7.1
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
3 a §
.
Lain suhde Euroopan unionin lainsäädäntöön ja muuhun kansalliseen lainsäädäntöön sekä toimivaltainen viranomainen.
Pykälän 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
3 c §. Oikeus harjoittaa säänneltyä terveydenhuollon ammattia Suomessa osana kansainvälistä apua
. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 c §, jonka mukaan lakia ei sovellettaisi henkilöön, joka harjoittaisi Suomessa säänneltyä terveydenhuollon ammattia osana kansainvälistä apua, jonka pyytämisestä on päätetty kansainvälistä apua, yhteistoimintaa tai muuta kansainvälistä toimintaa koskevasta päätöksenteosta annetun lain 2, 4 tai 5 §:n mukaisesti.
Ehdotettu säännös mahdollistaisi viivytyksettömän humanitaarisena apuna annettavan terveyden- ja sairaanhoidon sellaisissa poikkeusoloissa ja normaaliolojen häiriötilanteissa, jotka ovat valtioneuvoston, tasavallan presidentin tai asianomaisen ministeriön päätöksen mukaisesti edellyttäneet kansainvälisen avun pyytämistä.
Ehdotetun muutoksen myötä kansainväliseen apuun osallistuva terveydenhuollon ammattilainen voisi harjoittaa säänneltyä terveydenhuollon ammattia ilman toimivaltaisen viranomaisen myöntämää ammatinharjoittamisoikeutta. Kansainväliseen apuun osallistuvalla terveydenhuollon ammattilaisella ei olisi velvollisuutta noudattaa terveydenhuollon ammattihenkilölaissa säädettyjä velvoitteita eivätkä he olisi terveydenhuollon ammattihenkilölain mukaisen viranomaisohjauksen tai -valvonnan piirissä.
Poikkeaminen terveydenhuollon ammattihenkilölain soveltamisalasta olisi rajattu kansainvälisen avun pyytämistä koskevassa valtioneuvoston, tasavallan presidentin tai asianomaisen ministeriön päätöksessä määriteltyyn avun laatuun, laajuuteen ja avun antamisen kestoon. Kansainväliseen apuun osallistuvat terveydenhuollon ammattilaiset olisivat muiden EU-jäsenvaltioiden, kolmansien maiden ja luotettavien avustusjärjestöjen terveyden- ja sairaanhoidon henkilöstöä, jotka toimisivat Suomessa kriisiavun tehtävissä oman koulutuksensa ja osaamisensa mukaisissa tehtävissä. He työskentelisivät hyvinvointialueiden olemassa olevissa terveydenhuollon rakenteissa. Hyvinvointialueet vastaisivat lakisääteisten palvelujen toteutumisesta myös siltä osin, kun näissä tehtävissä toimisi kansainväliseen apuun osallistuvia terveydenhuollon ammattilaisia.
Kansainväliseen apuun osallistuvat terveydenhuollon ammattilaiset voisivat harjoittaa säänneltyä terveydenhuollon ammattia sellaisissa tehtävissä, joita suoritetaan osana Suomen pyytämää kansainvälistä apua. Heidän tarkka roolinsa ja sijoittuminen hyvinvointialueilla riippuisi käsillä olevasta kriisitilanteesta ja sen olosuhteista. He eivät kuitenkaan voisi tehdä sellaisia tehtäviä, jotka muualla lainsäädännössä on säädetty terveydenhuollon ammattihenkilön taikka virkasuhteisen ammattihenkilön tehtäväksi. Koska he eivät olisi terveydenhuollon ammattihenkilöitä, käytännössä tehtävänkuvaa rajoittaisivat myös potilastietojärjestelmien käyttöön ja lääkemääräysten laatimiseen vaadittavien varmenteiden puuttuminen.
Mikäli kansainväliseen apuun osallistuva terveydenhuollon ammattilainen haluaisi harjoittaa Suomessa säänneltyä terveydenhuollon ammattia ehdotettua poikkeusta laajemmin, sovellettaisiin häneen siltä osin terveydenhuollon ammattihenkilölain säännöksiä. Tällöin oikeus toimia terveydenhuollon ammattihenkilönä Suomessa olisi luvanvaraista ja henkilöön sovellettaisiin kaikkia terveydenhuollon ammattihenkilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskevia säännöksiä.
