7.1
Valtionavustuslaki
1 §. Soveltamisala. Pykälän 3 momentin mukaan, jollei muussa laissa toisin säädetä, tätä lakia sovelletaan myös valtionavustukseen, joka myönnetään käytettäväksi Suomen ulkopuolella. Jos kuitenkin 2 momentissa tarkoitetun valtionavustuksen saajana on vieras valtio tai sen toimielin taikka valtioiden välinen kansainvälinen järjestö, valtionavustukseen sovelletaan ainoastaan 5-8 §:ää sekä 11 §:n 5 momenttia. Viimeksi mainituilla valtionavustuksilla tarkoitetaan esimerkiksi ulkoministeriön myöntämiä avustuksia kansainvälisille hallitustenvälisille järjestöille kuten YK-järjestöille, Maailmanpankille ja muille kehityspankeille sekä joissakin tapauksissa toisen valtion toimielimille kuten ministeriöille. Näitä avustuksia myönnettäessä noudatettava prosessi poikkeaa monilla tavoin tavanomaisesta valtionavustuksen hakemisessa ja myöntämisessä noudatettavasta menettelystä. Varsinaista valtionavustusten julkista hakuvaihetta ei ole, vaan avustuksesta sovitaan rahoitussopimuksella, joka on luonteeltaan kansainvälinen hallintosopimus ja joka tehdään ulkoministeriön nimissä. Näissä oikeussuhteissa on kyse julkisen kansainvälisen oikeuden subjektien välisistä suhteista eivätkä useimmat kansallisen valtionavustuslain säännökset sovellu tämän tyyppistä valtionavustusta koskevaan oikeussuhteeseen. Edellä mainitut avustuksiin sovellettavat valtionavustuslain 5—8 §:ien säännökset koskevat valtionavustuksen myöntämisen perusteita ja 11 §:n 5 momentti koskee puolestaan valtionapuviranomaisen mahdollisuutta tehdä ulkomailla olevan saajan kanssa yksityisoikeudellinen sopimus valtionavustuksen käytön ja valvonnan ehdoista.
Ehdotettavat valtionavustustoiminnan tietovaranto ja siihen liittyvät palvelut rakennetaan kaiken tyyppiset valtionavustukset mahdollisimman laajasti kattavaksi kokonaisuudeksi. Tästä syystä pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että myös ehdotettavia valtionavustuslain 32 a—32 e §:ä sovellettaisiin sellaisiin ulkomailla käytettäväksi tarkoitettuihin valtionavustuksiin, joiden saajana on vieras valtio tai sen toimielin taikka valtioiden välinen kansainvälinen järjestö. Käytännössä näissä tilanteissa valtionavustuksista valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettava tietosisältö olisi suppeampi kuin muissa valtionavustuksissa ja kohdistuisi lähinnä Tutkiavustuksia.fi-palveluun.
6 a luku Valtionavustustoiminnan tietovaranto
Ehdotettavassa uudessa valtionavustuslain 6 a luvussa olisi pykälät 32 a—32 e, joissa säädettäisiin valtionavustustoiminnan tietovarannosta ja siihen liittyvistä palveluista, tietojen tallentamisesta tietovarantoon ja vähimmäistietojen toimittamisvelvollisuudesta, rekisterinpitäjyydestä ja tiedonhallinnasta, valtionavustustoiminnan avoimesta tietopalvelusta ja palvelussa julkaistavasta tietoaineistosta sekä tietojen säilyttämisestä ja arkistoinnista.
Valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettavat tiedot sisältäisivät henkilötietoja erilaisissa tilanteissa ja käyttötarkoituksissa. Henkilötietojen käsittelystä ja suojasta säädetään lähtökohtaisesti EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Yleisenä lähtökohtana on, ettei tietosuoja-asetuksen mukaista kansallista lainsäädäntöä tulisi olla. Henkilötietojen suojaan liittyvän sääntelyn kattavuuden, täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden näkökulmasta yleistä tietosuoja-asetusta yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa sääntelyä on pidetty tarpeellisena lähinnä säädettäessä tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaisesti erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien henkilötietojen käsittelystä. Lakiehdotuksessa käytettäisiin yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 3 kohtaan perustuvaa kansallista sääntelyliikkumavaraa siltä osin kuin ehdotus sisältää säännöksiä henkilötietojen käsittelystä. Ehdotettavassa 32 a §:ssä säädettäisiin 6 artiklan 3 kohdan nojalla täsmällisemmin tietovarannon tietojen käyttötarkoituksista, käsiteltävien henkilötietojen tyypeistä ja käsittelyn lainmukaisuudesta liittyen tietojen yhdistelyyn ja muokkaamiseen. Lisäksi 32 a §:n tietojen yhdistelyä ja muokkaamista koskevassa sääntelyssä olisi kyse siitä, että 6 artiklan 3 kohdan nojalla säädettäisiin käsittelytoimista, joilla pyritään varmistamaan tietojen oikeellisuutta ja laatua osana laillista ja asianmukaista tietojenkäsittelyä. Tältä osin sääntely täsmentäisi tietosuoja-asetuksen 5 artiklan mukaisia minimointi- ja täsmällisyysperiaatteita. Ehdotettavassa 32 d §:ssä annettaisiin 6 artiklan 3 kohdan nojalla täsmentävää sääntelyä henkilötietojen julkaisemisesta. Ehdotettavassa 32 e §:ssä annettaisiin 6 artiklan 3 kohdan nojalla tietosuoja-asetuksen 5 artiklan 1 kohdan e alakohdan mukaista säilytyksen rajoittamisen periaatetta täsmentävää sääntelyä. Ehdotettu tietosuoja-asetusta täsmentävä sääntely on arvioitu oikeasuhtaiseksi ja yleisen edun tavoitteen mukaiseksi, kun tarkoituksena on kattavan valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen perustaminen.
Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena valtionavustustoiminnan tietovarannossa ja siihen liittyvissä palveluissa olisi tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohta, eli käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Tästä olisi kyse, koska laissa säädettäisiin valtionapuviranomaisten ja lain nojalla muiden valtionavustuksia myöntävien sekä Valtiokonttorin lakisääteisistä tehtävistä.
Lisäksi ehdotettavassa valtionavustuslain 6 a luvussa säädettäisiin rekisterinpidosta ja yhteisrekisterinpitäjyydestä. Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjällä tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, viranomaista, virastoa tai muuta elintä, joka yksin tai yhdessä toisten kanssa määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot; jos tällaisen käsittelyn tarkoitukset ja keinot määritellään unionin tai jäsenvaltioiden lainsäädännössä, rekisterinpitäjä tai tämän nimittämistä koskevat erityiset kriteerit voidaan vahvistaa unionin oikeuden tai jäsenvaltion lainsäädännön mukaisesti. Asetuksen 4 artiklan 7 kohta jättää näin ollen kansallista liikkumavaraa säätää rekisterinpitäjästä. Tietosuoja-asetuksen 26 artiklan 1 kohdassa säädetään menettelystä, jossa useammat viranomaiset ovat yhteisrekisterinpitäjiä. Yhteisrekisterin pidolla tarkoitetaan tilannetta, jossa vähintään kaksi rekisterinpitäjää määrittävät yhdessä käsittelyn tarkoitukset ja keinot sekä keskinäisellä järjestelyllä ja läpinäkyvällä tavalla kunkin osapuolen vastuun mainitussa asetuksessa vahvistettujen velvoitteiden noudattamiseksi, erityisesti rekisteröityjen oikeuksien käytön ja tietosuoja-asetuksen artiklan 13 ja 14 mukaisten tietojen toimittamista koskevien tehtäviensä osalta, paitsi jos ja siltä osin kuin rekisterinpitäjiin sovellettavassa unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä määritellään rekisterinpitäjien vastuualueet. Vastaavasti myös yhteisrekisterinpidosta on mahdollista säätää 26 artiklan salliman liikkumavaran mukaisesti.
