Perustuslain 96 §:n 2 momentin perusteella lähetetään eduskunnalle komission 14 päivänä syyskuuta 2016 tekemä ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin yleiseen talousarvioon sovellettavista varainhoitosäännöistä sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EU) N:o 2012/2002, (EU) N:o 1296/2013, (EU) N:o 1299/2013, (EU) N:o 1301/2013, (EU) N:o 1303/2013, EU N:o 1304/2013, (EU) N:o 1305/2013, (EU) N:o 1306/2013, (EU) N:o 1307/2013, (EU) N:o 1308/2013, (EU) N:o 1309/2013, (EU) N:o 1316/2013, (EU) N:o 223/2014, (EU) N:o 283/2014, (EU) N:o 652/2014 ja Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksen N:o 541/2014/EU muuttamisesta (omnibus-asetusehdotus) sekä ehdotuksen osana olevista Euroopan rakenne- ja investointirahastoista annettuja asetuksia koskevista yksinkertaistamisehdotuksista laadittu muistio.
MUISTIOTYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖEU/2016/1486EHDOTUS EUROOPAN RAKENNE- JA INVESTOINTIRAHASTOISTA ANNETTUJEN ASETUSTEN YKSINKERTAISTAMISEKSI VARAINHOITOASETUKSEN UUDISTAMISEN YHTEYDESSÄ (OMNIBUS-ASETUSEHDOTUS)
1
Yleistä
Komissio antoi 14.9.2016 ehdotuksen (COM(2016) 605 final) EU:n yleiseen talousarvioon sovellettavista varainhoitosäännöistä sekä alakohtaisia säännöksiä koskevia muutosehdotuksia.
Komission ehdotuksessa on yhteen säädökseen sisällytetty yleisten varainhoitosääntöjen tarkistus sekä muutoksia alakohtaisiin sääntöihin, mukaan lukien Euroopan rakenne- ja investointirahastoista annetut asetukset (Euroopan rakenne- ja investointirahastoja koskevat yhteiset säännökset, jäljempänä ERI-yleisasetus, Euroopan aluekehitysrahastosta annettu asetus ja Euroopan sosiaalirahastosta annettu asetus). Yhdistämällä alakohtaiset muutokset samaan säädösehdotukseen, komissio pyrkii takaamaan johdonmukaisen ja nopeaan neuvotteluprosessin.
Komission esityksen tavoitteena on menettelyjen yksinkertaistaminen, rahoitusinstrumenttien tehokkaampi käyttö, joustavampi budjettihallinto ja fokuksen kiinnittäminen tuloksiin ja raportoinnin virtaviivaistamiseen. Komissio ei halua tässä yhteydessä avata laajempaa koheesiopolitiikan uudistuskeskustelua, vaikka se ehdottaakin muutoksia ERI-yleisasetukseen ja Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta annettuihin perusasetuksiin.
Asetusesityksen (COM(2016) 605 final) nimi kokonaisuudessaan on: Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin yleiseen talousarvioon sovellettavista varainhoitosäännöistä sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EU) N:o 2012/2002, (EU) N:o 1296/2013, (EU) N:o 1299/2013, (EU) N:o1301/2013, (EU) N:o 1303/2013, EU N:o 1304/2013, (EU) N:o 1305/2013, (EU) N:o 1306/2013, (EU) N:o 1307/2013, (EU) N:o 1308/2013, (EU) N:o 1309/2013, (EU) N:o 1316/2013, (EU) N:o 223/2014, (EU) N:o 283/2014, (EU) N:o 652/2014 ja Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksen N:o 541/2014/EU muuttamisesta.
