1
Lakiehdotuksen perustelut
15 a §.Lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttuminen. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 15 a §, joka sisältäisi säännöksen lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumisesta. Ilmailulain 167 §:n mukaan sotilasviranomainen tai poliisi voi puuttua ilma-aluksen kulkuun yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi sekä pelastustehtävien hoitamiseksi välttämättömästä syystä tai merkittävän valtiollisen tapahtuman turvaamiseksi. Edellä mainitun säännöksen nojalla toimivaltainen viranomainen voi kieltää ilma-aluksen lähdön, määrätä ilma-aluksen laskeutumaan, vaatia tunnistamista, määrätä lentosuunnan ja -korkeuden taikka muutoin puuttua ilma-aluksen kulkuun. Laissa puolustusvoimista on säädetty kielloista ja rajoituksista puolustusvoimien pysyvässä käytössä ja lain 14 §:n mukaisessa käytössä olevilla alueilla, sekä vartio- tai päivystystehtävää suorittavan virkamiehen toimivaltuuksista. Lain 18 a - d §:ssä säädetään puolustusvoimien turvaamistehtävistä, joilla tarkoitetaan yleisellä paikalla suoritettavia henkilösuojaustehtäviä tai puolustusvoimien erityisen omaisuuden kuljetusten koskemattomuuden suojaustehtäviä. Edellä mainittuja toimivaltuuksia on miehittämättömien ilma-alusten osalta käytännössä hyvin hankala käyttää ja ilmailulain 167 §:n soveltamisalaan eivät kuulu lennokit.
Ilmailulain 2 §:n 1 momentin 21 kohdan mukaan lennokilla tarkoitetaan lentämään tarkoitettua laitetta, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen. Saman momentin 22 kohdan mukaan miehittämättömällä ilma-aluksella tarkoitetaan ilma-alusta, joka on tarkoitettu lentämään ilman ilma-aluksessa mukana olevaa ohjaajaa. Säännökseen on tarpeen sisällyttää viittaukset sekä lennokin, että miehittämättömän ilma-aluksen määritelmiin, koska samat ulkoiset tunnusmerkit täyttävät laitteet on jaoteltu ilmailulaissa käyttötarkoituksen mukaan edellä mainittuihin alaluokkiin.
Pykälän 1 momentti koskisi tilanteita, joissa edellä tarkoitettu laite saapuisi oikeudetta Puolustusvoimien pysyvässä käytössä olevalle alueen tai lain 14 §:n tarkoittamassa käytössä olevan alueen yläpuolelle. Lisäksi säännös kattaisi ne lentokieltoalueet, jotka ovat edellä mainittujen alueiden yläpuolella. Momentin tarkoittamille alueille pääsy on rajoitettu erikseen. Näillä alueilla on Puolustusvoimien sotilaallisessa maanpuolustuksessa käyttämää kalustoa ja niillä harjoitellaan muun muassa sotilaallista voimankäyttöä. Esimerkiksi sotaharjoitusten aikana on tarpeen turvata käytettyjen teknisten ja taktisten menetelmien pysyminen salassa vieraan vallan sotilaallisilta toimijoilta ja niiden lukuun toimivilta tahoilta. Lisäksi momentin tarkoittamilla alueilla on Puolustusvoimien strategisia kohteita, joihin pääsyä ja joista annettavia tietoja on muun lainsäädännön perusteella rajoitettu maanpuolustuksen suojaamiseksi. Lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen näiden kohteiden yläpuolella ei ole perusteltua muille, kuin Puolustusvoimille.
Esitetyllä toimivaltuudella estettäisiin Puolustusvoimiin ja maanpuolustukseen kannalta keskeisten kohteiden luvatonta tiedustelua ja muita uhkia. Toimivaltuuksien käytöstä on tarpeen säätää nimenomaisesti myös lain 18 a §:ssä tarkoitetun Puolustusvoimien turvaamistehtävän suojaamiseksi. Turvaamistehtävät liittyvät Puolustusvoimien henkilöstöön kuuluvien, puolustusvoimien vieraana olevien vieraan valtion sotilasjohtoon kuuluvien tai kansainvälistä järjestöä edustavien erityistä suojelua tarvitsevien henkilöiden turvallisuuden tai puolustusvoimien erityisen omaisuuden koskemattomuuden suojaamiseen. Kansainvälisten esimerkkien mukaan lennokkeja ja miehittämättömiä ilma-aluksia voidaan käyttää muun muassa henkilöiden uhkaamiseen ja omaisuuden vahingoittamiseen.
Kynnys teknisen laitteen tai voimakeinon käyttämiselle on 1 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa lähtökohtaisesti matala, mutta toimivaltuuksien käyttöä rajoittavat 3 momentti. Lisäksi lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttuminen liittyisi aina tiettyyn Puolustusvoimien lakisääteiseen tehtävään. Toimivaltuuksien käytön ajallinen kesto olisi sidottu tehtävän pituuteen. Esimerkiksi puolustusvoimien pysyvässä käytössä olevien alueiden suojaaminen jatkuvasti on perusteltua, kun taas turvaamistehtävä kestää tyypillisesti lyhyen ajan.
