7.1
Laki kaupankäynnistä rahoitusvälineillä
1 luku
Soveltamisala ja määritelmät
2 §.Määritelmät.
Pykälän
1 momentin 4 kohdan
määritelmä päivitetään viittaamaan EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetukseen vastaavasti kuin direktiivin artikla 4:n kohdassa 19 on muutettu. Lisäksi 1 momentin
16 kohdan
määritelmän sanamuoto on muutettu direktiivin 4 artiklan 20 kohtaa vastaavasti.
5 §.Monenkeskisen järjestelmän ylläpitäjän ja kauppojen sisäisen toteuttajan noudatettavat säännökset.
Pykälä kumottaisiin direktiivin kumotun 1 artiklan 7 kohdan mukaisesti.
2 luku
Säännellyn markkinan ylläpitäminen
1 §. Säännellyn markkinan ylläpitämisen luvanvaraisuus ja muu sallittu toiminta
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että Finanssivalvonta toimisi toimilupaviranomaisena säännellyn markkinan ylläpitämiselle.
4 §. Toimilupahakemus.
Pykälän
1 momenttia
muutettaisiin siten, että siinä säädettäisiin pörssin toimilupahakemuksen tekemisestä Finanssivalvonnalle. Lisäksi pykälän
4 momentti
muutettaisiin siten, että siinä säädettäisiin hakijan velvollisuudesta toimittaa Finanssivalvonnalle pyynnöstä toimiluvan myöntämisen kannalta tarvittavia lisäselvityksiä.
5 §. Toimiluvan myöntämisen edellytykset
. Pykälän
johdantokappale
muutettaisiin siten, että sen säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena.
7 §.Toimilupapäätös ja pörssin toiminnan aloittaminen
. Pykälän
1 momenttia
muutettaisiin siten, että sen viittaus muutoksenhakusäännöksiin olisi linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena. Pykälässä oleva viittaus 11 luvun 1 §:ään on muutettava viittaukseksi 11 luvun 2 §:ään.
Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan kumottavaksi siten, että Finanssivalvonnan olisi toimilupaviranomaisena pyydettävä toimilupahakemuksesta Suomen Pankilta lausunto. Nykytilan mukaan valtiovarainministeriö pyytää toimilupaviranomaisena lausunnon sekä Finanssivalvonnalta että Suomen Pankilta. Jatkossa valtiovarainministeriöllä ei olisi enää minkäänlaista lakiin perustuvaa roolia toimilupahakemusmenettelyssä.
Lisäksi pykälän
3 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena.
8 §.Toimilupa eurooppayhtiölle
. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena.
9 §. Toimiluvan rekisteröinti.
Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena.
14 §. Toimiluvan peruuttaminen.
Pykälän
1 momentin johdantokappale ja 2–4 momentti
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena. Samoin kuin toimiluvan myöntämisen osalta Finanssivalvonta toimisi toimivaltaisena viranomaisena myös pörssin toimiluvan peruuttamista koskevassa asiassa.
15 §. Finanssivalvonnan oikeus keskeyttää pörssin toiminta.
Pykälä ja sen
otsikko
ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälän säännökset olisivat linjassa ehdotuksen kanssa siitä, että Finanssivalvonta toimisi pörssin toimilupaviranomaisena.
3 luku
Säännellyn markkinan toiminnan järjestäminen
1 §.Säännellyn markkinan toiminnan järjestämistä koskevat vaatimukset
. Pykälän
2 momenttiin
ehdotettaisiin lisättäväksi uusi virke momentin loppuun. Uutena lisäedellytyksenä vaadittaisiin, että pörssillä on oltava vähintään kolme aktiivista jäsentä tai käyttäjää, jotka kaikki voivat osallistua hinnanmuodostukseen keskenään tai muiden kaupankäyntiosapuolien kanssa. Edellytys vastaa direktiivin 47 artiklan 1 kohdan h alakohtaa. Pykälän
3 momenttiin
ehdotettaisiin tehtäväksi kielellisiä tarkistuksia ja lisättäväksi myös uusi virke momentin loppuun. Momentissa täsmennettäisiin tietojen laatua koskevia vaatimuksia viittaamalla EU:n rahoitusvälineiden markkinat -asetuksen 22 b artiklan vaatimuksiin direktiivin 47 artiklan 1 kohdan g alakohtaa vastaavasti.
