6.1
Laki uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä
2 §. Lain soveltamisala ja suhde muuhun lainsäädäntöön.
Lain 2 §:n 1 momenttia tarkennettaisiin niin, että määräajat koskisivat jatkossa uusiutuvan energian tuotantolaitoksia. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jonka mukaan lain lupamenettelyä koskevia säännöksiä sovellettaisiin uusiutuvan energian tuotantolaitokseen, sen samalla paikalla sijaitseviin energiavarastoihin sekä laitoksen sähkö-, kaasu-, lämmitys- tai jäähdytysverkkoihin liittämiseksi tarvittaviin rakenteisiin. Direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 44 d alakohdan mukaan samalla paikalla sijaitsevalla energiavarastolla tarkoitetaan energiavarastoa, joka on yhdistetty uusiutuvaa energiaa tuottavaan laitokseen ja liitetty samaan verkon liityntäpisteeseen. Energiavarastoilla tarkoitettaisiin sekä uusiutuvan sähköenergian (mm. akut, pumppuvoimalaitokset) että uusiutuvan lämpöenergian (esim. kuuman veden varastot) varastoja. Sähkö-, kaasu-, lämmitys- tai jäähdytysverkkoihin liittämiseksi tarvittavia rakenteita voisivat olla esimerkiksi vesi- tai kaasuputket tai sähkölinjat, joiden avulla uusiutuvan energian tuotantolaitos saadaan yhdistettyä verkkoon. Pykälän 2 ja 3 momentti siirtyisivät 3 ja 4 momentiksi. Pykälän 3 momentissa oleviin lakiviittauksiin lisättäisiin maininta lunastuslupalaista.
3 §. Määritelmät.
Pykälän 4 kohdassa olevaan uusiutuvan energian määritelmään lisättäisiin osmoottinen energia. Osmoottisella energialla tarkoitetaan direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 44 b alakohdan mukaan energiaa, joka syntyy luonnostaan kahden nesteen, kuten makean ja suolaisen veden, suolaisuuseroista. Pykälän määritelmän mukaisella uusiutuvalla energialla tarkoitettaisiin muutetun uusiutuvan energian direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 1 alakohdan mukaista uusiutuvaa energiaa: uusiutuvista, muista kuin fossiilisista lähteistä peräisin olevaa energiaa eli tuuli- ja aurinkoenergiaa (aurinkolämpö ja aurinkosähkö) sekä geotermistä energiaa, osmoottista energiaa, ympäristön energiaa, vuorovesi- ja aaltoenergiaa ja muuta valtamerienergiaa, vesivoimaa, biomassaa, kaatopaikoilla ja jätevedenpuhdistamoissa syntyvää kaasua ja biokaasua.
Uusiutuvan energian määritelmään katsotaan sisältyvän myös RED-direktiivin 2 artiklan toisen alakohdan 33 alakohdan mukainen biopolttoaine eli biomassasta tuotettu nestemäinen, liikenteessä käytettävä, polttoaine sekä 32 alakohdan mukainen bioneste eli biomassasta muuhun energiakäyttöön kuin liikennettä varten tuotettu nestemäinen polttoaine. Biokaasulla tarkoitetaan direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 28 alakohdan mukaisesti biomassasta tuotettuja kaasumaisia polttoaineita ja biomassalla puolestaan direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 24 alakohdan mukaan maataloudesta, kasvi- ja eläinperäiset aineet mukaan lukien, metsätaloudesta ja niihin liittyviltä tuotannonaloilta, myös kalastuksesta ja vesiviljelystä, peräisin olevien biologista alkuperää olevien tuotteiden, jätteiden ja tähteiden biohajoavaa osaa sekä biologista alkuperää olevien jätteiden, teollisuus- ja yhdyskuntajätteet mukaan lukien, biohajoavaa osaa.
Pykälän 5 kohdassa olevaa uusiutuvan energian tuotantolaitoksen määritelmää muutettaisiin niin, että tuotetun energian tulee olla käynnistys- ja varapolttoaineiden käyttöä huomioon ottamatta uusiutuvaa. Käynnistyspolttoaineita tarvitaan energiantuotantoprosessin käynnistykseen ja varapolttoaineita energianhuollon turvaamiseen poikkeuksellisissa tilanteissa. Esimerkiksi biomassaa käyttävän kattilalaitoksen toiminnassa fossiilinen kevyt polttoöljy voi olla laitoksen varapolttoaineena. Pykälän 9 kohdassa muutettaisiin piste puolipisteeksi. Pykälään lisättäisiin uusi 10 kohta, jonka mukaan nopean kehittämisen alueella tarkoitettaisiin aluetta tai paikkaa, joka on määritelty lain 14 c §:n nojalla ympäristövaikutusten näkökulmasta erityisen soveltuvaksi uusiutuvan energian tuottamiseen.
4 §. Yhteyspisteviranomainen.
Yhteyspisteviranomaista koskevan pykälän 2 momenttiin sisällytettäisiin voimassa olevan pykälän 2 ja 3 momentissa olevat säännökset yhteyspisteviranomaisen toimesta annettavasta neuvonnasta. Pykälän 3 momenttiin lisättäisiin muutetun direktiivin 16 artiklan 3 kohdan mukainen yhteyspisteviranomaisen velvoite varmistaa laissa säädettyjen määräaikojen noudattaminen.
Kuten voimassa olevassa laissa, myöskään muutetussa laissa ei säädettäisi määräaikojen ylitystilanteisiin erikseen seuraamuksista yhteyspisteviranomaiselle tai toimivaltaisille viranomaisille. Hakijalla olisi kuitenkin käytössään voimassa olevan lainsäädännön mukaiset oikeusturvakeinot kuten hallintovalitus, hallintokantelu ja kantelu ylimmille laillisuusvalvojille, tilanteissa, joissa asian käsittelyn kesto ylittäisi laissa säädetyt määräajat. Määräaikasääntelyn noudattaminen kuuluisi myös viranhaltijoiden virkavastuun piiriin. Yhteyspisteviranomaisen rooli määräaikojen suhteen olisi jatkossa tarkoitus olla aiempaa aktiivisempaa määräaikojen noudattamisen varmistamista. Tämä tapahtuisi käytännössä määräaikojen seurannan ja toimivaltaisten viranomaisten välisen yhteistyön edistämisen avulla, mm. lain 12 §:n mukaisen toimivaltaisten viranomaisten menettelyjen käsittelyajoista sopimista koskevan avustamisen kautta.
Huomionarvoista on, että pykälän 1 momentti on hallituksen esityksessä valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (HE 13/2025 vp) esitetty muutettavaksi niin, että yhteyspisteviranomainen olisi Lupa- ja valvontavirasto.
7 §. Sähköinen asiointi.
Sähköistä asiointia koskevaan pykälään lisättäisiin uusi momentti, jonka mukaan valtion Lupa- ja valvontaviraston toimivaltaan kuuluvaksi säädettyjen ympäristöasioiden käsittelyyn sovellettaisiin tässä laissa säädetyn lisäksi eräiden ympäristöasioiden käsittelystä Lupa- ja valvontavirastossa annetun lain 5 §:ssä sähköisestä asioinnista säädettyä. Mainitun säännöksen mukaan hanketta koskevat hakemukset olisi toimitettava Lupa- ja valvontavirastolle sähköisesti. Luvanhakijana oleva luonnollinen henkilö voisi kuitenkin sen mukaan jättää lupahakemuksen ja sen liitteet paperisina.
9 §. Määräaikoihin sisältyvät lupamenettelyt ja muut hallinnolliset hyväksymismenettelyt.
