1
Lakiehdotusten perustelut
3 §.Määritelmät. Pykälässä säädettyjä määritelmiä ehdotetaan kumottaviksi ja muutettaviksi EU:n lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten vuoksi. Muutokset ovat luonteeltaan teknisiä.
Pykälän 12 kohdan EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksen määritelmä muutettaisiin EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädännön määritelmäksi. Viittaus pelkästään yhteen asetukseen ei ole enää tarkoituksenmukainen, koska kyseinen asetus on jaettu hedelmä- ja vihannesalan delegoituun asetukseen ja hedelmä- ja vihannesalan täytäntöönpanoasetukseen. Määritelmä kattaisi jatkossa myös markkinajärjestelyasetuksen hedelmiä ja vihanneksia koskevat säännökset. Siirtymäsäännöksistä johtuen määritelmän olisi syytä kattaa myös kumottu neuvoston asetuksen (EY) N:o 1234/2007 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä hedelmä- ja vihannesalan sekä hedelmä- ja vihannesjalostealan osalta annettu komission täytäntöönpanoasetus (EU) N:o 543/2011.
Pykälän 18 kohdan luokitusasetuksen määritelmä kumottaisiin tarpeettomana. Jatkossa käytettäisiin 19 kohdan mukaista EU:n ruhonluokituslainsäädäntöä, joka jo nykyisellään on kattanut luokitusasetuksen.
Pykälän 19 kohdan EU:n ruhonluokituslainsäädännön määritelmää muutettaisiin siten, että se kattaisi jatkossa markkinajärjestelyasetuksen 10 artiklan lisäksi myös edellä määritellyn luokituksen delegoidun asetuksen ja luokituksen täytäntöönpanoasetuksen.
Pykälän 20 kohdan EU:n sokerituotantolainsäädännön määritelmää muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin viittaus ilmoitusasetukseen, jossa nykyisin säädetään sokerialan tuotteisiin liittyvistä ilmoitusvelvollisuuksista. Määritelmän täsmennys olisi tarpeen erityisesti 56 §:ssä määritelmään tehdyn viittauksen vuoksi.
Pykälän 22 kohdassa tarkoitettua EU:n kauppanormilainsäädännön määritelmää muutettaisiin siten, että siitä poistettaisiin viittaus etyylialkoholia koskeviin säännöksiin. Etyylialkoholia koskevat säännökset on tarkoitus siirtää kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi hintaselvityksiä.
12 d §. Jäsenyys hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaatiossa. Pykälän 2 momentin tuottajajäsenen eroamisaikaa koskeva viittaus kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 6 artiklassa. Muilta osin pykälä vastaisi nykytilaa.
12 e §. Hedelmä- ja vihannesalan suoramyynti. Pykälän viittaus kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 12 artiklassa. Asiasisällöllisesti säännös vastaisi nykytilaa.
19 §. Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation toimintaohjelma. Pykälän 1 momentin hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation toimintaohjelman hyväksymistä koskeva viittaus markkinajärjestelyasetukseen ja kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation toimintaohjelman hyväksymisestä säädetään nykyisin markkinajärjestelyasetuksen lisäksi erityisesti hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 27—34 artikloissa ja hedelmä- ja vihannesalan täytäntöönpanoasetuksen 2—7 artikloissa.
Pykälän 3 momentin toimintaohjelman hyväksymisen hakemisen määräaikaa koskeva viittaus kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan täytäntöönpanoasetuksen 6 artiklassa.
20 §. Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation tukikelpoiset toimenpiteet. Pykälän 1 momentin hyväksyttävien kulujen korvaamista koskeva viittaus markkinajärjestelyasetukseen ja kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 31 artiklassa. Viittaus markkinajärjestelyasetukseen poistettaisiin tarpeettomana, koska uusi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädännön määritelmä kattaisi myös sen. Pykälän 2 momentti säilyisi nykyisellään.
Pykälän 3 momentin muiden tukikelpoisten toimenpiteiden rajoituksia koskeva viittaus kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 30 ja 31 artikloissa.
