7.1
Laki ilmailulain muuttamisesta
2 §
.
Määritelmät
. Pykälän
1 momenttiin
ehdotetaan lisättäväksi
31 ja 32 kohdat
, jotka olisivat tarpeen ehdotetun uuden, sähkönsyöttöä paikallaan oleviin ilma-aluksiin koskevan 93 pykälän lisäämisen takia.
Ehdotetussa uudessa 2 §:n 1 momentin 31 kohdassa määriteltäisiin jakeluinfra-asetus siten, että sillä tarkoitettaisiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2023/1804 vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta. Määrittelyllä mahdollistettaisiin asetuksen lyhytnimen käyttö säännöstekstissä, mikä parantaisi lain luettavuutta.
Ehdotetussa uudessa 2 §:n 1 momentin 32 kohdassa määriteltäisiin sähkönsyöttö paikallaan oleviin ilma-aluksiin viittaamalla jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan 23 alakohdan mukaiseen määritelmään. Sen mukaan sähkönsyötöllä paikallaan olevaan ilma-alukseen tarkoitetaan sähkön syöttöä standardoidun kiinteän tai liikkuvan rajapinnan kautta ilma-aluksen matkustajasiltapaikalle tai ilma-aluksen ulkopaikalle paikoitettuna olevaan ilma-alukseen.
Koska pykälään lisättäisiin uudet, 31 ja 32 kohdat viimeisiksi kohdiksi, niiden edellä olevaa
30 kohta
olisi muutettava niin, että kohtien väliin ei jää pistettä.
3 §.Toimivaltainen viranomainen
. Pykälän 1 momentin mukaan Liikenne- ja viestintävirasto toimii Suomen kansallisena ilmailuviranomaisena. Sen lisäksi 3 §:n 1 momentissa luetellaan Euroopan unionin säädöksiä, joissa tarkoitettuna kansallisena viranomaisena Liikenne- ja viestintävirasto toimii.
Pykälän
1 momenttiin
lisättäisiin uusi
8 kohta
, jolla osoitetaan Liikenne- ja viestintäviraston toimivan asetuksen sääntelemällä tavalla toimivaltaisena kansallisena viranomaisena koskien asetuksessa lentoliikenteen kestäviä polttoaineita säänneltyjä ilma-aluksen käyttäjälle ja unionin lentoaseman pitäjälle tulevia oikeuksia ja velvoitteita.
Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uusi
9 kohta
, jonka mukaisesti Liikenne- ja viestintävirasto vastaisi myös jakeluinfra-asetuksen 12 artiklaan liittyvistä viranomaistehtävistä. Jakeluinfra-asetuksen tehokkaan kansallisen täytäntöönpanon varmistamiseksi on tärkeää tunnistaa ja tarkoituksenmukaisella tavalla nimetä jäsenvaltiolle osoitettuja tehtäviä hoitavat kansalliset viranomaiset. Liikenne- ja viestintäviraston tehtäviin kuuluu paljon vastaavanlaisia lentoliikenteen viranomaistehtäviä, joten jakeluinfra-asetuksesta johtuvat ilmailun valvonta- ja raportointitehtävät olisi luontevaa osoittaa sille. Samalla pykälän 1 momentin
7 kohdan
lopussa oleva piste olisi tarpeen muuttaa puolipisteeksi.
93 §.Sähkönsyöttö paikallaan oleviin ilma-aluksiin
. Maahuolintaa käsittelevästä ilmailulain 8 luvusta on vuonna 2020 kumottu maahuolintapalvelua tarjoavan turvallisuuden hallintaa koskeva 93 §, joka syrjäytyi asiaa koskevan EU-lainsäädännön seurauksena. Kumotun 93 §:n sisällön tilalle ehdotetaan lisättäväksi säännökset, joilla velvoitettaisiin lentoaseman pitäjiä vastaamaan siitä, että paikallaan oleviin ilma-aluksiin varmistetaan sähkönsyöttö jakeluinfra-asetuksen mukaisesti. Säännös olisi tarpeen, jotta EU-asetusta sovellettaisiin kansallisesti tehokkaasti.
