6
Lausuntopalaute
6.1
Yleistä
Hallituksen esitysluonnos oli lausuntokierroksella lausuntopalvelu.fi-sivustolla aikavälillä 22.8.2023 – 29.9.2023. Saadut lausunnot ja lausuntopalautteen laajempi yhteenveto ovat luettavissa valtioneuvoston hankeikkunassa. Lausuntoja saatiin yhteensä 18. Lausunnon antoivat oikeusministeriö (OM), sisäministeriö (SM), valtiovarainministeriö (VM), Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), Liikenne- ja viestintävirasto, Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Kaupan liitto ry, Business Finland Oy, Telia Finland Oyj ja yksi yksityishenkilö. Maa- ja metsätalousministeriö (MMM), puolustusministeriö (PLM), sosiaali- ja terveysministeriö (STM), työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia (EOK), Huoltovarmuuskeskus (HVK), Tuomioistuinvirasto, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) sekä Markkinavalvonnan yhteyspiste (Fipoint) ilmoittivat, että heillä ei ole lausuttavaa asiassa.
Lausuntojen perusteella lakiehdotuksen mukaisia muutoksia ja sen tavoitteita pidettiin lähtökohtaisesti kannatettavina, positiivisina ja hyödyllisinä. Lausunnoissa kiinnitettiin huomiota radiolaitteiden markkinavalvontaan ja lakiehdotuksessa käytettyyn viittaustekniikkaan sekä esitettyihin tiettyjä radiolaiteluokkia koskeviin uusiin vaatimuksiin ja niiden kansallisen tason vaikutuksiin. Lausuntokierroksen perusteella hallituksen esitykseen tai asetusluonnokseen ei tehty merkittäviä sisällöllisiä muutoksia.
6.2
Radiolaitteiden markkinavalvonta
Liikenne- ja viestintäviraston näkemyksen mukaan ehdotetut muutokset vastaavat radiolaitedirektiivin muutoksen hyvin yksityiskohtaista ja teknistä sääntelyä. Virasto totesi kannattavansa esitystä ja sen tavoitteita sekä esitettyä eri viranomaisten välistä toimivallan jakoa. Liikenne- ja viestintävirasto korosti lausunnossaan sitä, että ehdotettujen muutosten myötä virastolle on tulossa uusia radiolaitteiden markkinavalvontatehtäviä, joilla on vaikutuksia viraston työmäärään ja resursseihin. Viraston mukaan uusia tehtäviä tulee tarkastella säännöllisesti ehdotuksen mukaisen valvonnan käynnistyttyä täysimääräisesti. VM totesi olevan erinomaista, että Liikenne- ja viestintävirastolle uusista tehtävistä aiheutuva määrärahatarve pystyttäisiin kattamaan viraston olemassa olevista resursseista. Esityksen mukaisin taloudellisin vaikutuksin sitä ei ole tarpeen käsitellä raha-asiainvaliokunnassa.
6.3
Lailla säätämisen vaatimus (PL 80 §) ja hallituksen esityksessä käytetty viittaustekniikka
OM yhtyi lausunnossaan lakiehdotuksen mukaisesti siihen, että direktiivin liite I a sisältää teknisluonteista ja yksityiskohtaista sääntelyä, joka kohdistuu rajalliseen joukkoon ammattimaisia toimijoita. Jäsenvaltiolla ei ole sääntelyn aineellisen sisällön osalta kansallista liikkumavaraa. OM totesi lausunnossaan, että suorien viittausten käyttäminen on EU-direktiivien täytäntöönpanossa joissakin tapauksissa mahdollista, vaikka siihen onkin lähtökohtaisesti suhtauduttava pidättyvästi. OM kiinnitti lausunnossaan erityistä huomiota dynaamisiin viittauksiin, jotka eivät ole perustuslain näkökulmasta suotavia. Lausunnon mukaan dynaamisten viittausten käytölle ei kuitenkaan perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön (PeVL 5/2013) mukaisesti ole suoranaista valtiosääntöoikeudellista estettä.
OM:n mukaan lakiehdotuksen ja asetusluonnoksen direktiiviviittaukset ovat lähtökohtaisesti asianmukaisia. Myös asetusluonnoksen viittaukset komission täytäntöönpanosäädöksiin ovat lausunnon perusteella puhtaan lakiteknisesti mahdollisia. Telia Oyj kannatti lausunnossaan esityksen mukaista linjaa siirtää direktiivi sellaisenaan osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Esityksen säätämisjärjestysperusteluja täydennettiin OM:n lausunnon perusteella. Valitun viittaustekniikan osalta ei päädytty tekemään muutoksia. Vaikka suorien viittausten käyttämistä direktiivien täytäntöönpanossa tulisi lähtökohtaisesti välttää (PeVL 5/2013 vp, PeVL 35/2020 vp, PeVL 34/2022 vp), on perustuslakivaliokunta poikkeuksellisesti myös hyväksynyt sääntelyn, jossa lain tasolla viitataan teknisluontoisten ja yksityiskohtaisten vaatimusten osalta suoraan direktiivin säännöksiin. Kyse on tuolloin ollut varsin teknisluonteisesta ja yksityiskohtaisesta direktiivisääntelystä, joka on kohdistunut rajalliseen joukkoon ammattimaisia toimijoita, ja siitä, ettei jäsenvaltiolla ole sääntelyn aineellisen sisällön osalta kansallista liikkumavaraa (PeVL 5/2013 vp, PeVL 34/2022 vp). OM:n lausunnon mukaan edellä esitetyt kriteerit täyttyvät myös nyt käsillä olevan muutosdirektiivin osalta. Asiaa on käsitelty tarkemmin esityksen jaksossa 11.3.