21 §. Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation tukikelpoiset ympäristötoimet. Pykälän 1 ja 2 momentit säilyisivät nykyisellään. Sen 3 momentin säännös, jonka mukaan ympäristö-toimi ei saa koskea Manner-Suomen tai Ahvenanmaan maakunnan maaseudun kehittämisohjelmassa tarkoitettuja toimenpiteitä, ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi. Nykyisen hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen mukaan tämä on mahdollista, kunhan samalle toimenpiteelle ei myönnetä tukea molemmista lähteistä. Tuottajaorganisaation toimi saa siis koskea kehittämisohjelman mukaista tointa, jos sille ei ole myönnetty tukea kehittämisohjelman puitteissa. Momentin viittaus, jonka mukaan ympäristötoimia koskevista vaatimuksista säädetään lisäksi markkinajärjestelyasetuksessa ja EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa, ehdotetaan päivitettäväksi viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. EU:n hedelmä- ja vihannesasetuksessa aiemmin säädetystä säädetään nykyisin hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 28 artiklassa.
22 §. Tuottajaorganisaatiotuen kustannusten tukikelpoisuus ja tuen enimmäismäärä. Pykälän 1 momentin tukikelpoisia kustannuksia ja 2 momentin tuottajaorganisaatiotuen enimmäismäärää koskevat viittaukset EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Asiasta säädetään markkinajärjestelyasetuksen 34 artiklassa ja hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 30 ja 31 artikloissa. Viittaus markkinajärjestelyasetukseen poistettaisiin tarpeettomana, koska uusi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädännön määritelmä kattaisi myös sen.
23 §. Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaation toimintarahasto. Pykälän 1 ja 2 momentin ilmoitusten antamista koskevat viittaukset kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 25 ja 26 artikloissa. Viittaus markkinajärjestelyasetukseen poistettaisiin tarpeettomana, koska uusi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädännön määritelmä kattaisi myös sen.
24 §. Tuottajaorganisaatiotuen hakemisen yhteydessä esitettävät tiedot. Tuen hakemista ja maksamista koskeva viittaus kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan täytäntöönpanoasetuksen 9—12 artikloissa.
25 §. Tuottajaorganisaation toimintaohjelman muutokset. Pykälän 1 momentin toimintaohjelman muutoksia koskevat viittaukset kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään hedelmä- ja vihannesalan delegoidun asetuksen 34 artiklassa. Mainitussa artiklassa ei säädetä enää hakemisen määräajasta eikä tähän liittyvästä jäsenvaltion harkintavaltaan jätetystä mahdollisuudesta säätää myöhäisemmästä ajankohdasta, vaan asia on jätetty kokonaisuudessaan kansalliseen harkintavaltaan. Pykälään tehtäisiin tästä aiheutuvat luonteeltaan tekniset muutokset. Pykälän 2 momentti vastaisi nykytilaa.
38 §. Ruhonluokitusasteikot. Pykälän 1 momentin luokitusvelvollisuudesta vapauttamista koskeva viittaus kumotun luokitusasetuksen 5 artiklaan ja 20 artiklan 2 kohtaan tulisi muuttaa, koska mainitut säännökset on korvattu luokituksen delegoidun asetuksen 2 artiklan 1 kohdalla.
Uuden säännöksen mukaan jäsenvaltiot voivat päättää, että markkinajärjestelyasetuksen liitteessä IV olevan A kohdan V kohdassa ja B kohdan II kohdassa tarkoitetut nautaeläinten ja sikojen ruhojen luokitusvaatimukset eivät ole pakollisia sellaisten teurastamojen osalta, joissa teurastetaan a) vuodessa keskimäärin alle 150 vähintään kahdeksan kuukauden ikäistä nautaeläintä viikossa; b) vuodessa keskimäärin alle 500 sikaa viikossa.
Nautojen luokituksen osalta EU-lainsäädäntö on muuttunut siten, että kansalliseen harkintaan jäävän poikkeuksen alarajana on 150 eläintä viikossa, kun se nykyisin on 75 eläintä. Suomessa käytössä olevan poikkeuksen alarajaa voitaisiin siten korottaa. Toisaalta jäsenvaltiot voivat mainitun 1 kohdan toisen alakohdan mukaan määrittää myös 150 eläintä alemman raja-arvon etenkin varmistaakseen hintojen toteamisen edustavuuden.
Sikojen osalta voimassa olevan poikkeuksen mukaan luokitusasteikon soveltaminen ei ole pakollista teurastamoissa, joissa suoritettujen teurastusten enimmäislukumäärän vuosittainen keskiarvo ei ylitä 200:aa sikaa viikossa. Uuden EU:n lainsäädännön mukainen raja on keskimäärin alle 500 sikaa viikossa, Suomessa käytössä olevan poikkeuksen alarajaa voitaisiin näin ollen korottaa. Toisaalta jäsenvaltiot voivat mainitun 1 kohdan toisen alakohdan mukaan määrittää myös alemman raja-arvon etenkin varmistaakseen hintojen toteamisen edustavuuden.