4 §. Oikeus harjoittaa lääkärin, hammaslääkärin, erikoislääkärin ja erikoishammaslääkärin ammattia yliopistossa suoritetun koulutuksen perusteella
. Pykälän 1 ja 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
5 §. Oikeus harjoittaa eräitä muita terveydenhuollon ammatteja ja ammattinimikkeen käyttöoikeus Suomessa suoritetun koulutuksen perusteella
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
Pykälän 2 momentin mukaan henkilöllä, joka on suorittanut valtioneuvoston asetuksella säädettyyn ammattiin johtavan koulutuksen Suomessa, on oikeus käyttää kyseistä ammattinimikettä. Jos ammattiin johtavaa koulutusta ei ole säännelty, ammattinimikkeen käyttöoikeuden edellytyksenä on, että Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on hakemuksesta hyväksynyt koulutuksen siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään. Mainitun momentin kieliasu sekä sen jälkimmäisen virkkeen asetuksenantovaltuus muutettaisiin vastaamaan nykyistä lainkirjoitustapaa.
6 §. Oikeus harjoittaa lääkärin tai hammaslääkärin ammattia automaattisen tunnustamisen periaatteen nojalla.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
6 a §. Lääkärin perustutkinnon toisessa EU- tai ETA-valtiossa suorittaneen oikeus harjoittaa lääkärin ammattia Suomessa eräissä tapauksissa.
Pykälän 1 ja 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
7 §. Oikeus harjoittaa proviisorin, sairaanhoitajan tai kätilön ammattia automaattisen tunnustamisen periaatteen nojalla.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
8 §. Oikeus harjoittaa terveydenhuollon ammattia ja ammattinimikkeen käyttöoikeus yleisen tunnustamisjärjestelmän nojalla.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
8 a §. Osittainen ammatinharjoittamisoikeus.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
8 b §. EU- tai ETA-valtion kansalaiselta vaadittava kielitaito.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
8 c §. Eurooppalainen ammattikortti.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
8 d §. Ensihoitajan ammattipätevyyden tunnustaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
9 §. Väliaikainen ja satunnainen palvelujen tarjoaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
10 §. EU- tai ETA-valtiossa koulutuksen saanut kolmannen maan kansalainen.
Pykälän 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi momentin kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
10 a §. Ammatillinen harjoittelu.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
11 §. EU- tai ETA-valtion kansalaisen EU- tai ETA-alueen ulkopuolella suorittaman koulutuksen tunnustaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
13 §. EU- tai ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saanut kolmannen maan kansalainen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
14 §. Erikoispätevyys.
Pykälän 1 ja 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi 1 ja 2 momentin kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi sekä korjattaisiin 1 momentin vanhentunut viittaus kumottuun 6 §:n 3 momenttiin.
14 a §. Hakemuksen liitteet.
Pykälän 3, 4, 6 ja 7 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä 6 momenttiin tehtäisiin kielellisiä tarkennuksia.
14 b §. Hakemuksen käsittely eräissä tapauksissa.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi ja korjattaisiin virheelliset lakiviittaukset.
14 c §. EU- tai ETA-alueen ulkopuolella koulutuksen saaneen lääkärin tai hammaslääkärin tutkinnon hyväksyminen Suomessa lääkärin tai hammaslääkärin ammattiin johtavaksi koulutukseksi.
Pykälän 1 momentin johdantokappaleessa sekä 3 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
19 §. Määräysten noudattaminen ja tietojen antaminen
. Pykälän 1 momentin mukaan terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ammattitoiminnassaan noudattamaan, mitä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto tai aluehallintovirasto säännösten tai määräysten nojalla määrää. Edelleen 2 momentin mukaan terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen salassapitosäännösten estämättä antamaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tai aluehallintoviraston pyytämät, sille tässä laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi tarpeelliset ilmoitukset, selitykset ja selvitykset. Aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle olisi vain yksi valvontaviranomainen. Tehtävien siirtämisen vuoksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin pykälässä Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä 2 momentin kieliasua tarkennettaisiin ja muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
20 §. Oikeus tuottaa palveluja.
Pykälä sisältää viittauksen yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain (152/1990) mukaiseen terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuuteen tehdä aluehallintovirastolle ilmoitus itsenäisenä ammatinharjoittajana toimimisesta. Viittaus on vanhentunut, sillä yksityisestä terveydenhuollosta annettu laki on kumottu 1.1.2024 voimaan tulleella valvontalailla. Lainmuutoksella luovuttiin aiemmasta itsenäisiä ammatinharjoittajia koskevasta ilmoitusmenettelystä, joka antoi ammatinharjoittajalle oikeuden antaa terveyden- ja sairaanhoidon palveluja suoraan jätettyään kirjallisen ilmoituksen toiminnastaan aluehallintovirastolle.