6.4
Tiettyjä radiolaiteluokkia koskevat uudet vaatimukset
Kaupan liitto totesi lausunnossaan esityksen merkittävimpien vaikutusten liittyvän radiolaitteiden ja latauslaitteiden erillismyyntiä koskevaan vaatimukseen. Kaupan liiton mukaan ehdotetun sääntelyn kertaluonteisia ja pysyvämpiä kustannusvaikutuksia eri talouden toimijoihin on esityksessä käyty kattavasti läpi. Lausunnon mukaan sääntelyn vaikutuksia yritysten myyntiin on haastavaa ennakoida esimerkiksi myyjien tuotevalikoimien erilaisuuden, teknologisen kehityksen ja asiakaskäyttäytymisen muutosten vuoksi. Kaupan liitto toivoi, että hallituksen esitystä täydennettäisiin kansallisten markkinavalvontaviranomaisten arviolla siitä, paljonko vaatimustenvastaisia latureita Suomeen vuosittain tuodaan ja miten lakimuutos mahdollisesti vaikuttaa asiaan.
KKV korosti lausunnossaan keskeisenä seikkana sen varmistamista, että kuluttaja ymmärtää radiolaitteen ja latauslaitteen erillismyynnin yhteydessä, toimitetaanko radiolaitteen mukana latauslaite vai ei. Yksityishenkilö puolestaan kritisoi lausunnossaan USB-C-tyypin liittimen valintaa tiettyjen radiolaiteluokkien yhteiseksi latausliittimeksi. Lausunnon mukaan elektroniikkalaitteissa on erilaisia tehotarpeita, eikä yksi ja sama liitin voi toimia kaikissa. SM:n mukaan viranomaisten käyttämissä radiopäätelaitteissa ja niiden lisälaitteissa olisi yhteisen latausratkaisun lisäksi mahdollistettava valmistajakohtaisesti yhteensopivuus nyt käytössä olevien radiopäätelaitteiden latausratkaisujen kanssa.
Lausuntopalautteen perusteella ei päädytty tekemään muutoksia. Radiolaitedirektiivin alaisella sääntelyllä ei voida puuttua siihen, mistä yksittäiset kuluttajat ostavat latauslaitteensa. Nyt täytäntöönpantava sääntely ei myöskään koske latureita, vaan radiolaitteita. Seurantaa tai arvioita latureiden ostomääristä ei ole, eikä asia ei kuulu Liikenne- ja viestintäviraston toimivaltaan tai valvonnan alaisuuteen. Sähkölaitteiden osalta TUKES on toimivaltainen viranomainen mahdollisten sähköturvallisuuteen liittyvien kysymysten osalta.
Lausuntoja ei pyydetty radiolaitedirektiivin muutoksesta, vaan sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta sekä radiolaitteiden vaatimustenmukaisuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamista koskevasta asetusluonnoksesta. Radiolaitedirektiivin uuden 3 artiklan 4 kohdan mukaan langallisella latauksella ladattavien radiolaitteiden osalta komissiolle siirretään valta antaa 44 artiklan mukaisesti delegoituja säädöksiä, joilla muutetaan liitteen I a I osaa tieteellisen ja teknologisen kehityksen tai markkinakehityksen perusteella. Komissio voi delegoiduilla säädöksillä muuttaa, lisätä tai poistaa sekä liitteen I a I osan mukaisia radiolaiteluokkia, että latausliittimiin ja -protokolliin liittyviä teknisiä eritelmiä, viitetietoja ja kuvauksia. Teknologiseen kehitykseen varautumiseksi komissiolle siirretään valta antaa delegoituja säädöksiä myös sellaisten laitteiden osalta, jotka voidaan ladata muulla kuin langallisella latauksella.
7
Säännöskohtaiset perustelut
251 a §. Tiettyjen radiolaiteluokkien latausominaisuuksia koskevat eritelmät. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 251 a §. Pykälässä säädettäisiin siitä, että tiettyihin radiolaiteluokkiin kuuluvien radiolaitteiden on vastattava tiettyjä latausominaisuuksia koskevia eritelmiä.
Ehdotetun uuden pykälän mukaan radiolaitedirektiivin liitteen I a I osassa tarkoitettuihin radiolaiteluokkiin kuuluvat radiolaitteet olisi rakennettava siten, että ne vastaavat kyseisessä liitteessä asianomaiselle radiolaiteluokalle vahvistettuja latausominaisuuksia koskevia eritelmiä. Säännös koskisi vain niitä tiettyjä radiolaiteluokkia, joita tarkoitetaan radiolaitedirektiivin liitteen I a I osassa. Pykälä sisältäisi viittauksen direktiivin liitteeseen.
Pykälällä täytäntöönpantaisiin radiolaitedirektiivin 3 artiklan uusi 4 kohta. Direktiivin 3 artikla koskee radiolaitteille asetettavia olennaisia vaatimuksia. Uuden 4 kohdan myötä tietyt radiolaiteluokat velvoitetaan rakentamaan siten, että ne vastaavat erillisiä latausominaisuuksia koskevia eritelmiä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietyt radiolaitteet on varustettava tietyn standardin mukaisella liittimellä. Liittimellä tarkoitetaan sitä osaa laitteessa, johon latauskaapeli kiinnitetään. Radiolaitedirektiivin liitteen I a I osassa on luettelo niistä radiolaiteluokista, joihin kuuluvia radiolaitteita ehdotetut uudet vaatimukset koskevat. Kyseisen liitteen I osa sisältää myös latausominaisuuksia koskevat eritelmät, eli tarkemmat tiedot siitä, minkälainen radiolaitteen liittimen tulee olla ja mitkä standardit sen tulee täyttää. Hallituksen esitystä valmisteltaessa radiolaitedirektiivin liitteen I a I osan mukaisia radiolaiteluokkia ovat kädessä pidettävät matkapuhelimet ja videopelikonsolit, tabletit, digitaalikamerat, kuulokkeet, kuulokemikrofonit, kannettavat kaiuttimet ja navigointijärjestelmät sekä sähköiset lukulaitteet, näppäimistöt, hiiret ja nappikuulokkeet. Myös kannettavat tietokoneet on mainittu listauksessa, mutta niiden osalta direktiivin säännökset tulevat sovellettavaksi vasta 28.4.2026 alkaen. Ehdotettu sääntely koskisi näihin radiolaiteluokkiin kuuluvista radiolaitteista vain sellaisia, joissa on irrotettava tai kiinteä ladattava akku. Direktiivin liite I a on kokonaisuudessaan erittäin yksityiskohtainen ja tekninen.