Ehdotetun 93 pykälän
1 momentissa
velvoitettaisiin lentoaseman pitäjä vastaamaan siitä, että paikallaan oleville ilma-aluksille toimitetaan sähköä jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan mukaisesti. Jakeluinfra-asetuksen 12 artikla jättää jäsenvaltioille liikkumavaraa määrittää, miten se varmistaa paikallaan olevia ilma-aluksia koskevien tavoitteiden toteutumisen. Kansallisesti lentoasemien sähköinfrastruktuurista ja polttoainehuollon järjestämisestä vastaa pääasiallisesti lentoaseman pitäjä. Sen vuoksi on luontevinta velvoittaa lentoaseman pitäjä huolehtimaan siitä, että sähkönsyöttö paikallaan oleviin ilma-aluksiin toteutuu jakeluinfra-asetuksen vaatimusten mukaisesti.
Jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että kaikilla TEN-T-ydinverkon ja kattavan TEN-T-verkon lentoasemilla toimitetaan sähköä paikallaan oleviin ilma-aluksiin seuraavasti:
a) viimeistään 31.12.2024 kaikilla ilma-alusten matkustajasiltapaikoilla, joita käytetään kaupallisissa ilmakuljetuksissa matkustajien päästämiseksi alukseen tai aluksesta tai tavaroiden lastaamiseksi tai purkamiseksi;
b) viimeistään 31.12.2029 kaikilla ilma-alusten ulkopaikoilla, joita käytetään kaupallisissa ilmakuljetuksissa matkustajien päästämiseksi alukseen tai aluksesta tai tavaroiden lastaamiseksi tai purkamiseksi.
Jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 3 kohdan mukaan edellä olevaa 1 kohtaa ei sovelleta erityisesti jäänestoon tarkoitettuihin seisontapaikkoihin, nimetyillä sotilasalueilla sijaitseviin seisontapaikkoihin eikä erityisesti sellaisille yleisilmailun ilma-aluksille tarkoitettuihin seisontapaikkoihin, joiden suurin lentoonlähtöpaino on alle 5,7 tonnia.
Jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 4 kohta velvoittaa lisäksi jäsenvaltiot toteuttamaan viimeistään 1. tammikuuta 2030 tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että 1 kohdan nojalla toimitettu sähkö on peräisin sähköverkosta tai tuotetaan paikan päällä käyttämättä fossiilisia polttoaineita.
Jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 5 alakohdan mukaan ilma-aluksen matkustajasiltapaikalla tarkoitetaan määrätyllä lentoaseman asematason alueella olevaa seisontapaikkaa, jossa on matkustajasilta. Saman artiklan 6 alakohdan mukaan ilma-aluksen ulkopaikalla puolestaan tarkoitetaan määrätyllä lentoaseman asematason alueella olevaa seisontapaikkaa, jossa ei ole matkustajasiltaa. TEN-T-ydinverkon lentoasemalla tai kattavan TEN-T-verkon lentoasemalla tarkoitetaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1315/2013 liitteessä II lueteltua ja luokiteltua lentoasemaa. Kaupallisella ilmakuljetuksella puolestaan tarkoitetaan jakeluinfra-asetuksen 2 artiklan 13 alakohdan mukaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2018/1139 3 artiklan 24 alakohdassa määriteltyä kaupallista ilmakuljetusta.
Jakeluinfra-asetuksen johdanto-osan 54 kappaleen mukaan ulkoinen sähkönsyöttö ilma-aluksiin voidaan varmistaa kiinteillä tai liikkuvilla maavirtalaitteilla sekä ilma-aluksen matkustajasiltapaikoilla, että ilma-aluksen ulkopaikoilla. Kyseisen kappaleen mukaan jokaista seisontapaikkaa ei tarvitse varustaa kiinteällä tai liikkuvalla maavirtalaitteella, vaan yksi kiinteä tai liikkuva maavirtalaite voi palvella useita seisontapaikkoja ja se voidaan ottaa käyttöön operatiivisten tarpeiden täyttämiseksi.
Ehdotetun 93 pykälän
2 momentissa
säädettäisiin poikkeuksesta 1 momentin velvoitteen soveltamisalaan jakeluinfra-asetuksen mukaisen kansallisen liikkumavaran puitteissa. Ehdotetun 2 momentin mukaan edellä 1 momentissa säädetystä poiketen sähköä ei tarvitsisi toimittaa jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 2 kohdassa tarkoitetulle ilma-aluksen ulkopaikalle. Jakeluinfra-asetuksen 12 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat vapauttaa sellaiset TEN-T-verkon lentoasemat, joilla on ollut kolmen viime vuoden keskiarvona alle 10 000 kaupallista lento-operaatiota vuodessa, velvoitteesta syöttää sähköä paikallaan oleviin ilma-aluksiin kaikilla ilma-alusten ulkopaikoilla. Jakeluinfra-asetuksen johdanto-osan 56 kappaleen mukaan lentojen määrä huomioon ottaen sähkönsyötöstä ilma-aluksen ulkopaikoille kyseisillä TEN-T-verkon lentoasemilla aiheutuvat investointi- ja ylläpitokustannukset eivät välttämättä ole oikeassa suhteessa ympäristöhyötyyn nähden, etenkin kun lentoasemien hiilidioksidipäästöihin voidaan puuttua tehokkaammillakin investoinneilla.
