1
Lakiehdotuksen perustelut
1 §. Lain tarkoitus. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä viitattaisiin energiamerkintäasetukseen ja energiaan liittyviin tuotteisiin, joista Euroopan unioni antaa tuoteryhmäkohtaisia vaatimuksia. Euroopan unionin asetukset edellyttävät osaksi kansallista täytäntöönpanoa ja siksi ekosuunnittelulakia on tarkoitus päivittää. Muuten pykälä säilyisi ennallaan.
2 §. Lain soveltamisala. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että lain soveltamisalan tulisi olla rajattu energiaan liittyviin tuotteisiin direktiivin soveltamisalan mukaisesti. Energiamerkintäasetuksen 1 artiklassa vahvistetaan kohde ja soveltamisala eli puitteet, joita sovelletaan markkinoille saatettuihin tai käyttöön otettuihin energiaan liittyviin tuotteisiin, siinä säädetään myös näiden tuotteiden merkinnästä, tuotteiden energiatehokkuutta sekä energian ja muiden voimavarojen kulutusta käytön aikana koskevien tietojen antamisestaan sekä tuotteita koskevien lisätietojen antamisesta.
7 §. Energiaan liittyvän tuotteen vaatimustenmukaisuuden arviointi. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten että ehdotettu valtuutussäännös vastaisi paremmin nykyistä valtuutussäännöksen kirjoitustapaa ja 7 §:n otsikkoa ja tarkoitusta. Hyötysuhdedirektiivin (92/42/ETY) 7 artiklan 2 kohta ja siinä viitatut liitteet III—IV olisi tarkoitus nostaa ympäristöministeriön määräyksen tasolta valtioneuvoston asetuksen tasolle, tähän ei tarvita muuta valtuutusta kuin 7 §:n 2 momentin valtuutus. Komission asetuksella 813/2013 kumottiin hyötysuhdedirektiivi (92/42/ETY), lukuun ottamatta sen 7 artiklan 2 kohtaa, 8 artiklaa ja liitteitä III—V. Liite V ja 8 artikla on jo toimeenpantu tämän lain voimassa olevilla säännöksillä.
8 §. Vaatimustenmukaisuusvakuutus. Pykälää olisi tarkoitus muuttaa siten, että siihen lisättäisiin lause, että energiaan liittyvän tuotteen tekniset asiakirjat ja EU- vaatimustenmukaisuusvakuutus tulee olla suomen tai ruotsin kielellä taikka muulla turvallisuus- ja kemikaaliviraston hyväksymällä kielellä. Muuten pykälä säilyisi ennallaan.
15 §. Energiaan liittyvän tuotteen energiamerkintä. Pykälä kumottaisiin, koska siinä on päällekkäistä lainsäädäntöä energiamerkintäasetuksen 1 artiklan kanssa
16 §.Markkinoille saattaminen ja merkinnän luvaton käyttö. Pykälä kumottaisiin, koska siinä on päällekkäistä lainsäädäntöä energiamerkintäasetuksen 3 artiklan kanssa.
17 §. Energiamerkin, tuoteselosteen ja teknisen tietoaineiston laatiminen. Pykälä kumottaisiin, koska siinä on päällekkäistä lainsäädäntöä energiamerkintäasetuksen 3 artiklan kanssa.
18 a §.Tiedonantovaatimukset markkinoinnissa. Pykälä kumottaisiin, koska siinä on päällekkäistä lainsäädäntöä energiamerkintäasetuksen 6 artiklan kanssa.
19 §.Etämyynnin yhteydessä kuluttajalle annettavat tiedot. Pykälää muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin viittaus energiamerkintäasetukseen. Muuten pykälä säilyisi ennallaan.
37 §. Rangaistussäännökset. Energiamerkintäasetuksen 7 artiklan 4 kohdan vaatimukset jäsenvaltioiden velvoitteista edellyttävät jäsenvaltioita säätämään tämän asetuksen ja tuoteryhmäkohtaisten säädösten rikkomiseen sovellettavista seuraamuksista ja täytäntöönpanon valvontaa koskevista mekanismeista sekä toteuttamaan kaikki tarvittavat toimenpiteet niiden täytäntöönpanon varmistamiseksi. Energiamerkintäasetus edellyttää myös, että säädettyjen seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia.
Lain tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavien vaatimusten ja energiamerkintäasetuksen tavoitteiden toteutumisen varmistamiseksi olisi tiettyjen lainsäännösten laiminlyönti tarpeellista säätää rangaistavaksi. Ehdotetussa laissa sanktioiduksi ehdotetut velvollisuuksien laiminlyönnit koskevat pääosin valmistajaa, valtuutettua edustajaa, maahantuojaa tai elinkeinonharjoittajaa. Näiltä toimijoilta vaaditaan erikoisosaamista ja erikoisammattipätevyyttä, jossa korostuu huolellisuusvelvoite.
Säännöksessä ehdotetaan kuvattavakasi lyhyesti mistä asiasta pykälässä säädetään, sillä aineellisissa säännöksissä tulee olla selkeä velvoite, jonka rikkominen olisi rangaistavaa.