Radiolaitedirektiivin 3 artiklan 4 kohdan mukaan komissiolle siirretään lisäksi valta antaa direktiivin 44 artiklan mukaisesti delegoituja säädöksiä, joilla muutetaan liitteen I a I osaa tieteellisen ja teknologisen kehityksen tai markkinakehityksen perusteella. Tavoitteena on varmistaa radiolaitteiden ja niiden latauslaitteiden yhteinen vähimmäisyhteentoimivuus sekä parantaa kuluttajien käyttömukavuutta, vähentää ympäristöjätettä ja välttää markkinoiden pirstoutuminen. Komissio voi delegoiduilla säädöksillä muuttaa, lisätä tai poistaa sekä liitteen I a I osan mukaisia radiolaiteluokkia, että latausliittimiin ja -protokolliin liittyviä teknisiä eritelmiä, viitetietoja ja kuvauksia. Komissio voi siis suoraan delegoiduilla säädöksillä muuttaa, lisätä tai poistaa radiolaiteluokkia tai niiden latausominaisuuksia koskevia teknisiä eritelmiä. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista viitata suoraan direktiivin liitteeseen, eikä säätää radiolaiteluokista tai eritelmistä lain tasolla.
253 §. Radiolaitteen valmistajan velvollisuudet. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jonka mukaan 1 momentin kohtien lisäksi radiolaitteen valmistajien olisi varmistettava, että tiettyjen 251 a §:ssä tarkoitettujen radiolaitteiden ohjeet sisältävät tiedot radiolaitedirektiivin liitteen I a II osassa tarkoitetuista latausominaisuuksiin ja yhteensopiviin latauslaitteisiin liittyvistä eritelmistä vähintään suomen ja ruotsin kielellä. Momentilla pantaisiin osittain täytäntöön direktiivin 10 artiklan 8 kohdan kolmas alakohta.
Momentti sisältäisi viittauksen ehdotettuun uuteen 251 a §:ään ja koskisi siten vain radiolaitedirektiivin liitteen I a I osassa tarkoitettuja radiolaiteluokkia. Momentissa viitattu radiolaitedirektiivin liitteen I a II osa sisältää ne tiedot latausominaisuuksiin ja yhteensopiviin latauslaitteisiin liittyvistä eritelmistä, jotka on esitettävä radiolaitteen mukana toimitettavissa ohjeissa. Näitä ovat hallituksen esitystä kirjoitettaessa latauslaitteiden watteina ilmoitettavat tehovaatimukset, joiden on ilmaistava radiolaitteen lataamiseen tarvittava vähimmäisteho ja suurimman latausnopeuden saavuttamiseksi tarvittava teho, sekä tieto siitä, jos radiolaite tukee erikseen määriteltyä pikalatausprotokollaa. Hallituksen esitystä kirjoitettaessa kyseinen protokolla on USB Power Delivery –latausprotokolla. Direktiivin liitteen I a II osan vaatimukset ovat yksityiskohtaisia ja teknisiä, mistä syystä pykälään sisällytettäisiin viittaus liitteen II osaan.
Pykälään lisättäisiin myös uusi 3 momentti, joka koskisi erillistä merkintää. Momentilla pantaisiin osittain täytäntöön direktiivin 10 artiklan 8 kohdan kolmas alakohta. Momentti koskisi 2 momentin tavoin tiettyjä 251 a §:ssä tarkoitettuja radiolaitteita. Momentin mukaan silloin, kun radiolaitteen valmistajat asettaisivat näitä tiettyjä radiolaitteita kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien saataville, tiedot latausominaisuuksiin ja yhteensopiviin latauslaitteisiin liittyvistä eritelmistä olisi lisäksi esitettävä radiolaitedirektiivin liitteen I a IV osassa tarkoitetussa merkinnässä.
Merkinnän sisältö ja muoto on radiolaitedirektiivin liitteen I a IV osassa yksityiskohtaisesti määritelty. Merkintä on esitetty graafisessa muodossa ja sille on ilmoitettu tarkat mittasuhteet. Ehdotetun 3 momentin mukaan merkintä olisi tehtävä ohjeisiin ja lisäksi pakkaukseen tai kiinnitettävä pakkaukseen tarrana. Jos pakkausta ei ole, tarra olisi kiinnitettävä radiolaitteeseen tai, jos radiolaite on kooltaan tai luonteeltaan sellainen, ettei muu ole mahdollista, merkintä olisi tehtävä erilliseen asiakirjaan, joka toimitetaan radiolaitteen mukana. Merkintä kuvaisi radiolaitteen latausominaisuuksiin ja yhteensopiviin latauslaitteisiin liittyvät eritelmät, joiden avulla kuluttajat ja muut loppukäyttäjät voisivat valita radiolaitteidensa kanssa yhteensopivan latauslaitteen.
