MUISTIOVALTIOVARAINMINISTERIÖ27.5.2021EU/2021/0459EHDOTUS NEUVOSTON ASETUKSEKSI TIETTYIHIN MAATALOUS- JA TEOLLISUUSTUOTTEISIIN SOVELLETTAVIEN YHTEISEN TULLITARIFFIN AUTONOMISTEN TULLIEN SUSPENDOIMISESTA ANNETUN ASETUKSEN (EU) N:O 1387/2013 MUUTTAMISESTA
1
Ehdotuksen tausta ja tavoitteet
Euroopan komissio on 29.4.2021 antanut ehdotuksen neuvoston asetukseksi tiettyihin maatalous- ja teollisuustuotteisiin sovellettavien yhteisen tullitariffin autonomisten tullien suspendoimisesta annetun asetuksen (EU) N:o 1387/2013 muuttamisesta (COM(2021) 217 final).
Ehdotus lähetetään perustuslain 96 §:n 2 momentin mukaisesti eduskunnalle kannanmuodostusta varten, koska kysymyksessä on Euroopan unionin toimivaltaan kuuluva asia, josta veroasiana muutoin säädettäisiin lailla perustuslain 81 §:n nojalla.
Unionin tullisuspensiojärjestelmän tavoitteena on turvata jalostusteollisuudessa käytettävien unionin tullitariffin mukaan tullinalaisten raaka-aineiden saanti tullitta tai alennetuin tullein silloin, kun tuotanto unionissa on riittämätöntä tai olematonta. Asetus (EU) N:o 1387/2013 saatetaan ajan tasalle kuuden kuukauden välein unionin tuotannonalojen tarpeiden tyydyttämiseksi. Ehdotettuja muutoksia sovellettaisiin 1.7.2021 alkaen.
2
Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Neuvoston asetuksella (EU) N:o 1387/2013 on suspendoitu osittain tai kokonaan eräät yhteisen tullitariffin autonomiset tullit, jotta voidaan varmistaa tiettyjen sellaisten maatalous- ja teollisuustuotteiden riittävä ja jatkuva saatavuus, joita ei tuoteta riittävästi tai ollenkaan unionissa, ja välttää näitä tuotteita koskevat markkinahäiriöt.
Tullitaloustyöryhmä, jossa on edustajia jokaisesta jäsenvaltiosta ja Turkista, avusti komissiota tämän ehdotuksen arvioinnissa. Tullitaloustyöryhmässä on edustajia jokaisesta EU:n jäsenvaltiosta ja Turkista. Se kokoontui vuodenvaihteessa kolme kertaa ennen kuin tässä ehdotuksessa esitetyistä muutoksista päästiin yhteisymmärrykseen. Kokoukset pidettiin etäyhteyksin 12.11.2020–22.1.2021. Kokouksissa käsiteltiin hakemuksia 1.7.2021 voimaan tuleviksi autonomisiksi tullisuspensioiksi ja tariffikiintiöiksi.
Tällä kierroksella uusien suspensiohakemusten määrä oli 105 ja muutoshakemusten 25. Tarkastelussa otettiin muun muassa huomioon erityisesti sähköautoihin liittyvä sisäänrakennettujen akkujen tuotannon edistämiseksi unionissa ja 17 päivänä toukokuuta 2018 annettu komission tiedonanto "Eurooppa liikkeellä – Kestävä liikkuvuus Euroopassa: turvallinen, verkottunut ja puhdas liikenne", johon liittyy niin sanottu EU:n battery alliance -aloite. Tavoitteena on kilpailukykyisen akkujen ekosysteemin luominen Euroopassa. Halutaan vahvistaa omavaraisuutta koko arvoketjussa raaka-aineista akkukennoihin, valmiisiin akkuihin, niiden käyttämiseen teollisuudessa sekä akkujen hävittämiseen ja kierrättämiseen. Akut on nostettu EU:ssa yhdeksi teknologian kärkihankkeista, koska niiden merkitys teknologialle ja sähköautoteollisuudelle nähdään erittäin keskeiseksi mm. tulevaisuuden kilpailukyvyn vahvistamisen ja EU:n ympäristötavoitteiden täyttämisen osalta.