Ensimmäisen momentin tarkoittamalla haltuun ottamisella tarkoitettaisiin lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen määräysvallan ottamista niin, ettei sen alkuperäinen lennättäjä enää pystyisi sitä kontrolloimaan. Haltuun ottamiseen voi liittyä lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen radioviestinnän tai sen käyttämien signaalien häiritseminen. Säädöksessä tarkoitetulla käytön estämisellä tarkoitetaan sellaisten edellytysten luomista, ettei lennätys Puolustusvoimien kohteen lähellä ole teknisesti mahdollista. Tiettyjä taajuusalueita käyttäviltä lennokeilta ja ilma-aluksilta voidaan teknisesti estää pääsy Puolustusvoimien kohteen yläpuolelle. Kulkuun muutoin puuttumisella tarkoitetaan muita käytettävissä olevia keinoja haitallisen toiminnan lopettamiseksi. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi teknistä vaikuttamista miehittämättömään ilma-alukseen tai lennokkiin niin, että se sen virran syöttö sulkeutuu eikä sitä enää voida lennättää sen kontrollointiin tarkoitetulla laitteella. Puuttumiseen käytettäisiin esimerkiksi automatisoituja valvontajärjestelmiä, joita puolustusteollisuus ja turvallisuusteollisuus tuottavat.
Haltuun ottamisessa, käytön estämisessä ja muussa kulkuun puuttumisessa voitaisiin käyttää niin teknistä laitetta kuin voimakeinoakin. Teknisen laitteen ominaisuuksia ei laissa yksilöitäisi, mutta kyseeseen tulisivat määrättyihin taajuuksiin vaikuttavista ja signaaleihin puuttuvat keinot. Teknisesti pyrittäisiin estämään miehittämättömän ilma-aluksen ohjaaminen, ohjautuminen (maantieteellisiin pisteisiin perustuva reitti tai 3D -maastonseurantaan perustuva reitti) ja ottaa se omaan ohjaukseen. Lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumisessa voidaan käyttää myös muita voimakeinoja. Perinteisesti voimakeinona on pidetty kineettistä vaikuttamista, kuten ampumista aseella, mutta säännöksen soveltamisalaan voisi kuulua muukin asejärjestelmä (mm. säteily). Teknologian kehityksen nopean tahdin vuoksi lainsäädäntöä ei säädöksessä sidottaisi tiettyyn tekniseen toteuttamistapa (tekniikkaneutraali sääntely).
Pykälän 2 momentti koskisi tilanteita, joissa Puolustusvoimat toimii yleisellä paikalla. Puolustusvoimilla olisi oikeus ottaa lennokki ja miehittämätön ilma-alus teknistä laitetta tai voimakeinoja käyttäen tilapäisesti haltuun, estää sen käyttö tai muutoin puuttua sen kulkuun, jos lennokin tai miehittämätön ilma-aluksen liikkumisen tai muiden olosuhteiden perusteella on todennäköistä, että se vaarantaa maanpuolustusta, puolustusvoimien toimintaa tai jos se on välttämätöntä hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Kynnys toimivaltuuksien käyttöön olisi tällöin korkeammalla, kuin ensimmäisessä momentissa tarkoitetuissa tilanteissa. Puolustusvoimien tehtäväkenttä on laajentunut. Puolustusvoimat toimii yleisillä alueilla esimerkiksi huoltaessaan tutkakalustoa tai merivoimien alusten liikkuessa vesillä. Puolustusvoimien toimintaa tai henkilöstöä uhkaavan lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumiseen on painava yhteiskunnallinen peruste. Poliisin resursseja ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista pääsääntöisesti osoittaa turvaamaan tämän pykälän tarkoittamissa tapauksissa Puolustusvoimien toimintaa yleisellä paikalla. Viranomaisyhteistyöstä poliisin kanssa yleisellä alueella tapahtuvien operaatioiden suunnittelemiseksi säädetään 15 c §:ssä.
Pykälän 2 momentti koskisi myös Puolustusvoimien sota-aluksia. Suomen aluevesien ulkopuolella liikkuessaan sota-alukset eivät enää ole Suomen alueellisen toimivallan piirissä. Sota-alukset kuuluvat kuitenkin Suomen yksinomaiseen lainkäyttövaltaan ja niillä sovelletaan Suomen lainsäädäntöä, joten toimivaltuuden käyttö olisi mahdollista myös sota-aluksella. Sota-aluksen ollessa aavalla merellä kuuluu se YK:n merioikeusyleissopimuksen 95 artiklan mukaan yksinomaan lippuvaltion lainkäyttövaltaan. Lippuvaltion tehtävä on siis määrittää millä edellytyksin ja millaisin menetelmin sota-aluksen suojaamisesta erilaisia uhkia vastaan aavalla merellä huolehditaan.
YK:n merioikeusyleissopimuksen mukaisesti aavalla merellä ja rantavaltion talousvyöhykkeellä soveltuviin aavan meren vapauksiin kuuluu merenkulun vapaus ja ylilentovapaus ja ne on alueina varattu rauhanomaisiin tarkoituksiin (87, 88 ja 58 artikla). Aluemerellä kaikilla aluksilla puolestaan on merioikeusyleissopimuksen mukainen oikeus viattomaan kauttakulkuun (17 – 26 artikla). Yleissopimuksen 19 artiklassa luetellaan ne tilanteet, joissa ulkomaisen aluksen voidaan katsoa uhkaavan rantavaltion rauhaa, yleistä järjestystä tai turvallisuutta.
Yleisenä periaatteena merioikeusyleissopimuksen mukaisten oikeuksien ja velvollisuuksien käytössä on merten rauhanomainen käyttö, jonka mukaisesti valtioiden tulee pidättäytyä kansainvälisen oikeuden vastaisesta voimankäytöstä tai sillä uhkaamisesta. Artikla 301 merten rauhanomaisesta käytöstä velvoittaa pidättymään minkään valtion alueelliseen koskemattomuuteen tai poliittiseen itsenäisyyteen kohdistuvan tai muutoin YK:n peruskirjan osoittamien kansainvälisen oikeuden periaatteiden vastaisen väkivallan käytöstä tai sillä uhkaamisesta. Tämän ei kuitenkaan voida katsoa sulkevan kokonaan pois näiden alueiden käyttöä sotilaalliseen toimintaan merenkulun vapauden puitteissa Merioikeusyleissopimuksen tarkoittama merenkulun vapauden rajoittaminen tulee arvioitavaksi lähinnä tilanteissa, joissa kyse on suurehkojen merialueiden varaamisesta esimerkiksi ampumatoimintaan tavalla, joka on laajuudeltaan rauhan-omaisenkäytön vastaista.