Ehdotettavassa 32 c §:ssä säädettäisiin tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 7 kohdan sekä 26 artiklan nojalla rekisterinpidosta ja yhteisrekisterinpitäjistä ja niiden välisestä vastuunjaosta. Yhteisrekisterinpitäjien vastuunjakoa täsmentävä sääntely on tarpeen, jotta henkilötietojen käsittelyyn liittyvät vastuut ovat rekisteröidyn kannalta selkeät.
32 a §. Valtionavustustoiminnan tietovaranto. Pykälän 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi, että valtionavustuksiin liittyvien tietojen hallinnoimiseksi, keräämiseksi, välittämiseksi ja käytön valvonnan tehostamiseksi olisi valtionavustustoiminnan tietovaranto, joka tukisi uutta digitalisoitua valtionavustusprosessia. Tietojen välittämisellä tarkoitetaan sekä tietojen välittämistä muille viranomaisille, että tietojen julkaisemista yleisön saataville yleisen tietoverkon välityksellä. Valtiokonttori ylläpitäisi tietovarantoon liittyen seuraavia palveluja:
valtionavustushakujen julkaisemisen ja asioinnin palvelu (Haeavustuksia.fi)
valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelu (Tutkiavustuksia.fi)
valtionavustusten käsittelyn ja hallinnoinnin palvelu (Hallinnoiavustuksia.fi).
Haeavustuksia.fi-palvelussa julkaistaisiin kaikkien valtionapuviranomaisten valtionavustushaut. Palvelua käytettäisiin avustusten hakemiseen ja sähköiseen asiointiin valtionapuviranomaisten tai lain nojalla muiden valtionavustuksia myöntävien kanssa. Jos valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä ei käyttäisi Hallinnoiavustuksia.fi -palvelua, Haeavustuksia.fi-palvelu ohjaisi hakijan valtionapuviranomaisen tai muun valtionavustuksen myöntäjän omaan asiointipalveluun.
Tutkiavustuksia.fi-palvelu olisi valtionavustustoimintaan liittyvän tiedon läpinäkyvyyttä ja hyödynnettävyyttä parantava palvelu. Sen kautta kansalaiset, tiedotusvälineet, viranomaiset ja tutkijat pääsisivät seuraamaan, miten ja mihin valtionavustuksia on myönnetty. Haeavustuksia.fi -palvelu ja Tutkiavustuksia.fi -palvelu olisivat viranomaisen digitaalisia palveluja, joihin sovellettaisiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annettua lakia (306/2019). Tutkiavustuksia.fi -palvelu muodostaisi samalla valtionavustustoiminnan avoimen tietopalvelun, jossa julkaistavista tiedoista säädettäisiin tarkemmin ehdotettavassa valtionavustuslain 32 d §:ssä.
Hallinnoiavustuksia.fi -palvelu poikkeaisi luonteeltaan kahdesta ensin mainitusta palvelusta ja olisi tarkoitettu ainoastaan valtionapuviranomaisille tai lain nojalla muille valtionavustuksia myöntäville. Tämä palvelu muodostaisi tulevaisuudessa yhtenäisen ja mahdollisimman kattavan kokonaisuuden, jonka avulla valtionapuviranomaiset tai lain nojalla muut valtionavustuksia myöntävät voisivat muun muassa käsitellä valtionavustusten hakemuksia, päätöksiä ja maksatuksia. Hallinnoiavustuksia.fi-palvelu olisi edellä mainituista kahdesta muusta palvelusta poiketen valtionapuviranomaisille tarkoitettu operatiivinen järjestelmä valtionavustusasioiden käsittelyyn ja myönnettyjen valtionavustusten käytön seurantaan ja valvontaan.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin yleisesti valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettavien tietojen sisällöstä ja luonteesta. Tietovarantoon tallennettaisiin avustuksen hakemista, myöntämistä, maksamista, käyttöä ja valvontaa sekä palauttamista ja takaisinperintää koskevat tiedot, jotka olisivat tarpeellisia tässä laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi. Tallennettavien tietojen sisältö voisi jossain määrin vaihdella valtionavustuslajista ja valtionavustuksen käyttötarkoituksesta riippuen. Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on kuitenkin kehittää tietojen sisältöä siten, että valtionavustusten tehokasta ja tarkoituksenmukaista kohdentumista ja käyttöä voidaan seurata ja arvioida nykyistä paremmin.
Valtionavustustoiminnan yhteydessä ei pääsääntöisesti ole tarvetta erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyyn ja tallentamiseen. Valtionavustusten hallinnoinnissa voi kuitenkin tulla vastaan tilanteita, joissa valtionapuviranomaisen on käsiteltävä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi apurahan maksamisen keskeyttäminen henkilön vanhempainvapaan perusteella. Tällaisessa tilanteessa erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittely perustuisi tietosuojalain 6 §:ään. On myös mahdollista, että erityisten henkilötietoryhmien käsittelystä säädetään erityislainsäädännössä. Koska valtionavustusten hallinnointiin voi näin ollen sisältyä välttämätöntä erityisten henkilötietoryhmien käsittelyä, pykälän 2 momentissa säädettäisiin siitä, että tietovarantoon voitaisiin tallentaa valtionavustushakemuksen käsittelemiseksi ja valtionavustusten käytön valvomiseksi välttämättömiä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja. Säännöksessä ei eriteltäisi tallennettavia erityisiä henkilötietoryhmiä, koska ei ole mahdollista ennakoida, mitä erityisiä henkilötietoryhmiä koskevia tietoja valtionavustusten hallinnoinnin yhteydessä voi tulla käsiteltäviksi. Suojatoimien osalta ehdotettavassa 32 c §:ssä säädettäisiin tietojen suojaamista koskevista viranomaisten vastuista sekä 32 e §:ssä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen säilytysaikaan liittyvästä rajoituksesta. Ehdotettavassa erityisiä henkilötietoryhmiä koskevassa sääntelyssä olisi kyse siitä, että yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohdan nojalla luodaan oikeusperusta erityisten henkilötietoryhmien tallentamiselle valtionavustustoiminnan tietovarantoon niissä tilanteissa, kun tietojen tallentaminen on tietyn valtionavustusasian hallinnoinnin kannalta välttämätöntä ja tietojen käsittely perustuu tietosuojalain 6 §:ään tai erityislainsäädäntöön. Tarkoituksena ei ole, että säännös muodostaisi yleisen oikeusperustan erityisten henkilötietoryhmien käsittelylle hallinnoitaessa valtionavustuksia. Valtionapuviranomaiset ja muut lain nojalla valtionavustuksia myöntävät vastaisivat lähtökohtaisesti valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettavien tietojen sisällöstä ja oikeellisuudesta. Koska hyvin useat eri tahot voisivat tallentaa tietoja tietovarantoon ja koska yhdellä valtionavustuksen hakijalla tai saajalla voi olla useita valtionavustushakemuksia tai saatuja valtionavustuksia liittyy tietovarannon sisältämien tietojen laadun ja oikeellisuuden ylläpitoon haasteita. Nämä haasteet liittyvät erityisesti Tutkiavustuksia.fi-palveluun, jossa julkaistavista tiedoista Valtiokonttori vastaisi jäljempänä 32 d §:ssä ehdotettavalla tavalla. Siksi on tarpeen kiinnittää huomiota sellaisiin menettelyihin ja toimivaltuuksiin, joiden avulla tietovarannon sisältämien tietojen laatua ja oikeellisuutta voitaisiin edistää.