Asetusesityksen artiklat 264−266 sisältävät muutosesityksiä Euroopan rakenne- ja investointirahastoja koskevaan erityissääntelyyn seuraavissa asetuksissa:
HYPERLINK "http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/AUTO/?uri=uriserv:OJ.L_.2013.347.01.0289.01.FIN&toc=OJ:L:2013:347:TOC" Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1301/2013, annettu 17 päivänä joulukuuta 2013, Euroopan aluekehitysrahastosta ja Investoinnit kasvuun ja työpaikkoihin -tavoitetta koskevista erityissäännöksistä sekä asetuksen (EY) N:o 1080/2006 kumoamisesta;
HYPERLINK "http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/AUTO/?uri=uriserv:OJ.L_.2013.347.01.0320.01.FIN&toc=OJ:L:2013:347:TOC" Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1303/2013, annettu 17 päivänä joulukuuta 2013, Euroopan aluekehitysrahastoa, Euroopan sosiaalirahastoa, koheesiorahastoa, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastoa ja Euroopan meri- ja kalatalousrahastoa koskevista yhteisistä säännöksistä sekä Euroopan aluekehitysrahastoa, Euroopan sosiaalirahastoa, koheesiorahastoa ja Euroopan meri- ja kalatalousrahastoa koskevista yleisistä säännöksistä sekä neuvoston asetuksen (EY) N:o 1083/2006 kumoamisesta; ja
HYPERLINK "http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/AUTO/?uri=uriserv:OJ.L_.2013.347.01.0470.01.FIN&toc=OJ:L:2013:347:TOC" Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1304/2013, annettu 17 päivänä joulukuuta 2013, Euroopan sosiaalirahastosta ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1081/2006 kumoamisesta,
2
Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
2.1
Varainhoitoasetus (EU, EURATOM) N:o 966/2012
Varainhoitoasetukseen ei esitetä Euroopan rakenne- ja investointirahastojen toimeenpanoon vaikuttavia merkittäviä muutoksia nykyiseen sääntelyyn verrattuna.
2.2
ERI-yleisasetus (EU) N:o 1303/2013
Yksinkertaistetut kustannusmallit
Komissio ehdottaa muutoksia ERI-yleisasetuksen sisältämien yksinkertaistettujen kustannusmallien käyttöön sekä vaihtoehtoja uusiksi yksinkertaistetuiksi kustannusmalleiksi.
Yksinkertaistettujen kustannusmallien käyttäminen tulisi pakolliseksi alle 100 000 euroa julkista tukea saavissa hankkeissa lukuun ottamatta kokonaan julkisena hankintana toteutettavia hankkeita ja valtiontukihankkeita. Kynnysarvoa suuremmissa hankkeissa kustannukset voitaisiin edelleen korvata tosiasiallisesti aiheutuneisiin kustannuksiin perustuen.
Kertakorvauksena voitaisiin jatkossa tukea minkä suuruisia hankkeita tahansa, kun aiempi yläraja 100 000 euroa julkista tukea poistettaisiin. Lisäksi esitetään kokonaan uutta kustannusmallia, jossa maksaminen ei perustu toteutuneisiin kustannuksiin vaan toimeenpanon edistymiseen liittyviin ehtoihin tai ohjelman tavoitteiden toteutumiseen.
Kertakorvausten, prosenttimääräisten korvausten ja vakioyksikkökustannusten laskentametodin perustelemiseksi pienissä (alle 100 000 euroa julkista tukea) hankkeissa voitaisiin käyttää myös luonnosbudjettia.
Henkilöstökustannusten korvaamiseen esitetään uusia malleja, joita hyödyntämällä tietyllä prosenttiosuudella osa-aikaisesti hankkeelle työskentelevän palkkakustannukset voitaisiin jyvittää hankkeelle ilman, että vaadittaisiin työaikakirjanpitoa. Lisäksi henkilöstökustannukset voitaisiin hyväksyä prosenttimääräisenä korvausosuutena (20 %) hankkeen muista kustannuksista. Aiemmin yksinomaan Euroopan sosiaalirahastossa käytössä ollut 40 prosentin kiinteämääräisen kustannuksen malli laajennettaisiin myös Euroopan aluekehitysrahaston hankkeisiin.
Yksinkertaistettujen mallien käyttäminen on Suomen rakennerahastotoiminnassa jo nyt pääsääntö, josta poikkeamiseen tarvitaan perusteet.
2.2.1
Yhteinen toimintasuunnitelma
Muutosehdotuksessa esitetään yhteisten toimintasuunnitelmien sääntelyn väljentämistä, jotta vain vähän jäsenvaltioissa hyödynnetty toimintamalli olisi nykyistä houkuttelevampi.
