulisi myös tässä suhteessa kunnan tilalle mainittujen kohtien mukaisissa vahingonkorvaustilanteissa. Pykälässä käytettäisiin termiä viranhaltija vahingonkorvauslaissa käytetyn virkamies termin sijaan, jotta pykälä olisi yhdenmukainen eläinten hyvinvoinnista annetun lain muiden pykälien kanssa.
7.2
Laki eläinlääkärinammatin harjoittamisesta
12 §
.
Ilmoitus- ja tietojenantovelvollisuus.
Pykälän 1 ja 2 momentit säilyisivät ennallaan. Pykälän 3 momentissa säädetään eläinlääkärinammatin harjoittajille velvollisuus salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittaa eläinten hyvinvointilaissa tarkoitetulle valvontaviranomaiselle koirilla ja kissoilla diagnosoimistaan jalostuskäyttöä rajoittavista vioista ja sairauksista. Viranomaisen pyynnöstä eläinlääkärinammatin harjoittajan tulee myös salassapitosäännösten estämättä antaa asiaa koskevat välttämättömät lisätiedot. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvista vioista ja sairauksista on tarkoitus säätää kansallisella jalostusasetuksella.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että momentti jaetaan kahteen momenttiin, joista ensimmäisessä säädettäisiin koiria koskevasta ilmoitusmenettelystä. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jonka mukaan 3 momentissa säädettyä sovellettaisiin myös kissan jalostuskäyttöä rajoittaviin vikoihin ja sairauksiin. Nykyisen 3 momentin jakaminen kahteen erilliseen momenttiin on perusteltua siirtymäsäännöksen täsmentämiseksi. Momentin jakaminen kahteen mahdollistaisi uuden 3 momentin voimaantulon koirien osalta 1.1.2025 ja 3 momentin soveltamisen aloittamisen 1.1.2028.
Kissan jalostuskäyttöä rajoittavia vikoja ja sairauksia koskevan uuden 4 momentin osalta olisi perusteltua säätää erillinen voimaantulosäännös. Ehdotetun voimaantulosäännöksen mukaan 4 momentin voimaantulosta säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella. Voimaantulosta säätäminen valtioneuvoston asetuksella edellyttää perustuslain 79 §:n 3 momentin mukaan erityistä syytä. Erityisenä syynä on perustuslakivaliokunnan käytännössä pidetty muun muassa sitä, että lainsäädäntö on sidoksissa Euroopan yhteisön oikeuteen. Ehdotetun 4 momentin soveltaminen on sidoksissa koira- ja kissa-asetuksen valmisteluun, joka on osa laajempaa EU:n eläinten hyvinvointilainsäädännön uudistushanketta. Koira- ja kissa-asetuksessa on tarkoitus säätää jäsenvaltioille velvollisuus perustaa sekä koira- että kissarekisteri. Rekistereiden sisältövaatimuksista säädettäisiin täytäntöönpanosäädöksellä. Rekistereiden olisi oltava toiminnassa neljän vuoden kuluttua asetuksen voimaantulosta. Suomessa koirarekisteri otettiin käyttöön keväällä 2023. Kissarekisterin käyttöönoton ajankohta on vielä epäselvä. Kissarekisterin perustamiseen vaikuttaa muun muassa koira- ja kissa-asetuksen nojalla rekistereille säädettävät sisältövaatimukset ja toiminallisuuteen liittyvät vaatimukset sekä siirtymäaika kansallisten rekistereiden käyttöönotolle. Ehdotetussa 4 momentissa tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden soveltaminen edellyttää kansallisen jalostusasetuksen lisäksi myös kissarekisterin olemassaoloa, sillä ilmoitukset tehdään kissarekisteriin. Koska koira-ja kissa-asetusehdotuksen etenemistä ja aikataulua on tässä vaiheessa hyvin vaikeaa arvioida, on perusteltua, että ehdotetun 4 momentin voimaantulosta säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella.
Pykälän 4 momentti ehdotetaan siirrettäväksi 5 momentiksi. Momentissa oleva viittaus 3 momenttiin ehdotetaan muutettavaksi viitaukseksi 3 ja 4 momenttiin. Momentin sisältö säilyisi muuten ennallaan.
Pykälän 5 momentti ehdotetaan siirrettäväksi 6 momentiksi. Momentissa oleva viittaus 3 momenttiin ehdotetaan muutettavaksi viitaukseksi 3 ja 4 momenttiin. Momentin sisältö säilyisi muuten ennallaan.