Pykälän 1 momentin 3 kohtaan lisättäisiin mainita luonnonsuojelulain 83 §:n mukaisesta poikkeusmenettelystä eliölajien suojelua koskevista säännöksistä. Momentin 9 kohtaan lisättäisiin talousvyöhykelain 6 §:n mukainen hyödyntämisoikeusmenettely. Momentin 10 kohdan piste muutettaisiin puolipisteeksi.
Momenttiin lisättäisiin uusi 11 kohta koskien päästökauppalain 6 luvun mukaista päästölupamenettelyä. Edelleen momenttiin lisättäisiin uusi 12 kohta, joka koskisi eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien hankkeiden lunastusluvasta annettuun lakiin perustuvaa lunastuslupamenettelyä. Mainittu laki soveltuu hankkeisiin, joissa tarkoituksena on (1) rakentaa maanpäällinen jännitteeltään vähintään 220 kilovoltin ja pituudeltaan yli 15 kilometrin mittainen sähköjohto, (2) kaasun, öljyn tai kemikaalien kuljettamiseen tarkoitettu siirtoputki, jonka pituus on yli 40 kilometriä ja halkaisija DN 800 millimetriä tai (3) muu maanpäällinen sähköjohto tai siirtoputki, jos hankkeeseen sovelletaan YVA-lakia. Sähköjohdot ja siirtoputket olisivat RED-direktiivin mukaisesti määräaikojen piirissä silloin, kun ne koskevat uusiutuvan energian tuotantolaitoksen liittämistä verkkoon. Pykälän 2 momentissa oleva maininta voimalaitoksesta muutettaisiin tuotantolaitokseksi.
10 §. Uusiutuvan energian tuotantolaitoksen lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden määräajat.
Pykälän otsikossa ja muussa sisällössä olevat voimalaitosta koskevat maininnat muutettaisiin tuotantolaitokseksi määräaikojen soveltamisalan muutoksen seurauksena.
Pykälä sisältäisi määräaikojen noudattamista koskevan velvoitteen. Muilla alueilla kuin uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueilla noudatettavien määräaikojen pituudet lueteltaisiin lakiin lisättävän liitteen 1 taulukossa 1. Liitteen 1 taulukon 1 määräajat perustuisivat muutetun RED-direktiivin 16 b artiklaan. Liitteen 1 taulukoon 1 sisällytettäisiin neljä kohtaa, joissa säädettäisiin toisistaan poikkeavista määräajoista eri hanketyypeille. Maa-alueille sijoitettavia sähköntuotantokapasiteetiltaan alle 150 kilowatin laitoksia ja voimalaitosten päivittämistä koskevien hankkeiden osalta määräaika olisi taulukon 1 kohdan mukaan yksi vuosi. Maa-alueilla tuotettavaa muuta uusiutuvaa energiaa koskevien hankkeiden osalta määräaika olisi taulukon 2 kohdan mukaan kaksi vuotta. Merialueille sijoittuvia sähköntuotantokapasiteetiltaan alle 150 kilowatin uusiutuvan energian tuotantolaitoksia ja merialueilla olevien uusiutuvan energian voimalaitosten päivittämistä koskien määräaika olisi 3 kohdan mukaan kaksi vuotta. Muuta merellä tuotettavaa uusiutuvaa energiaa koskien määräaika olisi 4 kohdan mukaan kolme vuotta.
Lain 3 a luvussa tarkoitetuilla nopean kehittämisen alueilla noudatettavat määräajat lueteltaisiin liitteen 1 taulukossa 2. Nämä määräajat soveltuisivat nopean kehittämisen alueilla niihin hankkeisiin, jotka noudattaisivat alueen nimeämispäätöksessä määriteltyjä haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteitä. Määräajat perustuisivat muutetun RED-direktiivin 16 a artiklaan. Mikäli nopean kehittämisen alueella toteutettava uusiutuvan energian hankkeessa ei noudattaisi lieventämistoimenpiteitä, sovellettaisiin siinä lain liitteen 1 taulukossa 1 tarkoitettuja määräaikoja. Lain liitteen 1 taulukoon 2 sisällytettäisiin neljä kohtaa, joissa säädettäisiin toisistaan poikkeavista määräajoista eri hanketyypeille uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueilla. Maa-alueille sijoittuvien sähköntuotantokapasiteetiltaan alle 150 kilowatin uusiutuvan energian tuotantolaitosten ja maa-alueille sijoittuvien uusiutuvan energian voimalaitosten päivittämisen osalta määräaika olisi taulukon 1 kohdan mukaan kuusi kuukautta. Muiden maa-alueille sijoittuvien hankkeiden osalta määräaika olisi 2 kohdan mukaan yksi vuosi. Merialueille sijoittuvien alle 150 kilowatin merituulivoimaloiden sekä merituulivoimaloiden päivittämistä koskevien hankkeiden osalta määräaika olisi taulukon 3 kohdan mukaan yksi vuosi ja muuta merialueille sijoittuvien uusiutuvan energian tuotantolaitosten osalta taulukon 4 kohdan mukaan kaksi vuotta. Voimassa olevan pykälän 4 ja 5 momentin sisältö siirrettäisiin ehdotuksen mukaiseen 12 §:ään.
10 a §. Aurinkoenergialaitteiden ja lämpöpumppujen asentamista koskevien lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden määräajat.
Lakiin lisättäisiin uusi pykälä, jossa säädettäisiin aurinkoenergialaitteita ja lämpöpumppuja koskevista määräajoista. Aurinkoenergialaitteella tarkoitetaan muutetun direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 9 b alakohdan mukaan laitteita, jotka muuntavat aurinkoenergiaa lämpö- tai sähköenergiaksi, erityisesti aurinkolämpö ja aurinkosähkölaitteita. Pykälän soveltamisalassa olevien laitteiden menettelyihin sovellettaisiin 10 §:ssä säädettyjen määräaikojen sijaan tämän pykälän mukaisia määräaikoja. Määräaikojen pituudet lueteltaisiin lakiin lisättävässä liitteessä 2.
Liitteen taulukossa olisi neljä kohtaa, joissa säädettäisiin eri laitetyyppejä koskevista määräajoista. Taulukossa olevan 1 kohdan mukaan enintään 11 kilowatin aurinkoenergialaitteita asentamista koskevien lupamenettelyiden kesto ei saisi ylittää yhtä kuukautta. Säännös perustuisi muutetun direktiivin 16 d artiklan 2 kohtaan. Taulukon 2 kohdan mukaan sellaisten muiden kuin 1 kohdassa tarkoitettujen aurinkoenergialaitteiden ja samalla paikalla sijaitsevien varastojen asentamista koskevien lupamenettelyiden kesto ei saisi ylittää kolmea kuukautta silloin, kun laitteet ja varastot asennetaan muihin kuin aurinkoenergian tuotantoon tai varastointiin ensisijaisesti tarkoitettuihin rakenteisiin tai keinotekoisille vedenpinnoille. Säännös perustuisi muutetun direktiivin 16 d artiklan 1 kohtaan. Taulukon 3 kohdan mukaan teholtaan alle 50 megawatin lämpöpumppujen asentamista koskevien lupamenettelyiden kesto yhteensä ei saisi ylittää yhtä kuukautta. Lämpöpumpun teholla tarkoitettaisiin tässä yhteydessä lämpöpumpun kuluttamaa sähkötehoa. Silloin, kun kyse on maalämpöpumppujen asentamisesta, määräaika olisi kuitenkin 4 kohdan mukaan kolme kuukautta. Taulukon 3 ja 4 kohdat perustuisivat direktiivin 16 e artiklaan.