Säännöksen tarkoitus on omasuojan mahdollistaminen suomalaisille sota-aluksille, eikä se käsitä merioikeusyleissopimuksen 301 artiklan mukaista voimankäyttöä YK:n peruskirjan tarkoittamassa kansainvälisoikeudellisessa kontekstissa. Säännös ei luo kansainvälisoikeudellisesti arvioitavia sotilaallisia toimivaltuuksia. Säännöksen esisijainen tarkoitus on suojata aluksia niiden partioidessa aluevalvontatehtävässä Suomen aluevesien läheisyydessä. Oikeutta voimankäyttöön ei olisi muiden valtioiden aluevesillä ilman rantavaltion lupaa. Tällaisessa tilanteessa, esim. osallistuttaessa kansainväliseen harjoitukseen esimerkiksi Ruotsissa, vastaa rantavaltio ensisijaisesti alueensa ilmatilan valvonnasta.
Edellä selostetut määräykset huomioiden joudutaan tapauskohtaisesti arvioimaan, milloin lennokkien liikkumisen sota-aluksen läheisyydessä voitaisiin katsoa oikeuttavan toimivaltuuden käytön. Tämän vuoksi ei olekaan osoitettavissa mitään tarkkaa etäisyyttä toimivallan käytölle alukselta, vaan kyse on siitä, millaisen uhkan lennokit muodostavat alukselle tai sen toiminnalle. Tällaista vaikuttamista voi olla myös tiedustelutoiminta, jos se tehdään aluksen ollessa operatiivisessa tehtävässä tai käyttäessä järjestelmiään. Puolustusvoimien kaluston ja puolustustarvikkeiden kuljetuksesta ja sijainnista voidaan saada lentävistä laitteista käsin havaitsemalla kriittistä tietoa.
Lisäksi 2 momentin soveltamisalaan kuuluisivat tilanteet, joissa lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun voitaisiin puuttua yleisellä paikalla hengen tai terveyden suojaamiseksi. Nämä tilanteet olisivat välittömiä toimia vaativia, joissa olisi ilmeistä, että miehittämätön ilma-alusta tai lennokkia voitaisiin käyttää hengen tai terveyden vahingoittamistarkoitukseen. Sotilaan ja turvamiehen oikeudesta hätävarjeluun rikoslain 4 luvun 4 § mukaisesti säädetään puolustusvoimista annetun lain 23 §:n toisessa momentissa.
Pykälän 3 momentissa olisi säädetty voimakeinojen käytön suhteellisuudesta. Voimakeinojen käytön olisi oltava puolustettavissa virkatehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen, tavoiteltavaan päämäärään, tilanteen vaarallisuuteen, viestinnälle aiheutuvaan haittaan ja sekä muihin tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin seikkoihin nähden. Voimakeinoja olisi käytettävä vain siinä määrin ja siihen saakka, kuin se on välttämättä tarpeen tehtävän suorittamiseksi. Momentissa todetaan, että toimivaltuuksia käyttävällä virkamiehellä tulee olla riittävä osaaminen ja koulutus tehtävään nähden. Riittävään osaamiseen sisältyy vaatimus voimakeinojen käytön suhteellisuuden arvioinnista käsillä olevaan tehtävään nähden. Voimakeinoja käytettäisiin harkiten ja toimivaltuuksien käyttäminen on sidottu erikseen annettuun tehtävään, joka on usein päiväkäskyn, harjoituskäskyn tai muun sotilaskäskyn muodossa. Esimiehen vastuun lisäksi säännöksessä korostuu toimivaltuuksia käyttävän virkamiehen vastuu.
Toimenpiteillä ei saisi aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa muulle radioviestinnälle tai viestintäverkon laitteille tai palveluille. Käytännössä tämä tarkoittaisi lähinnä lyhytkestoista häiriötä viestintäverkon toiminnassa. Teknisen laitteen aiheuttaman häiriön sallittavuutta arvioitaessa olisi otettava huomioon muun muassa häiriön piiriin tulevien ihmisten ja muiden toimijoiden määrä. Teknisen laitteen käyttö pyrittäisiin kohdistamaan niin, että tahattomat häiriötekijät vähenevät. Siltä osin kuin Rajavartiolaitoksen toiminta kohdentuu rajan läheisille alueille, häiriöitä aiheuttavien teknisten laitteiden käytössä olisi huomioitava, että radiotaajuuksien häirintä tai viestinnän estäminen voi aiheuttaa häiriötä esimerkiksi taajuuksien käytössä naapurimaassa. Erityisesti raja-alueella toimittaessa olisi otettava huomioon kansainväliset ja valtioiden väliset sopimukset ja velvoitteet taajuuksien käytöstä. Miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien torjunnassa käytettäisiin radiolähettimiä, joilla on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukainen radiolupa. Toimenpiteissä ei olisi kyse rikoslain 38 luvun 5—7 §:ssä tarkoitetuista tietoliikenteen häirintärikoksista.
Mikäli häiriön piiriin arvioidaan tulevan yleinen matkapuhelinverkko tai häiriö voisi kohdistua turvallisuusradioviestintään määrättyihin taajuuksiin, tulisi toimivaltuuksien käytön kynnys arvioida erityisen korkealle. Teknisen laitteen käyttö toiminnassa tule kohdistaa niin, että tahattomat häiriötekijät minimoidaan. Aiheutuneista häiriöistä ilmoittamisesta Viestintävirastolle säädellään laissa sähköisen viestinnän palveluista.