Suomessa ei ole käytössä yhteisiä toimintasuunnitelmia.
2.2.2
Rahoitusvälineet
Rahoitusinstrumentteja koskevat ehdotetut muutokset ovat pääosin vähäisiä teknisiä tarkennuksia. Ehdotetuilla muutoksilla tavoitellaan rahoitusvälineiden tehokkaampaa ja monipuolisempaa käyttöä sekä erityisesti yksityisten sijoittajien laajempaa osallistumista rahoituskokonaisuuksiin, jotta rahoitusvälineellä toteutettavalla rahoituksella saavutettaisiin unionin rahoitusosuutta määrällisesti suurempia kokonaisinvestointeja (vipuvaikutus).
Merkittävimmät ehdotetut muutokset liittyvät Euroopan Investointipankin rahoituksen, kuten esimerkiksi Euroopan strategisten investointien rahaston ESIR-ohjelman sallimiseen yhdistettynä unionin rahoitusvälineisiin tietynlaisissa hankkeissa ja tietyin ehdoin. Rahoitusohjelmien sisällä voitaisiin toteuttaa erillisiä kansallisia toimintalinjoja. Yksityisten sijoittajien ja rahoitusinstituutioiden houkuttelemiseksi kehitettyjen erityiskorvausten sääntelyyn esitetään tarkennuksia. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään parantamaan rahoitusvälineiden käyttöönoton ja hallinnoinnin sekä investointipäätösten avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja joustavuutta. Samoin verotuksen hyvän hallintotavan periaatteisiin sekä rahanpesun ehkäisemistä, terrorismin ja veronkierron torjumista koskevaan sääntelyyn esitetään tarkennuksia, jotka olisivat sisällöltään yhdenmukaisia muun EU:n talousarviosta rahoitettavien toimien sääntelyn kanssa.
Muut säännökset
Komission esittää erinäisiä teknisiä täsmennyksiä lukuisiin ERI-yleisasetuksen artikloihin.
Komissio ehdottaa myös mahdollisten tuensaajien joukon laajentamista: jäsenvaltiot voivat halutessaan sisällyttää luonnolliset henkilöt tuensaajiksi kaikissa Euroopan rakenne- ja investointirahastojen ohjelmissa.
Komissio kannustaa ERI-rahastojen käyttämiseen tarvittaessa myös maahanmuutto- ja pakolaisteemoihin ja esittää lisättäväksi ERI-yleisasetuksen temaattisiin tavoitteisiin maahanmuutto- ja turvapaikkakysymykset.
Tuloja tuottavien hankkeiden tulojen laskentaan ehdotetaan uutta etukäteen määriteltävää prosentuaalista menetelmää nykyisten vaihtoehtojen lisäksi. Lisäksi komissio esittää säädettäväksi eräistä Euroopan meri- ja kalatalousrahaston tuloa tuottavia toimia koskevista poikkeuksista. Koska Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 508/2014 hyväksyminen viivästyi ja koska kyseisessä asetuksessa säädetään tuki-intensiteeteistä, ei sääntely ole nykyisellään yhteensopiva muiden rahastojen sääntelyn kanssa. Komissio ehdottaakin nykyistä edullisempia ehtoja tietyille tuloa tuottaville toimille, joita koskevat tukimäärät tai tukiosuudet määritellään Euroopan meri- ja kalatalousrahastosta annetun asetuksen liitteessä II. Uudistettuja säännöksiä sovellettaisiin ohjelmakauden alusta 1.1.2014 alkaen, jotta voidaan varmistaa, että asetuksen (EU) N:o 1303/2013 mukaisesti tuettavia toimia kohdellaan tasapuolisesti.
2.3
Euroopan aluekehitysrahastoa koskeva asetus (EU) N:o 1301/2013
Komissio ehdottaa, että Euroopan aluekehitysrahaston varojen käyttöä koskeva rajaus yksinomaan pienimuotoisiin kulttuurin ja kestävän matkailun infrastruktuureihin poistettaisiin. Ohjelmien muuttaminen olisi vapaaehtoista ja edellyttäisi kansallisen päätöksen lisäksi komission suostumusta.