Pykälän 2 momentin mukaan liitteen 2 taulukon 2–4 kohdissa tarkoitettuja määräaikoja ei sovellettaisi silloin, kun laite asennetaan rakennukseen tai rakennelmaan, joka on suojeltu rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (498/2010), kirkkolain (652/2023) tai ortodoksisesta kirkosta annetun lain (985/2006) nojalla tai jota koskee alueidenkäyttölain mukaisen oikeusvaikutteisen yleiskaavan tai asemakaavan suojelumääräys tai joka kuuluu maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelemisesta tehdyn yleissopimuksen (SopS 19/1987) mukaisen maailmanperintöluettelon kohteeseen taikka joka sijaitsee muinaismuistolain mukaisen rauhoitetun kiinteän muinaisjäännöksen alueella. Säännös soveltuisi myös rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain 24 §:ssä tarkoitettuihin rakennuksiin, jotka on suojeltu ennen mainitun lain voimaantuloa. Näin ollen määräajat eivät soveltuisi myöskään valtion omistamien rakennusten suojelusta annetun asetuksen (480/1985, kumottu) nojalla suojeltuihin rakennuksiin.
Rakentamislain 1.1.2026 alkaen sovellettavassa 68 a §:ssä säädetään kolmen kuukauden määräajasta rakentamisluvan käsittelylle. Tässä pykälässä tarkoitetut määräajat olisivat erityislainsäädäntöä suhteessa rakentamislakiin.
10 b §. Hakemuksen tai ilmoituksen täydelliseksi toteaminen.
Pykälässä säädettäisiin toimivaltaista viranomaista koskevasta velvoitteesta todeta lain 9 §:ssä tarkoitettuja menettelyjä koskeva lupahakemus tai ilmoitus täydelliseksi 45 päivän kuluessa hakemuksen tai ilmoituksen vastaanottamisesta, ellei se ilman aiheetonta viivytystä ilmoita hakijalle mahdollisia hakemusta koskevia täydennysvaatimuksia. Uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueilla määräaika olisi kuitenkin 30 päivää. Hakemuksen tai ilmoituksen täydellisyydellä tarkoitettaisiin tilannetta, jossa hakemus tai ilmoitus ja sen liitteet täyttävät lainsäädännön vaatimukset ja ne mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Määräaika koskisi viranomaista, eikä täydennyspyynnön ilmoittamisen ja täydennyksen saapumisen välinen aika kuluttaisi viranomaiselle asetettavaa määräaikaa. Ilmoituksella tarkoitettaisiin tässä yhteydessä lain 9 §:n 5 kohdassa tarkoitetussa kemikaaliturvallisuuslain 24 §:n mukaisessa käsittely- ja varastointi-ilmoitusmenettelyssä tehtyä ilmoitusta.
11 §. Määräajan laskeminen.
Pykälän 1 ja 2 momenttia muutettaisiin niin, että lain 10 ja 10 a §:ssä tarkoitettujen määräaikojen kattama lupamenettely koskisi kaikkia hallinnollisia vaiheita lupahakemuksen tai ilmoituksen täydellisyyden toteamisesta alkaen. Määräajan laskeminen alkaisi näin ollen jatkossa lupahakemuksen tai ilmoituksen täydellisyyden toteamisesta. Säännös perustuisi muutetun direktiivin 16 artiklan 1 kohtaan.
12 §. Määräaikojen noudattaminen.
Pykälän otsikko muutettaisiin koskemaan määräaikojen noudattamista. Pykälän 1 momenttiin siirrettäisiin voimassa olevan lain 10 §:n 4 momentissa oleva toimivaltaisia viranomaisia koskeva velvoite huolehtia määräaikojen noudattamisesta yhteistyössä ja tarvittaessa sopia käsittelyajoista sekä yhteyspisteviranomaista koskeva velvoite avustaa toimivaltaisia viranomaisia käsittelyajoista sopimisessa. Pykälän 2 momenttiin tehtäisiin tekninen muutos. Pykälän 3 momentissa toimivaltaiselle viranomaiselle säädetty ilmoittamisvelvollisuus koskisi jatkossa asian vireilletulon sijaan hakemuksen tai ilmoituksen täydellisyyden toteamista. Momenttiin lisättäisiin ilmoittamisvelvollisuutta koskeva poikkeus 10 a §:ssä säädettyjen määräaikojen soveltamisalassa olevia aurinkoenergialaitteita ja lämpöpumppuja koskien. Niitä koskevat määräajat ovat niin lyhyitä, että toimivaltaisen viranomaisen ei olisi tarkoituksenmukaista käyttää aikaa niitä koskeviin ilmoituksiin. Pykälän 4 momenttiin lisättäisiin voimassa olevan lain 10 §:n 5 momentissa oleva asetuksenantovaltuus.
13 §. Määräajan pidentäminen ja määräajan laskemisen keskeyttäminen.
Määräaikojen pidentämistä koskevaa 1 momenttia muutettaisiin vastaamaan direktiivin 16 artiklan 8 kohdassa säädettyä. Lupamenettelyille ja muille hallinnollisille menettelyille asetettujen määräaikojen ulkopuolelle suljettaisiin jatkossa ainoastaan lain 9 §:ssä mainittuja lupamenettelyitä ja muita hallinnollisia hyväksymismenettelyitä koskevien päätösten muutoksenhakuun kuluva aika.
Pykälän 3 momenttiin lisättäisiin viittaus lain liitteeseen 1, jossa mainittaisiin lain 10 §:ssä tarkoitettujen eri määräaikojen pidentämisen enimmäismäärät. Pidentämisen enimmäismäärät perustuisivat direktiivin 16 a ja b artiklaan. Lain liitteen 1 mukaan sen taulukossa 1 olevissa 1 ja 2 kohdissa sekä taulukossa 2 olevassa 1 kohdassa tarkoitettujen määräaikojen pidentämisen enimmäismäärä olisi kolme kuukautta. Liitteen 1 taulukossa 1 olevissa 3 ja 4 kohdissa sekä taulukossa 2 olevissa 2–4 kohdissa tarkoitettujen määräaikojen pidentämisen enimmäismäärä olisi kuusi kuukautta.
3 a luku.Uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueet.
Lakiin lisättäisiin uusi luku, jossa säädettäisiin uusiutuvaa energiaa koskevista nopean kehittämisen alueista.
14 a §. Nopean kehittämisen alueet.
Uusi 14 a § koskisi nopean kehittämisen alueiden nimeämistä. Alueiden nimeämisellä ei tehtäisi alueen käyttöä koskevia aluevarauksia, eikä sillä olisi vaikutusta kunnan alueidenkäyttöä koskevaan päätösvaltaan. Päätöksellä ei velvoitettaisi asianomaista kuntaa varaamaan kyseistä aluetta energiatuotantoon, eikä sillä muutettaisi hankkeiden lupaedellytyksiä.
Päätöksen tarkoitus olisi määrittää se, missä ja minkälaisilla ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteillä tietystä uusiutuvan energian muodon käyttöönotosta ei odoteta olevan merkittäviä ympäristövaikutuksia. Tämän seurauksena kyseisillä alueilla ja kyseisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteiden mukaisesti toteutettavia yksittäisten uusiutuvan energian hankkeiden vaikutuksia ei tarvitsisi arvioida hankekohtaisessa YVA-menettelyssä tai Natura-arvioinnissa ja ne voisivat päästä nopeutettujen lupamenettelyn määräaikojen piiriin.
Nopean kehittämisen alueiksi voisi pykälän 1 momentin mukaan valita ainoastaan sellaisia alueita, joilla tietyllä uusiutuvan energian käyttöönotolla ei odoteta olevan merkittäviä ympäristövaikutuksia.