93 a §.Tankkausvelvoitetta koskevien pyyntöjen käsittely
. Lisättäisiin uusi 93 a §, jossa säädettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston tehtävästä käsitellä tankkausvelvoitetta koskevat pyynnöt. Ehdotetun lainkohdan mukaan Liikenne- ja viestintäviraston tulisi käsitellä ja antaa päätös mainitun asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuista pyynnöistä. Pyynnön käsittelystä säädetään tarkemmin mainitun asetuksen 5 artiklassa.
93 b §.Unionin lentoaseman pitäjää koskevat ilmoitukset
. Ilmailulakiin lisättäisiin uusi 93 b §, jossa säädettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston tehtävästä tutkia lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan tarkoittamien ilma-aluksen käyttäjien antamat ilmoitukset lentoaseman pitäjän puutteista noudattaa asetuksen 6 artiklan 1 kohdassa annettua kestävien lentopolttoaineiden saatavuutta koskevaa velvoitetta. Menettelystä säädetään mainitun asetuksen 6 artiklassa.
93 c §.Eräät ilmoitukset
. Ilmailulakiin lisättäisiin uusi 93 c § jossa säädettäisiin, että Liikenne- ja viestintäviraston voi lentoaseman pitäjän pyynnöstä päättää, että kyseinen lentoasema katsotaan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklassa tarkoitetuksi unionin lentoasemaksi. Pyyntöön ja päätökseen sovellettaisiin mitä mainitun asetuksen 2 artiklan 2 kohdassa säädetään.
Pykälän
2 momentissa
säädettäisiin, että lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 2 artikla 3 kohdassa tarkoitetut päätökset olisi ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle. Liikenne- ja viestintäviraston olisi ilmoitettava päätöksestä. Ilmoittamisesta säädetään tarkemmin mainitun asetuksen 2 artiklan 3 kohdassa.
151 a §.Ilma-aluksen käyttäjälle määrättävät seuraamusmaksut
. Ilmailulakiin ehdotetaan lisättävän uusi 151 a § ilma-aluksen käyttäjälle määrättävistä seuraamusmaksuista. Pykälän
1 momentin
mukaan Liikenne- ja viestintävirasto määrää seuraamusmaksun lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 3 kohdassa tarkoitetuille ilma-aluksen käyttäjälle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö mainitun asetuksen 5 artiklassa säädettyä tankkausvelvollisuutta. Seuraamusmaksulla tarkoitetaan asetustekstin 12 artiklassa käytettyä ”sakkoa”. Asetuksessa ei ole kuitenkaan edellytetty, että seuraamus olisi luonteeltaan rikosoikeudellinen.
Pykälän
2 momentissa
säädettäisiin seuraamusmaksun suuruudesta. Seuraamusmaksun rahamäärän tulisi lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 12 artiklan mukaisesti olla suuruudeltaan vähintään kaksi ja se saisi olla enintään neljä kertaa se määrä, joka saadaan kertomalla lentopolttoaineen vuotuinen keskimääräinen hinta tonnilta vuodessa tankkaamattomalla kokonaismäärällä. Seuraamusmaksun suuruutta arvioitaessa olisi otettava huomioon erityisesti rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus.
Pykälän
3 momentissa
säädettäisiin seuraamusmaksun suuruuden laskentaperusteiden perustelemisesta. Liikenne- ja viestintäviraston olisi perusteltava seuraamusmaksun asettavassa päätöksessä menetelmä, jolla on määritetty lentopolttoaineen hinta Euroopan unionin lentopolttoainemarkkinoilla. Menetelmän on perustuttava todennettaviin ja puolueettomiin perusteisiin mukaan lukien asetuksen 13 artiklassa tarkoitettuun viimeisimpään saatavilla olevaan tekniseen kertomukseen.
