1.1
Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
2 §.Soveltaminen eräissä tapauksissa. Pykälän 2 momentin 2 kohtaa muutettaisiin siten, että se vastaisi perusopetuslain 5 §:n sanamuotoa. Kohdan mukaan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa säädettäisiin rahoituksesta perusopetuslain 5 §:ssä tarkoitettuun perusopetukseen valmistavaan opetukseen.
Pykälän 2 momentin 3 kohdassa on nykyisin säädetty sekä viisivuotiaiden pidennetyssä oppivelvollisuudessa olevien että vähintään 17-vuotiaiden aikuisten perusopetusta suorittavien (muiden kuin oppivelvollisten) rahoituksesta. Kohtaa muutettaisiin siten, että erotettaisiin omaksi a-alakohdaksi perusopetuslain 26 a §:ssä tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien sellaisten oppilaiden rahoitus esiopetukseen, jotka täyttävät viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna. Kohdan b-alakohdassa puolestaan säädettäisiin rahoituksesta perusopetuslain 46 §:ssä tarkoitettuun perusopetukseen.
Pykälän 2 momentin 4 kohdan muotoilua täsmennettäisiin vastaamaan vallitsevaa käytäntöä. Momentin 5 kohtaa muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin koulukotikorotuksen määritelmä. Koulukotikorotuksen määritelmä sisältyy nykyisin lain 15 §:ään, joka ehdotetaan kumottavaksi. Momentin 7 kohtaa täsmennettäisiin siten, että yksityisen perusopetuksen järjestäjällä tarkoitettaisiin perusopetuslain 7 §:ssä tarkoitetun järjestämisluvan saanutta järjestää. Momentin 10 kohdan sanamuotoon tehtäisiin tekninen täsmennys.
Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin uusi 11 kohta. Siinä säädettäisiin rahoituksesta perusopetuslain 7 §:ssä tarkoitettuun järjestämislupaan sisältyvästä kaksivuotisen esiopetuksen ensimmäisen lukuvuoden rahoituksesta niiden oppilaiden osalta, jotka täyttävät viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna. Kyse olisi jatkuvasta rahoituksesta, jolla korvattaisiin sitä, että kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain mukaan rahoitusta maksetaan vasta kuusivuotiaasta alkaen.
5 §.Rahoituksen laskentaperuste. Esityksessä ehdotetaan perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoitusta muutettavaksi siten, että rahoitus määräytyisi jatkossa nykyisen vuosittaisen laskentapäivän asemesta läsnäolokuukausien perusteella. Oppivelvollisuusiän ylittäneiden, sekä koko oppimäärää suorittavien että perusopetuksen yksittäisiä oppiaineita suorittavien niin sanottujen aineopiskelijoiden, rahoitus puolestaan perustuisi jatkossa vuosittaisen laskentapäivän asemesta oppilaiden suorittamiin kursseihin. Muutosten johdosta vastaavat muutokset tehtäisiin myös rahoituksen laskentaperustetta koskevaan 5 §:n 3 kohtaan. Rahoituksen perusteena olevien suoritteiden muuttumisesta huolimatta sisäoppilaitoslisä määräytyisi kuitenkin edelleen oppilasmäärän ja oppilasta kohden määrätyn yksikköhinnan perusteella, kuten muussa perusopetuslaissa tarkoitetussa opetuksessa.
Pykälän 3 kohtaa täsmennettäisiin lisäksi lisäämällä siihen maininta yksityisen opetuksen järjestäjän toiminnan aloittamisesta ja perusopetuslain 7 §:ssä tarkoitettuun järjestämislupaan sisältyvän kaksivuotisen esiopetuksen ensimmäisen vuoden esiopetuksesta. Näiden toimintojen rahoitus määräytyisi oppilasmäärän ja oppilasta kohden määrätyn yksikköhinnan perusteella.
6 §.Kunnan valtionosuus ja valtionosuuden peruste lukiolaissa tarkoitetussa koulutuksessa ja ammatillisessa peruskoulutuksessa. Pykälään lisättäisiin väliaikainen uusi 3 momentti. Valtionosuuden perusteen laskentatapaa 2 momentissa tarkoitetuissa koulutuksissa muutettaisiin siten, että myönnettäessä valtionosuutta vuosina 2017—2019 kunnan järjestämää lukiokoulutusta sekä maahanmuuttajille ja vieraskielisille järjestettävää lukiokoulutuksen valmistavaa koulutusta saavien opiskelijoiden määrin ja opiskelijaa kohden määrättyjen yksikköhintojen tulon muodostamasta valtionosuuden perusteesta otettaisiin huomioon 98,96 prosenttia.
Vastaavasti vuosina 2017—2019 kunnan järjestämää ammatillista peruskoulutusta saavien opiskelijoiden määrien sekä oppisopimuskoulutuksena että oppilaitosmuotoisena ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävää koulutusta varten opiskelijaa kohden määrättyjen yksikköhintojen tulosta otettaisiin huomioon 99,10 prosenttia.
Prosenttiosuudet vastaisivat lomarahojen väliaikaisen alentamisen vaikutusta rahoituksen perusteena oleviin laskennallisiin kustannuksiin. Ilman momentissa ehdotettua säännöstä vuosille 2017—2019 tehty lomarahojen alentaminen vaikuttaisi voimassa olevan rahoituslain säännösten mukaisesti rahoituksen perusteena oleviin todellisiin kustannuksiin vasta vuosien 2020—2022 rahoituksessa. Myönnettävään valtionosuuteen tehtävällä muutoksella ei kuitenkaan olisi vaikutusta 8 §:n perusteella määräytyvään kunnan omarahoitusosuuteen.
7 §.Kuntayhtymän ja yksityisen järjestämän lukiokoulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen rahoitus. Pykälään lisättäisiin väliaikainen uusi 3 momentti. Valtionosuuden perusteen laskentatapaa 1 momentissa tarkoitetuissa koulutuksissa muutettaisiin siten, että myönnettäessä valtionosuutta vuosina 2017—2019 kuntayhtymän järjestämää lukiokoulutusta sekä maahanmuuttajille ja vieraskielisille järjestettävää lukiokoulutukseen valmistavaa koulutusta saavien opiskelijoiden määrien ja opiskelijaa kohden määrättyjen yksikköhintojen tulon muodostamasta valtionosuuden perusteesta otettaisiin huomioon 98,96 prosenttia.
Vastaavasti vuosina 2017—2019 kuntayhtymän järjestämää ammatillista peruskoulutusta saavien opiskelijoiden määrien sekä oppisopimuskoulutuksena että oppilaitosmuotoisena ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävää koulutusta varten opiskelijaa kohden määrättyjen yksikköhintojen tulosta otettaisiin huomioon 99,10 prosenttia.
Prosenttiosuudet vastaisivat lomarahojen väliaikaisen alentamisen vaikutusta rahoituksen perusteena oleviin laskennallisiin kustannuksiin. Ilman momentissa ehdotettua säännöstä vuosille 2017—2019 tehty lomarahojen alentaminen vaikuttaisi voimassa olevan rahoituslain säännösten mukaisesti rahoituksen perusteena oleviin todellisiin kustannuksiin vasta vuosien 2020—2022 rahoituksessa. Myönnettävään valtionosuuteen tehtävällä muutoksella ei kuitenkaan olisi vaikutusta 8 §:n perusteella määräytyvään kunnan omarahoitusosuuteen.