15 b §.Lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumisesta päättäminen. Pykälässä säädettäisiin päätöksenteosta. Päätös tehtäisiin etukäteen määräajaksi niin, että sen perusteella voitaisiin toimivaltuuksia käyttää lain ja päätöksen asettamin reunaehdoin operatiivisessa toiminnassa. Säännöksen mukaan päätöksen voisi tehdä Puolustusvoimien puolustushaaraesikunta, paikallishallintoviranomainen, varuskunnan päällikkö tai harjoituksen johtaja. Päätöksentekotaso vastaa Puolustusvoimista annetun lain 15 §:ää, jossa säädetään liikkumista koskevien kieltojen ja rajoitusten asettamisesta. Päätöksen nojalla ryhdyttäisiin toimenpiteisiin vain, mikäli 15 a §:ssä mainitut edellytykset täyttyvät. Myös 15 f §:ssä tarkoitettu pöytäkirja laadittaisiin vain silloin, kun päätöksen nojalla ryhdyttäisiin toimenpiteisiin.
Ensimmäisen momentin mukaan päätöksen tulee olla alueellisesti rajattu ja sisältää tiedot, millaista kalustoa tehtävän suorittamiseksi on tarpeen käyttää. Päätöksessä on osoitettava tehtävää johtava ja valvova virkamies, jolla olisi käytännön tilanteessa erityinen vastuu toiminnan lainmukaisuuden valvonnasta. Päätöksen sisältämien tietojen tulee olla riittävän täsmälliset, mutta esimerkiksi merivoimien aluksen yksityiskohtaista reittiä tai salassa pidettävän kaluston sijaintia ei ole tarpeen paljastaa tai yksilöidä. Säännöksen tarkoitus on, että toimivaltuuksien käyttämisestä yleisellä paikalla päätettäisiin niin, että toimintaa voitaisiin yhteen sovittaa muiden viranomaisten kanssa. Toimivaltuus olisi kestoltaan määräaikainen ja tarkoin rajattu.
Toisessa momentissa säädetään viestintävirastolle toimitettavasta tiedosta. Päätökseen liittyvä tieto yleiselle radioviestinnälle, yleiselle viestintäverkolle tai sen palveluille aiheutuvasta häiriöstä on toimitettava säädöksen mukaan Viestintävirastolle. Viestintäviraston on syytä saada tieto sen toimialaan kuuluvista mahdollisista häiriötilanteista ennakkoon. Muukin viranomaisten informointi tulee tapauskohtaisesti kyseeseen, vaikka siitä ei ole laissa nimenomaista säännöstä.
Päätös on Puolustusvoimien sisäinen käsky, joka ei ole hallintopäätös. Siten pykälään ei ole esitetty sisällytettäväksi säännöstä oikaisu- ja muutoksenhakumenettelystäkään.
15 c §.Yhteistyö poliisin kanssa lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumisessa. Ensimmäisen momentin mukaan Puolustusvoimien on ilmoitettava ennakolta päällystöön kuuluvalle poliisimiehelle tai poliisin kenttäjohtajalle tieto päätöksestä, jonka perusteella toimivaltuuksia voidaan käyttää yleisellä paikalla. Menettelyllä varmistettaisiin, että poliisi olisi tietoinen hyvissä ajoin Puolustusvoimien toiminnasta yleisellä paikalla, mikäli siihen liittyisi mahdollisuus voimakeinojen käyttämisestä. Viranomaisten tiedonvaihdon ja viranomaisyhteistyön avulla toiminta suunniteltaisiin ja toteutettaisiin tarkoituksenmukaisella tavalla. Tieto tulee toimittaa hyvissä ajoin etukäteen, niin että poliisilla on mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun. Tietojen tulee olla riittävät ja niitä voidaan täydentää normaalin viranomaisyhteistyön puitteissa.
Toisen momentin mukaan Puolustusvoimat sopii yhteistoiminnassa poliisin kanssa voimakeinon käyttämistä koskevista menettelyistä yleisellä paikalla. Yhteistyössä sovittaisiin, millaisia voimakeinojen käyttöön liittyvät menettelyt olisivat. Sääntelyn tekniikkaneutraalin tavoitteen johdosta on perusteltua, että yleisillä paikoilla käytettävistä keinoista ei olisi laissa yksilöityä luetteloa.
Saatuaan tiedon Puolustusvoimien päätöksestä poliisi voi yleistoimivaltansa perusteella osallistua toiminnan suunnitteluun yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa, ottaa tehtävän hoitaakseen tai käyttää tietoa muutoin oman toimintansa suunnittelussa. Näin vältyttäisiin mahdollisuudelta, että kaksi toimivaltaista viranomaista pyrkisi puuttumaan tiettyyn uhkaavaan toimintaan toisistaan tietämättä.
15 d §.Lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen yksilöintitietojen hankkiminen. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös yksilöintitietojen hankkimisesta. Ensimmäisen momentin mukaan Puolustusvoimilla olisi oikeus käsitellä 15 a §:ssä tarkoitettujen teknisten laitteen tai voimakeinojen käyttämiseksi tai miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin käyttöön liittyvän laitteen tai järjestelmän osan yksilöimiseksi ja sijainnin määrittämiseksi miehittämättömän ilma-aluksen ja lennokin käyttöön liittyvää radioviestintää, välitystietoja ja sijaintitietoja. Pykälää sovellettaisiin teknisen laitteen tai voimakeinon kohdentamiseksi. Lennokit ja miehittämättömät ilma-alukset on tarpeen havaita ja paikantaa teknisesti, jotta voidaan tehdä perusteltu arvio niiden aiheuttamasta uhasta ja tarpeen vaatiessa kohdistaa niihin toimenpiteitä. Laitteiden havaitseminen silmämääräisesti tai valvontakameroilla ei tuota riittävän tarkkaa tietoa.