YVA-laissa ympäristövaikutuksella tarkoitetaan hankkeen aiheuttamia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia Suomessa ja sen alueen ulkopuolella a) väestöön sekä ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen; b) maahan, maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen sekä eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen, erityisesti niihin lajeihin ja luontotyyppeihin, jotka on suojeltu luontodirektiivin ja lintudirektiivin nojalla; c) yhdyskuntarakenteeseen, aineelliseen omaisuuteen, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön; d) luonnonvarojen hyödyntämiseen; sekä e) a–d alakohdassa mainittujen tekijöiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin.
Nimettävien nopean kehittämisen alueiden määrittämisessä tulisi hyödyntää kaikkia tarpeellisia ja saatavilla olevia välineitä ja data-aineistoja. Euroopan komissio on julkaissut alueiden määrittämiseen liittyvän ohjeen
.
Commission staff working document: Guidance on designating renewables acceleration areas
, jonka sivuilla 13–16 on mainittu esimerkkejä aineistoista, joita määrittämisessä voisi sen mukaan hyödyntää.
Nimettävien alueiden valinnassa tulisi pykälän 2 momentin mukaan asettaa etusijalle rakennetut ja keinotekoiset pinnat sekä ihmistoiminnan seurauksena muuttuneet alueet. Tällaisina pidettäisiin direktiivin 15 c(1)(a)(i) artiklan mukaisesti esimerkiksi rakennusten kattoja ja julkisivuja, liikenneinfrastruktuuria ja sen välitöntä ympäristöä, paikoitusalueita, maatiloja, jätteen sijoituspaikkoja, teollisuusalueita, kaivoksia, keinotekoisia sisävesialueita, järviä tai tekoaltaita, yhdyskuntajätevesien käsittelylaitoksia sekä pilaantuneita maa-alueita, joita ei voida käyttää maataloudessa. Valinnassa tulisi lisäksi huomioida energiainfrastruktuurin saatavuus. Tällä tarkoitettaisiin energian siirtoon tarvittavaa infrastruktuuria. Tämä velvoite perustuisi muutetun RED-direktiivin 15 b artiklan 2 kohdan c alakohtaan. Energiainfrastruktuurin saatavuuden huomioiminen edellyttäisi yhteistyötä verkonhaltijan kanssa.
Pykälän 3 momentissa lueteltaisiin alueet, jotka tulisi automaattisesti jättää nopean kehittämisen alueiksi nimettävien alueiden ulkopuolelle. Myös muut alueet voisivat jäädä nimettävien nopean kehittämisen alueiden ulkopuolelle 1 momentin nojalla, sillä sen mukaan uusiutuvan energian käyttöönotolla ei saisi odotettavasti olla merkittäviä ympäristövaikutuksia nimettävillä alueilla.
Nopean kehittämisen alueiden ulkopuolelle tulisi automaattisesti jättää alueet, jotka koostuvat merkittävissä määrin tuottavasta metsämaasta tai merkittävissä määrin ruoantuotannossa olevista pelloista (1-kohta). Lisäksi alueita ei saisi nimetä ojittamattomille luonnontilaisille suoalueille (2-kohta). Momentin 1 ja 2 kohdan rajoitukset perustuvat Petteri Orpon hallitusohjelmaan, jonka jakson 7.1. mukaan aurinkovoimarakentamista ohjataan rakennettuun ympäristöön, turvetuotannosta vapautuneille alueille ja joutomaille pyrkien välttämään tuotannossa olevien peltojen ja metsämaan merkittävä käyttö aurinkovoimaan. Nopean kehittämisen alueiden nimeämisessä tulisikin olla lähtökohtana keinotekoisten ja rakennettujen alueiden hyödyntäminen ja siinä tulisi välttää esimerkiksi hallitusohjelmassa mainitun mukaisesti aktiivisessa ruoantuotannossa olevien peltojen ja tuottavan metsämaan hyödyntämistä merkittävissä määrin.
Nopean kehittämisen alueiden ulkopuolelle tulisi lisäksi automaattisesti jättää Natura 2000 -verkostoon sisältyvät alueet (3-kohta). Lisäksi niiden ulkopuolelle tulisi momentin 4-kohdan mukaan jättää luonnonsuojelulain 43 §:n soveltamisalaan kuuluvat luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojelulain 15 §:ssä tai 144 §:ssä tarkoitettuihin luonnonsuojeluohjelmiin kuuluvat alueet. Momentin 5 kohdan mukaan ulkopuolelle tulisi jättää luonnonsuojelulain 64 §:n (suojellut luontotyypit), 65 §:n (tiukasti suojellun luontotyypin heikentämiskielto), 73 §:n (suurten petolintujen pesäpuiden suojelu), 77 §:n (erityisesti suojeltavien eliölajien esiintymispaikkojen suojelu), 78 §:n (Euroopan unionin tiukkaa suojelua edellyttävien eliölajien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen suojelu), 79 §:n (Euroopan unionin tärkeinä pitämien eliölajien esiintymispaikkojen suojelu) ja 81 §:n (uusina tavattujen eliölajien suojelu) soveltamisalaan kuuluvat alueet. Näiden on säännöksen valmistelussa katsottu vastaavan RED III -direktiivin 15 c(1)(a)(ii) artiklassa tarkoitettuja kansallisten suojelujärjestelmien piiriin kuuluvia alueita.
Pykälän 3 momentin 6 kohdan mukaan nimettävien alueiden ulkopuolelle tulisi automaattisesti jättää myös lintujen ja nisäkkäiden tärkeimmät muuttoreitit. Näiden katsottaisiin sisältävän myös levähtämisalueet. Edelleen ulkopuolelle tulisi 7-kohdan mukaan jättää muut sellaiset alueet, joiden on luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston herkkyyskartoituksissa tai vastaavissa luonnontieteellisissä selvityksissä todettu olevan alttiita merkittäville ympäristövaikutuksille. Tarkoituksena on sulkea ulkopuolelle sellaiset alueet, jotka on erilaisissa luonnontieteellisissä selvityksissä todettu luonnon monimuotoisuuden näkökulmasta herkiksi. Kohdalla on tarkoitus panna täytäntöön muutetun direktiivin 15 c(1)(a)(ii) artiklan velvoite jättää nopean kehittämisen alueiden ulkopuolelle ”muut herkkyyskarttojen ja iii alakohdassa tarkoitettujen välineiden perusteella määritetyt alueet, lukuun ottamatta kyseisillä alueilla sijaitsevia keinotekoisia ja rakennettuja pintoja, kuten kattoja, paikoitusalueita tai liikenneinfrastruktuuria tarkoitettuja kansallisten suojelujärjestelmien piiriin kuuluvia alueita”.
14 b §. Esitykset nopean kehittämisen alueiksi.
Kunta voisi Lupa- ja valvontaviraston pyynnöstä esittää nopean kehittämisen alueiksi alueita, jotka täyttävät 14 a §:ssä säädetyt nopean kehittämisen alueen nimeämistä koskevat edellytykset. Esitysten tekeminen olisi kunnille vapaaehtoista.