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi, että Valtiokonttori saisi muokata ja yhdistellä tietovarantoon tallennettuja tietoja niiden laadun ja hyödynnettävyyden parantamiseksi. Tietojen muokkaus tarkoittaa tietojen laadun parantamista eri tavoin. Tietojen muokkaaminen tapahtuisi esimerkiksi siten, että tiettyyn valtionavustuksella tuettuun hankkeeseen tai valtionavustuksen hakijaan tai saajaan liittyviä tietoja voitaisiin hakea muista kuin alkuperäisistä avustetun hankkeen valtionavustuspäätöksen yhteydessä tallennetuista tiedoista. Tietojen yhdistäminen tarkoittaa puolestaan yleisesti useasta lähdejärjestelmästä saatavan tiedon yhdistämistä henkilöön yksilöivän tunnisteen tai muun tyyppisen kuin henkilön kautta tehtävän kytköksen avulla. Tietojen yhdistäminen mahdollistaisi paremman kokonaiskuvan saamisen esimerkiksi yksittäisen valtionavustuksen saajan tai tietyllä valtionavustuksella tuettavan toiminnan sisällöstä ja koko valtionavustustoiminnasta. Tietojen muokkaaminen ja yhdistäminen palvelisi välittömästi valtionavustustoiminnan kehittämistä ja digitalisointia koskevan hankkeen yleisten päämäärien toteutumista eli tiedon parempaa laatua, mikä olisi julkisen vallan ja valtionapuviranomaisten, valtionavustusten hakijoiden ja saajien sekä myös valtionavustustoiminnasta kiinnostuneiden tiedotusvälineiden ja yleisön etua. Ehdotuksella ei ole tarkoitus muuttaa rekisterinpitäjälle suoraan tietosuoja-asetuksesta johtuvaa velvoitetta huolehtia tietojen oikeellisuudesta.
32 b §.Valtionavustustoiminnan tietojen tallentaminen ja toimittaminen. Valtionavustustoiminnan tietovarantoa ja siihen liittyviä palveluja kehitetään jatkossa yhteistyössä valtionapuviranomaisten tai lain nojalla muiden valtionavustuksia myöntävien, valtionavustuksia hakevien organisaatioiden sekä järjestelmän palvelutuottajan eli Valtiokonttorin kanssa. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että eri valtionapuviranomaiset tai lain nojalla muut valtionavustuksia myöntävät luopuvat nykyisten omien erillisten valtionavustuksia koskevien tietojärjestelmiensä käytöstä. Uusien erillisten valtionavustusten käsittelyyn tarkoitettujen tietojärjestelmien kehittämistä tai nykyisten järjestelmien merkittävää uudistamista ei tulisi enää rahoittaa. Toisaalta ei ole käytännössä mahdollista, että nykyisistä erillisistä valtionavustusten käsittelyjärjestelmistä voitaisiin kokonaan luopua etukäteen säänneltävällä siirtymäajalla uuden tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen käyttöönoton jälkeen. Olennaista kuitenkin on, että erillisiin valtionavustusten käsittelyjärjestelmiin tallennetut tiedot voidaan tallentaa valtionavustustoiminnan tietovarantoon ja että kaikkien valtionavustusten tiedonhallintaa ja viranomaisvelvoitteita koskevia säädöksiä voidaan noudattaa. Valtionavustustoiminnan tietovaranto pyritään tulevaisuudessa muodostamaan mahdollisimman kattavaksi siten, että siihen sisällytettäisiin pääsääntöisesti kaikkia eri tyyppisiä ja eri hallinnonaloilta myönnettäviä valtionavustuksia koskevat tiedot. Tästä syystä pykälän 1 momentissa ehdotetaan selvyyden vuoksi erikseen säädettävän tarkemmin tietojen tallentamisesta valtionavustustoiminnan tietovarantoon.
Jos valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä käyttäisi ehdotettavan 32 a §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua valtionavustusten käsittelyn ja hallinnoinnin palvelua, se tallentaisi 32 a §:n 2 momentissa säädetyt tiedot suoraan valtionavustustoiminnan tietovarantoon palvelua käyttäessään. Sen sijaan valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän, joka käyttäisi edellä tarkoitetun Hallinnoiavustuksia.fi-palvelun sijasta edelleen omaa valtionavustusten käsittelyyn ja hallintaan tarkoitettua järjestelmäänsä, olisi erikseen toimitettava haettaviksi julistamiaan ja myöntämiään valtionavustuksia koskevat valtionavustustoiminnan vähimmäistiedot valtiokonttorille valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettaviksi.
Hallinnoiavustuksia.fi-palvelua käytettäessä kaikkien tietovarantoon tallennettavien tietojen sisältöä ei ole mahdollista ennakoida eikä säännellä tarkasti. Lähtökohtana kuitenkin olisi, että tietovarantoon tallennettaisiin kaikki ehdotettavan 32 a §:n 2 momentissa säädettävät tiedot, joiden tarkempi sisältö perustuisi kulloinkin käsiteltävässä valtionavustusasiassa sovellettaviin erityissäännöksiin. Sen sijaan niissä tapauksissa, joissa valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä käyttäisi edelleen omaa valtionavustusten käsittelyyn ja hallintaan tarkoitettua järjestelmäänsä, olisi mahdollista ja tarpeellista säännellä tarkemmin niistä vähimmäistiedoista, jotka sen tulisi toimittaa Valtiokonttorille valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettaviksi. Yleisenä tavoitteena on, että valtionavustustoiminnan tietovarannosta on saatavilla riittävän kattavat perustiedot kaiken tyyppisestä valtionavustustoiminnasta. Toisaalta tietojen toimittamisvelvollisuuden tulisi koskea vain välttämättömimpiä tietoja, jolloin aiheutuva hallinnollinen lisätyö muodostuisi mahdollisimman vähäiseksi. Pykälän 2 momentissa ehdotetaan siksi erikseen säädettäväksi toimittamisvelvollisuuden piiriin kuuluvista valtionavustustoiminnan vähimmäistiedoista. Tietovarantoon tallennettavia henkilötietoja olisivat valtionavustuksen hakijana ja saajana olevan luonnollisen henkilön nimi ja henkilötunnus sekä valtionavustuksen käyttötarkoitus ja valtionavustuksen käytön alueellinen kohdentuminen. Muista tietovarantoon tallennettavista valtionavustushakuja ja niiden osoitetietoja, valtionavustushakemusten ja -päätösten yksilöintiä, valtionavustusasiaa, valtionavustuksen hakijaa ja saajaa ja valtionavustuspäätöstä koskevista vähimmäistiedoista sekä niiden toimittamisajasta ja toimittamistavasta säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella.
