3.1
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on edistää varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien äänioikeutettujen mahdollisuuksia äänestää vaaleissa. Laitosäänestyksen järjestämisellä esityksessä tarkoitetuissa varuskunnissa ja yksiköissä voitaisiin vähentää varusmiesten tarvetta siirtyä ja tarvetta kuljettaa varusmiehiä erikseen yleisille ennakkoäänestyspaikoille. Esimerkiksi vuoden 2021 kuntavaalien osalta Pääesikunnalta ja Rajavartiolaitokselta saadun arvion mukaan laitosäänestys koski noin 20 kuntaa ja 15 000 varusmiespalvelusta suorittavaa äänioikeutettua. Lukumääräarviossa oli mukana myös naisten vapaaehtoista palvelusta suorittavien osuus (noin 700).
Esityksessä ehdotetun vuoden 2017 alusta tulleiden kuntajaon muutosten huomioimisen osalta tavoitteena on ajantasaistaa vaalilakia vastaamaan voimassaolevaa kuntajakoa.
Kiellolla vaaliasiamiesten toimimisesta kunnan keskusvaalilautakuntien jäsenenä tai varajäsenenä aluevaaleissa on tarkoitus yhdenmukaistaa sääntelyä eri vaalityyppien osalta, koska kielto on ilmaistu vaalilaissa muiden vaalien osalta sekä selkeyttää asiaa tältä osin.
Vaalilain 66 g §:ään ehdotettavan aluevaaleja koskevan teknisen lisäyksen tarkoitus on selkeyttää säännöksen sisältöä.
3.2
Keskeiset ehdotukset
Laitosäänestyksen toimittaminen varuskunnissa
Esityksessä ehdotetaan Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnat ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavat yksiköt sisällytettäväksi vaalilain 9 §:n 3 momentin listaan kotimaan erityisistä äänestyspaikoista. Käsitteellä Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnat tarkoitettaisiin sellaisia Puolustusvoimien varuskuntia, joissa sijaitsee varusmieskoulutusta antavia joukko-osastoja tai niiden osia. Esityksen mukaisesti laitosäänestystä ei järjestettäisi sellaisissa Puolustusvoimien varuskunnissa, joissa ei anneta varusmieskoulutusta. Vastaavasti laitosäänestystä ei esityksen mukaisesti järjestettäisi Rajavartiolaitoksen yksiköissä, joissa ei anneta varusmieskoulutusta.
Lisäksi vaalilain ennakkoäänestysoikeutta koskevan 46 §:n 2 momenttiin äänioikeutetuista, jotka voivat äänestää laitosäänestyksessä, ehdotetaan lisättäväksi äänioikeutettu, joka suorittaa varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnassa tai Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavassa yksikössä.
Kuntajaon muutokset
Esityksessä ehdotetaan vaalilain 5 §:n muuttamista siten, että sen 4 kohdasta poistetaan Luvia ja 9 kohdasta Juankoski. Siten pykälä vastaisi kahta kuntajaon muutosta, jotka ovat tulleet voimaan vuoden 2017 alussa:
- Luvian kunta ja Eurajoen kunta yhdistettiin Eurajoen kunnaksi valtioneuvoston 10.12.2015 tekemällä päätöksellä (1471/2015), joka tuli voimaan 1.1.2017.
- Juankosken kaupunki ja Kuopion kaupunki yhdistettiin uudeksi Kuopion kaupungiksi valtioneuvoston 16.6.2016 tekemällä päätöksellä (459/2016), joka tuli voimaan 1.1.2017.
Vaaliasiamiesten esteellisyys toimia keskusvaalilautakunnan jäseninä tai varajäseninä aluevaaleissa
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi vaalilain 143 f §:n 2 momenttiin maininta siitä, että puolueen tai valitsijayhdistyksen vaaliasiamies aluevaaleissa ei saa olla keskusvaalilautakunnan jäsenenä eikä varajäsenenä.