Pykälässä mainittujen tietojen hankkiminen olisi merkittävässä osassa, jos miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kulkuun puututtaisiin teknistä laitetta käyttäen. Toimenpiteiden perusteella saataisiin tiedot, joiden perusteella pystyttäisiin puuttumaan ainoastaan kohteena olevan lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun. Näin myös ehkäistäisiin ja vähennettäisiin muiden radioaaltoja käyttävien laitteiden mahdollisia häiriöitä. Käytännössä lennättäjä tai lennon ohjelmoinut henkilö on yleensä kohtuullisen matkan päässä, viranomaisten tavoittamattomissa.
Kauko-ohjattavien miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien ohjauskäskyjen välitys kauko-ohjauspaikalta miehittämättömään ilma-alukseen tai lennokkiin voidaan toteuttaa esimerkiksi suoralla radioyhteydellä miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin ja sen kontrollointiin tarkoitetun ohjauslaitteen välillä tai epäsuorasti radiolinkin kautta. Ohjausyhteys voidaan toteuttaa myös esimerkiksi yleisen viestiverkon kautta, jolloin miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin ohjaus voi tapahtua matkapuhelimella tai tietokoneella. Lentoreitti voi olla myös ohjelmoitu ennakkoon, mutta laite voi silti lähettää signaaleja lentäessään. Tieto radiolähetyksen lähetyspaikasta on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukaan välitystieto.
Ensimmäisen momentin tarkoittamia tietoja voisivat olla esimerkiksi miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin ohjaamiseen käytettävä radiotaajuus tai IP-osoite. Toimivaltuus olisi merkittävämpi kuin sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 136 § 5 momentin tarkoittama miehittämättömän ilma-aluksen tilastollinen automaattinen tietojenkäsittely. Toimivaltuus mahdollistaa myös poliisilain 5 luvun 25 §:ssä tarkoitetun teleosoitteen tai telepäätelaiteen yksilöintitietojen hankkimisen, mutta ainoastaan miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kulkuun puuttumisen tarkoituksessa.
Laissa sähköisen viestinnän palveluista 136 §:ssä säädetään viestin ja välitystietojen luottamuksellisuudesta. Pykälän mukaan viestinnän osapuoli voi käsitellä omia sähköisiä viestejään ja niihin liittyviä välitystietoja, jollei laissa toisin säädetä. Tämä tarkoittaa, että myös radioviestintä ja sen välitystiedot ovat lähtökohtaisesti luottamuksellisia. Radioviestinnän välitystietoja ovat sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 3 §:n 40 kohdan mukaan tiedot radioaseman tunnisteesta ja radiolähettimen käyttäjästä sekä tiedot radiolähetyksen alkamisajankohdasta, kestosta ja lähetyspaikasta. Määritelmä kattaa myös lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen kauko-ohjausjärjestelmän ja kauko-ohjauspaikan.
Yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettua radioviestintää ja sen välitystietoja saa sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 136 §:n 2 momentin mukaan käsitellä muutoinkin kuin viestinnän osapuolena, jollei laissa toisin säädetä. Tällaisena radioviestintänä pidetään esimerkiksi televisio- ja radio-ohjelmistojen lähetyksiä ja yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää. Miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kauko-ohjaukseen liittyvä radioviestintä ei ole tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi. Pykälän 3 momentin mukaan muita sähköisiä viestejä ja välitystietoja saa käsitellä viestinnän osapuolen suostumuksella tai jos laissa niin säädetään. Hallituksen esityksen (HE 67/2016 vp) mukaan tämä mahdollistaa esimerkiksi viranomaisten toimivaltuuksien säätämisestä erikseen muussa lainsäädännössä.
Miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin ja sen kauko-ohjauspaikan välinen radioviestintä on useimmiten sellaista, joka ei sisällä tietoja, jotka olisivat yhdistettävissä luonnolliseen henkilöön. Mikäli laitetta ei ohjata henkilöön yhdistyvällä ohjauslaitteella, kuten matkapuhelimella tai tietokoneella, yksinomaan radioviestinnän avulla voidaan ainoastaan selvittää miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kauko-ohjauspaikan sijainti, mutta ei sitä, kenelle kauko-ohjauslaite kuuluu tai kuka sitä käyttää. Tällaisen kauko-ohjauslaitteen käyttäjän yksilöinti edellyttää lisäksi muuta aistinvaraista tai teknistä havainnointia. Kyse ei siten ole sellaisesta luonnollisen henkilön yksilöinnistä, jossa pelkän viestinnän käsittelyn avulla saadaan selville henkilön henkilöllisyys. Henkilöllisyyden selvittäminen yhdistelemällä radioviestinnän tietoja ja muita toimenpiteitä ei myöskään ole aukotonta. Se voidaan myös katsoa sellaiseksi toiminnaksi, joka ei merkittävällä tavalla rajoita perustuslain 10 §:ssä turvattua yksityiselämän suojaa.