Tietojen toimittamisvelvollisuuden ehdotetaan tarvittavan siirtymäajan vuoksi tulevan voimaan vasta vuoden 2023 lokakuun alusta, mistä säädettäisiin erikseen voimaantulosäännöksessä. Hakutietojen toimittaminen tapahtuisi Hallinnoiavustuksia.fi-palvelun käyttöliittymän kautta luomalla uusi haku, ja tarjoamalla linkki omaan asiointipalveluun. Valtionavustusasioita ja -päätöksiä koskevat tiedot toimitettaisiin joko siirtotiedostolla, jolloin tätä tietojen siirtoa hallittaisiin saman Hallinnoiavustuksia.fi-palvelun käyttöliittymän kautta, tai käyttäen vaihtoehtoisesti rajapintaa, jossa valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän järjestelmä huolehtisi automaattisesti tietojen tallentamisesta valtionavustustoiminnan tietovarannon rajapintaan. Tietojen toimittaminen tapahtuisi siten kummassakin tilanteessa lähtökohtaisesti Hallinnoiavustuksia.fi-palvelun kautta, jossa omaa tietojärjestelmäänsä käyttävän valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän joka tapauksessa tulisi operoida, jotta hakujen tiedot saadaan näkyviin Haeavustuksia.fi-palveluun. Käytännössä tietojen toimittamiseen tulisi olla useampia eri vaihtoehtoja, jotta se olisi myös tietojen toimittajan näkökulmasta mahdollisimman joustavaa. Todennäköisesti alkuvaiheessa tietoja toimitettaisiin pääosin siirtotiedostolla esimerkiksi Excel- tai CSV-tiedostona, mutta myöhemmin tavoitteena olisi yksinkertaistaa prosessia ja saada tiedot siirtymään automaattisesti valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän omasta järjestelmästä valtionavustustoiminnan tietovarantoon. Viimeksi mainittu menettely vaatisi muutostöitä tietoja toimittavan valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän tietojärjestelmään ja saattaisi aiheuttaa myös jossain määrin kustannuksia.
Lähtökohtana on, että valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen käyttöönotossa siirrytään mahdollisimman kattavasti ja nopeasti digitaalisiin palveluihin ja luovutaan paperimuotoisten asiakirjojen käytöstä. Uudistuksen yhteydessä ei kuitenkaan aseteta ehdottomaksi yleiseksi edellytykseksi sitä, että valtionavustushakemuksen jättäminen tai muun tyyppinen hakijan tietojen antaminen perustuisi digitaalisten palvelujen käyttöön. Näin ollen on mahdollista, että valtionavustusprosessissa toimitettaisiin edelleen paperimuotoisia hakemuksia. On myös mahdollista, että paperimuotoinen hakemus toimitettaisiin muulle kuin toimivaltaiselle valtionapuviranomaiselle, esimerkiksi Valtiokonttorille tai jollekin toiselle valtionapuviranomaiselle. Tarkoituksena on, että tällaisissa tapauksissa hakemus siirretään toimivaltaiselle valtionapuviranomaiselle, joka vastaisi yleisesti saapuneiden asiakirjojen ja tietojen tallentamisesta valtionavustustoiminnan tietovarantoon tai vähimmäistietojen toimittamisesta Valtiokonttorille tietovarantoon tallennettaviksi.
32 c §. Valtionavustustoiminnan tietovarannon rekisterinpitäjä ja tiedonhallinta. Valtionavustustoiminnassa valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä toimisi lähtökohtaisesti tiedonhallinnasta vastaavana viranomaisena ja tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuna rekisterinpitäjänä. Hallinnollisesti olisi kuitenkin tarkoituksenmukaista, että Valtiokonttori valtionavustustoiminnan tietovarantoa ja siihen liittyviä palveluja ylläpitävänä viranomaisena huolehtisi keskitetysti eräistä tiedonhallintalaissa säädetyistä tiedonhallintayksikölle säädetyistä tehtävistä. Yhteisrekisterinpitäjyydestä ehdotetaan säädettäväksi tarkemmin pykälän 1 ja 2 momentissa. Pykälän 1 momentin nojalla Valtiokonttori vastaisi erityisesti tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen teknisestä toiminnasta ja käytettävyydestä sekä teknisestä rajapinnasta tietojen tallentamista, vähimmäistietojen toimittamista, käsittelyä ja luovutusta varten. Valtiokonttori vastaisi edelleen tietojen eheydestä ja säilyttämisestä. Valtiokonttori vastaisi lisäksi tiedonhallintalain 13 §:n 2—5 momentissa sekä 14 §:ssä, 15 §:ssä ja 17 §:ssä viranomaiselle säädetyistä tehtävistä sekä muista vastaavista tiedonhallintaan liittyvistä teknisistä tehtävistä. Valtiokonttorin tehtävästä toimia tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen ylläpidosta vastaavana viranomaisena ehdotetaan säädettäväksi erikseen valtiokonttorista annetun lain 2 §:ssä. Valtiokonttori vastaisi käytännössä myös valtionavustustoimintaa tukevien tietojärjestelmäpalvelujen tuotannon kehittämisestä ja yleisistä operatiivisista valtionavustuspalveluista. Valtiokonttori ei sen sijaan vastaisi sellaisista valtionavustustoimintaan sisältyvistä tehtävistä, jotka käytännössä liittyvät kiinteästi valtionapuviranomaisten tai lain nojalla muiden valtionavustuksia myöntävien lakisääteisiin tehtäviin tai edellyttävät asianomaisen valtionapujärjestelmän sisällön asiantuntemusta. Valtiokonttori ei siten käytännössä esimerkiksi hoitaisi valtionavustushakemuksen käsittelyprosessiin liittyviä tehtäviä, esimerkiksi paperilla tai sähköpostilla saapuvien avustushakemusten tietojen tarkistamista ja tallentamista valtionavustustoiminnan tietovarantoon.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiinvaltionapuviranomaisen ja lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän vastuista ja tehtävistä yhteisrekisterinpitäjinä ja tiedonhallinnassa. Valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä vastaisi muista kuin Valtiokonttorille 1 momentissa säädetyistä tehtävistä. Valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä toteuttaisi rekisteröidyn oikeudet ja toimisi rekisteröidyn yhteyspisteenä oman valtionavustustoimintansa osalta. Tässä yhteisrekisterinpitäjyyden järjestelyssä syntyisi siten tietosuoja-asetuksen 26 artiklassa tarkoitettu rekisteröidyn yhteyspiste Valtiokonttorin ja kunkin valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän välillä siten, että tiettyyn valtionavustukseen liittyvästi rekisteröidyn henkilön yhteyspiste olisi aina se valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä, joka kyseistä valtionavustusta hallinnoi. Lisäksi 2 momentissa säädettäisiin siitä, että valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä päättäisi valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen yhteydessä julkisuuslain nojalla tapahtuvista tietojen luovutuksista lukuun ottamatta avoimessa tietopalvelussa luovutettavia tietoja. Tämä tarkoittaa, että valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä vastaisi oman valtionavustustoimintansa osalta esimerkiksi julkisuuslain mukaisiin tietopyyntöihin. Tietojen luovuttamisesta valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelussa päättäisi ehdotettavien 3 momentin ja 32 d §:n perusteella Valtiokonttori, jolla olisi velvollisuus julkaista palvelussa erikseen säädettävät tiedot.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin edellä mainitusta yhteisrekisterinpitäjyyttä koskevasta sääntelystä poiketen erikseen siitä, että Valtiokonttori vastaisi valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelussa kaikista rekisterinpitäjän tehtävistä. Tämä johtuisi siitä, että palvelun ylläpito sekä tietoaineiston tuottaminen ja julkaiseminen ehdotettaisiin Valtiokonttorin tehtäväksi. Ehdotetun yhteisrekisterinpitäjyyttä koskevan sääntelyn perusteella esimerkiksi tilanteessa, jossa rekisteröity pyytää saada omat tietonsa kaikista tietovarantoon tallennetuista tiedosta lähtökohtana on, että valtionapuviranomaiset vastaavat pyyntöihin oman valtionavustustoimintansa osalta. Jos kysymys tulisi ensin Valtiokonttorille, Valtiokonttori ohjaisi kysymyksen eteenpäin toimivaltaisille viranomaisille. Jos taas rekisteröidyn kysymys koskien kaikkien tietojen saamista tulisi yhdelle valtionapuviranomaiselle, voisi kyseinen valtionapuviranomainen välittää tiedustelun Valtiokonttorille, joka välittäisi edelleen kyselyn muille asianomaisille valtionapuviranomaisille. Koska ehdotetun sääntelyn perusteella tietovarannon tietojen yhdisteleminen laadun ja hyödynnettävyyden parantamiseksi olisi Valtiokonttorin tehtävänä, kuuluisi rekisteröityjen informointi tältä osin Valtiokonttorille. Samoin Tutkiavustuksia.fi-palvelun osalta Valtiokonttorille kuuluisi rekisteröityjen informointi. Käytännössä Valtiokonttori ja valtionapuviranomaiset laatisivat esimerkiksi henkilötietojen käsittelyä koskevat selosteet yhteistyössä.