Valvontalaissa säädetään sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajien rekisteröimisestä valtakunnalliseen palveluntuottajien rekisteriin (Soteri). Oikeus tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluja edellyttää, että palveluntuottaja on laissa säädetyllä tavalla rekisteröity Soteriin ja että tämän palveluyksikkö on myös rekisteröity. Lisäksi rekisteröinnistä tulee antaa valvontalain 21 §:n mukainen päätös. Valvontalakia sovelletaan myös terveydenhuollon ammattihenkilön toimiessa yksityisenä elinkeinonharjoittajana terveydenhuollon palveluntuottajana valvontalain 3 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla. Sanotun vuoksi pykälässä viitattaisiin terveydenhuollon ammattihenkilön oikeuteen tuottaa terveydenhuollon palveluja siten kuin siitä valvontalaissa säädetään. Pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan muutetun pykälän sisältöä.
22 a §. Yksilöintitunnus.
Pykälän 1 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi 1 momentin kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
23 b §. Rajattu lääkkeenmäärääminen.
Pykälässä säädetään rajatusta lääkkeenmääräämisestä ja sen edellytyksistä. Pykälän 4 momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan potilasturvallisuuden varmistamiseksi tarkemmat säännökset lääkkeistä ja tautitiloista, joita rajattu lääkkeenmäärääminen voi koskea. Momentin sanamuotoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan potilasturvallisuuden varmistamiseksi tarkemmat säännökset rajatussa lääkkeenmääräämisessä noudatettavista toimintatavoista ja menettelyistä sekä lääkkeistä ja tautitiloista, joita rajattu lääkkeenmäärääminen voi koskea.
Asetuksenantovaltuuden täsmennys liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön uudistukseen, jonka yhteydessä tarkastellaan ammattihenkilöiden tehtävärakenteita ja työnjakoa. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa valmistellaan tämän esityksen ohella asetustasoisia säädösmuutoksia, joiden toteuttamiseksi on varmistettava riittävät asetuksenantovaltuudet. Sanamuotoa yhdenmukaistettaisiin vastaamaan lain 22 §:n 3 momentin asetuksenantovaltuutta, jonka mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä laillistetun lääkärin, laillistetun hammaslääkärin sekä 2 §:n 3 momentissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä tarkoitetun lääkärin tai hammaslääkärin ammattiin opiskelevan oikeudesta määrätä lääkkeitä, lääkkeiden määräämisessä noudatettavista toimintatavoista ja menettelyistä sekä lääkemääräyksen voimassaoloajasta.
23 e §. Lääkkeenmääräämisen ilmoittaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
24 §. Ohjaus ja valvonta.
Pykälässä säädetään terveydenhuollon ammattihenkilölain mukaista viranomaisvalvontaa toteuttavista valvontaviranomaisista ja niiden työnjaosta. Jatkossa, aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle, olisi vain yksi valvontaviranomainen. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että terveydenhuollon ammattihenkilöiden valtakunnallisesta ohjauksesta ja valvonnasta vastaisi Lupa- ja valvontavirasto. Säännös aluehallintoviraston tehtävästä ohjata ja valvoa terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa toimialueellaan poistettaisiin momentista tarpeettomana. Vastaavasti momentista poistettaisiin säännös sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävästä ohjata sosiaali- ja terveysministeriön alaisena aluehallintovirastojen toimintaa.
Pykälän 3 momentissa säädetään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimivallasta käsitellä terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjaukseen ja valvontaan liittyvät asiat momentissa erikseen säädetyissä tilanteissa. Momentissa säädetty liittyy tilanteeseen, jossa ammattihenkilöiden ohjauksesta ja valvonnasta vastaa kaksi eri viranomaista. Jatkossa olisi vain yksi lupa- ja valvontaviranomainen, minkä vuoksi momentti kumottaisiin tarpeettomana.
Pykälän 4 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto sekä aluehallintovirastot valvovat elohopea-asetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2017/852 elohopeasta ja asetuksen (EY) N:o 1102/2008 kumoamisesta) 10 artiklan 1 ja 2 kohdissa tarkoitettuja hammasamalgaamin käyttöä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamista 2 ja 3 momentissa säädetyn työnjaon mukaisesti. Momenttia muutettaisiin siten, että jatkossa kyseinen valvontatehtävä kuuluisi Lupa- ja valvontavirastolle. Viittaukset Valviraan ja aluehallintovirastoihin sekä niiden väliseen työnjakoon poistettaisiin tarpeettomana.