7 §.Pörssin sääntöjen vahvistaminen
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen mukaan Finanssivalvonta vahvistaisi hakemuksesta pörssin säännöt ja niiden muutokset. Pörssin sääntöjen vahvistamisessa toimivaltainen viranomainen on ollut valtiovarainministeriö. Tähän ehdotetaan muutosta. Muutos edellyttää muutoksia myös pykälän
2–4 momenttiin
.
Muutos sääntöjen vahvistamismenettelyyn on johdonmukainen sen kanssa, että Finanssivalvonnan ehdotetaan toimivan myös pörssin toimilupaviranomaisena.
20 §.Hinnanmuutosvälit
. Pykälässä
uudessa3 momentissa
säädettäisiin direktiivin 49 artiklan 2 kohdan mukaisesti myös kauppapaikan mahdollisuudesta määrätä hinnanmuutosväli kattaen myös kolmansissa maissa kaupankäynnin kohteena olevien EU-tunnukselliset arvopaperit.
21 §.Liiketoimintakellojen yhdenmukaistaminen
. Pykälä kumottaisiin direktiivin kumotun 50 artiklan mukaisesti. Liiketoimintakellojen synkronointivaatimuksesta säädetään asetuksen 22 c artiklassa
22 §. Rahoitusvälineen kaupankäynnin lyhytaikainen keskeyttäminen.
Pykälän
1 momenttiin
lisättäisiin uutena vaihtoehtoisena edellytyksenä kaupankäynnin lyhytaikaiselle keskeyttämiselle hätätilanne. Pykälän
uudessa 5 momentissa
säädettäisiin pörssin velvollisuudesta julkistaa verkkosivuillaan keskeyttämiseen tai rajoittamiseen johtavat olosuhteet ja periaatteet, joiden mukaisesti vahvistetaan siinä käytettävät parametrit.
Pykälän
uudessa6 momentissa
säädettäisiin informatiivisesti Finanssivalvonnan toissijaisesta oikeudesta keskeyttää kaupankäynti väliaikaisesti, ellei pörssi sitä tekisi. Pykälän muutokset perustuvat direktiivin 48 artiklan 5 kohdan muutoksiin.
26 §. Hyödyke- ja päästöoikeusjohdannaisten hoidon valvonta.
Pykälän otsikkoon lisättäisiin myös päästöoikeusjohdannaiset. Pykälän
1 momenttia
muutettaisiin poistamalla siitä virheellinen viittaus päästöoikeuksiin ja teknisenä täsmennyksenä lisättäisiin direktiiviin mukaisesti tarkempi luetelma luovutettavista tiedoista. Tällaisia tietoja olisivat muun muassa tosiasiallinen edunsaaja tai omistaja, asiaan liittyvät varat ja velat ja mahdollisesti positiot muissa kauppapaikoissa samaan kohde-etuuteen perustuvissa päästöoikeus- tai hyödykejohdannaisissa ja taloudelliselta kannalta vastaavissa OTC-sopimuksissa. Pykälän muutokset perustuvat direktiivin 57 artiklaan ja sen 8 kohtaan. Momenttiin ehdotettaisiin tehtäväksi myös kielellisiä tarkistuksia.
33 §. Ilmoitukset muille ETA-valtioille ja Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle
. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että valtiovarainministeriön sijasta Finanssivalvonnan on ylläpidettävä rahoitusvälineiden markkinat -direktiivin mukaisesti luetteloa säännellyistä markkinoista, joille on kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annetun lain mukaisesti vahvistettu säännöt. Muutos olisi linjassa sen kanssa, että Finanssivalvonnan ehdotetaan toimivan pörssin säännöt ja niiden muutokset vahvistavan viranomaisena.