Komissio esittää määriteltäväksi tavoitteet, joihin Euroopan aluekehitysrahastosta voidaan tarvittaessa osoittaa rahoitusta maahantulijoiden ja pakolaisten tukemiseksi. Euroopan aluekehitysrahastoa koskevan asetuksen investointiprioriteetteihin ehdotetaan lisättäväsi maahanmuuttajien ja pakolaisten vastaanottaminen sekä sosiaalinen ja taloudellinen integrointi. Suomessa maahanmuuttajat voivat osallistua ja olla jo nykyisin hankkeiden kohderyhmänä.
2.4
Euroopan sosiaalirahastoa koskeva asetus (EU) N:o 1304/2013
Euroopan sosiaalirahastoasetuksessa ehdotetaan muutoksia eräiden kotitalouksiin liittyvien indikaattorien keräämiseen. Ehdotuksessa tiedot kerättäisiin satunnaisotannalla eikä kaikilta osallistujilta kuten voimassaolevassa lainsäädännössä edellytetään. Muutos edellyttäisi tietojärjestelmämukautuksia ohjelmien seurantajärjestelmiin.
3
Ehdotusten oikeusperusta ja suhde toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteeseen
Komission ehdotuksella on useita oikeusperustoja. Ehdotus perustuu Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 322 artiklaan siltä osin kuin kyse on varainhoitoasetuksen tarkistamisesta. Euroopan rakenne- ja investointirahastoja koskevat ehdotukset perustuvat Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 177 artiklan 2 kohtaan.
Ehdotus käsitellään tavallista lainsäätämisjärjestystä noudattaen.
Komissiolle siirrettäisiin toimivalta hyväksyä SEUT-sopimuksen 290 artiklan mukaisesti säädösvallan siirron nojalla annettavia delegoituja säädöksiä, joissa määritellään uusien yksinkertaistettujen kustannusmallien perusteena olevat laskentamenetelmät sekä menettelyt kustannusten korvaamiseen mallissa, joka perustuu tuensaajalla aiheutuneiden kustannusten sijasta ohjelman toteuttamisen edistymiselle asetettujen ehtojen täyttämiseen tai ohjelman tavoitteiden saavuttamiseen.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan oikeusperusta on asianmukainen.
Valtioneuvosto pitää ehdotusta kokonaisuutena toissijaisuusperiaatteen ja suhteellisuusperiaatteen mukaisena.
4
Ehdotuksen suhde perus- ja ihmisoikeusvelvoitteisiin ja perustuslakiin
Ehdotus on linjassa perusoikeuksien suojelemisen kanssa.
5
Ehdotusten vaikutukset
5.1.1
Vaikutukset hallinnolle
Ehdotetut muutokset yksinkertaistettuihin kustannusmalleihin ovat pääosin vapaaehtoisia: jäsenvaltio ja hallintoviranomainen voivat päättää, mitä uusista mahdollisuuksista halutaan ottaa käyttöön. Käyttöönotto edellyttää muutoksia Suomen lainsäädäntöön, jossa säännellään kansallisesti käytössä olevat kustannusten korvaamisen mallit. Tarvittavat muutokset voitaisiin tehdä samanaikaisesti kansallisten ohjelmien hallintoon osallistuvien viranomaisten toimintojen järjestämistapaan, valtuuksiin ja vastuisiin liittyvien käynnissä olevien uudistamishankkeiden kanssa.
5.1.2
Vaikutukset yrityksille ja muille toimiin osallistuville
Ei merkittäviä vaikutuksia
Yksinkertaistettujen kustannusmallien pakollisuus alle 100 000 euroa julkista tukea saavissa hankkeissa tarkoittaa mahdollisesti muutoksia yksittäisten tuensaajien käytäntöihin, kun todellisiin kustannuksiin perustuva korvausmalli ei näissä hankkeissa olisi enää mahdollinen. Muutokset ohjelmissa sovellettuihin kustannusten korvaamisen malleihin voivat tuoda pidemmällä aikavälillä hallintokustannuksissa säästöjä hankkeisiin osallistuville tuensaajille.