Kyseisistä alarajoista ehdotetaan säädettäväksi jatkossa tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin tämän vuoksi informatiivinen viittaus, jonka mukaan jäsenvaltion oikeudesta sallia luokitusvelvollisuutta koskevia poikkeuksia säädetään EU:n ruhonluokituslainsäädännössä. Säännös toimisi perussäännöksenä 3 momenttiin ehdotettavalle valtuussäännökselle.
Pykälän 2 momentti säilyisi nykyisellään.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi valtuus antaa valtioneuvoston asetuksella tarkempia säännöksiä ruhonluokitusvelvollisuuden alarajasta. Sen nojalla voitaisiin säätää teurastusten määrästä, jonka alittavissa tapauksissa lihanluokitus ei olisi teurastamoille pakollista. Valtuuden käytössä olisi kyse teurastamon kannalta vaatimusten lievennyksestä EU:n lainsäädännön mukaisesta lähtökohdasta luokittaa kaikki ruhot. Koska teurastettavien eläinten määrää ei ole katsottu sellaiseksi asiaksi, josta tulisi säätää lain tasolla, ehdotetaan, että siitä voitaisiin säätää jatkossa valtioneuvoston asetuksella. Tarkempia säännöksiä luokitusvelvollisuutta koskevista poikkeuksista voitaisiin antaa, jos tämä ei vaaranna edustavia hintoja koskevien tietojen keräämistä eikä tuottajien teuraseläimistä saatavien tietojen luotettavuutta. Valtuutta rajoittaisi myös EU:n lainsäädäntö, siten kuin edellä 1 momentin yhteydessä on selvitetty.
40 §. Ruhonluokittajan hyväksyminen. Pykälän 1 momentin viittaus luokitusasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n ruhonluokituslainsäädäntöön. Muutos olisi tekninen. Sisällöllisesti säännös vastaisi nykytilaa.
41 §. Velvollisuus ilmoittaa hintoja ja muita tietoja. Pykälän 1 momentin johdantokappaleeseen lisättäisiin tuotantoa koskevien tietojen ilmoittaminen, koska tällaista edellytetään esimerkiksi momenttiin lisättäväksi ehdotettavan sokerialan ilmoituksia koskevassa EU:n lainsäädännössä. Tarkoitus on, että säännös kattaa kaikki hintaselvityksiin liittyvät toimitettavat tiedot.
Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uusi 7 kohta, jonka mukaan ilmoitusvelvollisia olisivat myös sokerin tuottajat ja puhdistamot. Säännös perustuu ilmoitusasetuksessa säädettyihin vaatimuksiin. Sokerin tuottajia koskevista vaatimuksista säädetään tarkemmin ilmoitusasetuksen liitteen II kohdassa 1. Puhdistamoja koskevista vaatimuksista säädetään liitteen II kohdassa 1 ja liitteen III kohdassa 2 d. Sokerijuurikkaasta valmistettavan bioetanolin tuottajia koskevista vaatimuksista säädetään liitteen III kohdassa 2 b. Viimeksi mainittuja ei kuitenkaan Suomessa nykytiedon mukaan ole, minkä vuoksi niistä ei erikseen tässä säädettäisi.
Aikaisemmin sokerialan ilmoitusvelvollisuus perustui hyväksytyiltä sokerialan yrityksiltä EU:n sokerituotantolainsäädännön nojalla saataviin tietoihin. Tähän suoraan sovellettavaan lainsäädäntöön viitattiin 41 §:n 2 momentissa. Tätä hyväksymisjärjestelmää ja sen taustalla olevaa sokerituotannon kiintiöjärjestelmää koskevia säännöksiä ei enää edellä selvitetyn mukaisesti sovelleta ja ilmoitusvelvollisuutta koskevat säännökset on annettu uudessa ilmoitusasetuksessa. Se edellyttää toimijoiden antavan tarvittavat, asetuksessa tarkemmin säädettävät tiedot. Jotta tietojen toimittamisvelvollisuus olisi yksiselitteisempi ja jotta asiasta voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä, on katsottu perustelluksi, että pykälään lisättäisiin sokerialan toimijoita koskeva ilmoitusvelvollisuus. Ilmoitusvelvollisuus on jossain määrin muuttunut nykytilaan nähden. Se koskee jatkossa hintaselvityksiä, juurikasaloja, sokerin ja bioetanolin tuotantomääriä ja varastoituja tuotantomääriä. Ilmoitettavista tiedoista säädettäisiin tarkemmin pykälän 3 momentissa säädetyn valtuuden nojalla.
Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin naudanliha-alan ilmoituksia koskeva uusi 8 kohta. Asiasta on aiemmin säädetty kumotussa luokitusasetuksessa siten, että säännökset olivat selkeämmin suoraa sovellettavaa EU:n lainsäädäntöä, johon viitattiin informatiivisesti kyseessä olevan 41 §:n 2 momentissa. Nykyisin ilmoitusvelvollisuudesta säädetään luokituksen täytäntöönpanoasetuksen 8, 10, 12 ja 14 artikloissa ja luokituksen delegoidun asetuksen 18, 20, 22, 23 artikloissa. Vaatimuksista voitaisiin antaa tarvittaessa tarkempia säännöksiä 3 momentissa säädetyn valtuuden nojalla. Sisällöllisesti ilmoitusvelvollisuus vastaisi pääsääntöisesti nykytilaa.
Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin lisäksi uusi 9 kohta, jonka mukaan ilmoitusvelvollisia olisivat etyylialkoholia tuottavat ja maahantuovat toimijat. Säännös olisi tarpeen, koska tätä koskevasta ilmoitusvelvollisuudesta säädetään ilmoitusasetuksen liitteen III kohdassa 11. Sen mukaan ilmoitusvelvollisuus koskee maatalousperäisen alkoholin tuotantoa fermentoimalla tai tislaamalla eriteltynä alkoholin valmistukseen käytetyn maatalousperäisen raaka-aineen mukaan ja tietoja alkoholin tuottajilta tai tuojilta jalostettaviksi tai pakattaviksi siirretyistä määristä eriteltyinä käyttöluokan mukaan (elintarvikkeet ja juomat, polttoaineet, teollinen/muu käyttö). Vaatimuksista voitaisiin antaa tarvittaessa tarkempia säännöksiä 3 momentissa säädetyn valtuuden nojalla.
Asiasta on aikaisemmin säädetty ilmoitusasetuksella kumotussa maatalousperäisen etyylialkoholin markkinoihin liittyvistä erityistoimenpiteistä annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 670/2003 yksityiskohtaisista soveltamissäännöistä annetussa komission asetuksessa (EY) N:o 2336/2003. Tämä ilmoitusvelvollisuus on katsottu aikaisemmin osaksi kaupan pitämisen vaatimuksia, mutta nyt kun sen säädöspohjana on ilmoitusasetus, se otettaisiin osaksi muita ilmoitusvelvollisuuksia, joihin se sisällöltään selkeämmin kuuluu.
Pykälän 2 momentin sokerialan toimijoita ja nauhanliha-alan toimijoita koskeva informatiivinen viittaus suoraan sovellettavaan EU:n lainsäädäntöön kumottaisiin, koska sokerialan ja naudanliha-alan toimijoita koskevat säännökset liitettäisiin osaksi 1 momenttia. Näin ollen nykyinen 3 momentti siirtyisi 2 momentiksi. Se säilyisi sisällöllisesti nykyisellään.
42 §. Tietojen ilmoittamisessa toimivaltainen viranomainen ja ilmoitusmenettelyt. Pykälässä säädetään edellä 41 §:ssä tarkoitettujen ilmoitettavien tietojen osalta toimivaltaisista viran-omaisista ja ilmoitusmenettelyistä. Siihen tulisi tehdä 41 §:ään tehtyjä muutoksia vastaavat muutokset sokerialan ja etyylialkoholialan osalta. Muilta osin pykälä säilyisi nykyisellään.