Lupa- ja valvontaviraston tulisi 2 momentin mukaan mainita alueiden esityksiä koskevassa pyynnössä, mitä uusiutuvan energian tuotantomuotoa varten esityksiä pyydetään. Ensimmäinen nopean kehittämisen alueiden nimeämistä koskeva päätös olisi tarkoitus painottaa aurinkovoimaa varten nimettäviin alueisiin tarkoituksena hyödyntää mahdollisimman kattavasti direktiivin tarkoitukseen soveltuvia kohteita. Lupa- ja valvontavirasto voisi valmistella jatkossa myös muita nopean kehittämisen alueiden nimeämistä koskevia päätöksiä, joissa voitaisiin keskittyä myös muihin uusiutuvan energian tuotantomuotoihin. Nimettyjä alueita tulisikin muutetun direktiivin 15 c artiklan 3 kohdan mukaan tarvittaessa tarkasteltava uudelleen määräajoin, erityisesti asetuksen (EU) 2018/1999 3 ja 14 artiklan mukaisesti toimitettujen yhdennettyjen kansallisten energia- ja ilmastosuunnitelmien päivittämisen yhteydessä.
Alueiden esittämistä koskevassa pyynnössä voitaisiin 2 momentin mukaan asettaa myös muita rajoituksia esitettäviä alueita koskien. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi se, minkä tyyppisistä alueista esityksiä kulloinkin haetaan. Pyynnössä voitaisiin edellyttää kuntaa perustelemaan esitystään. Alkuvaiheessa valinnassa tulisi direktiivin mukaisesti asettaa etusijalle rakennetut pinnat ja ihmistoiminnan seurauksena muutetut alueet. Alueiden nimeäminen ja siihen liittyvä ympäristövaikutusten arvioiminen edellyttäisi Lupa- ja valvontavirastolta voimavaroja, joten kulloinkin nimettävien alueiden määrä määräytyisi käytännössä nimeämiseen kulloinkin käytettävissä olevien voimavarojen mukaan. Nopean kehittämisen alueiden nimeämisen ensisijaisena tarkoituksena on direktiivissä edistää jäsenvaltioiden pääsemistä omiin kansallisiin osuuksiinsa unionin uusiutuvan energian vuoden 2030 tavoitteen saavuttamisessa. Jäsenvaltioiden olisi direktiivin mukaan pyrittävä siihen, että alueiden määrä ja koko olisi merkittävä. Vähimmäisvaatimuksena on, että kukin jäsenvaltio nimeää vähintään yhden nopean kehittämisen alueen.
Lupa- ja valvontavirasto valikoisi kuntien esittämistä alueista ne, jotka parhaiten täyttäisivät alueille lainsäädännössä asetetut edellytykset ja mahdolliset muut alueiden esittämistä koskevassa pyynnössä asetetut rajoitukset.
14 c §. Päätös nopean kehittämisen alueiden nimeämisestä.
Lupa- ja valvontavirasto nimeäisi nopean kehittämisen alueet kuntien esitysten perusteella. Se voisi nimetä ainoastaan sellaisia alueita, joita asianomainen kunta on esittänyt ja jotka täyttävät 14 a §:ssä säädetyt ja 14 b §:ssä tarkoitetussa esityspyynnössä mainitut rajoitukset. Nimeämistä koskevassa päätöksessä tulisi yksilöidä kunkin alueen osalta se uusiutuvan energian tuotannon muoto tai ne muodot, joita varten alue nimetään.
Nimeämispäätöksessä tulisi 2 momentin mukaan määrätä lisäksi kunkin alueen osalta haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteet, joiden avulla yksittäisen hankkeen haitalliset ympäristövaikutukset voitaisiin välttää, tai jos tämä ei olisi mahdollista, niitä voitaisiin merkittävästi vähentää. Lieventämistoimenpiteiden noudattaminen olisi edellytys lain liitteessä 1 olevan taulukossa 2 tarkoitettujen lupamenettelyn lyhyempien määräaikojen sekä 14 d §:n mukaisten YVA-menettelyä ja Natura-arviointia koskevien vapautusten soveltumiseksi. Mikäli nopean kehittämisen alueelle suunniteltaisiin hanketta, joka ei olisi nimeämispäätöksen mukainen, se jäisi ympäristöarviointeja koskevan vapautuksen ja lupamenettelyn lyhyempien määräaikojen soveltamisalan ulkopuolelle. Nimeämispäätöksen sisältö perustuisi muutetun direktiivin 15 c artiklan 1 kohdan b alakohtaan.
Haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteillä tulisi muutetun direktiivin 15 c artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaan estää luontodirektiivin 6 artiklan 2 kohdan edellytysten mukaisesti luontodirektiivin erityisten suojelutoimien alueiden luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen heikentyminen sekä sellaisten lajien, joita varten alueet on osoitettu, häiriöt. Lisäksi niillä tulisi artiklakohdan mukaan varmistaa luontodirektiivin 12 artiklan 1 kohdassa säädettyjen lajien suojeluun liittyvien sekä lintudirektiivin 5 artiklassa säädettyjen lintujen suojeluun liittyvien kieltojen noudattaminen. Edelleen niillä tulisi varmistaa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/60/EY (jäljempänä
vesipuitedirektiivi
) 4 artiklan 1 kohdan a alakohdan i alakohdassa säädettyjen pintavesien tilan huononemisen ehkäisemiseen liittyvien velvoitteiden noudattaminen sekä toimenpiteiden toteuttaminen pintavesien huononemisen välttämiseksi ja hyvän ekologisen tilan tai hyvän ekologisen potentiaalin saavuttamiseksi vesipuitedirektiivin 4 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaisesti.
Muutetun direktiivin 15 c artiklan 1 kohdan toisen alakohdan mukaan lieventämistoimenpiteet on kohdennettava kunkin yksilöidyn uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueen erityispiirteisiin, kullakin alueella käyttöön otettavaan uusiutuvan energian teknologian tyyppiin tai tyyppeihin sekä todettuihin ympäristövaikutuksiin. Lieventämistoimenpiteillä tarkoitettaisiin tässä yhteydessä erilaisia hankkeiden sijoittamiseen ja esimerkiksi teknisiin toiminnallisuuksiin liittyviä toimenpiteitä, joilla voidaan välttää tai lieventää haitallisia ympäristövaikutuksia. Niiden määrittämisessä tulisi hyödyntää Euroopan komission julkaisemaa alueiden määrittämiseen liittyvää ohjetta ja sitä tukevaa tutkimusta
Study on the designation of renewables acceleration areas (RAAs) for onshore and offshore wind and solar photovoltaic energy
.
Pykälän 3 momentin mukaisesti alueiden nimeämispäätöksestä, pitäen sisällään sen haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteet, tulisi ennen päätöksen antamista tehdä SOVA-lain mukainen ympäristöarviointi. Ympäristöarvioinnilla tarkoitetaan SOVA-lain 2 §:n 3 kohdan mukaan lain 8–11 §:n mukaista suunnitelman tai ohjelman ympäristövaikutusten arviointia ja siihen sisältyvää ympäristöselostuksen laatimista, kuulemisten järjestämistä, ympäristöselostuksen ja kuulemisten tulosten huomioon ottamista päätöksenteossa sekä päätöksestä tiedottamista. SOVA-lain 12 § edellyttää lisäksi, että päätöksen valmistelusta vastaava viranomainen huolehtii siitä, että päätöksestä aiheutuvia merkittäviä ympäristövaikutuksia seurataan siten, että voidaan ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. SOVA-menettely edellyttää, että yleisölle annetaan mahdollisuus saada tietoja sekä antaa mielipiteitä päätöksen valmisteluun liittyen. Yleisön käsite on SOVA-menettelyssä laaja, ja tarkoituksena on mahdollistaa kaikkien relevanttien tahojen osallistuminen SOVA-laissa tarkoitetulla tavalla. SOVA-lainsäädäntö edellyttää nimenomaisesti kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisten, muiden vaikutusalueella toimivien viranomaisten ja tietyissä tilanteissa ympäristöministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön kuulemista SOVA-menettelyssä.
