1
Lakiehdotusten perustelut
Laki puolustusvoimista
47 §.Eroamisikä. Voimassa olevassa 47 §:ssä säädetään eroamisiästä ja oikeudesta jatkaa palvelua eroamisiän jälkeen.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin eroamisiästä Puolustusvoimien sotilasvirassa. Säännökseen tehtäisiin julkisten alojen eläkelaista johtuvat ja henkilöstöryhmien yhdenvertaisen kohtelun edellyttämät eroamisikien muutokset. Momentin 1 kohdassa puolustusvoimain komentajan eroamisikä nostettaisiin syntymävuoden mukaan 63:sta 65:een vuoteen.
Momentin 2 kohdassa pääesikunnan päällikön, kenraalin, amiraalin, Puolustusvoimien pääinsinöörin, Puolustusvoimien ylilääkärin, everstin ja kommodorin, kenttäpiispan, sotilasyli-insinöörin, sotilasylilääkärin sekä sotilasprofessorin ja apulaissotilasprofessorin eroamisiäksi säädettäisiin syntymävuoden mukaan porrastettuna 60-62 vuotta. Koska perustuslain 80 §:n mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla, momentin 2 kohdasta poistettaisiin valtuutus säätää valtioneuvoston asetuksella kohdan virkoihin rinnastuvista viroista. Kohtaan lisättäisiin Puolustusvoimien pääinsinöörin, Puolustusvoimien ylilääkärin, kenttäpiispan, sotilasyli-insinöörin, sotilasylilääkärin ja apulaissotilasprofessorin virat, jotka koulutus- ja kokemusvaatimuksiltaan sekä palvelusarvoiltaan rinnastuvat muihin kohdassa lueteltuihin virkoihin. Muiden kuin kenttäpiispan viran osalta eroamisiän nousu olisi henkilöittäin tarkasteltuna enintään kaksi vuotta. Kenttäpiispan virkaan nimitetään viiden vuoden määräajaksi. Nykyisen viranhaltijan määräaika päättyy vuonna 2017. Hän täyttää nykyisen 55 vuoden eroamisiän vuonna 2018, joten esitetty muutos ei vaikuta hänen oikeuteensa sotilaseläkkeeseen. Apulaissotilasprofessorin viran eroamisikää ei ole aiemmin säädetty eikä virkoja ole toistaiseksi perustettu. Viran koulutus- ja kokemusvaatimusten sekä virkaan sisältyväksi suunniteltujen tehtävien pohjalta on perusteltua, että apulaissotilasprofessorin virassa eroamisikä vastaa eroamisikää sotilasprofessorin virassa. Apulaissotilasprofessorin virka tuli 1 päivänä elokuuta 2016 lukien mahdolliseksi puolustusvoimista annettuun asetukseen (1319/2007) tehdyllä muutoksella 597/2016. Momentin 2 kohdassa säädettäisiin myös lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä kenraalin virassa palvelevan viranhaltijan eroamisiän nostamisesta syntymävuoden mukaan nykyisestä 55 vuodesta 57:ään vuoteen ja lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä everstin virassa palvelevan viranhaltijan eroamisiän nostamisesta syntymävuoden mukaan nykyisestä 52 vuodesta 54:ään vuoteen. Lentäjän koulutusta vaativien ylimpien virkojen eroamisikiin esitettävät muutokset vastaavat Puolustusvoimien muiden ylimpien virkojen eroamisikiin esitettäviä muutoksia.
Momentin 3 kohdassa säädettäisiin muiden kuin 1 tai 2 kohdassa mainittujen upseerien eroamisi'istä. Nykyisin eroamisikä on näissä viroissa 55 vuotta, lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä kuitenkin 45-50 vuotta henkilön koulutus ja kokemus huomioon ottaen. Eroamisikiä nostettaisiin syntymävuoden mukaan porrastaen enintään kaksi vuotta. Eroamisikä säilyisi vuonna 1962 tai sitä ennen syntyneellä 55 vuotena. Vuonna 1963 tai sen jälkeen syntyneillä vuoteen 1972 saakka eroamisikää nostettaisiin vuodesta 2018 lukien kolmella kuukaudella ikäluokkaa kohden, kunnes vuonna 2025 on saavutettu kahden vuoden myöhennys eläkkeelle siirtymiseen. Vuosina 1970 - 1972 syntyneellä eroamisikä olisi 57 vuotta.