Pykälän
4 momentissa
säädettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston mahdollisuudesta vapauttaa ilma-aluksen käyttäjä 1 momentin mukaan määrätystä seuraamusmaksusta, jos ilma-aluksen käyttäjä pystyy osoittamaan, että lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 5 artiklassa säädettyjen velvoitteiden noudattamatta jättäminen johtui sen tahdosta riippumattomista ja poikkeuksellisista sekä ennalta-arvaamattomista olosuhteista, joiden vaikutuksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu.
151 b §.Unionin lentoaseman pitäjälle määrättävät seuraamusmaksut
. Ilmailulakiin ehdotetaan lisättävän uusi 151 b § unionin lentoaseman pitäjille määrättävistä seuraamusmaksuista. Pykälän
1 momentin
mukaan Liikenne- ja viestintävirasto määrää seuraamusmaksun lentoasemanpitäjälle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää toteuttamatta tarvittavia toimenpiteitä sen korjaamiseksi, että mainitun artiklan 3 kohdassa tarkoitetuilla ilma-alusten käyttäjillä ei ole riittävää pääsyä kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia sisältäviin lentopolttoaineisiin 6 artiklan 3 kohdassa säädetyn mukaisesti. Seuraamusmaksulla tarkoitetaan asetustekstin 12 artiklassa tarkoitettua ”sakkoa”. Asetuksessa ei ole kuitenkaan edellytetty, että seuraamus olisi luonteeltaan rikosoikeudellinen.
Pykälän
2 momentissa
säädettäisiin seuraamusmaksun suuruuden arviointiperusteista. Seuraamusmaksun suuruus saisi olla enintään 100 000 euroa. Seuraamusmaksun suuruus olisi arvioitava tapauskohtaisesti. Seuraamusmaksua määrättäessä on otettava huomioon rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus.
151 c §.Seuraamusmaksun täytäntöönpano
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 151 c §, jonka mukaan 151 a ja 151 b § tarkoitetut seuraamusmaksut määrätään maksettavaksi valtiolle. Seuraamusmaksun täytäntöönpanoon sovellettaisiin sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Seuraamusmaksuille ei peritä korkoa.
Pykälän 151 c §:n
2 momentissa
säädettäisiin seuraamusmaksun vanhenemisesta. Seuraamusmaksu vanhenisi viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoiman saaneen ratkaisun antamispäivästä. Seuraamusmaksun täytäntöönpanon vanhentumisajaksi on perusteltua säätää viisi vuotta sen määräämistä koskevan lainvoimaisen päätöksen antamisesta. Tämä vastaa sakkorangaistukselle säädettyä vanhentumisaikaa.
151 d §.Kertomus seuraamusmaksutulojen käyttämisestä
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 151 d §, jonka mukaan Liikenne- ja viestintävirasto julkaisee kertomukset edellä 151 a § ja 151 b §:ssä ja uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain (446/2007) 11 a §:ssä tarkoitetuista seuraamusmaksuista kertyneiden tulojen käytöstä. Kertomuksesta säädetään lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 12 artiklan 10 kohdassa.
Lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annettu asetus edellyttää, että jäsenvaltiot pyrkivät varmistamaan, että asetuksen seuraamusmaksujen (sakkojen) tuottamat tulot tai näitä vastaava rahallinen arvo käytetään tukemaan kestävien lentopolttoaineiden alan tutkimus- ja innovointihankkeita, kestävien lentopolttoaineiden tuotantoa tai kestävien lentopolttoaineiden ja perinteisten lentopolttoaineiden välisten hintaerojen kaventamisen mahdollistavia menetelmiä. Jäsenvaltion katsotaan noudattavan velvoitetta, jos tulot osoitetaan yleiseen talousarvioon. jos se harjoittaa sellaista rahoituspolitiikkaa, jolla tuetaan edellä lueteltuja kohteita tuen ollessa yhtä suuri tai suurempi kuin asetuksen seuraamusmaksuista kertyneiden tulojen arvo.
Asetus edellyttää jäsenvaltioita julkaisemaan viiden vuoden välein kertomuksen, josta ilmenee tiedot sakoista saatujen yhteenlaskettujen tulojen käytöstä sekä tiedot niiden tulojen tasosta, jotka on osoitettu edellä mainittuihin kohteisiin.