Lisäksi momentissa edellytettäisiin radiolaitedirektiivin mukaisesti, että merkintä esitettäisiin näkyvällä ja luettavissa olevalla tavalla ja etämyynnin yhteydessä lähellä hintamerkintää. Täten merkintä olisi esimerkiksi myyntitilanteessa esitettävä siten, että kuluttajat ja muut loppukäyttäjät saavat helposti tiedon ostamansa radiolaitteen latausominaisuuksista. Etämyynnin yhteydessä ei olisi riittävää, että merkintä on tehty vain radiolaitteen pakkaukseen. Vaatimus merkinnästä lähellä hintamerkintää etämyynnin yhteydessä varmistaisi, että kuluttajat ja muut loppukäyttäjät saisivat myös etämyynnin yhteydessä tarvittavat tiedot radiolaitteen latausominaisuuksista ja pystyisivät siten tekemään informoidun ostopäätöksen.
Radiolaitedirektiivin 8 artiklan 10 kohdan viidennen alakohdan mukaan komissiolle siirretään valta antaa delegoituja säädöksiä, joilla muutetaan liitteen I a II ja IV osaa kyseisen liitteen I osan muutosten seurauksena taikka merkintävaatimusten tulevien muutosten tai teknologisen kehityksen seurauksena ottamalla käyttöön, muuttamalla, lisäämällä tai poistamalla tietoja, graafisia elementtejä tai tekstielementtejä kyseisen artiklan mukaisesti. Koska komissiolle on siirretty valta muuttaa liitettä delegoiduilla säädöksillä, ja koska liite on hyvin yksityiskohtainen ja tekninen, pykälässä viitattaisiin suoraan radiolaitedirektiivin liitteeseen I a.
Pykälän 1 momentti säilyisi voimassa olevassa muodossaan.
253 b §. Radiolaitteen maahantuojan velvollisuudet. Pykälään lisättäisiin uusi 9 kohta, jonka mukaan radiolaitteen maahantuojan olisi varmistettava asettaessaan 251 a §:ssä tarkoitettuja radiolaitteita kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien saataville, että 253 §:n 3 momentissa säädetyt merkintää ja sen esittämistä koskevat vaatimukset täyttyvät.
Ehdotetulla 9 kohdalla pantaisiin täytäntöön uusi radiolaitedirektiivin 12 artiklan 4 kohdan alakohta. Kyseisen alakohdan mukaan myös maahantuojien tulee varmistaa, että direktiivin liitteen I a I osassa tarkoitettuihin radiolaiteluokkiin kuuluvissa radiolaitteissa näkyy tai niiden mukana toimitetaan 10 artiklan 8 kohdan kolmannen alakohdan mukainen merkintä, ja että kyseinen merkintä esitetään näkyvällä ja luettavissa olevalla tavalla ja etämyynnin yhteydessä lähellä hintamerkintää. Ehdotetussa uudessa 9 kohdassa asetetut velvollisuudet koskisivat 251 a §:ssä tarkoitettuja tiettyjä radiolaiteluokkia. Ehdotettu 9 kohta laajentaisi velvollisuuden varmistaa merkinnän olemassaolo ja esittämistapa koskemaan valmistajien lisäksi myös maahantuojia.
253 c §. Radiolaitteen jakelijan velvollisuudet. Pykälään lisättäisiin uusi 5 kohta, jonka mukaan radiolaitteen jakelijan olisi varmistettava asettaessaan 251 a §:ssä tarkoitettuja radiolaitteita kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien saataville, että 253 §:n 3 momentissa säädetyt merkintää ja sen esittämistä koskevat vaatimukset täyttyvät.
Ehdotetulla 5 kohdalla pantaisiin täytäntöön uusi radiolaitedirektiivin 13 artiklan 2 kohdan alakohta. Uusi 5 kohta olisi sisällöltään samanlainen kuin edellä ehdotettu 253 b §:n uusi 9 kohta. Nyt ehdotettu kohta laajentaisi velvollisuuden varmistaa merkinnän olemassaolo ja esittämistapa koskemaan valmistajien ja maahantuojien lisäksi myös jakelijoita. Sekä maahantuojat että jakelijat voivat toimittaa radiolaitteita suoraan kuluttajille ja muille loppukäyttäjille, joten niille on radiolaitedirektiivissä asetettu samat tietojen antamista ja esittämistä koskevat velvoitteet kuin valmistajille.
253 f § Erillismyyntivaatimus. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 253 f §, jolla pantaisiin täytäntöön radiolaitedirektiivin uusi 3 a artikla. Ehdotetun uuden pykälän 1 momentin mukaan talouden toimijan olisi tarjottava kuluttajille ja muille loppukäyttäjille mahdollisuus hankkia 251 a §:ssä tarkoitettu radiolaite ilman latauslaitetta. Vaatimuksella tarkoitettaisiin radiolaitteen ja latauslaitteen erillismyyntiä. Talouden toimijat voisivat jatkossakin asettaa 251 a §:ssä tarkoitetun radiolaitteen kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien saataville myös latauslaitteen kanssa, mutta muutoksen myötä talouden toimijan olisi vähintään tarjottava mahdollisuus ostaa laite ilman latauslaitetta.