Ympäristövaikutukset
Ei merkittäviä vaikutuksia.
6
Ahvenanmaan toimivalta
Ahvenanmaan maakuntahallituksella on itsehallintolain 59 b §:n mukaisesti oikeus toimeenpanna EU-politiikkaa Ahvenanmaan maakunnassa niillä toimialoilla, joiden osalta maakunnalla on lainsäädäntötoimivalta. Ne toimenpiteet, jotka kuuluvat EU:n koheesiopolitiikan, maaseudun kehittämisen tai meri- ja kalatalouspolitiikan alaan, sisältyvät maakunnan toimivaltaan. Maakunta laatii omat ohjelmat, joita se hallinnoi.
7
Muiden jäsenvaltioiden kannat
Jäsenvaltioiden kannanmuodostus on kesken.
8
Ehdotuksen kansallinen käsittely ja käsittely Euroopan unionissa
Komission ehdotusta on käsitelty alue- ja rakennepolitiikkajaoston kokouksissa 11 päivänä lokakuuta 2016 ja 31 päivänä lokakuuta 2016 sekä kirjallisessa menettelyssä 20.–24. lokakuuta 2016. Ehdotuksesta laadittu U-kirjelmäluonnosta on käsitelty alue- ja rakennepolitiikkajaostossa 17 päivänä tammikuuta 2017.
Ehdotuksesta on laadittu E-kirjelmä (E 103/2016 vp), joka on toimitettu eduskunnalle 25 päivänä lokakuuta 2016. Valtioneuvoston kirjelmää on käsitelty valtiovarainvaliokunnassa, talousvaliokunnassa sekä maa- ja metsätalousvaliokunnassa. Valtiovarainvaliokunta on antanut kannanottonsa 11 päivänä marraskuuta 2016. Talousvaliokunta on antanut lausuntonsa 25 päivänä marraskuuta 2016 (TaVL 42/2016 vp).
Asetusehdotuksen käsittely jatkuu Maltan puheenjohtajuuskaudella keväällä 2017. Komission tavoiteaikataulun mukaan muutokset on tarkoitus saattaa voimaan 1.1.2018.
Euroopan parlamentissa asetusesityksen pääkäsittelystä vastaa budjettivaliokunta. Esittelijänä toimii Ingeborg Grässle (EPP, DE). Sektorikohtaiset valiokunnat, kuten aluekehitysvaliokunta (REGI), antavat lausunnon budjettivaliokunnan mietintöön.
Valtioneuvosto on antanut ehdotuksesta eduskunnalle aiemmin valtiovarainministeriön valmisteleman kirjelmän (U 70/2016 vp), joka tarkastelee nimenomaisesti lainsäädäntöehdotusta varainhoitoasetuksen uudistamiseksi sekä maa- ja metsätalousministeriön valmisteleman kirjelmän maatalouspolitiikan asetusten yksinkertaistamiseksi varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (U 71/2016 vp).
9
Valtioneuvoston kanta
EU-sääntelyn toimivuuden ja laadun parantaminen on Suomen EU-politiikan avaintavoite. Sääntelyn sujuvoittaminen, normien purku ja tarpeettoman hallintobyrokratian karsiminen tukevat kasvupolitiikkaa parantamalla yrittäjyyden edellytyksiä ja edistämällä uusien työpaikkojen syntymistä.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä parantaa ja tehostaa unionin varojen käyttöä sekä taloushoitoa kunnioittaen budjettiperiaatteita. Samalla tulee yksinkertaistaa menettelyjä ja vähentää hallinnollista taakkaa vaarantamatta kuitenkaan varojen asianmukaista käyttöä. Tarvittavassa muutoksessa onnistuminen riippuu kaikista tekijöistä ja toimijoista, jotka ovat mukana prosesseissa. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää valta- ja vastuusuhteiden tiiviiseen kytkentään.