153 §.Viranomaisten tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus
. Lain 153 §:n
1 momenttia
esitetään muutettavan siten, että Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus saada ne tiedot, jotka ovat välttämättömiä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi. Tietojen antamiseen olisivat velvoitettuja ne palveluntarjoajat, luvanhaltijat sekä muut toimijat ja henkilöt, joiden oikeuksista ja velvollisuuksista kyseisessä laissa säädetään. Tiedot olisi luovutettava ilman aiheetonta viivytystä, viranomaisen pyytämässä muodossa ja maksutta.
Pykälän 1 momentti käsittelee tällä hetkellä käytännössä Liikenne- ja viestintäviraston oikeutta saada valvonnan kannalta tarpeellisia tietoja sellaisilta toimijoilta, joiden oikeuksista ja velvollisuuksista laissa säädetään. Pykälän ja momentin rakenne juontaa juurensa jo vuoden 2005 ilmailulaista, jolloin haluttiin kuvata hyvin yksityiskohtaisesti, kenen pitäisi virastolle tietoja antaa ja mistä tiedoista olisi kyse. Sittemmin Liikenne- ja viestintäviraston valvontatehtävät ja valvottavien joukko ovat kehittyneet erityisesti EU-sääntelyn myötä. Monet ilmailulain 3 §:ssä kuvatuista EU-säädöksistä, joiden toimivaltaisena viranomaisena Liikenne- ja viestintävirasto toimii, on annettu vuoden 2005 jälkeen, ja varsinkin näiden säädösten nojalla annettujen komission sekundaarilainsäädännön lukumäärä on kasvanut. Ehdotetussa 1 momentin muotoilussa viranomaisella olisi oikeus saada ne tiedot, jotka ovat välttämättömiä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi. Tietojen antamiseen olisivat velvoitettuja ne palveluntarjoajat, luvanhaltijat sekä muut toimijat ja henkilöt, joiden oikeuksista ja velvollisuuksista kyseisessä laissa säädetään.
Saman pykälän
3 momenttia
esitetään muutettavaksi siten, että siinä säädettäisiin lisäksi Liikenne- ja viestintäviraston oikeudesta saada tietoja Energiavirastolta lain 93 b § liittyvän tehtävän hoitamiseksi. Voimassa olevassa 3 momentissa säädetään vastaavasta Liikenne- ja viestintäviraston oikeudesta saada tietoja Tullilta lain 146 §:ssä säädettyyn tehtävään liittyen.
7.2
Laki uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta
1 §.Lain tarkoitus
. Lain 1 §:ään ehdotetaan lisättävän
2 momentti
, jonka mukaan sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, lain tarkoituksena olisi toimeenpanna asetus lentoliikenteen kestävistä polttoaineista siltä osin, kuin kyse on lentopolttoaineen toimittajien velvoitteista ja oikeuksista johtuvista viranomaistehtävistä ja lentopolttoaineen toimittajia koskevasta seuraamusjärjestelmästä. Uuden 2 momentin tarkoituksena olisi laajentaa jakeluvelvoitelain tarkoitusta siten, että lailla toimeenpannaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen 2023/2405 tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle (lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annettu asetus) siltä osin, kuin kyse on lentopolttoaineen toimittajien velvoitteista ja oikeuksista johtuvista viranomaistehtävistä ja lentopolttoaineen toimittajia koskevasta seuraamusjärjestelmästä.
2 §.Määritelmät
. Lain 2 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisättävän uusi kohta 16, jonka mukaan poiketen uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 2 artiklan 2 kohdan 38 alakohdasta, lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 3 artiklan 19 kohdassa tarkoitettuna lentopolttoaineen toimittajana pidetään sitä, jolla on viimeisenä mainitun asetuksen 3 artiklan 6 kohdan tarkoittaman lentopolttoaineen tai 3 artiklan 17 kohdan tarkoittaman lentoliikenteeseen tarkoitetun vedyn omistusoikeus ennen kuin se luovutetaan mainitun asetuksen 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla unionin lentoasemalla ilma-alukseen.