Pykälän 2 momentin mukaan, kun 251 a §:ssä tarkoitettu radiolaite asetetaan kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien saataville, talouden toimijan olisi varmistettava, että tieto siitä, toimitetaanko radiolaitteen mukana latauslaite, esitetään radiolaitedirektiivin liitteen I a III osassa tarkoitetulla kuvamerkillä. Kuvamerkki olisi tehtävä pakkaukseen tai kiinnitettävä siihen tarrana. Kuvamerkki olisi lisäksi esitettävä näkyvällä ja luettavissa olevalla tavalla ja etämyynnin yhteydessä lähellä hintamerkintää. Momentin mukainen kuvamerkki on yksityiskohtaisesti kuvattu radiolaitedirektiivin liitteen I a III osassa. Kuvamerkki on esitetty graafisessa muodossa ja sille on ilmoitettu tarkat mittasuhteet. Kuvamerkki esittää latauslaitetta, eli ulkoista virtalähdettä. Kuvamerkki voi liitteen mukaan vaihdella ulkonäöltään (esimerkiksi väri, täytetty kuva tai ääriviivakuva, viivan paksuus) edellyttäen, että se on näkyvä ja luettavissa oleva. Jos kuvamerkkiä pienennetään tai suurennetaan, mittasuhteet on säilytettävä.
Radiolaitedirektiivin 3 a artiklan toisen alakohdan mukaan komissiolle siirretään valta antaa delegoituja säädöksiä, joilla muutetaan liitteen I a III osaa kyseisen liitteen I ja II osien muutosten seurauksena taikka merkintävaatimusten tulevien muutosten tai teknologisen kehityksen seurauksena ottamalla käyttöön, muuttamalla, lisäämällä tai poistamalla graafisia elementtejä tai tekstielementtejä. Koska komissiolle on siirretty valta muuttaa liitettä delegoiduilla säädöksillä, ja koska liite on hyvin yksityiskohtainen ja tekninen, pykälässä viitattaisiin suoraan radiolaitedirektiivin liitteen I a III osaan.
255 §. Vaatimustenmukaisuuden arviointimenettelyt. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tehtävän tekninen muutos niin, että vaatimuksenmukaisuuden arviointi kattaisi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain lisäksi myös sen nojalla annetuissa valtioneuvoston asetuksissa säädetyt olennaiset vaatimukset.
Pykälän 2 ja 3 momentti säilyisivät voimassa olevassa muodossaan.
260 §. Radiolaitteiden markkinavalvonta ja riskin aiheuttavan radiolaitteen käsittely. Pykälän 2 momentin sanamuotoamuutettaisiin paremmin vastaamaan radiolaitedirektiivin muutettua 40 artiklan 1 kohdan ensimmäistä alakohtaa. Momentin mukaan Liikenne- ja viestintäviraston olisi suoritettava radiolaitteen vaatimustenmukaisuuden kattava arviointi, jos sillä on riittävä syy uskoa, että radiolaite ei täytä vähintään yhtä lain 251 §:ssä tai sen nojalla annetuissa valtioneuvoston asetuksissa säädetyistä olennaisista vaatimuksista tai 251 a §:ssä säädettyä vaatimusta. Pykälällä pantaisiin täytäntöön radiolaitedirektiivin 40 artiklan 1 kohdan muutettu ensimmäinen alakohta. Muutoksen myötä riittäisi, että viranomaisella on perustellun syyn sijaan riittävä syy uskoa radiolaitteen olevan vaatimustenvastainen.
Pykälän 1 ja 3 momentti säilyisivät voimassa olevassa muodossaan.
263 §. Muodollisen vaatimustenvastaisuuden korjaaminen. Pykälän 1 momentin6 ja 8 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi. Lisäksi ehdotetaan, että pykälään lisättäisiin uudet 9, 10 ja 11 kohta. Muutoksella pantaisiin täytäntöön radiolaitedirektiivin 43 artiklan 1 kohdan f alakohdan uudet alakohdat f a) - c) sekä muutetut alakohdat j ja h. Muutos koskisi vain 251 a §:ssä tarkoitettuja radiolaitteita.
Pykälän 1 momentin 6 kohta muutettaisiin sanamuodoltaan vastaamaan paremmin radiolaitedirektiivin muutetun 43 artiklan 1 kohdan h alakohtaa. Kohtaan lisättäisiin maininta myös siinä tarkoitettujen tietojen puuttumisesta. Radiolaitedirektiivin 43 artiklan 1 kohdan h alakohdan mukaan radiolaite on vaatimustenvastainen, jos radiolaitteen mukana ei ole toimitettu 10 artiklan 8 kohdassa tarkoitettuja tietoja, 10 artiklan 9 kohdassa tarkoitettua EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta tai 10 artiklan 10 kohdassa tarkoitettuja tietoja käyttörajoituksesta. Mainitut 10 artiklan 8 kohdan tiedot koskevat direktiivimuutoksella säädettyjen latausominaisuuksiin ja yhteensopiviin latauslaitteisiin liittyviä eritelmiä, joita koskevat vaatimukset on kuvattu ja ehdotettu täytäntöönpantaviksi edellä 253 §:n 2 ja 3 momentissa. Ehdotetun 6 kohdan mukaan vaatimustenvastaisena pidettäisiin radiolaitteen mukana toimitettavien ohjeiden ja turvallisuustietojen tai käyttörajoituksia koskevien ohjeiden ja tietojen puuttumista tai puutteellisuutta.
Pykälän 1 momentin 8 kohtaan tehtäisiin tekninen muutos lisäämällä maininta 252 §:n 2 momentin nojalla annettavasta valtioneuvoston asetuksesta.