Momentin 3 kohdassa säädettäisiin myös tarkemmin lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä palvelevien eroamisi’istä koulutuksen ja kokemuksen perusteella. Puolustusvoimista annetun lain 47 §:n 2 momentin mukaan: ”Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin koulutuksen ja kokemuksen huomioon ottamisesta eroamisiästä säädettäessä. Puolustusvoimain komentaja määrää puolustusministeriön vahvistamien perusteiden mukaisesti ne tehtävät, jotka edellyttävät lentäjän koulutusta. Pääesikunta päättää näissä tehtävissä palvelevien eroamisiästä.” Puolustusvoimista annetun asetuksen (1319/2007) 29 §:n mukaan eroamisikä muussa lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä määräytyy lentäjän koulutuksen laadun ja laajuuden perusteella sekä lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä hankitun kokemuksen perusteella. Käytännössä lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä opistoupseerien virassa palvelevien eroamisikä on ollut 45 vuotta ja upseerin virassa palvelevien eroamisikä 50 vuotta. Nämä eroamisiät esitetään säädettäväksi ja nostettavaksi syntymävuoden mukaan porrastaen enintään kahdella vuodella eli 47:ään ja 52:een vuoteen.
Pykälän 1 momentin kohdissa 4-6 säädettäisiin vanhojen siirtymäsäännösten mukaisista eroamisi’istä eräissä Puolustusvoimien sotilasviroissa. Puolustusvoimista annetun lain 50 §:n 4 momentin voimaantulo- ja siirtymäsäännöksen mukaan puolustusvoimien virassa 31 päivänä joulukuuta 2007 palvelleen eroamisikään sovelletaan puolustusvoimista annetun lain voimaan tullessa 1 päivänä tammikuuta 2008 voimassa olleita säännöksiä. Eroamisiästä säädettiin uuden puolustusvoimista annetun lain voimaan tullessa kumoutuneen puolustusvoimista annetun asetuksen (667/1992) 56 §:ssä. Poikkeuksia asetuksen 56 §:ssä säädetyistä ikärajoista oli puolustusvoimista annetun asetuksen muuttamisesta annettujen asetusten (1032/1994, 1224/1995 ja 1303/1996) voimaantulosäännöksissä. Tämä säännös koskee
- 31 päivänä joulukuuta 1996 Puolustusvoimien palveluksessa olleita henkilöitä, jotka on sen jälkeen nimitetty tai nimitetään erikoisupseerin tai sotilaspapin virkaan,
- aliupseerin virassa palvelevia miespuolisia virkamiehiä, joilla oli vuoden 1994 loppuun mennessä värvätyn virassa eläkeajaksi luettavaa palvelusaikaa,
- aliupseerin virassa palvelevia naispuolisia virkamiehiä, jotka olivat palvelleet värvättynä 31 päivänä joulukuuta 1994.
Pykälän 2 momentin 1-4 kohdissa säädettäisiin vanhojen siirtymäsäännösten mukaisista eroamisi’istä eräissä Puolustusvoimien siviiliviroissa. Niitä koskee sama sääntely kuin edellä 1 momentin 4-6 kohtien sotilasvirkoja. Tämä säännös koskee
- Puolustusvoimien siviilivirassa palvelevia miespuolisia virkamiehiä, joiden virka on muutettu erikoisupseerin virasta siviiliviraksi ja joilla oli vuoden 1996 loppuun mennessä erikoisupseerin virassa eläkeajaksi luettavaa palvelusaikaa,
- Puolustusvoimien siviilivirassa palvelevia miespuolisia virkamiehiä, joiden virka on muutettu värvätyn virasta siviiliviraksi ja joilla oli vuoden 1994 loppuun mennessä värvätyn virassa eläkeajaksi luettavaa palvelusaikaa,
- Puolustusvoimien siviilivirassa palvelevia naispuolisia virkamiehiä, joiden virka on muutettu värvätyn virasta siviiliviraksi ja joilla oli vuoden 1994 loppuun mennessä värvätyn virassa eläkeajaksi luettavaa palvelusaikaa, sekä
- muussa kuin sotilasvirassa palvelevia virkamiehiä, jotka olivat olleet puolustushallinnon palveluksessa 31 päivänä joulukuuta 1992 ja olivat 31 päivänä joulukuuta 1994 sellaisessa Puolustusvoimien siviilivirassa, jossa tuolloin oli yleistä eroamisikää alempi eroamisikä.
