6.1
Laki Metsähallituksen erävalvonnasta annetun lain muuttamisesta
2 §.Erävalvonta
. Voimassa olevan pykälän 3 momentti sisältää viittauksen Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan täytäntöönpanosta annettuun lakiin (1139/1994), joka on kumottu lailla (1048/2016). Tästä johtuen viittaus päivitettäisiin ajantasaiseksi siten muutettuna, että Euroopan unionin lainsäädännöstä tulevien vapaa-ajankalastusta koskevien säännösten noudattamisen valvonta olisi kuitenkin mahdollista.
4 a §.Erätarkastajan käskyvalta
. Pykälässä säädettäisiin erätarkastajan oikeudesta antaa tässä tai muussa laissa säädettyä toimivaltuutta käyttäessään yksittäistapauksessa jokaista velvoittavia, erävalvontatehtävän toteuttamiseksi tarpeellisia käskyjä ja kieltoja. Säännös olisi uusi. Pykälä vastaisi sanamuodoltaan tullilain (304/2016) 41 §:n säännöstä.
Erävalvonnassa noudatettavien periaatteiden mukaan erätarkastajan tulee ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin ja käskyin pyrkiä saamaan valvonnan kohteena oleva noudattamaan lakia. Ennen voimakeinojen käyttämistä erätarkastajan on, jos tilanne sen sallii, annettava valvontatoimenpiteen kohteelle varoitus voimakeinojen käyttämisestä, jos tämä ei muuten luovu lainvastaisesta toimenpiteestä taikka noudata erätarkastajan neuvoja, kehotuksia tai käskyjä. Voimassa olevassa laissa ei ole kuitenkaan säännöstä erätarkastajan käskyvallasta, mitä voidaan pitää merkittävänä puutteena.
Uusi pykälä kattaisi tilanteet, joissa erätarkastajalla olisi säädettyä toimivaltuutta käyttäessään tarpeen antaa henkilöille käskyjä tai kieltoja, jotta erävalvontatehtävä saataisiin suoritettua. Käytännössä erätarkastajan toimivaltuuksien käyttäminen edellyttää erilaisten täydentävien määräysten antamista. Käskyjen ja kieltojen luonne määräytyy yksittäisen tilanteen ja erävalvontatehtävän mukaan, minkä vuoksi yksittäisten tilanteiden erittely ei ole mahdollista säännöstasolla. Käskyjen ja kieltojen antaminen on välttämätöntä esimerkiksi rikospaikan sotkemisen ja todisteiden hävittämisen estämiseksi. Käskyjen ja kieltojen noudattamisen tehostamiseksi niiden laiminlyönti säädettäisiin rangaistavaksi.
6 §.Henkilöllisyyden selvittäminen ja oikeus kiinniottamiseen
. Voimassa olevan pykälän 1 momentin mukaan erätarkastajalla on erävalvontaan kuuluvassa yksittäisessä tehtävässä oikeus pysäyttää henkilö ja kulkuneuvo sekä saada tieto henkilön ja kulkuneuvossa olevien henkilöiden nimestä, henkilötunnuksesta tai, jos henkilötunnusta ei ole, syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta nämä ovat tavoitettavissa.
Selkeyden vuoksi momenttiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan kulkuneuvo on erätarkastajan antamasta merkistä pysäytettävä. Pykälän 2 momentti säilyisi ennallaan. Pysäyttämisvelvollisuuden laiminlyönti säädettäisiin rangaistavaksi tämän esityksen mukaisesti erävalvontalain 19 a §:ssä.
9 §.Haltuunotto
. Pykälän 3 momentin viittaus kumottuun kalastuslakiin (286/1982) päivitettäisiin viittaukseksi uuteen lakiin (379/2015). Momentin mukaan erätarkastajalla olisi oikeus ottaa talteen kalastuslaissa säädetyin edellytyksin ja velvoittein luvattomaan tai säännösten tai määräysten vastaiseen kalastukseen käytetty pyydys ja kalastusväline sekä pyydetty saalis. Keskeiset tähän liittyvät säännökset sisältyvät kalastuslain 109 ja 111 §:ään. Samalla metsästyslakia koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin siten, että säännöksessä huomioitaisiin luvattoman metsästyksen lisäksi säännösten tai määräysten vastainen metsästys.