Pykälän 1 momentin 9 kohdan mukaan vaatimustenvastaisuus kattaisi jatkossa 253 f §:n 2 momentin mukaisen kuvamerkin puutteet. Momentissa viitattaisiin kuvamerkkiä koskevaan 253 f §:n 2 momenttiin ja siinä kuvamerkille ja sen käytölle säädettyihin vaatimuksiin. Ehdotetun kohdan mukaan, jos tiettyjen radiolaitteiden pakkaukseen tai itse radiolaitteeseen ei ole kiinnitetty kuvamerkkiä, joka kertoo, toimitetaanko laitteen mukana latauslaite vai ei, tai jos kuvamerkkiä ei ole esitetty näkyvällä ja luettavissa olevalla tavalla tai etämyynnissä lähellä hintamerkintää, tai jos kuvamerkkiä ei ole laadittu oikein 253 f §:n 2 momentin ja radiolaitedirektiivin liitteen I a III osan mukaisesti, olisi kyseessä muodollinen vaatimustenvastaisuus. Tällöin Liikenne- ja viestintäviraston olisi vaadittava talouden toimijaa korjaamaan vaatimustenvastaisuus.
Pykälän 1 momentin 10 kohdan mukaan vaatimustenvastaisuus kattaisi jatkossa myös 253 §:n uuden 3 momentin mukaisen merkinnän puutteet. Momentissa viitattaisiin merkintää koskevaan 253 §:n 3 momenttiin ja siinä sen käytölle säädettyihin vaatimuksiin. Jos radiolaitteessa, sen pakkauksessa tai mukana tulevissa ohjeissa olevaa merkintää ei ole kiinnitetty tai jos sitä ei ole esitetty näkyvällä ja luettavissa olevalla tavalla tai etämyynnissä lähellä hintamerkintää, jos sitä ei ole laadittu oikein 253 §:n 3 momentin ja radiolaitedirektiivin liitteen I a II ja IV osien mukaisesti, tai jos laitteen mukana ei ole lainkaan merkintää, olisi kyseessä muodollinen vaatimustenvastaisuus. Tällöin liikenne- ja viestintäviraston olisi vaadittava talouden toimijaa korjaamaan vaatimustenvastaisuus.
Pykälän 1 momentin 11 kohdan mukaan vaatimustenvastaisuus kattaisi jatkossa myös 253 f §:n 1 momentin mukaisen vaatimuksen radiolaitteen ja latauslaitteen erillismyynnistä. Jos talouden toimija ei tarjoa kuluttajille tai muille loppukäyttäjille mahdollisuutta hankkia 251 a §:ssä tarkoitettu radiolaite ilman latauslaitetta, olisi kyseessä muodollinen vaatimustenvastaisuus. Tällöin liikenne- ja viestintäviraston olisi vaadittava talouden toimijaa korjaamaan vaatimustenvastaisuus.
Pykälän 2 momentti säilyisi voimassa olevassa muodossaan.
11
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
11.1
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia. Osa lakiehdotuksen säännöksistä on sellaisia, että niitä on tarkasteltava myös perustuslain perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta. Esitystä on erityisesti arvioitava seuraavien perustuslain säännösten osalta: oikeus työhön ja elinkeinovapaus (18 §) sekä vastuu ympäristöstä (20 §). Säätämisjärjestyksen kannalta olennainen säännös on lisäksi perustuslain 80 §:n mukainen lailla säätämisen vaatimus (80 §).
11.2
Elinkeinovapaus (18 §) ja vastuu ympäristöstä (20 §)
Lakiehdotuksessa esitetään elinkeinonharjoittajille rajoituksia liittyen tiettyjen radiolaitteiden valmistamiseen, markkinoille saataville asettamiseen, pakkauksiin ja myyntiin. Esitetyt rajoitukset ovat merkityksellisiä perustuslain 18 §:n 1 momentissa turvatun elinkeinovapauden kannalta. Lakiehdotuksen 251 a §:n myötä kaikkien elinkeinonharjoittajien, jotka käyttävät omaa latausrajapintaa eli liitintä, olisi jatkossa varmistettava, että uusien muutosdirektiivin soveltamisalaan kuuluvien radiolaitteiden lataaminen USB-C-liitännän kautta on mahdollista. Sääntely rajoittaisi elinkeinovapautta, kun valmistajat eivät enää voisi itse valita latausrajapintaa tiettyjen muutosdirektiivin soveltamisalaan kuuluvien radiolaitteiden osalta, vaan laitteiden liitinten tulisi olla direktiivin liitteessä I a mainittujen standardien mukaisia.
Lakiehdotuksen 253 §:n 3 momentin mukainen merkintävaatimus sekä 253 f §:n 2 momentin mukainen kuvamerkkivaatimus puolestaan rajoittaisivat talouden toimijoiden mahdollisuutta suunnitella tiettyjen radiolaitteiden pakkausten ulkonäköä. Lakiehdotuksen 253 f §:n 1 momentin mukaan talouden toimijan olisi lisäksi tarjottava kuluttajille ja muille loppukäyttäjille mahdollisuus hankkia 251 a §:ssä tarkoitettu radiolaite ilman latauslaitetta. Talouden toimijat eivät siis voisi enää vapaasti valita, mitä lisälaitteita radiolaitteen mukana toimitetaan.
Perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus hankkia toimeentulonsa valitsemallaan elinkeinolla. Laissa säädettävien elinkeinovapauden rajoitusten tulee olla täsmällisiä ja tarkkarajaisia, minkä lisäksi rajoittamisen laajuuden ja edellytysten tulee ilmetä laista. Lakiehdotuksen mukaiset uudet vaatimukset perustuvat EU:n lainsäädäntöön. Ehdotetut säännökset uusista latausrajapintaa (251 a §), latausta koskevia eritelmiä (253 §:n 2 momentti), merkintää (253 §:n 3 momentti) sekä kuvamerkkiä ja erillismyyntiä (253 f §) koskevista vaatimuksista sisältävät suorat viittaukset radiolaitedirektiivin liitteeseen I a, jossa mainittuja seikkoja koskevat tarkemmat vaatimukset on määritelty yksityiskohtaisesti, täsmällisesti ja tarkkarajaisesti.