Tekninen lisäys
Esityksessä ehdotetaan, että vaalilain 66 g §:n 3 momenttiin lisättäisiin maininta aluevaaleista. Muutoksen jälkeen kunnan keskusvaalilautakunta käsittelisi kirjeäänestysasiakirjoja aluevaaleissa ja kuntavaaleissa samalla tavalla.
3.3
Pääasialliset vaikutukset
Vaikutukset varusmiespalvelusta tai naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien äänioikeutettujen äänestysmahdollisuuksiin
Laitosäänestys helpottaisi niiden varusmieskoulutukseen osallistuvien äänioikeutettujen äänioikeuden käyttämistä, jotka olisivat saapuvilla esityksessä tarkoitetuilla Puolustusvoimien varuskunta-alueilla ja Rajavartiolaitoksen yksiköissä laitosäänestystä toimitettaessa. Ehdotus edistäisi siten kyseisten henkilöiden vaali- ja osallistumisoikeuksien tosiasiallista toteutumista.
Äänestysaktiivisuuden eriytyminen esimerkiksi iän ja sosioekonomisen aseman mukaan on tutkimuksissa tunnistettu ongelmaksi suomalaisessa demokratiassa. Laitosäänestyksen laajentaminen varusmiespalvelusta suorittaviin voi parantaa heidän äänestysaktiivisuuttaan, kun äänestyspaikkaan ei tarvitsisi itse aktiivisesti hakeutua, vaan äänestysmahdollisuus olisi käytössä palveluksen suorittamisen yhteydessä. Tämän voi arvella parantavan etenkin niiden varusmiesten äänioikeuden käyttämistä, joiden poliittinen kiinnittyminen on vähäistä.
Laitosäänestyksen järjestämisellä voitaisiin vähentää varusmiespalvelusta ja naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien äänioikeutettujen tarvetta siirtyä ja tarvetta kuljettaa kyseisiä henkilöitä erikseen yleisille ennakkoäänestyspaikoille. Tällöin voitaisiin myös mahdollisuuksien mukaan välttyä aiheuttamasta ruuhkaa yleisessä ennakkoäänestyspaikassa, joka on avoinna kaikille äänioikeutetuille, ja edistää näin osaltaan ennakkoäänestysten sujuvaa toimittamista.
Erinäisten turvallisuusnäkökohtien huomiointi
Vaalilain 184 §:n mukaan oikeusministeriö voi valtuuttaa kotimaisen tai ulkomaisen vaalitarkkailijan koko maan alueelle ja kunnan keskusvaalilautakunta kunnan alueelle. Vaalitarkkailijalla on oikeus olla läsnä silloin kun vaaliviranomainen suorittaa tehtäviään. Tästä johtuen olisi mahdollista, että myös ulkomaisia vaalitarkkailijoita tulisi suorittamaan tarkkailua vaalitoimikunnan työskentelystä varuskunta-alueella.
Pääesikunta on ennen vuoden 2021 kuntavaalien toimittamista pyrkinyt selvittämään mahdollisiin vaalitarkkailumissioihin ja myös vaalitoimikuntien varuskunta-alueille pääsyyn liittyviä potentiaalisia turvallisuusriskejä. Tuolloin todettiin, että riskien minimoimiseksi laitosäänestys varuskunnissa on mahdollista rajoittaa tiloihin, joihin varuskuntien ulkopuolisten henkilöiden pääsyn katsottaisi sisältävän mahdollisimman vähän riskejä. Laitosäänestys olisi mahdollista järjestää esimerkiksi sotilaskodissa tai tarvittaessa esimerkiksi ulkotiloissa varuskunta-alueen portin läheisyydessä äänestystä varten rajatulla alueella. Lisäksi vaalitoimikunnan jäsenille (ja mahdollisille vaalitarkkailijoille) voitaisiin järjestää varuskunnan puolelta saattaja tai saattajat, jolloin he eivät voisi itsenäisesti liikkua varuskunta-alueella. Oikeusministeriön tiedossa on, että esimerkiksi vankiloissa laitosäänestystä toimitettaessa vaalitoimikunnalle voidaan määrätä saattaja vankilan puolesta.