Pykälän 5 momentissa on asetuksenantovaltuus, jonka mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ja aluehallintovirastojen tarkemmasta työnjaosta ohjauksessa ja valvonnassa voidaan säätää valtioneuvoston asetuksella. Jatkossa olisi vain yksi lupa- ja valvontaviranomainen, minkä vuoksi 5 momentti kumottaisiin tarpeettomina.
Pykälän 6 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastossa on sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa varten terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunta, jonka kokoonpanosta ja tehtävistä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnan tehtäviä ja toimivaltuuksia sekä lautakunnan asettamista koskeva sääntely sisältyy Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annettuun valtioneuvoston asetukseen (676/2008). Osana valtion aluehallintouudistusta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakuntaa koskeva sääntely siirretään lain tasolle uuden Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 15 §:ään. Kyseistä lakia koskeva ehdotus sisältyy hallituksen esitykseen eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (HE 13/2025 vp) ja se tulee voimaan 1.1.2026. Sanotun vuoksi 4 momenttia muutettaisiin siten, että siihen sisältyisi informatiivinen viittaus Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 15 §:ään. Asetuksenantovaltuus poistettaisiin momentista tarpeettomana. Lautakunnan nimi korjattaisiin sen nykyiseen muotoon eli sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnaksi. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi.
24 a §. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteri.
Pykälän 1 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto pitää terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun lain mukaisten valvontatehtävien hoitamiseksi. Lisäksi pykälän 1 momentin mukaan sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, noudatetaan henkilötietolakia (523/1999). Lupa- ja valvontavirasto toimisi jatkossa pykälässä tarkoitettuna rekisterinpitäjänä. Tehtävän siirtämisen vuoksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin momentissa Lupa- ja valvontavirastoksi. Samalla momenttia muutettaisiin niin, että siinä viitattaisiin uuden Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 3 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisiin sosiaali- ja terveysala –toimialalle kuuluviin valvontatehtäviin. Lisäksi 1 momentista poistettaisiin tarpeettomana informatiivinen viittaus kumottuun henkilötietolakiin.
Tehtävän siirtämisen vuoksi pykälän 2 momentin 2 ja 6 kohdassa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi.
24 b §. Tietojen antaminen terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteristä.
Pykälän 1 momentissa säädetään muun ohella Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston velvollisuudesta antaa salassapitosäännösten estämättä 24 a §:n 2 momentissa tarkoitettuja tietoja aluehallintovirastolle sen laissa säädettyjen valvontatehtävien hoitamiseksi. Jatkossa, aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle, olisi vain yksi valvontaviranomainen. Kyseinen säännös poistettaisiin momentista tarpeettomana. Lisäksi pykälän 1, 2, 3 ja 5 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi. Vastaavasti pykälän 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi 4 momentissa viitattaisiin suomenkielisessä tekstissä Lupa- ja valvontaviraston antamaan ratkaisuun yksikkömuodossa. Ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
24 c §. Julkinen tietopalvelu.
Pykälän 1 ja 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä 1 momenttiin tehtäisiin kielellinen tarkennus.
25 §. Ammattitoiminnan asianmukaisuuden selvittäminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
26 §. Seuraamukset virheellisestä toiminnasta.
Pykälässä säädetään Valviran ja aluehallintovirastojen oikeudesta antaa seuraamus terveydenhuollon ammattihenkilölle virheellisestä toiminnasta. Jatkossa seuraamuksen antaisi Lupa- ja valvontavirasto. Pykälän 1 ja 2 momentin johdantokappaleissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Niin ikään 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
27 §. Ammattitoiminnassa tehty rikos.
Pykälän 1 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
28 §. Kykenemättömyys toimia ammatissa.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
29 §. Väliaikaiset turvaamistoimenpiteet.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
30 §. Potilasasiakirjojen siirtäminen terveyskeskukseen.