Lakiehdotuksen taustalla olevan radiolaitedirektiivin muutoksen tavoitteena on vähentää radiolaitteiden myynnistä syntyvän sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää. Muutosdirektiivillä pyritään lisäksi edistämään kiertotaloutta vähentämällä latauslaitteiden raaka-aineiden louhinnasta sekä latauslaitteiden valmistamisesta, kuljetuksesta ja hävittämisestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Lakiehdotuksessa esitetyillä elinkeinovapautta koskevilla rajoituksilla pyritään siten edistämään ympäristöperusoikeutta.
Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon. Perustuslain säännös on luonteeltaan lähinnä julistuksenomainen ja sen mukainen vastuu ympäristöstä (ympäristöperusoikeus) toteutuu aineellisen lainsäädännön kautta. Säännös vaikuttaakin ensisijaisesti lainsäätäjän ja muiden norminantajien toimintaan ja korostaa luonnon monimuotoisuuden painoarvoa oikeusjärjestelmässämme.
Esitettyjä rajoituksia on tarkasteltava myös suhteessa niillä tavoiteltuun päämäärään. Suhteellisuusvaatimus on perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännössä ollut keskeisessä asemassa arvioitaessa elinkeinovapauden rajoittamisen perustuslainmukaisuutta (PeVL 19/2006 vp). Perustuslakivaliokunta on katsonut lausuntokäytännössään suhteellisuusvaatimuksen mukaisesti, että elinkeinonharjoittamista koskevan rajoituksen tulee olla välttämätön hyväksyttävän tarkoituksen saavuttamiseksi, eikä se saa mennä pidemmälle kuin on perusteltua, ottaen huomioon rajoituksen taustalla olevan yhteiskunnallisen intressin painavuus suhteessa kyseiseen perusoikeuteen.
Ehdotetun sääntelyn taustalla vaikuttaa painava yhteiskunnallinen intressi vähentää sekä sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää, että laitteiden valmistamisesta, kuljetuksesta ja hävittämisestä aiheutuvia päästöjä. Nämä intressit liittyvät vahvasti ympäristöperusoikeuden edistämiseen. Sääntelyn ei siten voida tulkita menevän elinkeinovapauden kannalta pidemmälle, kuin suojellun intressin vaatimuksista johtuen on välttämätöntä. Ehdotetut säännökset ovat näin ollen oikeassa suhteessa niillä tavoiteltuun päämäärään. Säännökset ovat myös tarkkarajaisia ja täsmällisiä. Lakiehdotuksen vaatimukset tietystä latausrajapinnasta, merkinnästä, kuvamerkistä ja erillismyynnistä ovat esityksestä ilmenevällä tavalla tarkkarajaisia ja oikeasuhtaisia, eivätkä siten edellytä perustuslain säätämisjärjestyksen käyttämistä.
11.3
Lailla säätämisen vaatimus (80 §)
Lakiehdotuksen 251 a §:ssä, 253 §:n 2 ja 3 momentissa sekä 253 f §:ssä on valittu sääntelymalli, jossa viitataan suoraan radiolaitedirektiiviin, sen liitteeseen sekä direktiivin nojalla annettaviin delegoituihin säädöksiin. Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan lailla on säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Perustuslakivaliokunta on lausuntokäytännössään arvioinut yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien sääntelyn laintasoisuuden osalta sääntelytapaa, jossa direktiivin sisältö implementoidaan viittaamalla suoraan direktiiviin.
Perustuslakivaliokunta on katsonut, että tällaisen viittaustekniikan käyttämistä direktiivin täytäntöönpanossa tulisi välttää (PeVL 5/2013 vp, PeVL 35/2020 vp, PeVL 34/2022 vp). Valiokunta on korostanut, että Euroopan unionin oikeuden täytäntöönpanosääntelyn on täytettävä esimerkiksi yleiset vaatimukset perusoikeuksia koskevan sääntelyn täsmällisyydestä ja tarkkarajaisuudesta samoin kuin hyvästä lainkirjoittamistavasta (PeVL 9/2004 vp, PeVL 50/2006 vp). Valiokunta on edelleen katsonut, että muun muassa näiden vaatimusten vuoksi kansallisia täytäntöönpanotoimia edellyttävät EU-säädökset tulee pääsääntöisesti sisällyttää kansalliseen lainsäädäntöön EU-säädösten asiasisältöä vastaavilla kansallisilla säädöksillä (PeVL 50/2006 vp, PeVL 34/2022 vp).
Valiokunta on kuitenkin poikkeuksellisesti hyväksynyt myös sääntelyn, jossa lain tasolla viitataan teknisluontoisten ja yksityiskohtaisten vaatimusten osalta suoraan direktiivin säännöksiin. Kyse on tuolloin ollut varsin teknisluonteisesta ja yksityiskohtaisesta direktiivisääntelystä, joka on kohdistunut rajalliseen joukkoon ammattimaisia toimijoita, ja siitä, ettei jäsenvaltiolla ole sääntelyn aineellisen sisällön osalta kansallista liikkumavaraa (PeVL 5/2013 vp, PeVL 34/2022 vp). Ehdotetun kaltaisen viittaustekniikan käyttäminen merkitsee muun ohella sitä, että viittauksen kohteena olevat säännökset julkaistaan Euroopan unionin virallisessa lehdessä (ks. SEUT 297 artikla), mutta ei virallisesti erikseen Suomessa. Lisäksi näihin säännöksiin myöhemmin tehtävät muutokset tulevat Suomessa lain nojalla suoraan sovellettaviksi ilman erillisiä täytäntöönpanotoimia (PeVL 5/2013 vp). Vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annettua lakia koskevassa lausunnossaan perustuslakivaliokunta katsoi, että ehdotettu laki ja viittaustekniikalla täytäntöönpantavat säännökset kaiken kaikkiaan muodostivat sellaisen sääntelyn kohteena olevien toimijoiden kannalta riittävän kokonaisuuden, että ehdotetun täytäntöönpanotekniikan käytölle ei ollut suoranaista valtiosääntöoikeudellista estettä, mutta korosti, että lain tasolla tehtävää dynaamista viittausta huomattavasti selkeämpää olisi sisällyttää tekninen sääntely tavanomaisen valtuutussäännöksen nojalla annettavaan asetukseen (PeVL 5/2013 vp).