32 d §. Valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelu ja palvelussa julkaistava tietoaineisto. Edelläehdotettavan 32 a §:n perusteella Valtiokonttori vastaisi valtionavustustoiminnan tietovarantoon liittyvienpalvelujen ylläpidosta. Näistä palveluista erityisesti valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelu olisi merkittävä, koska se muodostaisi samalla kaikille avoimen valtionavustustoimintaa koskevan tietopalvelun. Tämän palvelun ylläpito edellyttäisi käytännössä sitä, että yhdellä viranomaisella olisi toimivalta koota ja julkaista palvelun kautta saatavat tiedot. Luontevana viranomaisena toimisi tämän tyyppisessä tehtävässä Valtiokonttori, joka vastaisi myös koko tietovarannon teknisestä ylläpidosta. Pykälän 1 momentissa ehdotetaan, että Valtiokonttori ylläpitää edellä 32 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua palvelua yleisessä tietoverkossa verkkosivustollaan. Tähän liittyen Valtiokonttori tuottaa ja julkaisee palvelun tietoaineiston valtionavustustoiminnan tietovarannon julkisista tiedoista. Tietoaineiston lähtökohtana olisivat siten valtionapuviranomaisten ja muiden lain nojalla valtionavustuksia myöntävien tietovarantoon tallentamat tai toimittamat julkiset tiedot.
Pykälän 2 momentin perusteella palvelussa voitaisiin julkaista valtionavustusten hakemista, myöntämistä ja käyttöä koskevia tietoja. Henkilötiedoista palvelussa voitaisiin julkaista valtionavustuksen saajana olevan luonnollisen henkilön nimi, valtionavustuksen käyttötarkoitus ja alueellinen kohdentuminen. Julkaistavien henkilötietojen ala olisi tältä osin säännelty tarkkarajaisesti ja tyhjentävästi. Esimerkiksi henkilötunnukset eivät olisi julkaistavaa tietoa. Palvelussa voitaisiin lisäksi julkaista muita valtionavustuksen hakemista, myöntämistä ja käyttöä koskevia tietoja. Julkaistavien tietojen alaa ehdotetaan kuitenkin rajoitettavaksi siten, ettei palvelussa julkaistaisi tietoja luonnollisille henkilöille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvistä yksittäisistä hakemuksista eikä myönnetyistä valtionavustuksista, joiden suuruus on alle 1000 euroa. Tämä rajaus merkitsisi sitä, että tietovarantoon tallennettavista tai tallennettavaksi toimitetuista tiedoista ei julkaistaisi valtionavustusten hakijoina olevien luonnollisten henkilöiden nimiä, mutta se kuitenkin mahdollistaisi luonnollisille henkilöille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien hakemusten yhteenvetotietojen julkaisemisen. Toisaalta rajaus vähentäisi yleisesti julkaistavien tietojen alaa taloudelliselta arvoltaan pienimmistä valtionavustuksista. Suuruudeltaan alle 1000 euron valtionavustuksia ovat esimerkiksi luonnollisille henkilöille myönnettävät matkatuet sekä metsien hoitoon liittyvät tuet. Myös oikeushenkilöille voidaan myöntää esimerkiksi niin sanottuja messuavustuksia, joiden suuruus on alle 1000 euroa. Valtionavustustoiminnassa alle 1000 euron suuruiset avustukset eivät ole tyypillisiä. Ehdotettavaa rajausta voidaan yleisesti perustella sillä, etteivät pienimpiä yksittäisiä valtionavustuksia koskevat tiedot ole erityisen merkittäviä valtionavustustoimintaa kokonaisuutena arvioitaessa. Luonnollisille henkilöille myönnettävien valtionavustusten osalta julkaistavien tietojen rajausta voidaan perustella myös henkilötietojen suojalla suhteessa julkisuusperiaatteeseen. Ehdotettavasta julkaistavien tietojen rajauksesta huolimatta valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän tulisi toimittaa myös näitä valtionavustuksia koskevat tiedot tallennettavaksi valtionavustustoiminnan tietovarantoon viranomaisten hyödynnettäväksi. Muusta julkaistavasta tietoaineistosta, esimerkiksi oikeushenkilöille myönnettäviä ja edellä mainitun euromääräisen rajan täyttäviä avustuksia koskevista tiedoista, säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Julkisuuslain 16 §:n 3 momentissa säädetään viranomaisen asiakirjan antamistavasta ja rajoituksesta, joka liittyy henkilötietoja sisältävien asiakirjojen antamiseen viranomaisen henkilörekisteristä. Viranomaisen henkilörekisteristä saa antaa henkilötietoja sisältävän kopion tai tulosteen tai sen tiedot sähköisessä muodossa, jollei laissa ole toisin erikseen säädetty, jos luovutuksensaajalla on henkilötietojen suojaa koskevien säännösten mukaan oikeus tallettaa ja käyttää sellaisia henkilötietoja. Henkilötietoja saa kuitenkin luovuttaa suoramarkkinointia ja mielipide- tai markkinatutkimusta varten vain, jos niin erikseen säädetään tai jos rekisteröity on antanut siihen suostumuksensa. Mainittu julkisuuslain säännös rajoittaa lähtökohtaisesti henkilötietojen julkaisemista yleisen tietoverkon kautta. Valtionavustustoiminnan kehittämisen ja digitalisoinnin eräänä tavoitteena on valtionavustustoimintaa koskevien tietojen avoimuuden lisääminen. Valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelu (Tutkiavustuksia.fi-palvelu) olisi luonteeltaan yleinen tietopalvelu, jonka kautta kuka tahansa voisi päästä tarkastelemaan valtionavustustoiminnan tietovarannon julkisia tietoja. Palvelu olisi tarkoitettu yleiseen käyttöön siten, että valtionapuviranomaiset eivät erikseen kontrolloisi tiedonsaantia, eivätkä käsittelisi tietopyyntöjä, vaan jokaisella olisi oikeus saada palvelun kautta käyttöönsä myös tiettyjä valtionavustuksiin liittyviä henkilötietoja, kuten avustusten saajien nimiä. Ehdotettavassa 2 momentissa säädettäisiin selvyyden vuoksi, että tietopalvelussa voidaan julkaista valtionavustuksen hakemista, myöntämistä ja käyttöä koskevia henkilötietoja sen estämättä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentissa säädetään.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi tarkemmin siitä, millä hakuperusteella palvelusta voitaisiin hakea henkilötietoja. Hakuperusteena voitaisiin käyttää ainoastaan valtionavustuksen saajan nimeä, valtionavustushaun nimeä, valtionapuviranomaisen nimeä, valtionavustuksen käyttötarkoitusta tai myöntämisvuotta. Ehdotettava rajaus estäisi esimerkiksi erilaiset massahaut, joiden perusteella pyrittäisiin saamaan henkilötietoja. Tällä rajoituksella pyritään ottamaan huomioon erityisesti niitä näkökohtia, joita eduskunnan perustuslakivaliokunnan kannanotoissa on korostettu henkilöiden tietosuojan turvaamiseksi. Rajoitus ei kuitenkaan estäisi esimerkiksi sellaista hakua, jonka perusteella voitaisiin saada tiedot kaikista yhdelle henkilölle myönnetyistä valtionavustuksista. Ehdotus mahdollistaa siten sen, että valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelun kautta voidaan saada kokonaiskuva yhden tuensaajan valtionavustuksista. Tämä on yksi palvelun toteuttamisen tarkoitus ja liittyy ehdotuksen yleisiin avoimuuden ja valtionavustustoiminnan läpinäkyvyyden tavoitteisiin sekä yleisen edun mukaiseen julkisten varojen käytön valvonnan mahdollistamiseen.