8 §.Kunnan omarahoitusosuus lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen ja ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin. Esityksessä ehdotetaan, että ammatilliseen peruskoulutukseen kohdentuva 190 miljoonan euron säästö kohdennetaan kunnan rahoitusosuuteen. Tämän vuoksi pykälän 1 momenttia muutettaisiin siten, että kunnan omarahoitusosuus ammatillisen peruskoulutuksen käyttökustannuksista olisi nykyisen 58,11 prosentin asemesta 52,52 prosenttia. Valtion rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen osalta nousisi 41,89 prosentista 47,48 prosenttiin.
Kunnan omavaraisuusosuuden prosenttiosuudet lukiokoulutuksen ja lukiokoulutukseen valmistavan koulutuksen käyttökustannuksista säilyisivät ennallaan.
8 a §.Kunnan omarahoitusosuuteen ammattikorkeakoulujen kuntarahoitusosuuden poistamisen johdosta lisättävän euromäärän laskeminen vuodesta 2016 alkaen. Pykälä muutettaisiin kokonaisuudessaan. Kunnan omarahoitusosuuteen ammattikorkeakoulujen kuntarahoitusosuuden poistumisen vuoksi vuosittain lisättävän euromäärän laskentaa koskevaa poikkeussäännöstä muutettaisiin siten, että se koskisi ainoastaan vuosien 2016, 2018 ja 2019 kustannustason arvioidun muutoksen laskentaa.
Voimassa oleva pykälä koskee vuosia 2016—2019 ja sillä toteutettiin hallitusohjelman mukaiset indeksijäädytykset. Uudessa pykälässä kustannustason muutoksen jäädytyksestä vuoden 2017 osalta luovuttaisiin, koska negatiivisella (-0,7 prosenttia) kustannustason muutoksella otetaan osittain huomioon kilpailukykysopimuksen vaikutuksia rahoitukseen ja valtionosuuden määriin.
10 §.Valtionosuus ammatillisen lisäkoulutuksen käyttökustannuksiin. Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti. Siinä säädettäisiin kilpailukykysopimuksessa sovitun määräaikaisen lomarahaleikkauksen vaikutuksesta kuntien ja kuntayhtymien järjestämän ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuuteen.
Myönnettävä valtionosuuden määrä laskettaisiin siten, että pykälän 1 momentin mukaisesti laskettu valtionosuuden peruste kerrottaisiin luvulla 0,9893 ja näin saatu tulo kerrottaisiin 1 momentissa säädetyllä valtionosuusprosentilla.
11 §.Esi- ja perusopetuksen rahoitus. Pykälä muutettaisiin kokonaisuudessaan. Pykälään ja 29 §:ään koottaisiin voimassa olevien 11—18 §:ien säännökset, jotka koskevat perusopetuslaissa tarkoitettua lisäopetusta, maahanmuuttajien perusopetukseen valmistavaa opetusta, muille kuin oppivelvollisille järjestettävää esi- ja perusopetusta, lisärahoitusta perusopetuslaissa tarkoitettuun pidennettyyn oppivelvollisuuteen, perusopetuksen sisäoppilaitoslisää ja koulukotikorvausta, joustavan perusopetuksen lisää, yksityisen perusopetuksen järjestäjän toiminnan aloittamista sekä rahoitusta ulkomailla järjestettävään perusopetuslain mukaiseen opetukseen. Nykyiset 11—18 § kumottaisiin.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin kunnalle, kuntayhtymälle ja järjestämisluvan saaneelle yksityiselle opetuksen järjestäjälle myönnettävästä rahoituksesta seuraavia toimintoja varten: perusopetuslain 5 §:ssä tarkoitettuun valmistavaan opetukseen, pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien niiden oppilaiden esiopetukseen, jotka täyttävät viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna, muiden kuin oppivelvollisten opetukseen, pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien vaikeimmin kehitysvammaisten ja muiden pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden esi- ja perusopetuksesta aiheutuviin kustannuksiin sekä sisäoppilaitoksessa järjestettävään perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen sisäoppilaitoslisään. Näitä toimintoja varten myönnettäisiin rahoitusta euromäärä, joka saataisiin, kun suoritteiden määrä kerrottaisiin suoritteen yksikköhinnalla. Rahoituksen määräytymisperiaate säilyisi ennallaan.
Opetuksen järjestämisluvan saaneen yksityiselle opetuksen järjestäjälle myönnettäisiin 1 momentin mukaan lisäksi koulukotikorotus sekä rahoitusta toiminnan aloittamiseen. Sisällöllisesti säännös vastaisi nykytilaa.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin tarkemmin opetuksen järjestämisluvan saaneelle yksityiselle opetuksen järjestäjälle myönnettävästä rahoituksesta toiminnan aloittamiseen. Nykyisin asiasta säädetään 17 §:ssä. Momentissa täsmennettäisiin voimassa olevaa säännöstä siten, että rahoitusta myönnettäisiin toiminnan aloittamiseen seuraavissa tapauksissa: 1) yksityiselle opetuksen järjestäjälle myönnetään järjestämislupa; 2) järjestämislupa laajennetaan koskemaan esi- ja perusopetusta; tai 3) opetus laajenee uudelle luokka-asteelle. Rahoitusta myönnettäisiin kotikuntakorvausta vastaava määrää toiminnan aloittamiskuukauden alusta sen varainhoitovuoden loppuun, jolta järjestäjälle ei maksettaisi esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvausta kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain mukaan.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin yksityisen opetuksen järjestäjän opetuksen järjestämislupaan sisältyvän esiopetuksen ensimmäisen vuoden rahoituksesta. Nykyisin rahoitus on myönnetty valtionavustuksena. Tarkoituksena on, että jatkossa rahoitus myönnettäisiin valtionosuutena.
Yksikköhintana käytettäisiin viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna täyttävien oppilaiden osalta kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 38 §:ssä tarkoitettua kuusivuotiaiden kotikuntakorvausta vastaavaa euromäärää.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin joustavan perusopetuksen lisästä. Säännös vastaisi sisällöltään voimassa olevaa 16 §:ää.
Voimassa olevassa 18 §:ssä säädetään rahoituksesta ulkomailla järjestettävään perusopetuslain mukaiseen opetukseen. Pykälän mukaan oppilaskohtaista rahoitusta voidaan korottaa tai alentaa valtioneuvoston ja opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella. Säännös siirrettäisiin 5 momenttiin. Säännöstä täsmennettäisiin siten, että korotuksen ja alennuksen enimmäismäärästä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella ja maakohtaisesta korotuksesta tai alennuksesta puolestaan opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella.
Pykälän 6 momentin mukaan myönnettäessä vuosina 2017—2019 rahoitusta kunnalle tai kuntayhtymälle 1 momentissa tarkoitettuun toimintaan suoritteiden määrän ja suoritteen yksikköhinnan tulon muodostamasta valtionosuuden perusteesta otettaisiin huomioon 98,97 prosenttia. Prosenttiosuuden alentamisen osuus vastaisi lomarahojen väliaikaisen alentamisen vaikutusta rahoituksen perusteena oleviin laskennallisiin kustannuksiin. Ilman momentissa ehdotettua säännöstä vuosille 2017—2019 tehty lomarahojen alentaminen vaikuttaisi voimassa olevan rahoituslain säännösten mukaisesti rahoituksen perusteena oleviin todellisiin kustannuksiin vasta vuosien 2020—2022 rahoituksessa.