Pykälässä säädetään Valviran mahdollisuudesta määrätä ammattiaan itsenäisesti harjoittaneen terveydenhuollon ammattihenkilön erityisestä syystä luovuttamaan potilasasiakirjat sen paikkakunnan terveyskeskukseen erillisarkistona hoidettavaksi, jossa tämä harjoittaa ammattiaan. Potilasasiakirjojen siirtämisestä hyvinvointialueelle tai Helsingin kaupungille sekä Kansaneläkelaitokselle säilytykseen toiminnan päätyttyä säädetään asiakastietolain 16 §:ssä. Valviran määräyksenantovallasta palveluntuottajan toiminnassa ilmenevistä lainvastaisuuksissa säädetään puolestaan valvontalain 39 §:ssä, joka kattaa myös asiakastietolain mukaiset palvelunantajan velvoitteet. Lisäksi pykälässä viitataan kumotun yksityisestä terveydenhuollosta annetun lain mukaiseen itsenäiseen ammatinharjoittamiseen. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana.
31 §. Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen terveydenhuollon ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
31 a §. Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen toisen EU- tai ETA-valtion päätöksen perusteella.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
32 §. Ammatinharjoittamisoikeuden tai -luvan taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden palauttaminen.
Pykälän
1 momentissa
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi 1 momentin kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
33 §. Kirjallinen varoitus.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
37 §. Ammatinharjoittamisoikeutta tai ammattinimikkeen käyttöoikeutta koskevan hakemuksen hylkääminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
38 §. Kuuleminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälään tehtäisiin kielellinen tarkennus.
39 §. Muutoksenhaku.
Pykälän 2 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
40 §. Tiedonsaantioikeus.
Pykälässä säädetään Valviran ja aluehallintovirastojen tiedonsaantioikeudesta. Tiedot pykälässä mainituilta tahoilta ovat välttämättömiä valvontaviranomaisille tässä laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi. Tällä esityksellä ei säädettäisi uusista tiedonsaantioikeuksista, vaan kyse on nykyisten tiedonsaantioikeuksien siirtämisestä Lupa- ja valvontavirastolle. Tehtävien siirtämisen vuoksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin pykälässä Lupa- ja valvontavirastoksi.
40 a §. Lääketieteen, hammaslääketieteen ja farmasian opiskelijoita sekä yleislääketieteen erityiskoulutuksen suorittaneita koskevien tietojen ilmoittaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
40 b §. Tuomioistuimen ratkaisua koskeva ilmoitusvelvollisuus.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
40 c §. Hälytysmekanismi.
Pykälän 1 ja 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
40 d §. Tietojen luovuttaminen EU- tai ETA-valtioiden toimivaltaisille viranomaisille.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
42 §. Kuulutus virallisessa lehdessä.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
7.2
Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä
6 §. Tietojen antaminen valvontaviranomaiselle.
Pykälän mukaan sosiaalihuollon ammattihenkilö on velvollinen salassapitosäännösten estämättä antamaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tai aluehallintoviraston pyytämät, niille tässä laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi välttämättömät tiedot ja selvitykset. Aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle olisi vain yksi valvontaviranomainen. Pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi niin, että siinä viitattaisiin valvontaviranomaiseen yksikkömuodossa. Lisäksi pykälässä mainitut Valvira ja aluehallintovirasto muutettaisiin tehtävien siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
7 §. Oikeus harjoittaa sosiaalityöntekijän ammattia Suomessa suoritetun koulutuksen perusteella.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
8 §. Oikeus harjoittaa sosionomin, geronomin ja kuntoutuksen ohjaajan ammattia Suomessa suoritetun koulutuksen perusteella.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
10 §. Muussa EU- tai ETA-valtiossa kuin Suomessa koulutuksen saanut EU- tai ETA-valtion kansalainen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi ja korjattaisiin viittaus voimassa olevaan ammattipätevyyden tunnistamisesta annettuun lakiin (1384/2015).
11 §. Euroopan unioniin tai Euroopan talousalueeseen kuulumattomassa valtiossa koulutuksen saanut.
Pykälän 1–3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
15 §. Ohjaus ja valvonta.
Pykälässä säädetään sosiaalihuollon ammattihenkilölain mukaista viranomaisvalvontaa toteuttavista valvontaviranomaisista ja niiden työnjaosta. Jatkossa, aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle, olisi vain yksi valvontaviranomainen. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valtakunnallisesta ohjauksesta ja valvonnasta vastaisi Lupa- ja valvontavirasto. Säännös aluehallintoviraston tehtävästä ohjata ja valvoa sosiaalihuollon ammattihenkilöiden toimintaa toimialueellaan poistettaisiin momentista tarpeettomana. Vastaavasti momentista poistettaisiin säännös sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävästä ohjata sosiaali- ja terveysministeriön alaisena aluehallintovirastojen toimintaa.