4 luku
Ulkomaisen pörssin toiminta Suomessa
2 §.Kolmannen maan pörssi
. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi säätämällä siinä kolmannessa maassa pörssiä vastaavan markkinoiden ylläpitäjän oikeudesta tarjota Suomeen sijoittuneelle sijoituspalvelun tarjoajalle tai muulle henkilölle suora mahdollisuus osallistua säänneltyä markkinaa vastaavaan kaupankäyntiin Finanssivalvonnan luvalla. Nykytilan mukaan valtiovarainministeriö antaa kyseisen luvan. Muutos olisi linjassa sen kanssa, että Finanssivalvonta toimisi ehdotuksen mukaan pörssin toimilupaviranomaisena.
4 §.Luvan myöntäminen kolmannen maan pörssille
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa sen kanssa, että Finanssivalvonnan ehdotetaan toimivan lupaviranomaisena kolmannen maan pörssiä vastaavan markkinoiden ylläpitäjän oikeudelle tarjota Suomeen sijoituspalvelun tarjoajalle tai muulle henkilölle suora mahdollisuus osallistua säänneltyä markkinaa vastaavaan kaupankäyntiin. Muutos edellyttää muutoksia myös pykälän
3
ja
4 momenttiin
.
5 §.Luvan peruuttaminen sekä toiminnan keskeyttäminen
. Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että sen säännökset olisivat linjassa sen kanssa, että Finanssivalvonnan ehdotetaan toimivan lupaviranomaisena kolmannen maan pörssiä vastaavan markkinoiden ylläpitäjän oikeudelle tarjota Suomeen sijoituspalvelun tarjoajalle tai muulle henkilölle suora mahdollisuus osallistua säänneltyä markkinaa vastaavaan kaupankäyntiin.
5 luku
Monenkeskiseen ja organisoituun kaupankäyntijärjestelmään sovellettavat vaatimukset
10 §. Hyödyke- ja päästöoikeusjohdannaisten hoidon valvonta.
Pykälän otsikko muutettaisiin vastaavasti kuin 3 luvun 26 §:ssä ja siihen lisättäisiin uutena päästöoikeusjohdannaiset. Pykälässä viitattaisiin edelleen 3 luvun 26 §:ään, mutta myös momentin tekstiin lisättäisiin päästöoikeusjohdannaiset.
13 §.Kaupankäynnin järjestäjän valvontatehtävät.
Pykälän
uudessa 3 momentissa
direktiivin 31 artiklan 1 kohdan mukaisesti MTF ja OTF -markkinan ylläpitäjälle tietojen laatuvaatimuksista asetuksen 22 b artiklassa säädetyn tasoisesti. Nykyiset
3 ja 4 momentti
siirtyvä uusiksi 4 ja 5 momentiksi.
16 §.Toiminnan keskeyttäminen.
Pykälän
1 momenttiin
muutettaisiin valtiovarainministeriön sijaan Finanssivalvonnalle oikeus määrätä monenkeskisen tai organisoidun kaupankäynnin järjestäjä keskeyttämään toiminta määräajaksi. Muutos vastaa johdonmukaisesti toimilupa- ja sääntövahvistusasioiden siirtämistä valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnalle ja Finanssivalvonnalle esitettyä valtuutta keskeyttää pörssin toiminta määräajaksi. Pykälän
2 momenttia
muutettaisiin vastaamaan toimivaltaisen viranomaisen muutosta. Momentissa säilytettäisiin edelleen lausunnon pyytäminen asiassa Suomen Pankilta.
7 luku
Rahoitusvälineiden kaupankäynnin läpinäkyvyysvaatimukset
5 §. Kauppapaikan raportointi asiakkaalle.
Pykälässä säädettäisiin muutetun direktiivin 27 artiklan 3 kohdan mukaisesti sijoituspalveluyrityksen velvollisuudesta raportoida kaupan toteutuksen jälkeen, missä kauppapaikassa toimeksianto toteutettiin. Aiempi vuonna 2021 kumottu (940/2021) säännös edellytti tietojen vuotuiseen ilmoittamiseen kootusti yleisölle sen lisäksi, että asiakkaalle tuli raportoida toimeksiannon toteutuspaikka. Kyseistä artiklaa ei väliaikaisesti sovellettu vuosina 2021–2022.