Pykälän 7 momentin mukaan 6 momentissa säädetty vuosien 2017—2019 lomarahojen väliaikainen alentaminen otettaisiin rahoitusta korottavana tekijänä huomioon määrättäessä rahoitusta vuosille 2020—2022. Tarkoituksena on varmistaa, että lomarahojen alentamisen vaikutus rahoituksessa kestää ainoastaan määräajan (kolme vuotta) ja että alentamista ei oteta uudelleen huomioon määrättäessä rahoitusta vuosien 2017—2019 toteutuneiden kustannusten perusteella.
11 a §.Perusopetukseen valmistavan opetuksen siirtymäkorvaus vuonna 2017. Pykälä olisi uusi. Se olisi määräaikainen ja siinä säädettäisiin siirtymäkorvauksen maksamisesta niiden perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaista, jotka voimassa olevan 48 §:n 7 momentin mukaan ilmoitetaan laskentapäivän, 20.9.2016, oppilasmääriin. Siirtymäkorvaus on tarkoituksenmukainen, koska rahoituksen määräytymisperusteen muuttumisen jälkeen vuoden 2016 loppuun voimassa olevan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 12 ja 48 §:n väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain (1690/2015) 48 §:n 7 momentin perusteella syksyn 2016 oppilastiedonkeruussa ilmoitetut oppilasmäärät jäisivät ottamatta huomioon 2017 rahoitusta myönnettäessä. Määräaikaisen lainmuutoksen tavoitteena on nimenomaisesti ollut taata opetuksen järjestäjille rahoitus myös niiden oppilaiden perusteella, jotka ovat opiskelleet laskentapäivien välillä vähintään neljän kuukauden jakson.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin siirtymäkorvauksen rahoituksen määräytymisperusteesta. Korvauksen määrä laskettaisiin kertomalla syksyn 2016 oppilasmäärä oppilaskohtaisilla yksikköhinnoilla. Pykälän 2 momentin mukaan oppilasmääränä otettaisiin huomioon syksyn 2016 laskentapäivänä ilmoitetut perusopetukseen valmistavassa opetuksessa olleet 6—16–vuotiaat oppilaat, joiden opetus on alkanut aikaisintaan 21.9.2015 ja päättynyt viimeistään 19.9.2016 ja jotka ovat olleet opetuksessa yhtäjaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Oppilaskohtainen yksikköhinta olisi 4 046,13 euroa niiden oppilaiden osalta, jotka olisivat olleet vähintään neljä, mutta vähemmän kuin kahdeksan kuukautta opetuksessa. Vähintään kahdeksan kuukautta opetuksessa olleiden yksikköhinta olisi kuitenkin 8 092,27 euroa.
Pykälän 3 momentin mukaan määräajan voimassa ollutta opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 12 ja 48 §:n väliaikaisesta muuttamisesta annettua lakia (1690/2015) ei sovellettaisi vuoden 2017 rahoitusta määrättäessä lain 1690/2015 soveltamissäännöksestä huolimatta.
20 §.Valtionosuus opetustuntikohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti. Siinä säädettäisiin kilpailukykysopimuksessa sovitun määräaikaisen lomarahaleikkauksen vaikutuksesta taiteen perusopetuksen valtionosuuteen. Kilpailukykysopimuksessa sovitun määräaikaisen lomarahaleikkauksen vaikutus opetustuntikohtaisen taiteen perusopetuksen kuntien ja kuntayhtymien rahoitukseen otettaisiin huomioon alentamalla valtionosuuden perusteena olevaa euromäärää.
Myönnettävä valtionosuuden määrä laskettaisiin siten, että 1 momentin mukaisesti laskettu valtionosuuden perusteena oleva euromäärä kerrottaisiin luvulla 0,9798 ja saatu tulo kerrottaisiin 1 momentissa säädetyllä valtionosuusprosentilla.
22 §.Valtionosuus museon, teatterin ja orkesterin käyttökustannuksiin. Pykälä uudistettaisiin kokonaisuudessaan. Pykälän 1 momenttia täsmennettäisiin siten, että momentissa säädetty 37 prosentin valtionosuusprosentti laskettaisiin valtionosuuden perusteena käytettävästä euromäärästä. Valtionosuuden perusteena käytettävä euromäärä saataisiin, kun ylläpitäjälle museota, teatteria ja orkesteria varten vahvistettu laskennallinen henkilötyövuosien määrä kerrotaan henkilötyövuotta kohden asianomaista toimintaa varten määrätyllä yksikköhinnalla.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin kilpailukykysopimuksessa sovitun määräaikaisen lomarahaleikkauksen vaikutuksesta kuntien ja kuntayhtymien ylläpitämien museoiden, teattereiden ja orkestereiden valtionosuuteen. Lomarahojen alentaminen otettaisiin huomioon alentamalla myönnettävää valtionosuutta. Myönnettävä valtionosuuden määrä laskettaisiin siten, että 1 momentin mukaisesti laskettu valtionosuuden peruste kerrottaisiin museoilla luvulla 0,9829, teattereilla luvulla 0,9772 ja orkestereilla luvulla 0,9734 ja näin saatu tulo kerrottaisiin 1 momentissa säädetyllä valtionosuusprosentilla.
23 b §.Keskimääräisestä yksikköhinnasta tehtävät vähennykset. Pykälän 2 momentti muutettaisiin siten, että lukiokoulutuksen, taiteen perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen yksikköhintojen vähimmäistasoa alennettaisiin 0,7 prosenttia eli vuoden 2017 negatiivisen kustannustason muutoksen verran. Alentamisen arvioidaan vastaavan kilpailukykysopimuksen mukaisten sosiaalivakuutusmaksujen ja sosiaaliturvamaksujen alentamisen vaikutuksia koulutuksen ja opetuksen järjestäjien rahoitukseen.
Ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräisestä yksikköhinnasta tehtävää vähennystä laskettaessa otettaisiin myös huomioon vuoden 2017 negatiivinen kustannustason muutos.
24 §.Lukion yksikköhinnat. Pykälän 1 momenttia täsmennettäisiin siten, että momenttiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan yksikköhintoja laskettaessa lukiokoulutukseen valmistavassa koulutuksessa olevien opiskelijoiden lukumäärää painotettaisiin kertoimella 1,21. Lukiokoulutukseen valmistava koulutus on alkanut vuonna 2014 ja siitä aiheutuvat kustannukset vaikuttavat valtakunnallisiin kokonaiskustannuksiin ensimmäistä kertaa vuoden 2017 yksikköhintoja laskettaessa. Lukiokoulutuksen järjestäjän yksikköhinnan porrastamisesta luvulla 1,21 säädettäisiin edelleen rahoitusasetuksessa.
Epäselvyyksien välttämiseksi momentin sanamuotoa täsmennettäisiin lisäksi siten, että siinä todettaisiin nimenomaisesti, että lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen kustannuspohja olisi lukiokoulutukselle, lukiokoulutukseen valmistavalle koulutukselle ja yli 18-vuotiaana lukiokoulutuksen aloittaneille opiskelijoille yhteinen.