Jos miehittämätöntä ilma-alusta tai lennokkia ohjataan matkapuhelimen, tietokoneen tai muun luonnolliseen henkilöön yhdistettävän telepäätelaitteen avulla, radioviestinnän ja välitystietojen käsittely sisältää väistämättä tietoja, joilla henkilö on mahdollista yksilöidä. Kyse on perustuslain 10 §:n 2 momentissa turvatusta luottamuksellisen viestin suojasta, josta voidaan poiketa vain tietyillä edellytyksillä. Koska ehdotetut toimivaltuudet miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kulkuun puuttumiseksi eivät edellyttäisi minkään rikoksen tunnusmerkistön täyttymistä, pykälän 3 momentin mukaan radioviestinnän, välitystietojen ja sijaintietojen avulla saatu luonnolliseen henkilöön yhdistettävissä oleva tieto olisi hävitettävä viipymättä, jollei laissa toisin säädetä. Pykälässä tarkoitettuja voimakeinoja ja teknisiä toimenpiteitä käyttäville virkamiehille annettaisiin toimivaltuuksien sekä käytettävien voimakeinojen ja teknisten toimenpiteiden käyttöä koskeva koulutus, jolla voidaan ehkäistä toimista aiheutuvaa vaaraa sivullisille sekä tarpeetonta häiriötä muille radiolaitteille tai viestintäverkon laitteille tai palveluille
15 e §.Haltuun otetun lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen käsittely. Puuttuessaan lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun, puolustusvoimat voi ottaa laitteen haltuunsa. Lainkohdan 1 momentin mukaan lennokki tai miehittämätön ilma-alus tulisi luovuttaa oikealle omistajalleen ilman aiheetonta viivytystä, mikäli omistaja on tiedossa. Laitteisiin tulisi RPAS-määräyksen mukaan merkitä omistajatiedot, joten omistajan löytämisen tulisi olla lähtökohtaisesti vaivatonta. Löytötavaralakia (778/1988) ei sovelleta ilmailulain mukaisesti rekisteröityihin ilma-aluksiin, mutta lennokit kuuluvat lain soveltamisalan piiriin.
Pykälän 2 momentin mukaan Puolustusvoimien tulee luovuttaa lennokki tai miehittämätön ilma-alus viipymättä sille toimivaltaiselle viranomaiselle, jonka tutkittavana tai käsiteltävänä olevaan asiaan laite liittyy. Puolustusvoimien tulisi siis olla tarpeen mukaan yhteydessä esimerkiksi poliisiin, Rajavartiolaitokseen tai Tulliin selvittäessään onko kyse liittyvän näiden viranomaisten tutkittavana olevaan asiaan liittyvästä laitteesta. Esimerkiksi laitteen luovuttaminen Rajavartiolaitokselle voi olla tarpeellinen valtakunnan rajan läheisyydessä tapahtuneen alueloukkauksen esitutkinnan yhteydessä. Toimivaltainen viranomainen päättää lennokin tai ilma-aluksen jatkokäsittelystä käsiteltävänä olevaan asiaan soveltuvan lainsäädännön perusteella.
15 f §.Pöytäkirja. Lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumisesta, käytön estämisestä, haltuun ottamisesta ja sen yksilöintitietojen hankkimiseen liittyvästä tietojen hävittämisestä olisi laadittava pöytäkirja ilman aiheetonta viivytystä. Pöytäkirjaaminen on tarpeen ainoastaan silloin, kun toimivaltuuksia käytetään. Pöytäkirjaa ei tarvitse näin ollen aina laatia, kun 15 b §:n mukainen päätös on tehty.
Tapahtumien pöytäkirjaaminen on edellytys muun muassa toiminnan laillisuusvalvonnalle. Toimivaltuuden käytön kirjaamista voidaan pitää myös viranomaisyhteistyön ja toiminnan muun kehittämisen kannalta tärkeänä.
3
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia (ks. PeVL 51/2006 vp, s. 2/I). Perustuslain 80 §:n 1 momentin perusteella yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Lähtökohtana on, että julkisen vallan käytön tulee olla aina palautettavissa eduskunnan säätämässä laissa olevaan toimivaltaperusteeseen (HE 1/1998 vp, s. 74/II).
Esitystä perustuslain kannalta arvioitaessa merkityksellisimpiä ovat lainsäädäntömuutokset, joilla annettaisiin viranomaisille uusia yksilöön kohdistuvia tai yksilön oikeuksia rajoittavia toimivaltuuksia tai laajennettaisiin jo olemassa olevia toimivaltuuksia taikka joilla muuten rajoitettaisiin yksilön oikeuksia tai toimintavapautta. Samalla on otettava huomioon perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset (PeVM 25/1994 vp). Esitykseen sisältyy perusoikeusjärjestelmän kannalta merkityksellisiä lainkohtia. Esityksellä on periaatteellista merkitystä suhteessa viranomaisten toimivaltuussääntelyyn ja nykytilanteeseen, erityisesti kun kyse puuttumisesta yleisellä paikalla lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten kulkuun.
Esitys sisältää perustuslain kannalta merkityksellisiä lainsäädäntömuutoksia, joilla annettaisiin viranomaisille uusia yksilöön kohdistuvia tai yksilön oikeuksia rajoittavia toimivaltuuksia. Esitystä on arvioitava perusoikeussäännöksiin sisältyvien lakivarausten kannalta ottaen huomioon perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset, joita ovat lailla säätämisen vaatimus, rajoittamisen perusteena olevien syiden hyväksyttävyys, rajoituksen tarkkarajaisuus ja täsmällisyys, suhteellisuusvaatimuksen täyttyminen perusoikeutta rajoitettaessa, perusoikeuden ydinalueen koskemattomuus, oikeusturvajärjestelyjen riittävyys ja rajoituksen ristiriidattomuus Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden kannalta.