Pykälän 4 momentissa olisi asetuksenantovaltuus tarkempien säännösten antamiseen haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteitä koskien. Pykälän mukaisessa järjestyksessä olisi mahdollista antaa myös päätös jo annetun nopean kehittämisen alueen nimeämistä koskevan päätöksen muuttamisesta.
Nopean kehittämisen alueiden nimeämistä koskevan päätöksen valmistelussa tulisi huomioida pykälässä säädetyn lisäksi luonnonsuojelulain velvoitteet. Mikäli nimeämispäätöksellä todennäköisesti olisi Natura 2000 -verkostoon sisällytetylle alueelle ulottuvia merkittäviä haitallisia vaikutuksia, tulisi siitä tehdä myös luonnonsuojelulain 35 §:ssä tarkoitettu Natura-arviointi. Natura-arviointi tulisi tässä tapauksessa tehdä nimeämispäätöstä koskevan SOVA-menettelyn yhteydessä, josta Lupa- ja valvontavirasto vastaa. Huomionarvoista on, että nopean kehittämisen alueiden valinta tulisi jo lain 14 a §:n 1 momentissa säädetyn mukaisesti tehdä niin, että uusiutuvan energian käyttöönotosta ei odoteta aiheutuvan merkittäviä ympäristövaikutuksia.
Edelleen valmistelussa tulisi huomioida saamelaiskäräjistä annetun lain (974/1995) 9 §:n mukainen viranomaisen velvoite neuvotella saamelaiskäräjien kanssa kaikista laajakantoisista ja merkittävistä toimenpiteistä, jotka voivat välittömästi ja erityisellä tavalla vaikuttaa saamelaisten asemaan alkuperäiskansana ja jotka koskevat saamelaisten kotiseutualueella yhdyskuntasuunnittelua, valtionmaan, suojelualueiden ja erämaa-alueiden hoitoa, käyttöä, vuokrausta ja luovutusta, kaivosmineraaleja sisältävän esiintymän etsintää ja hyödyntämistä sekä valtion maa- ja vesialueilla tapahtuvaa kullanhuuhdontaa, saamelaisten kulttuurimuotoon kuuluvan elinkeinon lainsäädännöllistä tai hallinnollista muutosta, saamenkielisen ja saamen kielen kouluopetuksen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä, taikka muuta vastaavaa saamelaisten kieleen, kulttuuriin tai heidän asemaansa alkuperäiskansana vaikuttavaa asiaa. Neuvotteluvelvoitteen täyttämiseksi asianomaisen viranomaisen on varattava saamelaiskäräjille tilaisuus tulla kuulluksi ja neuvotella asiasta. Tilaisuuden käyttämättä jättäminen ei estä viranomaista jatkamasta asian käsittelyä.
14 d §.Ympäristövaikutusten arviointi nopean kehittämisen alueilla.
Nopean kehittämisen alueilla toteutettavia hankkeita ei tarvitsisi pykälän mukaisten edellytysten täyttyessä arvioida YVA-lain 3 luvun mukaisessa YVA-menettelyssä tai luonnonsuojelulain 35 §:n mukaisessa Natura-arvioinnissa. Tämä koskisi momentin 1 kohdan mukaan hankkeita, joissa noudatetaan alueen nimeämispäätöksessä asetettuja haitallisten ympäristövaikutusten lieventämistoimenpiteitä. Erityissääntely olisi voimassa ainoastaan nopean kehittämisen alueen rajojen sisäpuolella. Momentin 2 kohdan mukaan edellytyksenä olisi lisäksi se, että hankkeesta ei todennäköisesti aiheutuisi merkittäviä ympäristövaikutuksia toisessa valtiossa YVA-lain 28 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Mainitun pykälän mukaisesti mikäli Suomessa toteutettavalla hankkeella on todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia valtioiden rajat ylittävien ympäristövaikutusten arviointia koskevan yleissopimuksen (SopS 67/1997) osapuolen tai Euroopan unionin jäsenvaltion lainkäyttövaltaan kuuluvalla alueella, tulee mainitun sopimuksen osapuolena olevan valtion viranomaisille sekä niille, joiden oloihin tai etuihin hanke saattaa vaikuttaa, yhteisöille ja säätiöille tilaisuus osallistua ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn. Lisäksi tilaisuus osallistua ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn tulee varata silloin, jos toinen Euroopan unionin jäsenvaltio, johon todennäköisesti kohdistuu merkittävä ympäristövaikutus, sitä vaatii. Ehdotettu 14 d §:n 1 momentin sisältö perustuisi muutetun direktiivin 16 a artiklan 3 kohtaan.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin niistä hanketyypeistä, jotka olisivat YVA-menettelyä ja Natura-arviointia koskevan erityissääntelyn piirissä. Näitä olisivat seuraavat hanketyypit:
muut kuin YVA-direktiivin liitteessä I mainitut sähkön, höyryn ja kuuman veden teolliset tuotantolaitokset (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 3 kohdan a kohta),
muut kuin YVA-direktiivin liitteessä I mainitut kaasun, höyryn ja kuuman veden siirrossa tarvittavat tuotanto- ja jakelulaitokset ja sähkön siirtoon tarkoitetut ilmakaapelit (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 3 kohdan b kohta),
palavien kaasujen varastointi maan alla (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 3 kohdan d kohta),
vesivoimalaitokset (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 3 kohdan h kohta),
tuulivoimalat (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 3 kohdan i kohta), sekä
öljyn sekä petrokemiallisten ja muiden kemiallisten tuotteiden varastointirakenteet (YVA-direktiivin liitteessä II olevan 6 kohdan c kohta).
Pykälän mukainen YVA-menettelyä ja Natura-arviointia koskeva erityissääntely voisi koskea ainoastaan yllä mainituissa YVA-direktiivin kohdissa tarkoitettuja hanketyyppejä.
14 e §. Nopean kehittämisen alueilla toteutettavien hankkeiden seulonta.
Pykälässä säädettäisiin menettelystä, jota sovellettaisiin niihin hankkeisiin, jotka ovat lain 14 d §:n nojalla tulleet ympäristövaikutusten arvioimista koskevien erityissäännösten piiriin. Lupa- ja valvontaviraston tulisi pykälän 1 momentin mukaan arvioida seulonnassa, aiheuttaako 14 d §:ssä tarkoitettu hanke sellaisia erittäin todennäköisiä merkittäviä haitallisia vaikutuksia, joita ei havaittu alueen nimeämispäätöksen yhteydessä tehdyssä SOVA-lain mukaisessa ympäristöarvioinnissa. Erittäin korkea todennäköisyys viittaisi direktiivin 16 a artiklan 4 kohdan mukaisesti merkittävien haitallisten vaikutusten aiheutumiseen. Vaikutusten aiheutumisen todennäköisyyden kynnys olisi seulonnassa korkeammalla kuin YVA-menettelyä koskevassa lainsäädännössä. Ennakoimattomia vaikutuksia voisivat olla esimerkiksi tieto alueella esiintyvästä lajista, jota ei havaittu alueen valmistelun yhteydessä tehdyssä ympäristöarvioinnissa. Ennakoimattomia vaikutuksia voisivat olla myös valtioiden rajat ylittävät ympäristövaikutukset.