Sokerialan ilmoituksissa toimivaltaisista viranomaisista ja ilmoitusmenettelyistä säädetään nykyisin 45 §:n 2 momentissa, jossa viitataan sokerialan hyväksyttyihin yrityksiin ja näitä koskevaan EU:n sokerituotantolainsäädäntöön. EU:n lainsäädännön muutosten jälkeen ei ole enää siinä mainittuja hyväksyttyjä sokerialan yrityksiä eikä näiden ilmoitusvelvollisuutta koskevaa omaa lainsäädäntöä. Sokerialan toimijoiden ilmoitusvelvollisuudesta säädetään jatkossa edellä 41 §:n yhteydessä selvitetyn mukaisesti ilmoitusasetuksessa. Kansallisesti siitä säädettäisiin 41 §:n 1 momenttiin lisättäväksi ehdotettavassa 7 kohdassa. Tämä muutos edellyttää, että vastaavasti 42 §:ään lisätään sokerialan ilmoituksissa toimivaltaista viranomaista ja ilmoitusmenettelyjä koskevat säännökset. Kyseessä olisi säädöstekninen muutos, joka vastaisi asiasisällöllisesti 45 §:ssä säädettyä nykytilaa.
Samoista syistä pykälään tulisi lisätä myös etyylialkoholia koskevissa ilmoituksissa toimivaltaiset viranomaiset ja säännökset ilmoitusmenettelyistä, koska myös tältä osin ilmoitusvelvollisuus perustuisi jatkossa ilmoitusasetukseen ja kansallisesti 41 §:ään. Etyylialkoholin osalta toimivaltaisista viranomaisista säädetään nykyisin 46 f §:ssä. Muutos vastaisi asiasisällöllisesti nykytilaa ja olisi luonteeltaan säädöstekninen.
45 §. Sokerin valmistajaa, puhdistamoa ja jalostajaa koskevat vaatimukset. Pykälä ehdotetaan tarpeettomana kumottavaksi. Edellä yleisperusteluissa selvitetyllä tavalla sokerialan toimijoiden hyväkymistä koskevaa EU:n lainsäädäntöä ei enää sovelleta eikä näin ollen ole tarvetta hyväksymistä koskeville 1 momentin säännöksille. Myös samaa asiaa koskeva 2 momentin ilmoitusvelvollisuutta koskeva säännös on näin ollen tarpeeton. Sama koskee 3 momenttia. Siinä tarkoitettua sokerin valmistajalle myönnettävää tuotantokiintiötä, valmistajan velvollisuutta maksaa tuotantomaksua ja ylijäämämaksua ja velvollisuutta ilmoittaa tuotantokiintiön ylittävän tuotannon siirtämisestä koskevaa EU:n lainsäädäntöä ei enää sovelleta.
46 §. Sokerijuurikkaan toimialakohtaisia sopimuksia koskevat vaatimukset. Pykälään ja sen otsikkoon tehtäisiin tekniset muutokset, jotka johtuvat siitä, että EU:n lainsäädännössä ei enää säädetä sokerialan toimitussopimuksista eikä näin ollen ole tarvetta säätää niistä myöskään kansallisessa lainsäädännössä. Sokerialan yritysten velvollisuudesta ilmoittaa toimialakohtaisia tietoja säädetään nykytilan mukaisesti markkinajärjestelyasetuksen 125 artiklassa. Pykälässä jäisi tähän liittyvä informatiivinen viittaus. Tiedot toimitettaisiin nykytilan mukaisesti Maaseutuvirastolle.
46 b §. Kaupan pitämisen vaatimuksiin liittyvissä hakemuksissa ja ilmoituksissa toimivaltainen viranomainen. Pykälän 2 momentin 2 kohdan säännös etyylialkoholiin liittyvien hakemusten ja ilmoitusten toimittamisesta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle poistettaisiin tarpeettomana. Etyylialkoholia koskevat säännökset on tarkoitus siirtää kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi hintaselvityksiä ja asiasta säädettäisiin jatkossa 42 §:ssä. Momenttiin tehtäisiin 2 kohdan poistosta johtuva tekninen muutos.
46 f §. Etyylialkoholia koskevien tietojen ilmoittaminen. Pykälä kumottaisiin tarpeettomana. Siinä säädetään maatalousperäistä etyylialkoholia koskevien tietojen ilmoittamisesta. Nämä säännökset ehdotetaan edellä selvityn mukaisesti siirrettäväksi 41 ja 42 §:ään, jolloin pykälän 1 ja 2 momenttien säännökset eivät ole enää tarpeellisia ja se tulisi kumota. Myös 3 momentti kumottaisiin tarpeettomana. Siinä on säädetty maatalousperäisen etyylialkoholin markkinoihin liittyvistä erityistoimenpiteistä annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 670/2003 yksityiskohtaisista soveltamissäännöistä annetun komission asetuksen (EY) N:o 2336/2003 artiklan täytäntöönpanosta. Kyseinen asetus on kumottu ilmoitusasetuksella eikä vastaavia tuontia tai vientiä koskevia säännöksiä ole annettu.