32 e §. Tietojen ja asiakirjojen säilytys ja arkistointi. Pykälässä säädettäisiin tarkemmin valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettavien tietojen ja asiakirjojen säilytysajoista ja eräistä muista tietojen ja asiakirjojen säilytykseen liittyvistä velvoitteista. Pykälän 1 momentin nojalla tietovarantoon tallennettavien myönnettyjä valtionavustuksia koskevien tietojen ja asiakirjojen säilytysaika olisi kymmenen vuotta valtionavustuksen viimeisen erän maksamisesta lukien. Laissa säädettyä säilytysaikaa voidaan pitää perusteltuna mahdollisimman yhtenäisen tietoaineistojen säilytysajan saavuttamiseksi. Eri tyyppisiin valtionavustuksiin ei normaalisti liity sellaisia piirteitä, jotka edellyttäisivät esimerkiksi erityisiä porrastettuja säilytysaikoja. Ehdotettava kymmenen vuoden säilytysaika olisi tarkoituksenmukainen ottaen huomioon myös valtionavustuksen käyttöön ja valvontaan liittyvät säännökset. Valtionavustuslain 28 §:n mukaan valtionavustuksen, sille maksettavan koron tai viivästyskoron takaisinperintään ei saa enää ryhtyä, kun kymmenen vuotta on kulunut valtionavustuksen tai sen viimeisen erän maksamisesta. Näin ollen ehdotettava säilytysaika turvaisi pääsääntöisesti riittävien tietojen saatavuuden esimerkiksi valtionavustuksen mahdollisen takaisinperinnän tilanteessa.
Eräissä erityistapauksissa olisi perusteltua päättää edellä ehdotettua kymmenen vuoden säilytysaikaa pidemmästä tietojen ja asiakirjojen säilytysajasta. Tällainen päätös olisi perusteltu erityisesti tilanteissa, joissa valtionavustus on myönnetty määriteltyä käyttötarkoitusta varten käytettävän omaisuuden hankintaan tai perusparannukseen ja omaisuudelle on määrätty erityinen kymmentä vuotta pidempi käyttöaika valtionavustuslain 13 §:n 4 momentissa säädetyllä tavalla. Normaalia säilytysaikaa pidempi aika voisi olla perusteltu myös muissakin yksittäistapauksissa, joissa valtionavustus myönnetään esimerkiksi sellaista käyttötarkoitusta varten, jossa erityisen pitkä valtionavustuksen käytön ja vaikuttavuuden seuranta-aika on perusteltua. Tästä syystä momentissa ehdotettaisiin edelleen, että valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä voisi lain 13 §:n 4 momentissa tarkoitettua valtionavustusta tai erityisistä syistä muutakin valtionavustusta myönnettäessä yksittäistapauksissa päättää tietojen ja asiakirjojen pidemmästä säilytysajasta. Tällöin valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän tulisi ottaa huomioon erityisesti tiedonhallintalain 21 §:ssä säädetyt näkökohdat.
Valtionavustustoiminnan tietovarantoon saatettaisiin erityissäännösten nojalla tallentaa myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja. Tällaisissa tilanteissa tietojen säilytysaikaan liittyy korostettu tarve rekisteröidyn oikeuksien suojeluun. Säännöksen 1 momentissa ehdotetaan tästä syystä säädettäväksi, että jos valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennetaan erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, on niiden säilytystarve arvioitava vähintään viiden vuoden välein. Ehdotettavassa sääntelyssä on kyse tietosuoja-asetuksen 9 artiklan edellyttämistä suojatoimista koskien erityisten henkilötietoryhmien käsittelyä.
Myös kielteiset valtionavustuspäätökset ja niihin liittyvät tiedot ja asiakirjat tulisi tallentaa valtionavustustoiminnan tietovarantoon, koska niillä olisi merkitystä arvioitaessa ja analysoitaessa valtionavustusten käyttöä ja kohdentumista sekä raportoitaessa tiedoista. Näissä tilanteissa tietojen ja asiakirjojen säilytysaika voisi olla selvästi lyhyempi kuin edellä säädetyissä myönnettyjä valtionavustuksia koskevissa tiedoissa ja asiakirjoissa. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi, että tietovarantoon tallennettavien kielteisiä valtionavustuspäätöksiä koskevien tietojen ja asiakirjojen säilytysaika olisi viisi vuotta valtionavustuspäätöksen tekemisestä lukien.
Valtionavustustoiminnan avoimeen tietopalveluun sisältyvien tietojen säilytysajoista ei ehdoteta säädettäväksi erikseen. Valtiokonttori voisi siten päättää avoimeen tietopalveluun sisältyvien tietojen säilytysajasta yleisten tiedonhallintaan liittyvien säännösten ja periaatteiden mukaisesti henkilötietojen suoja huomioon ottaen.