Seulonnassa olisi kyse muutetun RED-direktiivin 16 a artiklan 4 kohdan edellyttämästä uudesta vaikutustenarviointiin liittyvästä menettelystä. Seulonnassa on tarkoitus tunnistaa se, aiheuttaako hanke ennakoimattomia merkittäviä haitallisia vaikutuksia, joiden toteutuminen olisi erittäin todennäköistä. Sillä on yhtäläisyyksiä YVA-lain 13 §:n mukaiseen tarkasteluun, jossa arvioidaan aiheuttaako hanke sellaisia todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia, että hankkeeseen on sovellettava YVA-lain mukaista arviointimenettelyä. Tässä pykälässä tarkoitetun seulonnan osalta keskityttäisiin YVA-lain mukaisesta päätöksenteosta poiketen kuitenkin siihen, aiheuttaako hanke sellaisia erittäin todennäköisiä merkittäviä haitallisia vaikutuksia, joita ei havaittu nopean kehittämisen alueen nimeämisen yhteydessä. Seulontavelvoite koskisi ainoastaan YVA-menettelystä ja Natura-arvioinnista 14 d §:n mukaisesti vapautuneita hankkeita. Seulontamenettely ei näin ollen soveltuisi hankkeisiin, jotka eivät muutenkaan edellyttäisi YVA-menettelyä tai Natura-arviointia.
Pykälän 2 momentin mukaan seulonnan koskiessa olemassa olevan uusiutuvan energian voimalaitoksen päivittämistä taikka jos uusiutuvan energian voimalaitoksen verkkoon liittäminen edellyttäisi verkkoinfrastruktuurin vahvistamista, niitä koskeva seulonta tulisi kohdentaa laitoksen päivittämisen tai verkkoinfrastruktuurin vahvistamisen vaikutuksiin alkuperäisen hankkeen vaikutuksiin verrattuna. Momentti perustuisi muutetun RED-direktiivin 16 c artiklan 2 kohtaan ja 15 e artiklan 5 kohtaan. Pykälän 3 momentin mukaan seulontaa ei sovellettaisi sellaiseen aurinkovoimalan päivittämiseen, joka ei edellytä lisäpinta-alaa ja jossa noudatetaan alkuperäiselle aurinkovoimalalle asetettuja ympäristövaikutuksiin vaikuttavia lupaehtoja. Säännös perustuisi direktiivin 16 d artiklan 1 kohtaan.
14 f §. Seulontapäätös.
Pykälässä säädettäisiin seulonnassa annettavasta päätöksestä. Lupa- ja valvontaviraston tulisi pykälän 1 momentin mukaan antaa hankekehittäjälle seulontaa koskeva päätös 45 päivän kuluessa siitä, kun se on saanut riittävät tiedot hankkeesta ja sen ympäristövaikutuksista. Sähköntuotantokapasiteetiltaan alle 150 kilowatin laitosten sekä uusiutuvan energian voimalaitosten päivittämisen osalta määräaika olisi kuitenkin 30 päivää. Momentti perustuisi direktiivin 16 a artiklan 4 ja 5 kohtaan. Mikäli seulonta osoittaisi hankkeen aiheuttavan erittäin todennäköisiä merkittäviä ennakoimattomia haitallisia ympäristövaikutuksia, seulontapäätöksen tulisi 2 momentin mukaan sisältää arvio siitä, voidaanko vaikutuksia lieventää. Vaikutuksia voitaisiin lieventää esimerkiksi kyseisen nopean kehittämisen alueen lieventämistoimenpiteiden tai hankkeen toteuttajan ehdottamilla tavoilla. Pykälän 2 momentti perustuu direktiivin 16 a artiklan 5 kohtaan.
Lupa- ja valvontaviraston tulisi pykälän 3 momentin mukaan ennen päätöksen antamista varata tilaisuus antaa näkemyksensä asiasta laitoksen vaikutusalueen kunnille. Tämän tulisi tapahtua kuitenkin 1 momentissa tarkoitetussa määräajassa. Mahdollisuus voitaisiin varata myös esimerkiksi järjestämällä asiasta neuvottelu. Päätös olisi pykälän 4 momentin mukaan annettava tiedoksi hallintolain 62 a §:ssä tarkoitetulla julkisella kuulutuksella.
14 g §. Ennakoimattomien haitallisten ympäristövaikutusten arviointi.
Pykälässä säädettäisiin velvoitteesta arvioida YVA-lain 3 luvun mukaisessa YVA-menettelyssä ja tarvittaessa luonnonsuojelulain 35 §:ssä tarkoitetussa Natura-arvioinnissa ne hankkeet, joiden on 14 e §:n mukaisessa seulonnassa havaittu aiheuttavan sellaisia erittäin todennäköisiä merkittäviä ennakoimattomia haitallisia ympäristövaikutuksia, joita ei voida lieventää hakijan esittämillä tai 14 c §:ssä tarkoitetuilla lieventämistoimenpiteillä. Säännös perustuisi direktiivin 16 a artiklan 5 kohtaan.
14 h §. Hankekehittäjältä edellytettävät tiedot.
Pykälässä säädettäisiin hankekehittäjän velvoitteesta toimittaa Lupa- ja valvontavirastolle riittävät tiedot lain 14 e §:n mukaista seulontaa varten. Momentin 1 kohdan mukaan tiedot tulisi toimittaa hankkeesta ja sen ominaispiirteistä. Lisäksi tietoja tulisi 2 kohdan mukaan toimittaa siitä, noudattaako hanke lain 14 c §:n 2 momentin mukaisesti määriteltyjä lieventämistoimenpiteitä, 3 kohdan mukaan hankkeen aiheuttamista haitallisista ympäristövaikutuksista sekä 4 kohdan mukaan mahdollisista hankekehittäjän suunnittelemista lisätoimenpiteistä ja siitä, miten niillä puututaan hankkeen aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin. Säännös perustuisi direktiivin 16 a artiklan 4 kohdan toiseen alakohtaan. Lupa- valvontavirasto voisi pyytää hankekehittäjää toimittamaan tarvittavia lisätietoja. Pykälän 2 momenttiin sisällytettäisiin toimitettavia tietoja koskeva asetuksenantovaltuus.
15 §. Menettelykäsikirjan sisältö
. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin maininta siitä, että menettelykäsikirjan tulisi sisältää tietoja myös itse tuotettua uusiutuvaa energiaa käyttävien kuluttajien hankkeita ja uusiutuvan energian yhteisöjä koskien. Säännös perustuisi direktiivin 16 artiklan 4 kohtaan. Itse tuotettua uusiutuvaa energiaa käyttävällä kuluttajalla tarkoitetaan muutetun uusiutuvan energian direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 14 alakohdan mukaan loppukäyttäjää, joka toimii omissa tiloissaan rajatulla alueella tai jäsenvaltion niin salliessa muissa tiloissa ja joka tuottaa uusiutuvista energialähteistä sähköä omaan kulutukseen ja joka voi varastoida tai myydä uusiutuvista energialähteistä itse tuottamaansa sähköä, edellyttäen että muun kuin itse tuotettua uusiutuvaa energiaa käyttävän kotitalouskuluttajan kyseinen toiminta ei ole hänen ensisijaista kaupallista tai ammatillista toimintaansa.
Uusiutuvan energian yhteisöillä tarkoitetaan direktiivin 2 artiklan toisen kohdan 16 alakohdan mukaan oikeushenkilöä, joka sovellettavan kansallisen lainsäädännön mukaisesti perustuu avoimeen ja vapaaehtoiseen osallistumiseen, on riippumaton ja tosiasiallisesti sellaisten osakkeenomistajien tai jäsenten määräysvallassa, jotka sijaitsevat lähellä kyseisen oikeushenkilön omistamia ja kehittämiä uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä hankkeita (a-kohta), jonka osakkeenomistajat tai jäsenet ovat luonnollisia henkilöitä, pieniä tai keskisuuria yrityksiä tai paikallisviranomaisia, mukaan lukien kunnat (b-kohta) ja jonka ensisijainen tarkoitus on tuottaa ympäristöön liittyvää, taloudellista tai sosiaalista hyötyä osakkeenomistajilleen tai jäsenilleen tai alueille, joilla se toimii, eikä rahallista voittoa (c-kohta).