Pakkokeinolain mukaan esine, omaisuus tai asiakirja voidaan takavarikoida, jos on syytä olettaa, että sitä voidaan käyttää todisteena rikosasiassa, se on rikoksella joltakulta viety, tai se tuomitaan menetetyksi. Sääntely koskee myös tietoa, joka on teknisessä laitteessa tai muussa vastaavassa tietojärjestelmässä taikka sen tallennusalustalla (data). Asiakirjasta säädettyä sovelletaan myös datan muodossa olevaan asiakirjaan. Asiakirjan takavarikoiminen todisteena käytettäväksi on korvattava sen jäljentämisellä, jos jäljennös on riittävä todistelun luotettavuuden kannalta. Laite-etsinnällä tarkoitetaan tietokoneessa, telepäätelaitteessa tai muussa vastaavassa teknisessä laitteessa tai tietojärjestelmässä etsinnän toimittamishetkellä olevaan tietosisältöön kohdistettavaa etsintää.
Esimerkiksi metsästysrikoksissa voidaan käyttää erilaisia teknisiä apuvälineitä, kuten koiratutkia, gps-laitteita ja riistakameroita, jotka usein sisältävät esitutkinnan kannalta olennaista tietoa, jota ilman voi olla vaikea saada näyttöä rikoksesta. Tiedot ovat helposti hävitettävissä, minkä vuoksi laitteen lyhytaikainen haltuunotto voi olla esitutkinnan turvaamisen kannalta perusteltua.
Tästä syystä pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, jonka mukaan erätarkastajalla olisi rikoksesta epäillyn kiinniottamisen yhteydessä oikeus ottaa haltuunsa esine pakkokeinolain 7 luvussa tarkoitettua takavarikointia tai mainitun lain 8 luvussa tarkoitettua laite-etsintää varten, jos asia ei siedä viivytystä. Haltuunottamisesta olisi viipymättä ilmoitettava pakkokeinolain 2 luvun 9 §:ssä tarkoitetulle pidättämiseen oikeutetulle virkamiehelle, jonka olisi ilman aiheetonta viivytystä päätettävä esineen palauttamisesta tai luovuttamisesta esitutkintaviranomaiselle. Erätarkastaja voisi ilmoitusta tekemättä välittömästi palauttaa esineen, jos on käynyt ilmi, että takavarikoimisen tai laite-etsinnän edellytyksiä ei kuitenkaan ilmeisesti ole. Varsinaisen päätöksen takavarikoimisesta tai laite-etsinnästä tekee pidättämiseen oikeutettu virkamies.
Erävalvontalaissa ei säädetä rikoksesta epäillyn kiinniottamisesta, mutta erätarkastaja voi toimia pakkokeinolaissa säädetyn yleisen kiinniotto-oikeuden perusteella. Pakkokeinolain 2 luvun 2 §:n mukaan jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.
12 §.Eläimen kiinniottaminen ja lopettaminen
. Pykälän 1 momentin viittaus kumottuun eläinsuojelulakiin (247/1996) päivitettäisiin viittaukseksi eläinten hyvinvoinnista annettuun lakiin (693/2023).
13 §.Esitutkinnan toimittaminen
. Pakkokeinolain 9 luvun 1 §:ssä säädetään tutkimuspaikan tai –kohteen eristämisestä. Pykälän mukaan rikoksen selvittämisen turvaamiseksi saadaan sulkea rakennus tai huone taikka kieltää pääsy tietylle alueelle, pääsy tietyn tutkittavana olevan kohteen lähelle, esineen siirtäminen tai muu vastaava toimenpide. Päätöksen tutkimuspaikan ja -kohteen eristämisestä tekee pidättämiseen oikeutettu virkamies.