Yhteensä näitä henkilöitä on Puolustusvoimissa runsaat 850.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin edellä 1 momentin kohdissa 4-6 ja 2 momentin kohdissa 1-4 säädettyjen eroamisikien korottamisesta julkisten alojen eläkelain muutosta vastaavasti. Muutos on tarpeen, jotta eläkeuudistus koskisi yhdenmukaisesti kaikkia valtion palveluksessa olevia henkilöstöryhmiä. Eroamisikiä nostettaisiin vuosittain vuoden 2018 alusta lukien niin, että jos 1 momentin kohdissa 4-6 ja 2 momentin kohdissa 1-4 säädetty eroamisikä täyttyy vuonna:
1) 2018, eroamisikä nousisi kolmella kuukaudella;
2) 2019, eroamisikä nousisi kuudella kuukaudella;
3) 2020, eroamisikä nousisi yhdeksällä kuukaudella;
4) 2021, eroamisikä nousisi vuodella;
5) 2022, eroamisikä nousisi vuodella ja kolmella kuukaudella;
6) 2023, eroamisikä nousisi vuodella ja kuudella kuukaudella;
7) 2024, eroamisikä nousisi vuodella ja yhdeksällä kuukaudella;
8) 2025, eroamisikä nousisi kahdella vuodella.
Pykälän 4 momentti vastaisi voimassa olevaa 47 §:n 3 momenttia oikeudesta jatkaa palvelusta eroamisiän jälkeen. Nykyisen 3 momentin enimmäisikärajoja nostettaisiin eläkeuudistuksen mukaisesti niin, että pääesikunta voi myöntää vanhojen siirtymäsäännösten piiriin kuuluville vuonna 1957 ja sitä ennen syntyneille siviilivirkamiehille oikeuden jatkaa palvelua enintään 68-vuotiaaksi. Vuosina 1958 - 1961 syntynyt virkamies voitaisiin oikeuttaa jatkamaan palvelustaan 69-vuotiaaksi saakka ja sen jälkeen syntynyt virkamies siihen saakka, kun hän täyttäisi 70 vuotta sekä sotilasprofessorin sotilasvirassa oleva virkamies enintään siihen saakka, kun hän täyttää 63 vuotta.
Osana valtion eläkejärjestelmän kokonaisuudistusta sotilaseläkesäännöksiä muutettiin vuoden 1995 alusta lukien. Eläkeuudistuksen takia Puolustusvoimissa on edelleen poikkeuksia yleisistä eroamisikärajoista. Uudistuksen siirtymäkauden järjestelyistä johtuen oli aiheutumassa tilanteita, joista johtuen henkilön olisi ollut pakko erota, vaikkei täyttä eläkettä ollut vielä ehtinyt kertyä. Tämä koski ennen vuoden 1995 eläkemuutosta värvätyn virassa palvelleita sotilaita ja eräitä muita virkamiehiä. Vuonna 2005 puolustusvoimista annettuun lakiin lisättiin 7a § (HE 199/2005), joka muuttumattomana siirtyi nykyisen lain 47 §:n 3 momentiksi. Säännöksen tarkoituksena oli mahdollistaa sotilasvirassa palvelevan palveluksen jatkaminen painavasta syystä. Esimerkkinä pykälässä tarkoitetusta painavasta syystä voisi olla tilanne, jossa virkamiehen eläkkeen karttuma olisi alle 60 prosenttia ja palvelussuhteen jatkumiselle olisi olemassa muutoinkin riittävät toiminnalliset perusteet. Eläkekarttuman pienuus ei sinällään anna virkamiehelle oikeutta jatkaa eroamisiän jälkeistä palveluaan, jos jatkomahdollisuuden myöntäminen ei ole pääesikunnan kannalta toiminnallisesti tarkoituksenmukaista. Näin ollen Puolustusvoimilla ei ole tarpeen poiketa edellä pykälässä säädetyistä eroamisikärajoista muiden, kuin vanhojen siirtymäsäännösten piiriin kuuluvien, siviilivirassa tai aliupseerin sotilasvirassa palvelevien osalta, joista jälkimmäisille voitaisiin myöntää oikeus jatkaa palvelua momentissa mainituin edellytyksin enintään sen kuukauden päättymiseen saakka, jonka aikana hän saavuttaa 55 vuoden eroamisiän.