Lakiehdotus sisältää kuvatun kaltaisia dynaamisia viittauksia. Sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa mainittua viittaustekniikkaa on käytetty aiemminkin. Voimassaolevassa laissa viitataan säännönmukaisesti suoraan radiolaitedirektiiviin, sen liitteisiin sekä komission antamiin täytäntöönpanosäädöksiin. Radiolaitedirektiivin säännökset ovat pääosin teknisiä ja viittaustekniikalla implementoidut säännökset koskevat vain tiettyjä radiolaiteluokkia, jotka määritellään kyseisissä EU-säädöksissä. Kuten edellä on todettu, direktiivi tulisi lähtökohtaisesti panna täytäntöön kansalliseen lainsäädäntöön tehtävillä sisällöllisillä muutoksilla ja käyttää suoria direktiiviviittauksia vain silloin, kun se on tarkoituksenmukaista EU-sääntelyn monimutkaisuuden tai teknisen luonteen vuoksi.
Lakiehdotuksen 251 a §:n, 253 §:n 2 ja 3 momentin sekä 253 f §:n viittaukset koskevat kaikki hyvin teknistä ja yksityiskohtaista sääntelyä, joka ei jätä kansallista liikkumavaraa. Nyt täytäntöönpantavan muutosdirektiivin yhteydessä radiolaitedirektiiviin lisätty uusi liite I a sisältää tiettyjä radiolaiteluokkia koskevia yksityiskohtaisia teknisiä vaatimuksia, eritelmiä, graafisia kuvia ja merkintöjä sekä viittauksia standardeihin. Mainituista eritelmistä ja muista yksityiskohtaisista tiedoista ei ole tarkoituksenmukaista säätää lain tai asetuksen tasolla, sillä ne koskevat vain liitteessä erikseen mainittuja radiolaiteluokkia, eivätkä kaikkia sähköisen viestinnän palveluista annetun lain tai radiolaitedirektiivin soveltamisalaan kuuluvia radiolaitteita.
Radiolaitedirektiivissä komissiolle siirretään valta antaa delegoituja säädöksiä, joilla se voi muuttaa nyt täytäntöönpantavia direktiivin artikloja sekä liitteen I a säännöksiä. Mikäli nyt esitetyllä viittaustekniikalla implementoitavat kohdat kirjoitettaisiin auki lain tai asetuksen tasolle, tulisi laaja sähköisen viestinnän palveluista annettu laki tai alemman asteinen asetus muutettavaksi aina komission antaessa delegoidun säädöksen, jolla muutetaan vain tiettyjä radiolaiteluokkia koskevia yksityiskohtaisia teknisiä vaatimuksia, eritelmiä, graafisia kuvia ja merkintöjä tai standardeja. Tämä tekisi myös säännökset sisältävistä pykälistä hyvin pitkiä, yksityiskohtaisia ja vaikeaselkoisia jo valmiiksi hyvin laajassa ja monimutkaisessa laissa.
On myös huomattava, että ehdotetun sääntelyn kohteena on rajallinen joukko alan ammattimaisia toimijoita, eli sähkö- ja elektroniikkalaitteiden valmistajia, valtuutettuja edustajia, maahantuojia ja jakelijoita. Mainittujen talouden toimijoiden velvoitteet on jo määritelty laissa omissa pykälissään, jolloin on tarkoituksenmukaista säätää myös nyt esitetyistä uusista velvoitteista, jotka liittyvät direktiivin liitteen I a teknisiin vaatimuksiin, samoissa pykälissä, eikä erillisessä alemman asteisessa asetuksessa. Voidaankin todeta, että ehdotettu laki ja viittaustekniikalla täytäntöönpantavat muutosdirektiivin säännökset muodostavat sääntelyn kohteena olevien toimijoiden kannalta riittävän selkeän kokonaisuuden. Ehdotetun viittaustekniikan käyttäminen olisi perusteltua myös perustuslakivaliokunnan lausuntojen mukaisesti.
Esitetyt lakiehdotuksen viittaukset ovat tarkkarajaisia ja täsmällisiä. Edellä mainituista syistä johtuen esitetty sääntelymalli ei ole ristiriidassa perustuslain 80 §:n kanssa.
11.4
Ahvenanmaan maakunta
Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 ja 27 §:ssä säädetään Ahvenanmaan maakunnan ja valtakunnan välisestä toimivallan jaosta. Vastuu Euroopan unionin lainsäädännön täytäntöönpanossa jakautuu itsehallintolaissa säädetyn toimivallan jaon mukaisesti. Maakunta vastaa Euroopan unionin säädösten täytäntöönpanosta siltä osin kuin asia itsehallintolain mukaan kuuluu sen toimivaltaan. Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 30 luvun osalta radiolaitteita koskevan sääntelyn on teletoimintana katsottu itsehallintolain 27 §:n 40 kohdan nojalla kuuluvan valtakunnan lainsäädäntövaltaan.
Edellä esitetyn perusteella lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.