Valtioneuvosto kannattaa komission esityksen tavoitteita yksinkertaistamisesta, mutta näkee, että tarvetta on vielä pidemmälle menevään uudistukseen. Yksinkertaistamisen ja joustavuuden edistäminen ei onnistu vain yksittäisillä säädösmuutoksilla, vaan tarvitaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa. Valtioneuvosto pitää toivottavana, että jaetun hallinnoinnin rahastot otettaisiin mukaan kattavampaan yhtenäistämiseen ja yksinkertaistamiseen tulevan 2021- rahoituskehyksen ohjelmissa.
Valtioneuvosto katsoo, että tarkemmat politiikkatavoitteiden toimeenpanoa koskevat velvoitteet eri jäsenvaltioissa tulisi mitoittaa riskiperusteisesti ottaen huomioon maan käytettävissä oleva EU-varojen määrä ja muut jäsenvaltioiden erityispiirteet. Keskeinen kysymys on hallinnon kokonaisketjun pituus ja se, toteuttaako järjestelmä rahastojen tavoitteita optimaalisesti: olisivatko tavoitteet saavutettavissa yksinkertaisemmilla hallintojärjestelyillä ja voitaisiinko rahastoja eri tavoin yhdistelemällä saavuttaa tehokkuusetuja. Hallinto- ja valvontajärjestelmien sääntely tulisi mitoittaa siten, että hallinnon toimivuus voitaisiin huomioida jo velvoitteita asetettaessa. Valvontaa tehostettaisiin tai väljennettäisiin sen mukaan, kuinka paljon kussakin jäsenvaltiossa tai toimialalla on tullut ilmi väärinkäytöksiä ja muuta sääntöjenvastaista toimintaa.
Suomen näkemyksiä komission esityksen yksityiskohtiin rakennerahastojen osalta on tuotu esille aiemmin E 103/2016 vp kirjelmässä eduskunnalle. Suomi määrittelee lopullisen kantansa kokonaisuuden yksityiskohtiin käsittelyn edetessä neuvostossa ja parlamentissa Suomen kokonaisetu huomioiden.
9.1
ERI-yleisasetuksen osalta
Valtioneuvosto tukee esityksiä uusien yksinkertaistettujen kustannusten korvaamisen mallien käyttöönotosta ja ennalta sovittuihin tuloksiin perustuvien kustannusmallien pilotointia. Yksityiskohdista tarvittaisiin kuitenkin lisätietoa, jotta käyttökelpoisuuden arvioiminen olisi mahdollista. Jatkossakin on tarpeen ottaa huomioon hankkeiden heterogeenisyys ja varmistaa, ettei tuloksellisuusperiaatteen ja vastinrahoitusedellytyksen yhteisvaikutuksena tulla luoneeksi esteitä hyville hankkeille.
Rahoitusvälineitä koskevia esityksiä voidaan Euroopan rakenne- ja investointirahastoja koskevien muutosehdotusten osalta pitää oikeasuuntaisina pyrittäessä lisäämään ja monipuolistamaan yritysten rahoitusmahdollisuuksia. Rahanpesun ja veronkierron estämistä koskevia jäsenvaltioiden velvoitteita tulisi oikeusvarmuussyistä täsmentää ja varmistaa sääntelyn yhdenmukaisuus muita EU:n talousarviovaroja koskevan sääntelyn kanssa.
Meri- ja kalatalousrahaston hankkeiden sääntelyn kannalta on olennaista, että varainhoitoasetuksen artiklassa 280 annetaan asianmukaiset voimaantulosäännökset tuloa tuottavia hankkeita koskevien muutosten takautuvasta soveltamisesta ohjelmakauden alusta alkaen 1.1.2014.
9.2
Euroopan aluekehitysrahaston osalta
Suomi voi tukea komission esityksiä rahastojen tuen kohdentamisesta muuttoliikkeen aiheuttamiin kustannuksiin.
9.3
Euroopan sosiaalirahaston osalta
Valtioneuvosto katsoo, että eräiden komission esittämien indikaattoritietojen kerääminen Euroopan sosiaalirahaston toimenpiteisiin osallistujilta on lähtökohtaisesti tarpeetonta ja tietojen seurannasta voitaisiin luopua kokonaan.