Pykälään lisättäisiin uusi 10 momentti. Sen mukaan kilpailukykysopimuksen mukainen määräaikainen lomarahaleikkauksen alentamisen vaikutus rahoitukseen rajattaisiin koskemaan vuosia 2017—2019.
Koska vuosien 2020—2022 rahoituksen perusteena olevat yksikköhinnat perustuvat vuosien 2017—2019 toteutuneisiin kustannuksiin, yksikköhintoja laskettaessa tulee niiden perusteena olevan kunkin määräytymisvuoden kustannuksiin lisätä lomarahojen alentamisen euromääräinen vaikutus, joka on lukiokoulutuksessa 5 742 000 euroa.
25 §.Ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinnat. Pykälään lisättäisiin uusi 8 momentti. Sen mukaan kilpailukykysopimuksen mukainen määräaikainen lomarahaleikkauksen alentamisen vaikutus rahoitukseen rajattaisiin koskemaan vuosia 2017—2019.
Koska vuosien 2020—2022 rahoituksen perusteena olevat yksikköhinnat perustuvat vuosien 2017—2019 toteutuneisiin kustannuksiin, yksikköhintoja laskettaessa tulee niiden perusteena olevan kunkin määräytymisvuoden kustannuksiin lisätä lomarahojen alentamisen euromääräinen vaikutus, joka on ammatillisessa peruskoulutuksessa 9 089 000 euroa.
28 §.Opetustuntikohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen yksikköhinta. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti. Sen mukaan kilpailukykysopimuksen mukainen määräaikainen lomarahaleikkauksen alentamisen vaikutus rahoitukseen rajattaisiin koskemaan vuosia 2017—2019.
Koska vuosien 2020—2022 rahoituksen perusteena olevat yksikköhinnat perustuvat vuosien 2017—2019 toteutuneisiin kustannuksiin, yksikköhintoja laskettaessa tulee niiden perusteena olevan kunkin määräytymisvuoden kustannuksiin lisätä lomarahojen alentamisen euromääräinen vaikutus, joka on taiteen perusopetuksessa 748 000 euroa.
29 §.Esi- ja perusopetuksen yksikköhinnat. Pykälä uudistettaisiin kokonaisuudessaan. Pykälän 1 momenttiin koottaisiin selkeyden vuoksi nykyisistä 11—18 §:stä esi- ja perusopetuksen yksikköhintojen laskemista koskevat laskentakaavat ja kertoimet.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin seuraavien toimintojen yksikköhintojen laskemisesta: perusopetuksen lisäopetus, perusopetukseen valmistava opetus, pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien niiden oppilaiden esiopetus, jotka täyttävät viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna, muiden kuin oppivelvollisten perusopetus, pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien vaikeimmin kehitysvammaisten ja muiden pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevien oppilaiden esi- ja perusopetuksesta aiheutuvat lisäkustannukset, sisäoppilaitoslisä ja yksityisten opetuksen järjestäjien koulukotikorotus.
Momentissa säädetyn laskentakaavan mukaan kotikuntakorvauksen perusosasta vähennettäisiin 194,08 euroa, joka muodostuu vuosien 2013—2014 kustannustason muutoksen tekemättä jättämisestä ja vuoden 2016 indeksikorotusta vastaavan suuruisesta säästöstä. Pykälässä 1 momentissa tarkoitettujen toimintojen yksikköhinnat oppilasta, läsnäolokuukautta tai kurssia kohden saataisiin, kun kotikuntakorvauksen perusosasta vähennettäisiin edellä mainittu 194,08 euroa ja saatu erotus kerrottaisiin momentin taulukossa asianomaista toimintoa koskevalla kertoimella.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaskohtainen rahoitus laskee vuodesta 2017 hallituksen vuosien 2017—2020 julkisen talouden suunnitelmassa esitetyn mukaisesti. Julkisen talouden suunnitelman mukaan oppilasmäärien ja opetusryhmien kasvaessa turvapaikanhakijamäärien kasvun vuoksi perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaasta maksettavan rahoituksen määräävää kerrointa voidaan alentaa 1,67:ään, mikä vastaa perusopetuksen keskimääräistä hintaa kahdentoista oppilaan ryhmässä. Uusi kerroin muodostuisi jakamalla kerroin 1,67 yhdeksällä, jolloin yhden läsnäolokuukauden kerroin olisi pyöristettynä 0,186.
Jatkossa oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetukseen olisi yksi kurssikohtainen rahoitus, joka kattaisi nykyisen perusopetukseen valmistavan opetuksen ja muiden kuin oppivelvollisten perusopetuksen lukuun ottamatta aineopetusta sekä tarvittaessa luku- ja kirjoitustaidon opetusta. Rahoitus olisi jokaiselle kurssille sama. Uusi kurssikohtainen rahoitus muodostettaisiin jakamalla laskennallinen kokonaisrahoitus laskennallisilla kursseilla, joka saataisiin muuntamalla nykyisten rahoitusmuotojen opiskelijamäärät laskennallisiksi kursseiksi. Laskennalliseksi kurssikohtaiseksi rahoitukseksi saadaan 298,77 euroa, kun laskennallinen kokonaisrahoitus jaetaan laskennallisilla kursseilla. Uusi kurssikohtainen rahoituskerroin on pyöristettynä 0,046, jolloin kurssikohtaiseksi rahoitukseksi tulee 298,99 euroa.
Seuraava taulukko kuvaa oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen rahoituskertoimen muodostumista.
Taulukko 8.
| Oppilasmäärä (vuosi 2015) | Rahoitus / oppilas (vuosi 2016) | Rahoitusyhteensä | Muuntolaskennallisiksikursseiksi |
Perusopetukseen valmistava opetus | 596 Opetus- ja kulttuuriministeriön kysely 29.2.2016 tilanteen mukaan | 10 584,68 Julkisen talouden suunnitelman edellyttämän vuonna 2017 voimaan tulevan alemman rahoitustason mukaan, rahoituksessa ei huomioitu vielä vuoden 2017 kustannustenjaon tarkistusta | 6 308 000 | 21 285 Perusopetusasetuksen mukaan opetusta on annettava vähintään 1000 tuntia, joka vastaa noin 36 kurssia, joiden kesto on 28 tuntia |
Muiden kuin oppivelvollisten perusopetus (vähintään 17-vuotiaat), kansanopistot | 490 Yhden opiskelijan oletetaan suorittavan 30 kurssia lukuvuodessa | 9 164,73 | 4 491 000 | 14 700 |
Muiden kuin oppivelvollisten perusopetus (vähintään 17-vuotitaat), muut kuin kansanopistot | 1 495 Yhden opiskelijan oletetaan suorittavan 15 kurssia lukuvuodessa | 4 674,01 | 6 988 000 | 22 425 |
Luku- ja kirjoitustaidon opetus | 835 Työ- ja elinkeinoministeriön ilmoittama opiskelijoiden lukumäärä | 7 533,00 Työ- ja elinkeinoministeriön ilmoittama vuoden 2015 opiskelijatyöpäivän hinta 41,85 euroa kerrottuna 180 päivällä. Työ- ja elinkeinoministeriö on ilmoittanut koulutuksen keskimääräiseksi kestoksi 160-200 päivää | 6 290 000 Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan vuoden 2015 toteutunutta kokonaiseuromäärää ei ole tiedossa johtuen siitä, että hankinnat eivät ole kohdistuneet kustannusseurannassa tapahtuneen koodimuutoksen takia oikein | 22 545 |
YHTEENSÄ | | | 24 077 000 | 80 955 |
Jatkossa, kun aikuisten perusopetukseen tulee edellä kuvattuja muutoksia, viisivuotiaiden pidennetyssä oppivelvollisuudessa olevien esiopetuksen yksikköhinta on pykälässä erotettu omaksi kokonaisuudekseen. Rahoitus säilyisi nykyisellä tasolla. Muilta osin kertoimet olisivat voimassa olevan säännösten mukaiset.