56 §. Hyväksyttyjen toimijoiden ja hintaselvityksiä antavien toimijoiden tarkastukset. Pykälän 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut sokerialan yrityksen hyväksymisedellytysten täyttymistä, toimitussopimuksia, tuotantokiintiötä, tuotantomaksuja ja sokerijuurikkaan vähimmäishintaa koskevien vaatimusten noudattamisen valvonta ei ole enää tarpeen, koska niistä ei enää säädetä EU:n lainsäädännössä. Mainitut säännökset tulisi tämän vuoksi kumota. Sen sijaan 1 kohdassa tarkoitettuja sokerialan toimijoiden toimialasopimuksia ja ilmoitusvelvollisuutta koskevia säännöksiä, joista säädetään tarkemmin markkinajärjestelyasetuksen 125 ja 126 artikloissa, sovelletaan edelleen. Nämä määrältään varsin vähäiset tarkastustehtävät siirtyisivät Tullilta Maaseutuvirastolle, jolle kuuluu muidenkin vastaavantyyppisten ilmoitusten oikeellisuuden tarkastukset. Tehtävien siirto Maaseutuvirastolle selkeyttäisi tarkastustehtävien jakoa viranomaisten kesken.
Pykälän 1 momentin 2 kohdassa nykyisin säädetyt muonitusvarastojen tarkastukset siirtyisivät niin ikään Maaseutuviraston tehtäviksi. Näille tarkastuksille ei arvioida olevan enää käytännön tarvetta, koska vientitukia ei enää ole myönnetty. Ne kuitenkin säilytettäisiin edelleen lainsäädännössä samoin kuin muutkin vientitukeen liittyvät käsiteltävänä olevan lainsäännökset, koska myöskään EU:n lainsäädännöstä ei ole vielä poistettu vientitukea koskevia säädöksiä. Tehtävien siirto Maaseutuvirastolle selkeyttäisi tarkastustehtävien jakoa viranomaisten kesken.
Sokerialan ilmoitusten tarkastuksia koskeva säännös siirrettäisiin 1 momentin 1 kohdasta Maaseutuviraston tehtäviä koskevaa 2 momenttiin, tarkemmin sen uudeksi 6 kohdaksi. Muonitusvarastoja koskeva säännös siirrettäisiin vastaavasti nykyisen 2 momentin 1 kohtaan, jossa säädetään nykyisin vientitukiin liittyvistä tarkastuslaitosten tarkastuksista. Näin ollen 1 momenttiin ei jäisi enää Tullille kuuluvia tehtäviä. Nykyinen 2 momentti siihen ehdotettuine muutoksineen olisi jatkossa pykälän 1 momentti.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto tarkastaisi etyylialkoholiin liittyvien tietojen ilmoittamisesta vastaavan toimijan toiminnan vaatimustenmukaisuuden. Säännös vastaisi asiasisällöllisesti nykytilaa. Asiasta säädetään nykyisin markkinajärjestelylain 58 b §:ssä.
Pykälän 3 momentista poistettaisiin viittaus Tullin tarkastuksiin, koska näitä ei enää 1 momentin kumoutuessa olisi.
Nykyiseen 4 momenttiin lisättäisiin Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle oikeus päästä etyylialkoholiin liittyvien tietojen antamisesta vastaavan toimijan tiloihin ja tarkastaa ilmoitusvelvollisuuden kattamaan toimintaan liittyvät asiakirjat ja kirjanpito ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen ja ilmoitettujen tietojen oikeellisuuden varmistamisen edellyttämässä laajuudessa. Säännös vastaisi sisällöllisesti nykytilaa. Koska etyylialkoholialan ilmoitusten on tähän saakka katsottu olevan osa kaupan pitämisen vaatimuksia, niihin liittyvään tarkastusoikeuteen on sovellettu kaupan pitämisen vaatimusten tarkastuksia koskevaa 58 g §:ää.
58 §. Kaupallisten asiakirjojen tarkastukset. Pykälään tehtäisiin tekniset muutokset, jotka johtuvat siitä, että EU:n lainsäädännössä ei enää säädetä hyväksytyistä sokerialan yrityksistä.