Voimassa olevan 47 §:n 4 momentti siirtyisi muuttamattomana pykälän 5 momentiksi.
3
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Esityksessä ehdotetaan, että Puolustusvoimien sotilasvirkojen ja lentäjän tehtävissä palvelevien eroamisiät nostettaisiin vastaamaan julkisten alojen eläkelain mukaisia alimpia vanhuuseläkeikiä. Muutoksen tarkoituksena on estää tilanne, jossa palvelussuhde päättyy eroamisiässä ilman oikeutta vanhuuseläkkeeseen. Eroamisiät noudattavat pääosin eläkeuudistuksen mukaisia alimpia vanhuuseläkeikiä, jotka jo ovat tulevien eläkkeensaajien tiedossa. Puolustusvoimien pääinsinöörin, Puolustusvoimien ylilääkärin, kenttäpiispan, sotilasyli-insinöörin ja sotilasylilääkärin virkojen eroamisikää nostettaisiin muista viroista poiketen yli kahdella vuodella. Kenttäpiispaa lukuun ottamatta kaikki nykyiset viranhaltijat ovat vanhojen säädösten siirtymäsäännösten piiriin kuuluvia, joten heidän eroamisikänsä nousisi enintään kahdella vuodella. Nykyisen kenttäpiispan määräaikainen virkasuhde päättyy vuonna 2017, joten hakiessaan mahdollisesti uudelleen virkaan, hakija tietää eroamisiän noususta. Eroamisikäsääntely ei juurikaan vaikuta vanhuuseläkkeen määrään. Eroamisiän nosto voi tosin parantaa karttuvaa eläkettä, mutta samalla eläkkeen enimmäismäärä saattaa leikata lisäkarttuman.
Esityksessä ehdotetaan myös, että vanhojen siirtymäsäännösten piirissä olevien siviilivirkamiesten erityisiä eroamisikiä korotetaan vastaavalla tavalla eli vuodesta 2018 alkaen vuoteen 2025 saakka kolmella kuukaudella jokaista kalenterivuotta kohden, yhteensä enintään kahdella vuodella. Ehdotus ei merkitse vanhojen eroamisikien lakkauttamista, vaan niiden nostamista asteittain vastaavalla tavalla kuin yleistä eläkeikää nostetaan. Muutos toteutuu asteittain, joten se antaa sopeutumisaikaa. Enimmillään eroamisikä nousee kahdella vuodella, mutta tämä korotus koskee henkilöitä, joiden lain voimaan tullessa voimassa oleva eroamisikä täyttyy vasta vuonna 2025 tai sen jälkeen. Eroamisikien korotuksen perusteena on yhdenvertaisuus ihmisten kesken. Korotus rinnastuu ammatillisten eläkeikien korotukseen (PeVL 5/2015 vp).
Perustuslakivaliokunnan lausuntojen perusteella eläkeoikeuksien perustuslainsuoja koskee konkreettista taloudellista etua, jonka henkilön katsotaan jo ansainneen eikä jonkin voimassa olevan eläkejärjestelyn suojaamista. Koska esityksellä ei ole vaikutusta valtion eläkelain (280/1966) muuttamisesta annetun lain (1528/1993) 1 §:n mukaisten vanhojen edunsaajien ansaitsemiin taloudellisiin etuihin, ei esitettyjä muutoksia voida pitää ongelmallisina perustuslain 15 §:ssä tarkoitetun omaisuudensuojan kannalta.
Perustuslain 80 §:n mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Esityksessä eroamisi'istä säädettäisiin lailla vuoteen 2029 saakka. Julkisten alojen eläkelain 102 §:n 4 momentin mukaan sotilaan alinta vanhuuseläkeikää tarkistetaan vuodesta 2027 alkaen sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella yhtä monella kuukaudella kuin työntekijän eläkelain 83 §:ssä tarkoitettu alin vanhuuseläkeikä poikkeaa edellisestä työntekijän eläkelain mukaan vahvistetusta alimmasta vanhuuseläkeiästä. Tässä esityksessä säädettyjä eroamisikiä tarkistettaisiin tarvittaessa myöhemmin siten, että saavutetaan tätä esitystä vastaava tavoite eli vältetään tilanne, että palvelussuhde päättyy eroamisiässä ilman oikeutta vanhuuseläkkeeseen.
Hallituksen käsityksen mukaan lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.