Erävalvontalain 13 §:n 2 momentissa säädetään erätarkastajan velvollisuudesta huolehtia esitutkinnan aloittamiseksi ja turvaamiseksi tarpeellisista toimenpiteistä, joihin säännöksen yksityiskohtaisten perustelujen (HE 147/2005, s. 16) mukaan kuuluu myös tekopaikan ja -alueen tarvittava eristäminen. Selvyyden vuoksi asiasta on syytä säätää suoraan laissa, minkä vuoksi pykälään lisättäisiin uusi 3 momentti, jonka mukaan erätarkastajalla olisi oikeus kieltää pääsy tietylle alueelle, pääsy tietyn tutkittavana olevan kohteen lähelle, esineen siirtäminen tai muu vastaava toimenpide, jos se on tarpeen esitutkinnan turvaamiseksi. Kiellosta olisi viipymättä ilmoitettava pidättämiseen oikeutetulle virkamiehelle, jonka olisi ilman aiheetonta viivytystä päätettävä kiellon jatkamisesta tai lopettamisesta. Muutoin noudatettaisiin, mitä pakkokeinolain 9 luvun 1 §:n 2 momentissa säädetään tutkimuspaikan ja -kohteen eristämisestä.
Pakkokeinolaissa säädetystä poiketen erätarkastajalla ei olisi mahdollisuutta rakennuksen tai huoneen sulkemiseen, joten erätarkastajan suorittamat toimenpiteet eivät ulottuisi kotirauhan piiriin kuuluviin tiloihin.
19 a §.Niskoittelu erätarkastajaa vastaan
. Lakiin lisättäisiin rangaistussäännös tahallisesta niskoittelusta erätarkastajaa vastaan. Rangaistavaksi säädettyjen tekojen seuraamuksena olisi sakkorangaistus. Muutoin säännös olisi asiallisesti yhdenmukainen suhteessa rikoslain (39/1889) 16 luvun 4, 4 a ja 4 b §:n mukaisiin säännöksiin, joissa säädetään niskoittelusta poliisia, rajavartiomiestä ja tullimiestä vastaan. Säännös sisältäisi toissijaisuuslausekkeen, jonka mukaan soveltamisen edellytyksenä olisi, ettei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
Erätarkastajat toimivat lähtökohtaisesti yksin ja suorittavat valvontaa syrjäisillä alueilla, missä virka-apua ei ole välttämättä saatavissa. Ottaen huomioon erätarkastajan tehtävät ja toimivaltuudet näiden tehtävien toteuttamiseen, erätarkastajaan kohdistuvaan niskoitteluun soveltuvan rangaistussäännöksen puuttumista voidaan pitää selkeänä puutteena.
Pykälän 1 momentin 1 kohta soveltuisi tilanteisiin, joissa erätarkastajan lainmukaisen toimenpiteen kohteena oleva henkilö jättää noudattamatta erätarkastajan tehtävän suorittamiseksi toimialallaan ja toimivaltansa rajoissa antaman käskyn tai kiellon. Rangaistussäännös on tarpeen erätarkastajan käskyvallan tehosteeksi. Tässä esityksessä ehdotetun mukaan erätarkastajalla olisi oikeus laissa säädettyä toimivaltaa käyttäessään yksittäistapauksessa antaa toimialallaan jokaista velvoittavia tarpeellisia käskyjä ja kieltoja.
Pykälän 1 momentin 2 kohta soveltuisi tilanteisiin, joissa henkilö kieltäytyy antamasta erätarkastajalle erävalvontalain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettuja henkilötietoja. Erävalvontalain säännöksen mukaan erätarkastajalla on erävalvontaan kuuluvassa yksittäisessä tehtävässä oikeus pysäyttää henkilö ja kulkuneuvo sekä saada tieto henkilön ja kulkuneuvossa olevien henkilöiden nimestä, henkilötunnuksesta tai, jos henkilötunnusta ei ole, syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta nämä ovat tavoitettavissa.
Pykälän 1 momentin 3 kohta soveltuisi tilanteisiin, joissa henkilö jättää noudattamatta erävalvontalain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetun, erätarkastajan kulkuneuvon pysäyttämiseksi antaman selvästi havaittavan merkin. Tässä esityksessä ehdotetaan erävalvontalain 6 §:n 1 momenttiin lisättäväksi säännöstä, jonka mukaan kulkuneuvo on erätarkastajan antamasta merkistä pysäytettävä.
Pykälän 1 momentin 4 kohta soveltuisi tilanteisiin, joissa henkilö hälyttää aiheettomasti erätarkastajan taikka antamalla vääriä tietoja vaikeuttaa erätarkastajan toimintaa.