Uudelleentarkastelun perusteella komissio katsoo, että on perusteltua suspendoida osittain tai kokonaan joidenkin sellaisten uusien tuotteiden tullit, joita ei tällä hetkellä luetella asetuksen liitteessä. Eräiden muiden tuotteiden osalta on tarpeen muuttaa tavaran kuvausta, luokittelua, tullien määrää, käyttötarkoitusta koskevaa vaatimusta tai pakollisen uudelleentarkastelun päivämäärää koskevia ehtoja. Liitteestä ehdotetaan poistettavaksi tuotteet, joiden tullisuspension jatkaminen ei ole enää unionin taloudellisten etujen mukaista. Muutokset on lueteltu asetusehdotuksessa ja sen liitteessä. Asetuksen nojalla muutettaisiin asetuksen (EU) N:o 1387/2013 liite asetusehdotuksen liitteen mukaisesti.
Suomella ei ollut tällä kierroksella omia hakemuksia. Ehdotetut muutokset eivät ole antaneet aihetta huomautuksiin.
Asetuksen ehdotetaan tulevan voimaan seuraavana päivänä sen jälkeen, kun se on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä. Asetusta sovellettaisiin 1. päivästä heinäkuuta 2021.
3
Ehdotuksen oikeusperusta ja suhde suhteellisuus- ja toissijaisuusperiaatteisiin
Asetus perustuu Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 31 artiklaan, jonka mukaan neuvosto vahvistaa komission ehdotuksesta yhteisen tullitariffin tullit. Tämä tarkoittaa myös tullien muuttamista ja suspendointia. Sen vuoksi neuvoston asetus on tässä tapauksessa asianmukainen toimintatapa. Asetus hyväksyttäisiin neuvostossa määräenemmistöllä.
Ehdotus kuuluu unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Sen vuoksi toissijaisuusperiaatetta ei sovelleta. Ehdotuksen katsotaan olevan suhteellisuusperiaatteen mukainen, sillä toimenpiteet vastaavat tavoitteita, joilla pyritään yksinkertaistamaan ulkomaankaupan toimijoiden menettelyjä. Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 5 artiklan 4 kohdan mukaisesti asetuksessa ei ylitettäisi sitä, mikä on asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeen. Toimenpiteet olisivat myös yksipuolisista tullisuspensioista ja autonomisista tariffikiintiöistä annetun komission tiedonannon (EUVL C 363, 13.12.2011, s. 6) mukaisia.
4
Ehdotuksen vaikutukset
Komissio ei ole tehnyt ehdotuksesta vaikutusten arviointia, koska se katsoo muutosten olevan luonteeltaan puhtaasti teknisiä ja koskevan ainoastaan neuvoston asetuksen (EU) N:o 1387/2013 liitteessä lueteltujen suspensioiden soveltamisalaa.
Asetusehdotukseen liitetyn rahoitusselvityksen mukaan ehdotuksella on rahoitusvaikutuksia unionin omiin varoihin. Ehdotetuista muutoksista aiheutuvan tulonmenetyksen arvioidaan olevan noin 28,8 miljoonaa euroa vuodessa (80 % kantamatta jääneistä tulleista). Jäsenvaltiot saavat pitää 20 % tulleista kantopalkkiona. Suomen osalta vaikutukset rajoittuisivat sen mukaan, kuinka paljon kyseistä tavaraa tuodaan Suomessa unioniin. Suomessa tapahtuneiden maahantuontien osalta tulonmenetys olisi 20 % asetusehdotuksen vuoksi kantamatta jäävistä tulleista.
5
Ahvenanmaan toimivalta
Asia ei kuulu Ahvenanmaan maakunnan lainsäädäntövaltaan.
6
Ehdotuksen käsittely Euroopan unionin toimielimissä ja muiden jäsenvaltioiden kannat
Asiaa käsitellään Euroopan unionin neuvostossa kevään ja alkukesän aikana. COVID-19-pandemian aiheuttaman tilanteen vuoksi käsittelyssä saatetaan noudattaa tilapäisiä poikkeuksia neuvoston työjärjestyksestä (mm. kirjalliset menettelyt). Tavoitteena on neuvostossa hyväksyminen kesäkuun puolivälin tietämillä. Ehdotus on esitelty neuvoston tulliliittotyöryhmälle 6.5.2021. Jäsenvaltiot eivät esittäneet työryhmän kokouksessa muutoksia ehdotukseen (varaumia jätettiin).
7
Ehdotuksen kansallinen käsittely
Asia on valmisteltu valtiovarainministeriössä yhteistyössä Tullin kanssa ja koordinoitu EU5 jaoston (tullitekniset kysymykset) kirjallisessa menettelyssä 10.–12.5.2021.
8
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto katsoo, että ehdotus on hyväksyttävissä.