Lentopolttoaineen toimittajan tulisi olla taho, joka voi asemassaan vaikuttaa lentopolttoaineen ominaisuuksiin ja viimeinen taho, jolla on polttoaineen omistusoikeus ennen kuin se luovutetaan ilma-aluksen käyttäjille unionin lentoasemilla. Suomessa valmisteveropisteessä määräytyisi taho, jolla ei olisi edellä kuvatulla tavalla lentopolttoaineen omistajuutta ennen kuin se luovutetaan ilma-aluksen käyttäjille unionin lentoasemilla ja joka ei voisi vaikuttaa kulutukseen luovutetun polttoaineen ominaisuuksiin tai siihen, mille lentoasemalle polttoaine toimitetaan. Asetuksen tarkoittama lentopolttoaineen toimittaja viittaa uusiutuvan energian direktiiviin, jossa polttoaineen toimittaja määritetään lähtökohtaisesti valmisteveron määräytymispisteessä. Direktiivi jättää kuitenkin jäsenvaltioille mahdollisuuden asianmukaisesti perustellussa tapauksessa määritellä polttoaineen toimittajan tästä poikkeavasti.
Tästä syystä hallituksen esityksessä esitetään, että lentopolttoaineen toimittajana tulisi pitää sitä, jolla on viimeisenä lentopolttoaineen omistusoikeus ennen kuin se luovutetaan ilma-alukseen unionin lentoasemalla. Sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, että lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 4 artiklan kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia koskeva velvoite kohdistuu niihin toimijoihin, joilla on kyky vaikuttaa velvoitteen täyttämiseen.
3 §.Jakeluvelvoite ja lain soveltamisala
. Lain 3 §:ään ehdotetaan lisättävän uusi
5 momentti
, jonka mukaan jakeluvelvoitelain 1, 2, 3, 4, 9, 11 a–11 d, 13, 14 a ja 14 b §:ää sovelletaan lentopolttoaineen toimittajiin. Tällä säännöksellä rajattaisiin jakeluvelvoitelain soveltamista lentopolttoaineen toimittajien osalta niihin lainkohtiin, jotka koskevat lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen täydentävää kansallista lainsäädäntöä.
4 §.Toimivaltaiset viranomaiset ja tietojen luovuttaminen
. Lain 4 §:ään lisättäisiin uusi
4 momentti
, jonka mukaan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 11 artiklassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen lentopolttoaineen toimittajia koskevissa asioissa on Energiavirasto. Energiaviraston toimivaltaa ja tehtäviä laajennetaan muualla laissa säädetyn lisäksi tehtäviin, jotka koskevat niitä oikeuksia ja velvoitteita, joita asetuksessa tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamiseksi kestävälle lentoliikenteelle asetetaan asetuksen tarkoittamille lentopolttoaineen toimittajille. Lisäksi Energiaviraston tehtäviin tulisi lentopolttoaineen toimittajia koskevat seuraamusmaksut.
11 a §.Lentopolttoaineen toimittajille määrättävät seuraamusmaksut
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 11 a §, jonka mukaan seuraamusmaksu määrätään lentopolttoaineen toimittajalle. Seuraamusmaksu määrättäisiin
1 momentin 1–3 kohdan
mukaan lentopolttoaineen toimittajalle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää täyttämättä lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 4 artiklassa säädettyjä velvoitteita kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksista, jättää noudattamatta asetuksen 4 artiklassa säädettyjä velvoitteita, jotka koskevat asetuksessa tarkoitettujen synteettisten lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia ja synteettisten lentopolttoaineiden keskimääräisiä osuuksia vuosina 2030–2034. Lisäksi seuraamusmaksu määrättäisiin lentopolttoaineen toimittajalle, joka on antanut harhaanjohtavia tai virheellisiä tietoja niiden kestävien lentopolttoaineiden ominaisuuksista tai alkuperästä, jotka se on toimittanut asetuksen 9 artiklan 2 kohdan ja asetuksen 10 artiklan mukaisesti. Seuraamusmaksulla tarkoitetaan asetustekstin 12 artiklassa tarkoitettua ”sakkoa”. Asetuksessa ei ole kuitenkaan edellytetty, että seuraamus olisi luonteeltaan rikosoikeudellinen.