Pykälän 3 momentissa säädetään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle kuuluvista asioista. Momentti kumottaisiin tarpeettomana.
Pykälän 4 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastossa on sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa varten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunta, jonka kokoonpanosta ja tehtävistä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakunnan tehtäviä ja toimivaltuuksia sekä lautakunnan asettamista koskeva sääntely sisältyy Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annettuun valtioneuvoston asetukseen. Osana valtion aluehallintouudistusta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontalautakuntaa koskeva sääntely siirretään lain tasolle uuden Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 15 §:ään. Kyseistä lakia koskeva ehdotus sisältyy hallituksen esitykseen eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (HE 13/2025 vp) ja se tulee voimaan 1.1.2026. Sanotun vuoksi 4 momenttia muutettaisiin siten, että siihen sisältyisi informatiivinen viittaus Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 15 §:ään. Asetuksenantovaltuus poistettaisiin momentista tarpeettomana. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin momentissa Lupa- ja valvontavirastoksi.
16 §. Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteri.
Pykälän 1 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto pitää sosiaalihuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta annetun lain mukaisten valvontatehtävien hoitamiseksi. Lisäksi pykälän 1 momentin mukaan sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, noudatetaan henkilötietolakia. Lupa- ja valvontavirasto toimisi jatkossa pykälässä tarkoitettuna rekisterinpitäjänä. Tehtävän siirtämisen vuoksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin momentissa Lupa- ja valvontavirastoksi. Samalla momenttia
muutettaisiin niin, että siinä viitattaisiin uuden Lupa- ja valvontavirastosta annetun lain 3 §:n 1 momentin mukaisiin sosiaali- ja terveysala –toimialan valvontatehtäviin. Lisäksi 1 momentista poistettaisiin tarpeettomana informatiivinen viittaus kumottuun henkilötietolakiin.
Tehtävän siirtämisen vuoksi pykälän
2 momentin
3 ja 4 kohdassa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi.
17 §. Tietojen antaminen sosiaalihuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteristä.
Pykälän 1 momentissa säädetään Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston velvollisuudesta antaa salassapitosäännösten estämättä 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tietoja aluehallintovirastolle sen laissa säädettyjen valvontatehtävien hoitamiseksi. Jatkossa, aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle, olisi vain yksi valvontaviranomainen. Pykälän 1 momentti kumottaisiin tarpeettomana. Pykälän 2 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
18 §. Julkinen tietopalvelu.
Pykälän 1 ja 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
19 §. Ammattitoiminnan asianmukaisuuden selvittäminen.
Pykälän 1, 2 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
20 §. Seuraamukset virheellisestä menettelystä.
Pykälässä säädetään Valviran ja aluehallintovirastojen oikeudesta antaa seuraamus sosiaalihuollon ammattihenkilölle virheellisestä toiminnasta. Jatkossa seuraamuksen antaisi Lupa- ja valvontavirasto. Pykälän 1, 2 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Niin ikään 3 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.
21 §. Kykenemättömyys toimia ammatissa.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
22 §. Ammattitoiminnassa tehty rikos.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
23 §. Väliaikaiset turvaamistoimenpiteet.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
24 §. Ammatinharjoittamisoikeuden rajoittaminen tai poistaminen tai ammattinimikkeen käyttöoikeuden poistaminen ammattihenkilön omasta pyynnöstä.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
25 §. Kirjallinen varoitus.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
26 §. Ammatinharjoittamisoikeuden taikka ammattinimikkeen käyttöoikeuden palauttaminen.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
27 §. Lupa- ja valvontaviraston tiedonsaantioikeus.
Pykälässä säädetään Valviran ja aluehallintovirastojen tiedonsaantioikeudesta. Aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien siirtyessä Lupa- ja valvontavirastolle olisi vain yksi valvontaviranomainen. Tämän vuoksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto ja aluehallintovirastot muutettaisiin pykälässä ja pykälän otsikossa Lupa- ja valvontavirastoksi.
28 §. Tuomioistuimen ilmoitusvelvollisuus.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi ruotsinkielisessä tekstissä pykälän kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan mukaiseksi.
29 §. Kuulutus virallisessa lehdessä.
Pykälässä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi.
30 §. Muutoksenhaku.
Pykälän 2 ja 4 momentissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto muutettaisiin tehtävän siirtämisen vuoksi Lupa- ja valvontavirastoksi. Lisäksi 2 ja 4 momentin kieliasu muutettaisiin nykyisen lainkirjoitustavan ja viittauskäytännön mukaiseksi.