6 §.Hyödyke- ja päästöoikeusjohdannaisia koskevat tiedot
. Pykälän
1 momenttia
muutettaisiin vastaamaan direktiivin 58 artiklan 1 kohtaa ja sen a alakohtaa vastaavasti. Raportointivelvollisuus ei enää koskisi päästöoikeuksia vaan ainoastaan hyödyke- ja päästöoikeusjohdannaisia. Pykälän
3 momenttia
muutettaisiin vastaavasti korvaamalla viittaus päästöoikeuksiin pelkästään viittauksella päästöoikeusjohdannaisiin. Pykälän
5 momenttia
muutettaisiin vastaamaan muutettua direktiivin 58 artiklan 2 kohtaa. Momenttiin lisättäisiin velvollisuus toimittaa päivittäin keskusviranomaiselle tai sen puuttuessa kauppapaikan valvovalle viranomaiselle positioerittely. Keskusviranomainen on sen kauppapaikan toimivaltainen viranomainen, jolla kaupankäynti on volyymiltaan suurin. Momentin viimeiseen lauseeseen tehtäisiin kielellinen tarkistus ja korvattaisiin loppuasiakas ilmaisulla asiakkaan asiakas. Muutoksella on tarkoitus parantaa luettavuutta. Säädöksen tarkoitus ei muutu eli asiakasketjun pituus ei vaikuta velvollisuuden ulottuvuuteen muutoksen jälkeenkään.
7 §.Osapuolten luokittelu
. Pykälän
1 momentin
johdantokappale muutetaan vastaavasti kuin direktiivin 58 artiklan 4 kohdan i) alakohdassa on muutettu. Luokittelusta poistetaan päästöoikeuksien haltijat ja lisätään otettavaksi huomioon liiketoiminnan luonne ja toimiluvat. Momentin luetelmakohdan
5 kohtaa
täsmennetään direktiivin 58 artiklan 4 kohdan e alakohtaa vastaavasti viittaamalla päästöoikeusjohdannaisten haltijaan. Direktiivin 58 artiklan 5 alakohdassa on lisäksi todettu informatiivisesti, että päästöoikeusjohdannaisten tapauksessa ilmoituksen toimittaminen ei rajoita päästökauppalain mukaisten velvoitteiden täyttämistä (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2003/87/EY, annettu 13 päivänä lokakuuta 2003, kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien kaupan järjestelmän toteuttamisesta yhteisössä ja neuvoston direktiivin 96/61/EY muuttamisesta).
10 luku
Valvonta, salassapitovelvollisuus ja erityiset toimivaltuudet
3 §.Hyödykejohdannaisia koskevat erityiset toimivaltuudet
. Pykälän
3 momentin 1 kohta
ehdotetaan täsmennettäväksi. Momenttia täydennettäisiin vastaamaan MiFID II:n 57 artiklan 1 kohdan toisen kappaleen a alakohtaa. Alakohdan sanamuodosta ilmenisi jatkossa, että sitä sovelletaan finanssialan ulkopuolisen yhteisön positioihin tai tällaisen yhteisön lukuun pidettyihin positioihin, jotka objektiivisesti mitattavalla tavalla vähentävät kyseisen yhteisön kaupalliseen toimintaan välittömästi liittyviä riskejä.
11 luku
Muutoksenhaku
1 §.Muutoksenhaku valtiovarainministeriön päätökseen
. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi. Ehdotuksen mukaan pörssin toimilupa-, kolmannen maan pörssin lupahakemus mukaan lukien, ja pörssin sääntöjen vahvistamisasiat sekä 5 luvun 16 §:ssä tarkoitettu monenkeskisen tai organisoidun kaupankäynnin keskeyttäminen ehdotetaan siirrettäväksi valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Lakiin ei siten jäisi enää mitään valtiovarainministeriön päätösasioita, joihin tulisi voida hakea muutosta.
2 §. Muutoksenhaku
. Pykälän otsikko ehdotetaan muutettavaksi lyhyempään muotoon muutoksenhaku, kun enää ei olisi tarvetta tehdä eroa kahden eri viranomaisen muutoksenhaun osalta. Pykälän
1 momenttiin
lisättäisiin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain numero.