Rangaistussäännöstä koskevaa 37 §:n 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen sijaan että viitattaisiin ekosuunnittelulain kumottuihin 15—18 ja 18 a §:in, viitattaisiin energiamerkintäasetuksen 2017/1369 3 artiklan 1—5 kohtiin, 4 artiklan 1—4 ja 6 kohtiin, 5 artiklan 1 kohdan a alakohtaan ja 6 artiklan 1 kohdan a—e alakohtiin.
Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 1-3 kohdissa säädettäisiin rangaistaviksi valmistajan, valtuutetun edustajan, maahantuojan tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuden laiminlyönti koskien tuotteen suunnittelua, vaatimustenmukaisuuden arvioinnista huolehtimista tai velvollisuutta antaa vaatimustenmukaisuusvakuutus.
Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 4—9 kohdissa säädettäisiin rangaistavaksi valmistajan tai tämän edustajan tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti, saatavilla pito velvollisuuden laiminlyönti, velvollisuuden laiminlyönti pitää saatavilla tiedot energiaan liittyvän tuotteen kestävästä käytöstä, ekologisesta profiilista ja ekologisen suunnittelun eduista ja elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuuden taikka tarkastuslaitoksen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönti, painettujen merkkien ja tuoteselosteen toimittamisvelvollisuuden tai velvollisuuden kiinnittää energiamerkki laiminlyönti, merkkien ja tuoteselosteiden paikkansapitävyyden varmistamisen laiminlyönti, laiminlyönti mallin yksikön ollessa käytössä pyytää suostumusta kaikkiin muutoksiin, jotka heikentäisivät asiaan kuuluvan tuoteryhmäkohtaisen säädöksen eli delegoidun säädöksen mukaisia yksikön energiatehokkuusmerkinnän parametrejä taikka estäisivät sellaisten tuotteiden markkinoille saattamisen, jotka on suunniteltu niin, että mallin suorituskyky muuttuu automaattisesti testausolosuhteissa, jälleenmyyjän esillepanovelvollisuuden laiminlyönti.
Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 10 kohdassa säädettäisiin rangaistavaksi säädetyn tavarantoimittajan tai jälleenmyyjän viittaamisvelvollisuuden laiminlyönti, tilanteen korjaamisvelvollisuuden laiminlyönti tai kiellon esittämisen laiminlyönti tuoteryhmäkohtaisten eli delegoitujen säädösten soveltamisalaan kuuluvien tuotteiden osalta koskien muita merkintöjä, merkkejä, tunnuksia tai tekstejä, kieltoa antaa tai esittää tuoteryhmäkohtaisten säädösten tuoteryhmäkohtaisten säädösten soveltamisalaan kuulumattomien tuotteiden osalta jäljitteleviä merkkejä tai laiminlyödä kieltoa antaa tai esittää muiden kuin energiaa liittyvien tuotteiden osalta merkkejä,
Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 11—12 kohdissa säädetään rangaistavaksi suomen ja ruotsin kielen käyttämisen laiminlyönti, energiamerkintäasetuksen tuotetietokantaa koskevaa tavarantoimittajien velvoitetta ennen tuoteryhmäkohtaisen eli delegoidun säädöksen soveltamisalaan kuuluvan uuden mallin yksikön saattamista markkinoille laiminlyönti. Rangaistavaksi säädetään uuden mallin syöttämisen tuotetietokannan julkiseen ja vaatimusten noudattamista koskevaan osaan liitteen I mukaiset tiedot laiminlyönti tai laiminlyönti asettaa tekniset asiakirjat sähköisessä muodossa saataville tarkastusta varten 10 päivän kuluessa markkinavalvontaviranomaisen tai komission esittämän pyynnön vastaanottamisesta. Rangaistavaa on laiminlyönti syöttää uusi mallin yksikkö tuotetietokannan julkiseen ja vaatimusten noudattamista koskevaan osaan liitteen I mukaiset tiedot, syöttää tuotetietokantaan liitteen I mukaiset tiedot sellaisten mallien osalta, joiden yksiköitä on saatettu markkinoille ennen 1 päivää elokuuta 2017 tavarantoimittajan velvollisuutta ilmoittaa tietokannassa, milloin se ei enää saata markkinoille mallin yksiköitä, kun mallin viimeinen yksikkö on saatettu markkinoille ja säilyttää kyseistä mallia koskevat tiedot tuotetietokannan vaatimusten noudattamista koskevassa osassa 15 vuoden ajan tai muun säädetyn ajan ja säilyttää tiedot tietokannan julkisessa osassa.
Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 13—14 kohdissa säädetään rangaistavaksi tarkastuslaitoksen tehtäviä koskevien velvollisuuksien laiminlyönti ja vaatimustenvastaista energiaan liittyvien toimenpiteiden laiminlyönti. Ekosuunnittelulain 24 §:ssä säädetään tarkastuslaitosten tehtävien suorittamisesta ja 34 §:ssä vaatimusten vastaisten energiaan liittyvää tuotetta koskevista toimenpiteistä.