Voimassa olevassa rahoituslaissa ei ole ollut nimenomaista säännöstä lisäopetuksen pidennetyn oppivelvollisuuden suorittaneiden vaikeavammaisten ja muiden vammaisten lisärahoituksesta, vaikka käytännössä lisärahoitusta on maksettu. Selkeyden vuoksi pykälän 2 momenttiin lisättäisiin säännös lisäopetuksen aiemmin pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olleiden oppilaiden yksikköhinnoista.
Pykälän 3 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö vahvistaisi vuosittain pykälässä tarkoitetut yksikköhinnat oppilasta tai suoritetta kohden. Säännös vastaisi sisällöllisesti voimassa olevaa säännöstä.
Pykälän 4 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö vahvistaisi vuosittain järjestämisluvan saaneen yksityisen perusopetuksen järjestäjän toiminnan aloittamista koskevat yksikköhinnat samoin kuin kaksivuotisen esiopetuksen ensimmäisen vuoden yksikköhinnat niiden oppilaiden osalta, jotka täyttävät viisi vuotta esiopetuksen alkamisvuonna. Yksikköhinnat vahvistettaisiin 11 §:n mukaisesti. Säännös vastaa voimassa olevan rahoituslain säännöksiä.
Pykälän 5 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö vahvistaisi vuosittain joustavan perusopetuksen yksikköhinnan valtion talousarvion rajoissa. Säännös vastaisi voimassa olevaa 29 §:n 2 momenttia.
Pykälän 6 momentin mukaan perusopetuksen oppiaineita suorittavien niin sanottujen aineopiskelijoiden suorittamien kurssien yksikköhinta vahvistettaisiin valtion talousarvion rajoissa. Aineopiskelijoiden yksikköhinnan vahvistaminen poikkeaisi muiden oppivelvollisuusiän ylittäneiden yksikköhintojen vahvistamisperiaatteesta. Säännös vastaa nykykäytäntöä.
35 §.Museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhinnat. Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti. Sen mukaan kilpailukykysopimuksen mukainen määräaikainen lomarahaleikkauksen alentamisen vaikutus rahoitukseen rajattaisiin koskemaan vuosia 2017—2019.
Koska vuosien 2020—2022 rahoituksen perusteena olevat yksikköhinnat perustuvat vuosien 2017—2019 toteutuneisiin kustannuksiin, yksikköhintoja laskettaessa tulee niiden perusteena olevan kunkin määräytymisvuoden kustannuksiin lisätä lomarahojen alentamisen euromääräinen vaikutus, joka on museoilla 324 000 euroa, teattereilla 233 000 euroa ja orkestereilla 426 000 euroa.
35 a §.Museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhinnoista tehtävät vähennykset. Pykälää muutettaisiin siten, että museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhinnoista tehtäviin vähennyksiin lisättäisiin vuosien 2016—2019 kehyspäätöksen mukainen vuotta 2017 koskeva pysyvä säästö.
45 a §.Valtionavustus nuorten aikuisten osaamisohjelmaan ja maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. Voimassa olevassa 45 a §:ssä on ollut säännökset valtionavustuksesta nuorten aikuisten osaamisohjelmaan. Säännöksen voimassaolo päättyy vuoden 2016 lopussa.
Kumoutuvan pykälän tilalle ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi pykälä, joka koskisi nuorten aikuisten osaamisohjelman määrärahasta myönnettävällä valtionavustuksella ja maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen myönnettävällä valtionavustuksella rahoitettavaa toimintaa.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin nuorten aikuisten osaamisohjelmaan kohdennetuilla määrärahoilla rahoittavan koulutuksen kohderyhmästä ja rahoitettavasta koulutuksesta vuosina 2017 ja 2018. Kohderyhmä vastaisi voimassa olevan säännöksen mukaista nuorten aikuisten osaamisohjelman kohderyhmää. Valtionavustuksella rahoitettava toiminta vastaisi voimassa olevaa lakia.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin valtionavustusrahoituksesta, jota voitaisiin myöntää maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen. Valtionavustuksella voitaisiin rahoittaa kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 2 §:n 1 momentissa tarkoitettujen maahanmuuttajien opintoja. Säännöksen soveltamisala olisi kytketty kotoutumisen edistämisestä annetun lain soveltamisalaan. Lain soveltamisala koskisi kaikkia henkilöitä, joilla on voimassa oleva oleskelulupa tai joiden oleskeluoikeus on rekisteröity tai joille on myönnetty oleskelukortti ulkomaalaislain mukaisesti. Säännös koskisi myös EU:n ja Pohjoismaiden kansalaisia. Oleskeluluvan luonteella ei olisi merkitystä, vaan myös tilapäisesti maahan muuttavat henkilöt kuuluisivat säännöksen piiriin.
Säännöstä ei sovellettaisi henkilöön, jolla on Suomen kansalaisuus. Soveltamisalaan eivät myöskään kuuluisi kansainvälistä suojelua hakevat eivätkä maassa viisumilla tai viisumivapaasti oleskelevat henkilöt. Myös ensimmäistä oleskelulupaa hakevat henkilöt, olisivat soveltamisalan ulkopuolella ennen oleskeluluvan myöntämistä.
Valtionavustuksella voitaisiin rahoittaa sekä ammatillisena peruskoulutuksena että näyttötutkintoina suoritettavia ammatillisia perustutkintoja, ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa koulutusta, ammattitutkintoja, erikoisammattitutkintoja ja niihin valmistavaa koulutusta sekä tuki-, ohjaus- ja neuvontapalvelujen järjestämistä. Ammatillisena peruskoulutuksena järjestettävien perustutkintojen ja ammatilliseen perustutkintoon valmistavan koulutuksen tulisi olla oppilaitosmuotoisesti järjestettyä.
Avustusten myöntämisessä ja niillä järjestettävässä koulutuksessa olisi tarkoitus hyödyntää nuorten aikuisten osaamisohjelmassa syntyneitä toimintamalleja. Avustuksilla toteutettavissa koulutushankkeissa voitaisiin painottaa erityisesti laajaa henkilökohtaistamista, kielitaidon vahvistamisen integroimista ammatilliseen koulutukseen, ammattiopettajan, suomi toisena kielenä -opettajan ja ohjaajan välistä yhteistyötä, työelämälähtöisyyttä, työpaikalla tapahtuvaa oppimista, opetettavien sisältöjen integrointia, maahanmuuttajien koulutuksen pedagogista osaamista ja kielitietoisen opettamisen osaamista.
Ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot voidaan suorittaa näyttötutkintoina. Näyttötutkintona suoritettavissa tutkinnoissa ei sovelleta ammatillisen koulutuksen opiskelijaksi ottamisen perusteiden kielitaitovaatimuksia, vaan näyttötutkintoon valmistava koulutus mahdollistaa käytännössä koulutukseen pääsyä alemmalla kielitaidolla kuin ammatilliseen peruskoulutukseen. Henkilökohtaistamisen hakeutumisvaiheessa arvioitaisiin hakijan opetuskielen taitoa suhteessa suoritettavan tutkinnon vaatimuksiin ja työelämän tarpeisiin. Näyttötutkintona suoritettavissa perustutkinnoissa, ammattitukinnoissa ja erityisammattitutkinnoissa kielitaitovaatimukset vaihtelevat työelämän ammattitaitovaatimusten mukaan. Tavallisimmin kielitaitovaatimukset integroidaan ja osoitetaan osana muuta ammattitaitoa.
Ammatillista koulutusta voitaisiin opintojen alkuvaiheessa toteuttaa joko henkilön omalla äidinkielellä tai englanniksi ja tässä yhteydessä opiskeltaisiin samalla alan ammattikieltä suomeksi tai ruotsiksi. Rinnalla voisi olla tehostettua suomen tai ruotsin kielen koulutusta. Kun varsinaisen opetuskielen eli suomen tai ruotsin kielen taito kehittyy, voitaisiin opintoja jatkaa opetuskielellä. Nykysäädökset mahdollistavat tällaisen menettelyn, sillä osa opetuksesta voidaan antaa muullakin kuin koulutuksen järjestämisluvassa mainitulla koulutuksen järjestäjän opetus kielellä.
Näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa opinnot henkilökohtaistetaan. Aikuisten maahanmuuttajien osalta on tärkeää pystyä tarjoamaan heidän työelämässä tarvitsemaansa koulutusta sekä turvaamaan tai vahvistamaan jo hankittua ammattitaitoa. Tavoitteena on, että ulkomailla suoritetut tutkinnot, opinnot ja työkokemus olisivat pohjana koulutuksen suunnittelulle ja täydentämiselle Suomessa. Henkilökohtaistamiseen liittyvässä osaamiskartoituksessa arvioidaan paitsi aikaisempaa koulutusta, osaamista ja työkokemusta ja kielitaitoa, myös esimerkiksi luku- ja kirjoitustaitoa sekä tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä taitoja. Nuorten aikuisten osaamisohjelmassa omaksuttujen toimintamallien mukaisesti valtionavustuksella rahoitetuissa koulutuksissa olisi koulutukseen mahdollista liittää myös niin sanottua tukevaa toimintaa, jossa toiminta painottuu opiskeluvalmiuksien tukemiseen, oppimismenetelmiin, kieliopetukseen yhdistettynä ammatilliseen opetukseen ja psykososiaaliseen tukeen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelmasta poiketen valtionavustuksella voitaisiin rahoittaa myös ammatillisena peruskoulutuksena järjestettyjä perustutkintoja sekä ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaa koulutusta. Ammatillisena peruskoulutuksena järjestetyt perustutkinnot ovat usein perusasteen päättävien ensisijaisia tutkintoja. Niiden suorittaminen voi kuitenkin olla maahanmuuttajalle näyttötutkinnon suorittamista vaativampaa ammatillisena peruskoulutuksena järjestettyihin perustutkintoihin kuuluvien yhteisten tutkinnon osien ja opiskelijaksi ottamiseen liittyvien kielitaitovaatimusten vuoksi. Kaikkien eri ammatillisen koulutuksen muotojen rahoittaminen valtionavustuksin on kuitenkin perusteltua, kun otetaan huomioon, että maahanmuuttajanuorten oppimistulokset ovat jääneet keskimäärin kantaväestöä heikommiksi. Erityisen ongelmallinen tilanne on ollut perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleilla nuorilla. Myös toisen asteen koulutuksen ulkopuolelle jäämisen riski on vieraskielisillä ollut noin kaksinkertainen suhteessa kantaväestöön.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin siitä, että pykälässä tarkoitettuja valtionavustuksia voitaisiin myöntää koulutuksen järjestäjille. Koulutuksen järjestäjillä tarkoitetaan niitä kuntia, kuntayhtymiä, rekisteröityjä yhteisöjä tai säätiöitä, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (630/1998) tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitettu koulutuksen järjestämislupa.
Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä oppilaitosmuotoiseen ammatilliseen peruskoulutukseen ja ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaan koulutukseen olisi, että koulutuksen järjestäjä osoittaa valtionavustushakemukseen sisältyvässä suunnitelmassa, että valtionosuusrahoitteista ammatillista peruskoulutusta tullaan järjestämään siinä laajuudessa, että 48 §:n 1 momentissa tarkoitettu varainhoitovuoden rahoituksen perusteena oleva opiskelijamäärä on 87,56 prosenttia järjestämisluvassa määrätystä enimmäismäärästä. Koska oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen määrää ei säädellä, voisi sitä järjestää kysynnän mukaisesti valtionosuusrahoitteisena.
Vastaavasti oppilaitosmuotoisten ammatti- ja erikoisammattitutkintojen ja tutkintotilaisuuksien järjestämiseen tarkoitetun valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä olisi, että hakija osoittaa hakemukseensa sisältyvässä suunnitelmassa järjestävänsä koulutusta vähintään ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuusrahoituksen perusteeksi hyväksyttävän opiskelijatyövuosimäärän tai oppisopimuskoulutuksen osalta rahoituksen perusteeksi vahvistetun enimmäisopiskelijamäärän verran. Valtionavustuksella ei korvattaisi valtionosuusrahoitteisen koulutuksen järjestämistä eikä koulutuksen järjestäjä voisi siirtää kohderyhmään kuuluvia valtionosuusrahoitteisessa koulutuksessa jo aloittaneita opiskelijoita valtionavustusrahoituksen piiriin.
Pykälän 5 momentissa ehdotetaan säädettäväksi nykytilaa vastaavalla tavalla, ettei valtionavustusta saisi käyttää niistä opiskelijoista aiheutuviin kustannuksiin, joita rahoitetaan ammatillisen peruskoulutuksen tai ammatillisen lisäkoulutuksen käyttökustannuksiin maksettavana valtionosuutena tai julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012) tarkoitettuna työvoimakoulutuksena.
48 §.Opiskelija- ja oppilasmäärien laskeminen. Voimassa olevassa 1 momentissa säädetään esi- ja perusopetuksen oppilaiden sekä lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärien laskemisesta. Momenttia muutettaisiin esi- ja perusopetuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen osalta.
Ammatilliseen peruskoulutukseen kohdistuvien säästöjen johdosta rahoituksen perusteena käytettävä opiskelijoiden enimmäismäärä säädettäisiin 12,44 prosenttia järjestämislupien mukaista kokonaisopiskelijamäärää alemmalle tasolle. Menettely vähentäisi ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien varainhoitovuoden rahoitusta. Menettely kuitenkin mahdollistaisi säästön toteuttamisen kunkin koulutuksen järjestäjän kannalta tarkoituksenmukaisimmalla tavalla joko toimintaa tehostamalla, opiskelijamäärää vähentämällä tai näiden yhdistelmällä. Menettely edelleen mahdollistaisi sen, että ammatillisen koulutuksen järjestämislupien kokonaisopiskelijamääriä ei pääsääntöisesti tarvitsisi muuttaa vuodelle 2017, eikä leikata ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhintoja.