2 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että momentin alkuun lisättäisiin ne pörssiä koskevat päätösasiat, joita koskeviin Finanssivalvonnan päätöksiin pörssi voi hakea muutosta eli lain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitetusta toimilupapäätöksestä sekä 3 luvun 7 §:n 1 momentissa tarkoitetusta päätöksestä pörssin sääntöjen vahvistamisesta ja 3 momentissa tarkoitetusta päätöksestä pörssin sääntöjen muuttamisesta. Muutos olisi linjassa sen kanssa, että Finanssivalvonnan ehdotetaan toimivan pörssin toimiluvan ja sääntöjen vahvistamisesta vastaavana viranomaisena. Momentissa ei rajoitettaisi hallintolaissa tarkoitettua muutoksenhakuoikeutta, vaan ohjattaisiin informatiivisesti muutoksenhakuoikeudesta erityisissä tilanteissa ja tilanteissa, joissa myös usealla osapuolella voisi olla samanaikaisesti intressi hakea muutosta päätökseen. Pykälän
uudeksi 3 momentiksi
ehdotetaan siirrettäväksi voimassa olevan lain 11 luvun 1 §:n 2 momentin niin sanottu viivästysvalitus.
12 luku
Hallinnolliset seuraamukset
2 §.Seuraamusmaksu
. Pykälän sanktiosäännösviittaukset päivitetään vastaamaan direktiivin 70 artiklan 3 kohdan muutoksia. Pykälän
2 momentin 1 kohdan
luetteloon on täydennetty viittaus 2 luvun 10 §:n taloudellisiin toimintaedellytyksiin,
3 kohdan
luettelosta on poistettu viittaus RahkL:n kumottavaan 3 luvun 21 §:ään (liiketoimintakellojen yhdenmukaistaminen), joka korvautuu viittauksella asetuksen 22 c artiklaan ja luetteloon on lisätty viittaukset 3 luvun 4 §:ään pörssin toiminnan ulkoistamisesta sekä viittaus 3 luvun 6 §:ään pörssin sääntöjen vähimmäissisällöstä. Direktiivin 70 artiklan 3 a alakohdassa viittaus direktiivin 50 artiklan 1 alakohtaan liiketoimintakellojen synkronointiin on poistettu ja korvautuu asetuksen 22 c artiklan lisäyksellä.
Pykälän
3 momentin1–4, 6 ja 8 kohtaan
on tehty direktiivin 70 artiklan 3 b alakohdan mukaiset muutokset.
Uusia sanktioituja asetuksen artikloita ovat 5 artikla kaupankäynnin volyymiyläraja 8a (1) ja (2)kauppapaikan kauppaa edeltävät avoimuusvaatimukset johdannaisten osalta sekä 8 b kauppapaikan kauppaa edeltävät avoimuusvaatimukset toimeksiantokokonaisuuksien osalta samoin kuin 11a (1) johdannaisia koskevien tietojen julkistamisen lykkääminen 22 a (1) (5) ja (8) tietojen siirto konsolidoidun kaupankäyntitiedon tarjoajalle sekä 22 b (1)tietojen laatu ja 22 c (1) liiketoimintakellojen synkronointi.
Päivityksiä on tehty nykyisiin viittauksiin asetuksen 8 artiklaan, 11 artiklaan, 13, 14, ja 15 artiklaan joukkovelkakirjalainojen, koskien strukturoitujen tuotteiden, päästöoikeuksien ja johdannaisten kaupankäyntitietojen julkistamista ja julkistamisen lykkäämistä sekä 28 ja 31 artiklaan. Momentin 4 kohdasta on poistettu viittaukset MiFIR-asetuksen kumottuun 18 artiklaan.
Asetuksen uuden 39 a artikla kieltoa tarjota maksua toimeksiantovirrasta (
payment for order flow
) on tehostettu myös hallinnollisen sanktion uhalla. Suomessa direktiivin 70 artiklan 3 kohdan hallinnollisista seuraamuksista on säädetty Sijoituspalvelulain 15 luvun 2 §:n 6–7 momentissa ja laissa kaupankäynnistä rahoitusvälineillä 12 luvun 2 §:n 2 ja 3 momentissa.