Kukin valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä päättäisi arkistonmuodostajana myös siitä, mitä tietoja ja asiakirjoja tulisi esittää arkistoitaviksi säilytysajan päätyttyä. Arkistotoimesta ja sen järjestämisestä sekä arkistonmuodostajan tehtävistä säädetään yleisesti arkistolaissa. Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 21 §:n mukaan sähköinen asiakirja on arkistoitava siten, että sen alkuperäisyys ja säilyminen sisällöltään muuttumattomana voidaan myöhemmin osoittaa. Kansallisarkisto voi antaa tarkempia määräyksiä säädettyjen vaatimusten teknisistä toteuttamistavoista. Ministeriöiden toimiessa arkistonmuodostajina olisi syytä ottaa huomioon yhtenäiset valtioneuvostotasoiset periaatteet. Viranomaisten toimivaltasuhteita ehdotetaan selkiytettäväksi pykälän 2 momentissa, koska Valtiokonttori toimisi tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen ylläpidosta teknisesti vastaavana viranomaisena. Momentin mukaan Valtiokonttori vastaisi siitä, että tietovarantoon tallennetut tiedot ja asiakirjat ovat arkistoitavissa. Momentissa ehdotetaan edelleen säädettäväksi, että Valtiokonttori voisi tehdä keskitetysti tietovarantoon sisältyvien tietojen ja asiakirjojen arkistointia koskevan esityksen Kansallisarkistolle valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän toimeksiannosta. Tällaista erityissäännöstä voidaan pitää perusteltuna hallinnollisen menettelyn yksinkertaistamiseksi, koska muussa tapauksessa yksittäiset valtionapuviranomaiset tai lain nojalla muut valtionavustuksia myöntävät joutuisivat tekemään tietojen ja asiakirjojen arkistoinnista erillisiä esityksiä. Tarkoituksena ei ole muuttaa niitä viranomaistehtäviä tai toimivaltasuhteita, jotka muuten liittyvät asiakirjojen arkistointiin ja arkistonmuodostajan asemaan erityisesti arkistolain nojalla.
7.2
Laki valtiokonttorista
Valtiokonttorin uusia tehtäviä koskevassa lakiehdotuksessa käytettäisiin yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 3 kohtaan perustuvaa kansallista sääntelyliikkumavaraa siltä osin kuin ehdotus sisältää säännöksiä henkilötietojen käsittelystä. Ehdotettavassa 2 §:ssä säädettäisiin Valtiokonttorin tehtävästä toimia valtionavustustoiminnan avoimen tietopalvelun ylläpitäjänä ja julkaisijana sekä vastata muista tietojen käsittelyyn liittyvistä tehtävistä. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena tältä osin olisi tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohta, eli käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Sääntelyliikkumavaraa käytettäisiin myös 2 b §:ssä, jossa selvyyden vuoksi säädettäisiin Valtiokonttorille ehdotettavan lain 2 §:n 1 momentin 6—8 kohdan mukaiseen lakisääteiseen tehtävään liittyvästä oikeudesta käsitellä henkilötietoja. Lisäksi ehdotettavassa 2 c §:n 3 momentissa säädettäisiin tietosuoja-asetuksen 4 artiklan 7 kohdan sekä 26 artiklan nojalla sekä valtionavustuslakiin ehdotettavan uuden 32 c §:n sisältöä vastaavasti yhteisrekisterinpitäjyydestä.
2 §. Pykälän 1 momentin 5 kohdan sisältö säilyisi ennallaan, mutta kyseisen kohdan lopussa oleva piste muutettaisiin puolipisteeksi, sillä momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uudet 6—9 kohdat.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 6 kohta, jossa säädetään Valtiokonttorin uudeksi tehtäväksi toimia valtionavustuslain 32 a §:n 1 momentissa tarkoitetun valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen sisältyvien palvelujen ylläpidosta vastaavana viranomaisena. Momenttiin ehdotetaan edelleen lisättäväksi uusi 7 kohta, jossa säädetään Valtiokonttorin uudeksi tehtäväksi toimia valtionavustuslain 32 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelun tietoaineiston tuottajana ja tietojen julkaisijana. Momenttiin ehdotetaan myös lisättäväksi uusi 8 kohta, jonka mukaan Valtiokonttori vastaisi valtionavustuslain 6 a luvussa säädetyistä valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettujen tietojen käsittelyyn liittyvistä muista tehtävistä. Näillä tehtävillä tarkoitetaan erityisesti Valtiokonttorin oikeutta valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettujen tietojen muokkaamiseen ja yhdistämiseen, josta säädettäisiin valtionavustuslain 32 a §:n 3 momentissa sekä Valtiokonttorin toimivaltaa valtionavustustoiminnan tietovarantoon tallennettujen henkilötietojen yhteisrekisterinpitäjänä, josta säädettäisiin valtionavustuslain 32 c §:ssä. Momenttiin ehdotetaan vielä lisättäväksi uusi 9 kohta, jonka nojalla Valtiokonttori tuottaisi valtionavustustoimintaa koskevia analysointi- ja raportointipalveluja valtioneuvostolle valmistelun ja päätöksenteon tueksi. Valtiokonttorille ehdotettavilla uusilla tehtävillä vahvistettaisiin valtionavustuksia koskevissa tietovarannoissa olevien tietojen systemaattinen ja tehokas hyödyntäminen valtionavustustoiminnan kehittämisessä, ohjauksessa ja johtamisessa. Valtionavustustoiminnan strateginen, hallinnollinen ja lainsäädännöllinen kehittäminen eli kansallinen kehittäminen ja koordinaatio olisi tulevaisuudessa valtiovarainministeriön tehtävänä. Tällä varmistetaan myös hankekauden päättymisen jälkeen valtionavustustoiminnan jatkuva koordinoitu kehittäminen.
Valtiovarainministeriö ohjaa Valtiokonttoria analysointi- ja raportointipalveluja koskevien resurssien käytössä. Tavoitteena on keskittyä koko valtionhallintoa tai yhtä tai useampaa hallinnonalaa koskevien ratkaisujen ja niillä saavutettavien hyötyjen laajempaan käyttöönottoon valtionhallinnossa. Valtiokonttori tuottaisi jatkossa valtionhallinnon analysointi- ja raportointipalveluja valtioneuvostolle valmistelun ja päätöksenteon tueksi myös valtionavustustoiminnasta. On arvioitavissa, että myös useat muut erilaiset intressiryhmät voivat tulevaisuudessa hyötyä valtionavustustoimintaan liittyvistä uusista analysointi- ja raportointipalveluista.
2 b §. Pykälässä säädetään henkilötietojen käsittelystä ja tietosuojasta, joka koskee lain 2 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun kuntien taloustietovarannon ylläpitoa koskevan tehtävän toteuttamiseksi välttämättömiä henkilötietoja ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan selvyyden vuoksi tarkistettavaksi siten, että se sitä sovellettaisiin myös Valtiokonttorille ehdotettaviin uusiin tehtäviin, joista säädettäisiin edellä kuvatulla tavalla tarkemmin lain 2 pykälän 1 momentin 6—8 kohdassa. Valtiokonttorilla olisi siten oikeus käsitellä näiden uusien lakisääteisten tehtäviensä toteuttamiseksi välttämättömiä henkilötietoja ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja. Valtiokonttorin oikeutta henkilötietojen käsittelyyn tulisi arvioida tarvittaessa tilannekohtaisesti ottaen huomioon tehtävien jossain määrin erilainen luonne. Lain 2 pykälän 1 momentin 6 ja 8 kohdissa ehdotettavat tehtävät olisivat luonteeltaan tietovarannon tekniseen ylläpitoon liittyviä tehtäviä. Lain 2 pykälän 1 momentin 7 kohdassa ehdotettava tehtävä koskisi puolestaan valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelun ylläpitoa, tietoaineiston tuottamista ja julkaisua. Tietopalvelussa julkaistavista henkilötiedoista säädettäisiin tarkemmin valtionavustuslain 32 d pykälässä siten, ettei erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja voitaisi julkaista. Käytännössä voidaan siten arvioida, ettei Valtiokonttorille ehdotettava oikeus henkilötietojen käsittelyyn valtionavustustoiminnan yhteydessä aiheuttaisi soveltamisongelmia henkilötietojen suojan turvaamisen näkökulmasta. Samalla säännöksen 1 momentissa säädettyä Tilastokeskuksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Opetushallituksen ja valtiovarainministeriön oikeutta saada Valtiokonttorilta tehtäviensä toteuttamiseksi välttämättömiä salassa pidettäviä tietoja tarkistettaisiin siten, että tiedonsaantioikeus koskisi edelleen ainoastaan kuntien taloustietovarannon ylläpitoa varten tarvittavia tietoja.