11 b §.Lentopolttoaineen toimittajan seuraamusmaksujen määrääminen ja suuruus
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 11 b §, jonka mukaan Energiavirasto määrää lentopolttoaineen toimittajan seuraamusmaksut siten kuin lain 11 a § edellyttää. Pykälän
2–4 momentissa
määriteltäisiin seuraamusmaksun suuruuden laskentaperusteet ehdotetun 11 a §:n 1 momentin kohdille 1–3. Pykälän
5 momentin
mukaan seuraamusmaksua määrättäessä olisi otettava huomioon rikkomisen luonne, kesto, toistuvuus ja vakavuus. Pykälän
6 momentissa
säädettäisiin Energiaviraston velvollisuudesta perustella seuraamusmaksupäätöksessä menetelmä, jolla lentopolttoaineen, kestävän lentopolttoaineen ja synteettisen lentopolttoaineen hinta on määritelty Euroopan unionin lentopolttoainemarkkinoilla. Lisäksi säädettäisiin, että menetelmän on perustuttava todennettaviin ja puolueettomiin perusteisiin mukaan lukien viimeisimpään saatavilla olevaan asetuksen 13 artiklan tarkoittamaan tekniseen raporttiin.
11 c §. Energiaviraston velvollisuus varmistaa puuttuvan lentopolttoaineen toimitus
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 11 d §, jonka
1 momentin
mukaan Energiaviraston on varmistettava, että jokainen lentopolttoaineen toimittaja, jolle on kertynyt vaje 4 artiklassa säädetystä velvoitteesta, joka koskee kestävien lentopolttoaineiden ja synteettisten lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia tiettynä mainitun asetuksen 3 artiklan 23 kohdassa tarkoitetulla raportointijaksona, toimittaa seuraavalla raportointikaudella markkinoille vajausta vastaavan polttoainemäärän kyseistä raportointikautta koskevan velvoitteensa lisäksi. Menettelystä säädetään mainitun asetuksen 12 artiklan 8 kohdassa. Pykälän
2 momentin
mukaan velvoitteen täyttäminen ei vapauta lentopolttoaineen toimittajaa seuraamusmaksun maksamisvelvollisuudesta.
11 d §. Eräät lentopolttoaineen toimittajan pyynnöt
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 11 d §, jonka mukaan Energiaviraston olisi käsiteltävä lentopolttoaineen toimittajan lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 11 artiklan 8 kohdassa tarkoitettu pyyntö. Pyynnön käsittelystä säädetään mainitun lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen 11 artiklan 8 kohdassa. Asetuksen 11 artiklan 8 kohdan mukaan lentopolttoaineen toimittajan, jonka päätoimipaikka ei sijaitse jäsenvaltiossa, vastuussa oleva jäsenvaltio on se jäsenvaltio, jossa lentopolttoaineen toimittaja toimitti eniten lentopolttoainetta vuonna 2023 tai ensimmäisenä vuonna, jona se toimitti lentopolttoainetta unionin markkinoilla sen mukaan, kumpi ajankohtakohta on myöhäisempi. Tällainen lentopolttoaineen toimittaja voi esittää toimivaltaiselle viranomaiselleen perustellun pyynnön sen siirtämisestä toisen jäsenvaltion vastuulle, jos se on toimittanut suurimmat osuudet lentopolttoaineesta tässä jäsenvaltiossa pyyntöä edeltäneiden kahden vuoden aikana. Päätös siirtämisestä on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa lentopolttoaineen toimittajan pyynnöstä, siihen on saatava siirron kohteena olevan jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten suostumus ja se on toimitettava ilman aiheetonta viivytystä lentoturvallisuusvirastolle ja komissiolle. Sitä sovelletaan kyseisen päätöksen tekopäivää seuraavan raportointikauden alusta.
13 §
.
Muutoksenhaku
. Muutoksenhakua koskevan 13 §:n
1 momenttiin
ehdotetaan lisättävän oikeus hakea oikaisua päätökseen, joka on annettu ehdotetun 11 a §:n nojalla.
14 b §.Seuraamusmaksujen ja virhemaksun täytäntöönpano
. Lakiin ehdotetaan lisättävän uusi 14 b §, jossa säädettäisiin seuraamus- ja virhemaksujen täytäntöönpanosta. Ehdotetulla lisäyksellä lain 11, 11 a ja 12 §:ssä tarkoitetun seuraamusmaksun ja virhemaksun täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa. Seuraamusmaksulle ja virhemaksulle ei peritä korkoa.
Pykälän
2 momentissa
säädettäisiin seuraamusmaksun vanhenemisesta. Seuraamusmaksu vanhenisi viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoiman saaneen ratkaisun antamispäivästä. Seuraamusmaksun täytäntöönpanon vanhentumisajaksi on perusteltua säätää viisi vuotta sen määräämistä koskevan lainvoimaisen päätöksen antamisesta. Tämä vastaa sakkorangaistukselle säädettyä vanhentumisaikaa.