Esityksen tavoitteena on varmistaa maanpuolustuksen ja puolustusvoimien toimintaedellytykset muuttuneessa turvallisuusympäristössä, sekä parantaa yleistä turvallisuutta. Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen on lainsäädännössä osoitettu poliisin tehtäväksi. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että lähtökohtaisesti poliisille kuuluvien tehtävien ja toimivaltuuksien osoittaminen muulle viranomaiselle on poikkeuksellista ja edellyttää erityisiä perusteita (PeVL 67/2016 vp). Valiokunta on aikaisemmissa lausunnoissaan katsonut, että poliisin käytössä olevien toimivaltuuksien kanssa samojen valtuuksien säätämistä muulle viranomaiselle on arvioitava perusoikeuksien rajoitusedellytyksiin kuuluvan välttämättömyysvaatimuksen näkökulmasta (esim. PeVL 10/2016 vp, PeVL 49/2014 vp, PeVL 37/2002 vp ja PeVL 2/1996 vp). Maanpuolustukseen ja puolustusvoimiin liittyvistä tehtävistä on säädetty puolustusvoimille yleisellä paikalla turvaamistehtävien osalta (PeVL 67/2016 vp). Perustuslakivaliokunta on myös katsonut, että puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen eräistä toimivaltuuksista säätäminen ei ole perustuslain kannalta ongelmallista, kun säännökset kytkeytyvät Suomen alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen tai Suomen täysivaltaisuuden puolustamiseen (PeVL 21/2000 vp).
Maanpuolustuksen tarkoituksenmukaisen järjestämisen johdosta Puolustusvoimien toiminta on maanlaajuista ja ulottuu myös yleisille paikoille. Myös Puolustusvoimien yksinomaisessa käytössä olevien alueiden järjestyksen ja turvallisuuden ylläpito edellyttää yhtä lailla keinoja puuttua alueen yläpuolelta ja ulkopuolelta lähestyviin turvallisuusuhkiin. Erityisesti uhkaa Puolustusvoimille aiheuttavat vieraan vallan sotilaalliset toimijat ja niiden lukuun toimivat tahot, joilta suojautumiseen esityksellä ensisijaisesti pyritään. Vastuussa oleva tekijä on mahdollista selvittää kuitenkin vasta uhkatilanteen päätyttyä. Esityksellä pyritään varmistamaan, ettei maanpuolustuksen kannalta tärkeisiin kohteisiin ja toimintoihin kohdistuvien oikeudettomien tekojen johdosta myöskään yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle pääsisi muodostumaan vaaraa. Esityksellä parannettaisiin lisäksi Puolustusvoimien toimintamahdollisuuksia kehitettäessä ja kohotettaessa valmiutta. Myös näissä tilanteissa muiden viranomaisten resurssit saattavat olla sidottuina muihin yhteiskunnan toiminnan kannalta merkittäviin tehtäviin. Esityksessä yksilöidyn toimivaltuuden osoittaminen yksinomaan poliisin tehtäväksi ei ole poliisin resurssien tarkoituksenmukaista käyttämistä tai käytännössä toimiva ratkaisu, koska Puolustusvoimien on pystyttävä välittömästi uhkatilanteessa suojaamaan toimintaansa. Maanpuolustusta ja puolustusvoimien toimintaa vaarantavien lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten kulkuun puuttuminen on edellä mainituin perustein tarpeen säätää puolustusvoimien tehtäväksi. Käsillä on perusoikeuksien rajoitusedellytysten vaatima painava yhteiskunnallinen tarve, joka perustelee toimivaltuuden välttämättömyyden.
Lakiesityksen 15 a §:n 1 momentissa säädetään toimivaltuuksista Puolustusvoimien pysyvässä käytössä tai 14 §:n tarkoittamassa käytössä olevan alueen yläpuolella ja ilmailulain 11 §:n mukaisella ilmailun rajoitusalueella, joka sijaitsee edellä mainittujen alueiden yläpuolella. Ensimmäisen momentin mukaan toimivaltuutta voidaan käyttää myös, jos se on tarpeen lain 18 a §:ssä tarkoitetun Puolustusvoimien turvaamistehtävän suojaamiseksi. Lakiesityksen 15 a §:n 2 momentissa säädetään toimivaltuuksista yleisellä paikalla. Toimivaltuuksien käytön kynnys on erilainen 1 ja 2 momentin tarkoittamissa tilanteissa.
Perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella on säädetty turvatarkastuksesta, joka voidaan tehdä Puolustusvoimien toimitiloista, kulkuneuvoista tai alueelta saapuville ja sieltä poistuville henkilöille (PeVL 51/2006). Lisäksi ilmailulaissa on säädetty sotilasviranomaiselle oikeus ilma-aluksen kulkuun puuttumiselle. Puolustusvoimista annettuun lakiin ehdotetut toimivaltasäännökset oikeuttaisivat Puolustusvoimien virkamiehen käyttämään julkista valtaa suhteessa lennättäjään tietyissä tilanteissa, mutta luonteeltaan toimivaltuudet eivät ole Puolustusvoimille jo aikaisemmin säädettyjä tehtäviä merkittävämpiä.
Säännös miehittämättömän ilma-aluksen ja lennokin kulkuun puuttumisesta on merkityksellinen perustuslain 15 §:n 1 momentissa säädetyn omaisuudensuojan kannalta. Toimivaltuuksilla puututtaisiin lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun, ilman laitteen ohjaajan tai lennon ohjelmoineen henkilön tavoittamista. Perustuslakivaliokunta on omaisuudensuojaa koskevassa lausuntokäytännössään todennut muun muassa, että jos henkilöllä on lähtökohtaisesti oikeus pitää esine tai aine hallussaan, sen pois ottaminen merkitsee vähäistä puuttumista omaisuudensuojaan, jos kysymys on tilapäisestä omaisuuden käytön rajoittamisesta ja sillä on perusoikeusjärjestelmän kannalta painavat perusteet (esim. PeVL 30/2010 vp ja PeVL 43/2010 vp). Puolustusvoimien toiminnan, maanpuolustuksen ja henkilöiden tai erityisen materiaalikuljetuksen turvaamistehtävien suojaaminen ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä perusteita rajoittaa omaisuuden suojaa. Toimenpiteet ovat myös oikeassa suhteessa niiden kohteena olevan omaisuuden arvoon. Puolustusvoimien mahdollinen vahingonkorvausvastuu aiheettomasta toimenpiteestä määräytyy vahingonkorvauslain perusteella. Ehdotuksella on liityntä myös perustuslain 9 §:n 1 momentissa turvattuun liikkumisvapauteen.