Pykälän voimassa olevan 3 momentin nojalla Valtiokonttorin on julkaistava muut kuin henkilötietoja sisältävät kuntien taloustietovarannon tiedot yleisessä tietoverkossa.Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että siinä säädettäisiin Valtiokonttorin velvollisuudesta julkaista valtionavustustoiminnan tietovarannon tietoja valtionavustustietojen julkaisemisen ja käytön palvelussa valtionavustuslain 32 d §:ssä säädettävällä tavalla.
Pykälän voimassa olevan 4 momentin nojalla kuntien taloustietovarannon käytöstä ei peritä maksua.Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi siten, ettei myöskään Valtiokonttorin ylläpitämien valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen käytöstä perittäisi maksua.
2 c §. Pykälässä säädetään Valtiokonttorin oikeudesta saada tietoja valtionhallinnon analysointi- ja raportointipalveluja varten.
Pykälän nykyisen 1 momentin nojalla Valtiokonttorilla on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten estämättä 2 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetun tehtävän hoitamiseksi välttämättömät valtionhallinnon toimintaa ja taloutta koskevat tiedot julkisuuslain mukaan toimivaltaiselta viranomaiselta sellaisista Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen, Digi- ja väestötietoviraston, Senaatti-kiinteistöjen, Hansel Oy:n ja Haus kehittämiskeskus Oy:n (yhteinen palveluntuottaja) rekistereistä, joissa on valtion virastoja ja laitoksia koskevia toiminnan suunnittelun ja seurannan, talous- ja henkilöstöhallinnon, yhteisen perustietotekniikan, hankintojen hallinnan, toimitilahallinnan, keskitettyjen koulutuspalvelujen, hanke- ja projektihallinnan ja organisaatiorakenteen tietoja. Valtiokonttori, yhteinen palveluntuottaja ja tiedot luovuttava viranomainen määrittävät yhteistyössä analysointi- ja raportointipalveluja varten luovutettavat tiedot. Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 2, 5 ja 7—11 kohdan mukaisia tietoja ei kuitenkaan luovuteta.
Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että Valtiokonttorilla olisi oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten estämättä myös 2 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun tehtävän hoitamiseksi välttämättömät valtionavustustoimintaa koskevat tiedot valtionapuviranomaisten ja lain nojalla muiden valtionavustuksia myöntävien rekistereistä ja valtionavustustoiminnan tietovarannosta. Momenttia tarkistettaisiin edelleen siten, että Valtiokonttorin, yhteisen palveluntuottajan ja tiedot luovuttavan viranomaisen velvollisuus määritellä yhteistyössä analysointi- ja raportointipalveluja varten luovutettavat tiedot koskisi ainoastaan voimassa olevan lain 2 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettuja valtionhallinnon analysointi- ja raportointipalveluja. Valtionavustustoiminnan analysointi- ja raportointipalveluja varten vastaavan tyyppistä erillistä tietojen määrittelyä ei tarvittaisi, koska tietovarantoon tallennettavista tai toimitettavista tiedoista säädettäisiin yksityiskohtaisesti valtionavustuslaissa ja sen nojalla annettavassa asetuksessa.
Valtiokonttorille ehdotettava tiedonsaantioikeus ei koskisi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 2, 5 ja 7—11 kohdan mukaisia tietoja. Momentti vastaisi sisällöltään jo nykyisin valtionhallinnon analysointi- ja raportointipalvelujen tuottamiseksi säädetyn tiedonsaantioikeuden rajoitusta.
Pykälän voimassa olevan 2 momentin nojalla yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklassa tarkoitettuihin erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja ei luovuteta lain 2 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetun tehtävän hoitamiseksi. Tieto sairaudesta, ammattitaudista tai työtapaturmasta aiheutuneen poissaolon kestosta voidaan kuitenkin luovuttaa. Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että siinä otettaisiin huomioon Valtiokonttorin uusi tehtävä lain 2 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetun valtionavustustoiminnan analysointi- ja raportointipalvelun tuottajana. Viimeksi mainittua tehtävää varten ei voitaisi luovuttaa tietoa sairaudesta, ammattitaudista tai työtapaturmasta, koska siihen ei olisi tarvetta tehtävän sisällön vuoksi. Tietoja käsiteltäessä olisi noudatettava asianmukaisia suojatoimia. Tiedot olisi pseudonymisoitava ennen niiden siirtämistä analysoitavaksi. Julkaistavat tulokset olisi anonymisoitava tai aggregoitava siten, että yksittäistä henkilöä ei tiedoista voi tunnistaa. Näitä henkilötietojen käsittelyä koskevia periaatteita sovellettaisiin jatkossa myös valtionavustustoiminnan tietovarannon ja siihen liittyvien palvelujen ylläpitämisen ja valtionavustustoimintaa koskevan analysointi- ja raportointipalvelujen tuottamisen yhteydessä.
Pykälän voimassa olevan 3 momentin nojalla Valtiokonttori on rekisterinpitäjä niiden valtionhallinnon toimintaa koskevien tietojen osalta, jotka se saa 1 momentin nojalla. Momenttia ehdotetaan tarkistettavaksi siten, että siinä otettaisiin huomioon ehdotettava valtionavustuslain 32 c §, missä säädettäisiin valtionavustustoiminnan tietovarannon rekisterinpitäjästä. Viimeksi mainitun säännösehdotuksen nojalla Valtiokonttori ja valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä olisivat yhteisrekisterinpitäjiä lukuun ottamatta valtionavustustoiminnan tietopalvelua.
Valtiokonttori tuottaisi analysointi- ja raportointipalveluja valtionavustustoiminnan tietovarannon tietosisällöllä. Teknisesti tiedot säilytettäisiin tietokannassa, johon Valtiokonttorilla ei olisi suoraa pääsyä muuten kuin tietovarantoon liittyvien sovellusten kautta, jossa käyttöoikeuksilla ja -valtuuksilla huolehditaan siitä, että käyttäjä näkee vain sen tiedon, johon on annettu käyttöoikeus ja -valtuus. Lisäksi on teknisesti erotettu Valtiokonttorin ja valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän pääkäyttäjän tehtävät ja toiminnot omiin sovelluksiinsa. Valtiokonttorin pääkäyttäjät toimivat sovelluksessa teknisinä pääkäyttäjinä, jotka eivät käyttämänsä sovelluksen kautta pääse valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän valtionavustustietoihin. Valtionapuviranomaisen tai lain nojalla muun valtionavustuksia myöntävän käyttäjät toimivat puolestaan Hallinnoiavustuksia.fi-palvelun sovelluksessa, jossa valtionapuviranomainen tai lain nojalla muu valtionavustuksia myöntävä näkee vain oman organisaationsa tiedot. Yksittäiselle avustusasialle määritellään erikseen henkilöt, jotka toimivat asian käsittelyssä valmistelijan, esittelijän ja ratkaisijan roolissa. Käyttöliittymään sisällytetään rajoitukset, joiden perusteella yksittäisen avustusasian tiedot näkyvät vain niille henkilöille, joilla on asiakohtaisen roolin mukainen vastuu kyseisen avustusasian prosessivaiheen käsittelyssä.