58 b §. Kaupan pitämisen vaatimuksiin liittyvät Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tarkastukset. Pykälän 1 momentista poistettaisiin säännös etyylialkoholiin liittyvien tarkastusten tekemisestä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimesta. Etyylialkoholia koskevat säännökset on tarkoitus siirtää kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi hintaselvityksiä ja asiasta säädettäisiin jatkossa 56 §:ssä.
60 §. Todentamisviranomaisen tarkastukset. Pykälään tehtäisiin tekniset muutokset, jotka johtuvat siitä, että EU:n lainsäädännössä ei enää säädetä hyväksytyistä sokerialan yrityksistä.
73 §. Tuen maksaminen ennakolta tai useassa erässä. Pykälän 2 momentin tuen maksamista useassa erässä koskevat viittaukset kumottuun EU:n hedelmä- ja vihannesasetukseen muutettaisiin viittaukseksi EU:n hedelmä- ja vihanneslainsäädäntöön, jossa siitä nykyisin säädetään. Tarkemmin asiasta säädetään nykyisin hedelmä- ja vihannesalan täytäntöönpanoasetuksen 12 artiklassa. Muilta osin pykälä säilyisi nykyisellään.
85 §. Hintaselvityksiin liittyvät hallinnolliset pakkokeinot. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin maininta etyylialkoholin hintaselvityksistä, joihin liittyen Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voisi antaa määräyksen toimittaa tarvittavat tiedot määräajassa. Säännös vastaisi muiden tuotealojen osalta kyseisen momentin nojalla jo sovellettavaa menettelyä. Kyseessä olisi säädöstekninen muutos, joka johtuisi siitä, että etyylialkoholin hintaselvityksiä koskevat säännökset siirrettäisiin kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi muita vastaavia hintaselvityksiä. Sisällöllisesti asia vastaisi nykytilaa, sillä vastaavat säännökset sisältyvät nykyisin kaupan pitämisen vaatimuksia koskevaan 86 a §:ään.
Pykälän 2 momenttiin tehtäisiin edellä 1 momentin yhteydessä todetuista syistä muutos, jonka mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto voisi asettaa etyylialkoholialan toimijalle uhkasakon. Vastaava oikeus sillä olisi nyt 86 a §:n nojalla. Kyseessä olisi säädöstekninen muutos, joka liittyy etyylialkoholialan hintaselvityksiä koskevien säännösten siirtoon kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi hintaselvityksiä koskevaa sääntelyä.
Momenttiin lisättäisiin mahdollisuus asettaa uhkasakko myös sokerialan yritykselle hintaselvityksiä koskevien tietojen toimittamisen tehosteeksi. Aiemmin tätä ei ole katsottu tarpeelliseksi, koska hyväksyttyä sokerialan yritystä koskeva EU:n lainsäädäntö on antanut riittävän varmuuden siitä, että tiedot toimitetaan. Tätä EU:n lainsäädäntöä ei kuitenkaan enää sovelleta. Koska muiden tuotealojen hintaselvityksiin liittyvien tietojen hankinnan osalta on mahdollista tarvittaessa asettaa uhkasakko, olisi yhdenmukaisuuden vuoksi perusteltua ulottaa se koskemaan myös sokerialan yrityksiä.
Momenttiin tehtäisiin myös sokerialan toimijoiden määrittelyä koskeva tekninen muutos. Sokerialaa koskevaa EU:n lainsäädäntöä on muutettu edellä selvitetyn mukaisesti siten, että jatkossa ei enää ole pykälässä tarkoitettuja erikseen hyväksyttyjä sokerialan yrityksiä.
87 §. Maataloustuotteiden markkinajärjestelysäännösten rikkominen. Pykälän 1 momentin 2 kohdan viittaus luokitusasetukseen muutettaisiin viittaukseksi laissa jatkossa käytettäväksi ehdotettavaan EU:n ruhonluokituslainsäädännön määritelmään. Kyseessä olisi tekninen muutos. Pykälän 1 momentin 4 kohdasta poistettaisiin viittaus kumottavaksi ehdotettavaan 46 f §:ään. Se koskee etyylialkoholiin liittyviä ilmoituksia, joita koskevat säännökset ehdotetaan siirrettäväksi kaupan pitämisen vaatimuksista osaksi hintaselvityksiä. Hintaselvityksien osalta ei ole katsottu olevan tarvetta rangaistussäännökselle, koska tietojen saaminen voidaan varmistaa hallinnollisin pakkokeinoin.