Pykälän 2 momentin mukaan rangaistukseen ei voitaisi tuomita samasta teosta sitä, joka rikkoo uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta. Momentti vastaisi voimassa olevan ekosuunnittelulain 37 §:n 3 momenttia.
Pykälän 3 momenttiin siirrettäisiin voimassa olevan ekosuunnittelulain 2 momentissa oleva viittaus CE-merkintärikkomuksesta säätävään lakiin CE-merkintärikkomuksesta (187/2010).
41 §. Voimaantulo. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistettaisiin säännös siitä, että energiamerkintää koskevia säännöksiä ei sovellettaisi myöskään käytettynä myytävään energiaan liittyvään tuotteeseen, koska asiasta on säädetty energiamerkintäasetuksen 1 artiklan 2 a alakohdassa. Energiamerkintäasetuksen tavoitteena on, että kaikkien unionin markkinoille ensimmäistä kertaa saatettavien tuotteiden, käytetyt EU:n ulkopuolelta tulevat tuontituotteet mukaan lukien, olisi kuuluttava tämän asetuksen soveltamisalaan. Tuotteet, jotka on asetettu saataville unionin markkinoille toisen tai uudemman kerran, eivät kuuluisi energiamerkintäasetuksen soveltamisalaan. Muuten pykälä säilyisi ennallaan.
43 §. Voimaan jäävät säädökset. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi. Pykälässä aiemmin olleet, laitteiden energiatehokkuudesta annetun kumotun lain nojalla säädetyt säädökset ja määräykset on yhtä lukuun ottamatta kumottu. Pykälän 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun kattiloiden hyötysuhdevaatimukset, Suomen rakennusmääräyskokoelma, D7, määräykset 1997 olisi tarkoitus korvata ekosuunnittelulain nojalla annettavalla asetuksen muutoksella.
4
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Hallituksen esityksen 7 §:ssä on valtuutussäännös asetuksen muuttamiseksi. Energiaan liittyvän tuotteen vaatimustenmukaisuuden arviointia koskevassa 7 §:ssä on annettu valtuutus siirtää ympäristöministeriön ylläpitämästä Suomen rakentamismääräyskokoelmasta D 7 kattikoiden hyötysuhdevaatimuksia koskevat voimassa olevat säännökset tämän lain nojalla annettuun asetukseen.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetun lain muuttamisesta. Energiamerkintäasetuksen tultua voimaan olisi ekosuunnittelulakia päivitettävä siltä osin kuin voimaan tullut uusi energiamerkintäasetus edellyttää.
Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan tasavallan presidentti, valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia laissa säädetyn valtuuden nojalla. Lailla on säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka muuten kuuluvat perustuslain mukaan lain alaan. Lisäksi perustuslakivaliokunta (PeVL 48/2001vp) on tarkentanut, että perustuslain 80 §:n 1 ja 2 momentin säännökset rajoittavat valtuutussäännösten tulkintaa sekä säännösten ja määräysten sisältöä. Yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista eikä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan ei voida antaa yleisiä oikeussääntöjä (PeVL 16/2002 vp).
Energiamerkintäasetuksen 7 artiklan 4 kohta velvoittaa säätämään asetuksen ja delegoitujen säädösten rikkomisesta sovellettavista seuraamuksista ja täytäntöönpanon valvontaa koskevista mekanismeista sekä toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet niiden täytäntöönpanon varmistamiseksi. Säädettyjen seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhtaisia ja varoittavia.
Lainsäädännössä on otettava huomioon rikosoikeudellisen suhteellisuusperiaatteen vaatimus, jolloin pitää arvioida se, onko kriminalisointi välttämätöntä, jotta sen taustalla oleva oikeudellinen tavoite toteutuu. Perustuslain 21 § velvoittaa turvaamaan kansalaisen oikeusturvan ja 22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Ekosuunnittelulain rangaistussäännöstä täsmennettäisiin siten, että laki ehdotuksessa olisi tarkoitus muuttaa rangaistussäännösten 37 §:n kohtia siten että jokaisesta 37 §:n 1 momentin kohdista näkyisi mistä asiasta kukin seuraamus tulee, koska asiasta on nyt säädetty energiamerkintäasetuksessa, jotta perustuslain 8 §, 21 ja 22 §:n vaatimukset täyttyisivät.
Ekosuunnittelulain päivityksessä rangaistussäännös olisi tarkoitus kirjoittaa myös uudelleen, koska osa lain pykälistä kumotaan ja siksi seuraamuspykälää on tarkoitus muuttaa.
Perustuslain 120 §:n mukaan Ahvenanmaan maakunnalla on itsehallinto sen mukaan kuin Ahvenanmaan itsehallintolaissa erikseen säädetään. Tämä lakiehdotus kuuluu osittain Ahvenanmaan lainsäädäntövaltaan ja se olisi tarkoitus lähettää lausunnolle ja myöhemmin pantavaksi täytäntöön Ahvenanmaan maakuntalailla.
Edellä esitetyn perusteella hallitus katsoo, että laki voidaan säätää tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.