Koska esi- ja perusopetuksen rahoituksen perusteena käytettävistä suoritteista säädettäisiin uudessa 48 a §:ssä, esi- ja perusopetuksen oppilasmäärän laskemisesta ei enää säädettäisi 1 momentissa.
Pykälän 3 momentti kumottaisiin. Esi- ja perusopetuksen rahoituksen laskemisesta säädettäisiin uudessa 48 a §:ssä.
Esityksessä ehdotetaan, että rahoituksen perusteena voidaan käyttää oppilas- ja opiskelijamäärien lisäksi muita suoritteita, kuten esimerkiksi kursseja ja läsnäolokuukausia. Tämän vuoksi 4 momenttia täsmennettäisiin vastaamaan muuttunutta tilannetta. Momentin sisältö säilyisi ennallaan. Opiskelija ja oppilas olisi edelleen mahdollista lukea samanaikaisesti rahoituksen perusteena olevaksi suoritteeksi ainoastaan yhdessä rahoituslain soveltamisalaan kuuluvassa koulutuksessa.
Pykälän 5 momenttiin tehtäisiin tekninen täsmennys. Momentin sanamuotoa muutettaisiin niin, että se koskisi myös muita rahoituksen perusteena olevia suoritteita kuin oppilaita ja opiskelijoita.
48 a §.Rahoituksen perusteena käytettävät suoritteet perusopetuksessa. Pykälä olisi uusi ja siinä säädettäisiin perusopetuksen rahoituksen perusteena käytettävistä uusista suoritteista.
Pykälän 1 momentin mukaan perusopetuksen rahoitus varainhoitovuodelle laskettaisiin nykyiseen tapaan varainhoitovuotta edeltäneen syyskuun 20 päivän oppilasmäärän mukaan lukuun ottamatta perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen rahoitusta. Perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen sisäoppilaitoslisä laskettaisiin edelleen syyskuun 20 päivän oppilasmäärän perusteella myös perusopetukseen valmistavan ja oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen osalta.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin toiminnan käynnistämistä varten myönnettävästä rahoituksesta. Rahoitus laskettaisiin arvioidun oppilas- ja opiskelijamäärän mukaan, ja tarkistettaisiin varainhoitovuotta seuraavaa vuotta seuraavana vuonna.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoituksesta säädettäisiin 3 momentissa. Rahoitus perustuisi nykyisen vuosittaisen laskentapäivän asemesta läsnäolokuukausien määrään. Läsnäolokuukaudella tarkoitettaisiin perusopetukseen valmistavassa opetuksessa 30 kalenteripäivän pituista ajanjaksoa, jonka ajan oppilas on ollut opetuksen järjestäjän oppilaana. Rahoituksen laskemisessa otettaisiin huomioon varainhoitovuodelle arvioitu läsnäolokuukausien määrä ja varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden toteutuneen ja arvioidun läsnäolokuukausien määrän erotus.
Jos oppilasmäärä olisi muuttunut merkittävästä, rahoitus voitaisiin laskea opetuksen järjestäjän hakemuksesta arvioidun läsnäolokuukausien määrän mukaisesti. Merkittävänä muutoksena pidettäisiin pääsääntöisesti yli 20 prosentin suuruista oppilasmäärän muutosta.
Yhden oppilaan osalta rahoituksen perusteeksi hyväksyttäisiin enintään yhdeksän läsnäolokuukautta. Tämä vastaisi nykyistä yhden vuoden opiskelua koskevaa rahoitusta. Yksityiselle opetuksen järjestäjälle, jonka opetuksen järjestämisluvassa on määritelty oppilaiden sallittu enimmäismäärä, varainhoitovuoden rahoituksen perusteeksi hyväksyttäisiin enintään kuukausimäärä, joka saataisiin, kun järjestämisluvassa määrätty enimmäismäärä kerrotaan luvulla yhdeksän. Tarkoituksena on, että jatkossakin rahoituksen perusteeksi voitaisiin näissä tapauksissa laskea vuosittain enintään opetuksen järjestämisluvan mukainen oppilasmäärä.
Seuraava taulukko kuvaa, miten oppivelvollisuusikäisten perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoitus määräytyisi jatkossa.
Taulukko 9.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin oppivelvollisuusiän ylittäneiden, niin sanotun aineopetuksen rahoituksesta. Rahoitus perustuisi vuosittaisen laskentapäivän asemesta suoritettujen kurssien määrään. Rahoitus olisi jokaiselle kurssille sama. Rahoituksen laskemisessa otettaisiin huomioon varainhoitovuodelle arvioitu kurssimäärä ja varainhoitovuotta edeltävää vuotta edeltäneen vuoden toteutuneen ja arvioidun kurssimäärän erotus. Suoritetulla kurssilla tarkoitettaisiin kurssia, jonka oppilas olisi suorittanut. Edellytyksenä ei kuitenkaan ole se, että kurssi olisi suoritettu hyväksytyllä arvosanalla. Riittävää olisi, että opetuksen järjestäjä olisi järjestänyt tai hankkinut rahoitukseen oikeutetun kurssin. Hyväksiluetut kurssit eivät olisi rahoitukseen oikeuttavia kursseja.
Jos oppilasmäärä olisi merkittävästi muuttunut, rahoitus laskettaisiin opetuksen järjestäjän hakemuksesta arvioidun kurssimäärän mukaisesti. Merkittävänä muutoksena pidettäisiin pääsääntöisesti yli 20 prosentin suuruista oppilasmäärän muutosta.
Seuraava taulukko kuvaa muiden kuin oppivelvollisten rahoituksen määräytymistä jatkossa.
Taulukko 10.
Pykälän 5 momentin mukaan perusopetuksen aineopetuksen rahoitus varainhoitovuodelle laskettaisiin varainhoitovuotta edeltävänä lukuvuotena suoritettujen perusopetuksen oppimäärään kuuluvien kurssin määrien mukaan.
Pykälän 6 momentissa säädettäisiin rahoitukseen oikeuttavien kurssien opiskelijakohtaisesta enimmäismäärästä. Perusopetuslain 1 ja 46 §:n muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan, että oppivelvollisuusiän ylittäneille tarkoitetun perusopetuksen rakenne muutettaisiin. Oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetus rakentuisi ehdotuksen mukaan kolmesta vaiheesta, joille säädettäisiin valtioneuvoston asetuksessa tuntijaot. Luku- ja kirjoitustaidon opetus kytkettäisiin osaksi perusopetusta.
Momentin mukaan rahoituksen perusteeksi voitaisiin hyväksyä enintään sata kurssia sellaisen opiskelijan osalta, joka tarvitsee koko alku- ja päättövaiheen opetuksen ja enintään 130 kurssia sellaisen opiskelijan osalta, joka tarvitsee lisäksi lukutaitovaiheen opetuksen. Myös perusopetuksen aineopinnot luettaisiin mukaan edellä mainittuihin kurssimääriin. Voimassa olevaan lainsäädäntöön ei sisälly vastaavia rajoituksia.