Ehdotus on merkityksellinen perustuslain 10 §:ssä turvatun yksityiselämän suojan kannalta siltä osin, kuin toimivaltuuksia voidaan käyttää sellaisen teknisen laitteen avulla, joka voi vaikuttaa radioviestintään ja signaaleihin. Miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien ohjaaminen tapahtuu sähkömagneettisilla radioaalloilla. Lentoreitti voi olla myös ohjelmoitu ennakkoon, mutta laite voi silti lähettää signaaleja lentäessään. Perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Pykälän 3 momentin mukaan lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen muun muassa yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa. Sääntelyn lähtökohtana on yksilön oikeus elää omaa elämäänsä ilman viranomaisten ja ulkopuolisten tahojen mielivaltaista tai aiheetonta puuttumista siihen. Perustuslakivaliokunta on pitänyt perustuslain 10 §:n kannalta merkityksellisenä esimerkiksi sääntelyä viranomaisen oikeudesta saada tietoja henkilön sijainnista tai hänellä olevan matkaviestimen paikkatiedosta (esim. PeVL 53/2005 vp, PeVL 11/2005 vp, PeVL 9/2004 vp, PeVL 36/2002 vp ja PeVL 24/2001 vp). Henkilöllä olevan matkaviestimen sijainnin paikantaminen on katsottu merkitykselliseksi myös liikkumisvapauden kannalta (esim. PeVL 11/2005 vp, PeVL 9/2004 vp ja PeVL 36/2002 vp). Miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin ja sen kauko-ohjauslaitteen välisessä radioviestinnässä ei useimmiten ole luonnolliseen henkilöön yhdistettävissä olevia välitystietoja. Mikäli laitetta ei ohjata henkilöön yhdistyvällä ohjauslaitteella, kuten matkapuhelimella tai tietokoneella, radioviestinnän avulla ei pystytä selvittämään kauko-ohjauslaitteen omistajaa tai sen käyttäjää, vaan se edellyttää muita aistinvaraisia tai teknisiä toimenpiteitä. Henkilöllisyyden selvittäminen yhdistelemällä radioviestinnän tietoja ja muita toimenpiteitä ei myöskään ole aukotonta.
Jos miehittämätöntä ilma-alusta tai lennokkia ohjataan matkapuhelimen, tietokoneen tai muun luonnolliseen henkilöön yhdistettävän telepäätelaitteen avulla, radioviestinnän ja välitystietojen käsittely sisältää väistämättä tietoja, joilla henkilö on mahdollista yksilöidä. Koska ehdotetut toimivaltuudet miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kulkuun puuttumiseksi eivät edellyttäisi minkään perustuslain 10 §:n 3 momentissa tarkoitetun rajoitusedellytyksen täyttymistä, ehdotuksen mukaan radioviestinnän, välitystietojen ja sijaintietojen avulla saatu luonnolliseen henkilöön yhdistettävissä oleva tieto olisi hävitettävä viipymättä, jollei laissa toisin säädetä. Sääntelyä ei siten ole katsottava ongelmalliseksi luottamuksellisen viestin suojan tai liikkumisvapauden kannalta.
Sääntely täyttää perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset, eikä muodostu ongelmalliseksi perustuslain 15 §:n 1 momentin kannalta. Puolustusvoimilla olisi oikeus käsitellä miehittämättömän ilma-aluksen ja lennokin kauko-ohjaukseen liittyvää radioviestintää, välitystietoja ja sijaintitietoja lennokin tai miehittämättömän ilma-aluksen kulkuun puuttumiseksi sekä miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kokonaisjärjestelmän osan yksilöimiseksi ja sijainnin määrittämiseksi. Toimivaltuuksilla turvattaisiin mahdollisimman lievä ja kohdennettu puuttuminen miehittämättömän ilma-aluksen tai lennokin kulkuun. Sääntelyn tarkoitus on mahdollistaa tietyn uhkaa aiheuttavan lentävän laitteen yksilöiminen teknistä laitetta käyttäen niin, että sen aiheuttama uhka voidaan arvioida ja laitteeseen on mahdollista tarvittaessa kohdistaa voimakeinoja. Lennokeilta ja miehittämättömiltä ilma-aluksilta suojautuminen ei ole mahdollista käyttäen yksin aistihavaintoja tai esimerkiksi kameravalvontaa.
Esitetyllä sääntelyllä ei tehdä perustuslain suojaamaa yksityisyyden suojaa vaikutuksettomaksi, vaan perusoikeusnäkökulmasta kyse on hyväksyttävissä olevan toimivaltuuden teknisen toteuttamistavan reunaehdoista. Esitetty tunnistamistietojen suojaan puuttuvan sääntelyn on täytettävä perusoikeuksien rajoittamisen yleiset edellytykset (PeVL 23/2006 vp s. 3), mikä esityksessä toteutuu.
Perustuslain 118 §:n 3 momentin mukaan jokaisella, joka on kärsinyt oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai julkista tehtävää hoitavan henkilön lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä vahingonkorvausta. Jotta perustuslain 118 §:n 3 momentissa säädetty oikeus voisi käytännössä toteutua, tulee virkatoimen tai päätöksen tehnyt virkamies tarvittaessa pystyä yksilöimään. Esityksessä on huomioitu tämä vaatimus.
Hallitus katsoo edellä mainituilla perusteilla, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.