17 a §. Ympäristövaikutusten arviointimenettely tietyissä tilanteissa.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin olemassa oleviin tai tuleviin rakenteisiin asennettavia aurinkoenergialaitteita koskevasta vapautuksesta tehdä YVA-menettely. Vapautus ei kuitenkaan koskisi keinotekoisille vedenpinnoille asennettavia aurinkoenergialaitteita eikä aurinkoenergialaitteiden asentamista rakenteisiin, joiden ensisijainen tavoite on aurinkoenergian tuotanto. Säännös perustuisi direktiivin 16 d artiklan 1 kohtaan.
Pykälän 2 momentin mukaan sellaisen aurinkovoimalan päivittämiseen, joka ei edellytä lisäpinta-alaa ja jossa noudatetaan alkuperäiselle aurinkovoimalalle asetettuja ympäristövaikutuksiin vaikuttavia lupaehtoja, ei sovellettaisi YVA-menettelyä. Säännös perustuisi direktiivin 16 c artiklan 3 kohtaan. Momentin soveltamisalassa olevat laitteet eivät tyypillisesti YVA-lainkaan nojalla edellytä YVA-menettelyä.
Pykälän 3 momenttiin lisättäisiin YVA-lain sääntelyä tarkentavasti vaatimus siitä, että olemassa olevien voimalaitoshankkeiden muutoksia koskeva YVA-lain mukainen arviointi tulisi rajata koskemaan hankkeen muutoksen vaikutuksia alkuperäiseen hankkeeseen verrattuna. Sama vaatimus koskisi tilannetta, jossa uusiutuvan energian voimalaitoksen verkkoon liittäminen edellyttää hanketta verkkoinfrastruktuurin vahvistamiseksi. Muutoshankkeiden vaikutustenarviointi rajataan jo nykyisessä YVA-lain soveltamiskäytännössä koskemaan muutoksen vaikutuksia. Säännökset perustuisivat muutetun RED-direktiivin 15 e artiklan 5 kohtaan sekä 16 c artiklan 2 kohtaan.
17 b §. Aurinkoenergialaitteen asentamista koskevan luvan tuleminen myönnetyksi
. Pykälässä säädettäisiin enintään 11 kilowatin aurinkoenergialaitteiden asentamista koskevan lupahakemuksen tulemisesta myönnetyksi viranomaisen toimimattomuuden seurauksena. Pykälän 1 momentin mukaan enintään 11 kilowatin aurinkoenergialaitteen asentamista koskeva lupa katsottaisiin myönnetyksi, mikäli toimivaltainen viranomainen ei antaisi lupahakemukseen vastausta kuukauden kuluessa lupahakemuksen täydellisyyden toteamisesta. Säännös perustuisi muutetun direktiivin 16 d artiklan 2 kohtaan.
Pykälän 2 momentin mukaan hakijalle tulisi ilman aiheetonta viivytystä antaa asiakirja, josta käy ilmi, että lupa katsotaan myönnetyksi. Pykälän 3 momentin mukaan toimivaltaisella viranomaisella olisi oikeus kumota 1 momentin mukaisesti tullut lupa yhden kuukauden kuluessa luvan myönnetyksi tulemisesta, mikäli toimivaltainen viranomainen havaitsisi luvan olevan rakentamislain 4 luvussa tarkoitettujen olennaisten teknisten vaatimusten, rakentamislain 17 §:ssä tarkoitetun kunnan rakennusjärjestyksen, alueidenkäyttölain mukaisen oikeusvaikutteisen kaavan taikka rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaisen päätöksen vastainen.
Pykälän 4 momentin mukaan 2 momentissa tarkoitettuun luvan myönnetyksi tulemisen osoittavaan asiakirjaan sekä 3 momentissa tarkoitettuun luvan kumoamista koskevaan päätökseen sovellettaisiin, mitä rakentamislain 70 §:ssä säädetään lupapäätöstä koskien. Rakentamislain 70 § koskee lupapäätöksen kuulutusmenettelyä.
18 §.Ohjaus ja seuranta.
Voimassa oleva laki on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriössä. Tämän esityksen mukaiset muutokset on valmisteltu ympäristöministeriössä ja laki on siirretty ympäristöministeriön hallinnonalalle. Lain mukaisen toiminnan yleinen ohjaus, seuranta ja kehittäminen esitetään kuuluvaksi jatkossa ympäristöministeriölle. Lain 2 luvussa tarkoitetun sähköisen asioinnin ja neuvonnan osalta yleinen ohjaus, seuranta ja kehittäminen esitetään kuuluvaksi kuitenkin yhdessä ympäristöministeriöön ja työ- ja elinkeinoministeriöön. Tämä johtuisi siitä, että lain edellyttämää sähköistä asiointia kehitetään yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön ja ympäristöministeriön toimesta.
19 §. Muutoksenhaku.
Pykälän otsikko muutettaisiin koskemaan muutoksenhakua yleensä yhteyspisteviranomaisen päätöstä koskevan muutoksenhaun sijaan. Oikaisuvaatimuksen soveltamisala pysyisi ennallaan, mutta 1 momenttia tarkennettaisiin luettelemalla oikaisuvaatimuksen soveltamisalaan kuuluvat lain 13 ja 14 §:ssä tarkoitetut päätökset. Tarkennus olisi tarpeen siksi, että muutoksessa lakiin lisättäisiin uusia päätöstyyppejä, jotka eivät kuuluisi oikaisuvaatimuksen soveltamisalaan. Muihin kuin 1 momentissa mainittuihin päätöksiin ei saisi hakea oikaisua.
Pykälän 2 momentin mukaan lain 17 b §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettuun asiakirjaan sovellettaisiin rakentamislain rakentamispäätöksen muutoksenhakua koskevia säännöksiä.
Pykälän 3 momentin mukaan 14 f §:ssä tarkoitettuun seulontapäätökseen päätöksen saisi hakea muutosta valittamalla myös toiminta-alueellaan sellainen rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun edistäminen. Valitettaessa mainitusta päätöksestä toimivaltainen hallinto-oikeus olisi se, jonka tuomiopiirissä pääosa kysymyksessä olevasta hankkeesta sijaitsee. Päätös liittyy YVA-menettelyn soveltumiseen, minkä takia toimivaltainen hallinto-oikeus määräytyisi samalla tavalla kuin YVA-lain 37 §:n mukaisessa muutoksenhaussa arviointimenettelyn soveltamista koskevaan päätökseen. Pykälän 4 momentin mukaan muutoksenhaussa hallintotuomioistuimeen noudatettaisiin muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään.
Liite 1. Uusiutuvan energian tuotantolaitoksen lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden määräajat.
Lakiin lisättäisiin uusi liite 1, joka sisältäisi uusiutuvan energian tuotantolaitoksen lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyidensitovat määräajat. Liitteen perustelut on esitetty 10 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa.
Liite 2. Aurinkoenergialaitteiden ja lämpöpumppujen asentamista koskevien lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden määräajat.
Lakiin lisättäisiin uusi liite 2, joka sisältäisi aurinkoenergialaitteiden ja lämpöpumppujen asentamista koskevien lupamenettelyiden sitovat määräajat. Liitteen perustelut on esitetty 10 a §:n säännöskohtaisissa perusteluissa.