Momentissa säädettäisiin lisäksi, että yksityiselle opetuksen järjestäjälle, jonka opetuksen järjestämisluvassa on määritelty opiskelijoiden sallittu enimmäismäärä, voitaisiin varainhoitovuonna rahoituksen perusteeksi hyväksyä enintään kurssimäärä, joka saataisiin kun luvan osoittama opiskelijoiden enimmäismäärä kerrottaisiin luvulla 30. Tarkoituksena on, että jatkossakin rahoituksen perusteeksi voitaisiin näissä tapauksissa laskea vuosittain enintään opetuksen järjestämisluvan mukainen oppilasmäärä.
Pykälän 7 momentin mukaan opetuksen järjestäjän hakemus, jolla haetaan opiskelijamääräarvion muuttamista merkittävän muutoksen perusteella, tulisi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriöön varainhoitovuotta edeltävän vuoden syyskuun loppuun mennessä.
48 b §.Perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoituksen perusteena käytettävät suoritteet vuosina 2017 ja 2018. Pykälä olisi uusi. Se olisi määräaikainen, ja siinä säädettäisiin perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoituksen laskemisesta vuosina 2017 ja 2018.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoitus määräytyisi jatkossa läsnäolokuukausien perusteella. Koska läsnäolokuukausista ei ole olemassa tilastotietoja, rahoituksen laskenta perustuisi vuosina 2017 ja 2018 pykälän 1 momentin mukaan läsnäolokuukausimääräarvioon, joka suhteutettaisiin aiempien vuosien oppilasmäärään. Arvioon perustuva rahoitus tarkistettaisiin toteutuneiden läsnäolokuukausien määrän mukaiseksi varainhoitovuotta seuraavaa vuottaa seuraavana vuonna ottamalla huomioon toteutuneen ja arvioidu kurssimäärän erotus.
Pykälän 2 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö voisi muuttaa läsnäolokuukausimääräarviota opetuksen järjestäjän hakemuksesta. Hakemus tulisi toimittaa ministeriöön varainhoitovuoden elokuun loppuun mennessä.
48 c §.Perusopetuslain 46 §:ssä tarkoitetun perusopetuksen rahoituksen perusteena käytettävät suoritteet vuosina 2017 ja 2018. Pykälä olisi uusi. Se olisi määräaikainen, ja siinä säädettäisiin muiden kuin oppivelvollisten rahoituksen laskemisesta vuosina 2017 ja 2018.
Muiden kuin oppivelvollisten rahoituksen määräytymisen perusteena olisi jatkossa suoritetut kurssit. Koska ei ole olemassa tilastotietoja kurssimääristä, rahoituksen laskenta perustuisi vuosina 2017 ja 2018 pykälän 1 momentin mukaan kurssimääräarvioon, joka suhteutettaisiin aiempien vuosien oppilasmäärään. Kurssimääräarvioon perustuva rahoitus tarkistettaisiin toteutuneen suoritettujen kurssien määrän mukaiseksi varainhoitovuotta seuraavaa vuotta seuraavana vuonna ottamalla huomioon toteutuneen ja arvioidun kurssimäärän erotus. Momentti ei koskisi perusopetuslain 46 §:n 2 momentissa tarkoitettua perusopetuksen aineopetusta.
Pykälän 2 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö voisi muuttaa kurssimääräarviota opetuksen järjestäjän tekemän hakemuksen perusteella. Hakemus tulisi toimittaa ministeriöön varainhoitovuoden elokuun loppuun mennessä.
50 §.Rahoituksen myöntäminen ja tarkistaminen. Pykälä uudistettaisiin kokonaisuudessaan. Pykälän 1 momentti vastaisi sisällöltään voimassa olevaa 1 momenttia. Momenttiin tehtäisiin vain teknisiä, pykäläviittauksia koskevia muutoksia, koska esityksessä ehdotetaan kumottaviksi voimassa olevan lain 12—18 pykälät.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin keskimääräisten opiskelijamäärien tarkistamisesta. Oppilas- ja opiskelijamääriä ei enää tarkistettaisi perusopetuslain mukaisten toimintojen rahoituksessa. Koska ammatillisen lisäkoulutuksen ja ammatillisten erikoisoppilaitosten opiskelijamääriä ei ole vakiintuneen käytännön mukaisesti tarkistettu, momenttia täsmennettäisiin tältä osin. Ammatillisen peruskoulutukseen kohdistuvien säästöjen vuoksi ammatillisen peruskoulutuksen rahoituksen tarkistus olisi kuitenkin toteutettavissa enintään määrään, joka olisi 87,56 prosenttia ammatillisen koulutuksen järjestämisluvassa määrätystä kokonaisopiskelijamäärästä.
Menettely vähentäisi ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien oikeutta rahoitukseen yhteensä 190 miljoonaa euroa. Valtion talousarviossa otetaan huomioon sekä ammatillisen peruskoulutuksen todellisten vuosiopiskelijamäärien että rahoituksen perusteena olevien laskennallisten vuosiopiskelijamäärien kehitys. Rahoituksen perusteena olevassa vuosiopiskelijamäärässä on muun ohella huomioitu järjestämislupien ylitykset ja alitukset. Valtion talousarviossa vuoden 2016 todellinen vuosiopiskelijamääräarvio vastaa järjestämislupien enimmäisopiskelijamäärää, mutta rahoituksen perusteena oleva opiskelijamääräarvio on tätä alhaisempi. Vuoden 2017 rahoituksen perusteeksi tulee määritellä se vuosiopiskelijamäärä, johon valtion talousarvion mukaan rahoitus riittää sen jälkeen kun 190 miljoonan euron säästön vaikutus on vähennetty. Tällöin rahoituksen perusteena olevan opiskelijamäärän ja järjestämislupien enimmäisopiskelijamäärän välillä ei valtion talousarviossa enää voi olla aiempina vuosina arvioitua täyttöasteväljyyttä. Tämän vuoksi järjestämislupien enimmäisopiskelijamäärää on vähennettävä 12,44 prosenttia, vaikka valtion talousarviossa rahoituksen perusteena oleva opiskelijamääräarvio pienenee vuodesta 2016 vuoteen 2017 tätä vähemmän.
Pykälän 3 momentin mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö myöntäisi perusopetukseen valmistavan opetuksen siirtymäkorvauksen vuonna 2017. Voimaantulosäännöksen mukaan momentti olisi voimassa vuoden 2017 loppuun. Tarkoituksena on, että siirtymäkorvaus myönnettäisiin ja maksettaisiin muun valtionosuusrahoituksen yhteydessä.
Voimaantulosäännös. Voimaantulosäännöksen mukaan laki tulisi voimaan vuoden 2017 alusta. Perusopetuksen valmistavan opetuksen siirtymäkorvausta koskevat säännökset olisivat voimassa vuoden 2017 loppuun. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppivelvollisuusiän ylittäneiden perusopetuksen vuosina 2017 ja 2018 arvioon perustavaa rahoitusta koskevat säännökset samoin kuin ammatillisen koulutuksen valtionavustusrahoitusta koskevat säännökset olisivat voimassa vuoden 2018 loppuun. Lakia sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelle 2017 myönnettävään rahoitukseen ja valtionosuuteen.