Tieto laitosäänestystä toimittavista vaalitoimikuntaan kuuluvista henkilöistä olisi tarvittaessa mahdollista toimittaa etukäteen tiedoksi varuskunnalle esimerkiksi laitosäänestyksen ajankohtaa sovittaessa. Vastaavasti varuskunnilla olisi tarvittaessa mahdollisuus saada tietoonsa ne henkilöt, jotka olisivat saaneet valtuutuksen toimia vaalitarkkailijoina.
Taloudelliset vaikutukset
Laitosäänestyksen toimittamisesta Puolustusvoimien varusmieskoulutusta antavien joukko-osastojen varuskunnissa ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta antavissa yksiköissä aiheutuisi oletettavasti pieniä taloudellisia vaikutuksia laitosäänestyksen järjestämisestä vastaaville kunnille. Ainakin osa kunnista joutuisi todennäköisesti nimeämään kunnan alueella sijaitsevassa Puolustusvoimien varuskunnassa tai Rajavartiolaitoksen yksikössä toimitettavaa laitosäänestystä varten erillisen vaalitoimikunnan.
Vaikutukset viranomaistoimintaan
Esityksellä ei olisi vaikutuksia Puolustusvoimien tai Rajavartiolaitoksen lakisääteisiin tehtäviin. Esityksellä olisi vähäisiä vaikutuksia Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen työtehtävien määrään ja näiden toimitilojen käyttöön. Ehdotuksen mukaisen laitosäänestyksen toimittaminen voisi edellyttää vaalitoimikuntaan kuuluvien henkilöiden saattamista äänestyspaikalle ja sieltä pois sekä muuta vaalitoimikunnan ohjeistamista käytännön asioissa. Kulku alueelle, jossa annetaan Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutusta, vaatii asianmukaisen luvan. Kulkulupien hankkiminen vaalitoimikunnalle sekä Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen henkilöstön ohjeistaminen ennakkoäänestyksen toimittamiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä aiheuttaa myös joitakin lisätehtäviä Puolustusvoimille ja Rajavartiolaitokselle.
Vaikutukset koskien muita ehdotettavia muutoksia
Esityksessä ehdotetulla muutoksella vaalilain 5 §:ään siten, että se vastaisi kahta kuntajaon muutosta, jotka ovat tulleet voimaan vuoden 2017 alussa ei ole vaikutuksia vaalilain 6 §:n mukaisesti vaalipiireistä valittavien kansanedustajien lukumääriin, koska kuntajaon muutokset eivät aiheuta muutosta vaalipiirijakoon.
Myöskään vaalilakiin ehdotettavalla lisäyksellä vaaliasiamiesten esteellisyydestä toimia kunnan keskusvaalilautakunnan jäsenenä tai varajäsenenä aluevaaleissa ei olisi käytännön vaikutuksia tulkintaan siitä, voivatko vaaliasiamiehet toimia kunnan keskusvaalilautakunnan jäseninä aluevaaleissa, koska voimassaolevan vaalilain 14 §:n mukaan kunnan keskusvaalilautakunnan jäsenen ja varajäsenen esteellisyydestä säädetään hallintolain 27–30 §:ssä. Kun esteellisyyssääntelyä sovelletaan keskusvaalilautakunnan jäseniin ja varajäseniin, voidaan tulkita, että vaaliasiamies olisi esteellinen toimimaan keskusvaalilautakunnan jäsenenä hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaisesti: jos hän on palvelussuhteessa tai käsiteltävään asiaan liittyvässä toimeksiantosuhteessa asianosaiseen tai siihen, jolle asian ratkaisusta on odotettavissa erityistä hyötyä tai vahinkoa.
Vaalilain 66 g §:ään ehdotetulla muutoksella ei ole käytännön vaikutuksia, koska se ainoastaan selkeyttää säännöksen sisältöä.
Näiden muutosehdotusten osalta esityksellä ei ole myöskään taloudellisia tai muita yhteiskunnallisia vaikutuksia.