Viimeksi julkaistu 3.7.2025 16.43

Valtioneuvoston U-kirjelmä U 73/2023 vp Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi direktiivin 2013/34/EU muuttamisesta tiettyjen toimialojen ja tiettyjen kolmansien maiden yritysten kestävyysraportointistandardien hyväksymisen määräaikojen osalta (COM(2023) 596 final)

Perustuslain 96 §:n 2 momentin perusteella lähetetään eduskunnalle edellä mainittu komission ehdotus sekä siitä laadittu muistio. 

Helsingissä 23.11.2023 
Työministeri 
Arto 
Satonen 
 
Johtava asiantuntija 
Timo 
Kaisanlahti 
 

MUISTIOTYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ13.11.2023EU/1183/2023EUROOPAN KOMISSION EHDOTUS EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON PÄÄTÖKSEKSI DIREKTIIVIN 2013/34/EU MUUTTAMISESTA TIETTYJEN TOIMIALOJEN JA TIETTYJEN KOLMANSIEN MAIDEN YRITYSTEN KESTÄVYYSRAPORTOINTISTANDARDIEN HYVÄKSYMISEN MÄÄRÄAIKOJEN OSALTA

Ehdotuksen tausta ja tavoite

1.1  Komission tavoite vähentää 25 %:lla yritysten raportointirasitetta

Komissio korostaa tiedonannossaan ” EU:n pitkän aikavälin kilpailukyky vuoden 2030 jälkeen ” (COM(2023) 168 final) sellaisen sääntelyjärjestelmän tärkeyttä, jolla varmistetaan tavoitteiden saavuttaminen mahdollisimman vähin kustannuksin. Sen vuoksi komissio on sitoutunut järkeistämään ja yksinkertaistamaan EU-lainsäädännön sisältämiä raportointivaatimuksia. Tavoitteena on viime kädessä vähentää vaatimuksia 25 prosentilla. Asiasta on Eduskunnalle annettu E-kirje (E 24/2023).  

Tässä tarkoituksessa komissio antoi 17.10.2023 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi tilinpäätösdirektiivin 2013/34/EU muuttamisesta tiettyjen toimialojen ja tiettyjen kolmansien maiden yritysten kestävyysraportointistandardien hyväksymisen määräaikojen osalta (COM(2023) 596 final).  

1.2  Kestävyysseikkojen tietosisällön määrittäminen komission ESRS-standardeilla

Tilinpäätösdirektiivissä (2013/34/EU) – sellaisena kuin se on muutettuna kestävyysraportointiadirektiivillä– asetetaan yrityksille kahdensuuntainen raportointivelvoite olennaisista ESG- eli kestävyysseikoista, jotka koskevat ympäristöä (engl. environment – E), ihmisoikeuksia ja sosiaalisia näkökohtia (engl. social – S) sekä yrityshallintoa (engl. governance – G). Raportoitaviksi tulevat tiedot, jotka ovat tarpeen, jotta voidaan ymmärtää yhtäältä yrityksen vaikutukset kestävyysseikkoihin ja toisaalta kestävyysseikkojen vaikutukset yrityksen itsensä kehitykseen, tulokseen ja asemaan. Kestävyysraportointivelvoite koskee suuryrityksiä ja suurkonsernien emoyrityksiä sekä julkisesti noteerattuja pk-yrityksiä. 

Kestävyystiedot on raportoitava noudattaen eurooppalaisia kestävyysraportointistandardeja ( ESRS-standardit ), jotka komissio hyväksyy delegoiduilla säädöksillään. Näissä ESRS-standardeissa täsmennetään kestävyystietojen sisältö ja tarvittaessa rakenne, jota on noudatettava raportoimisessa.  

Komissio hyväksyi 31.7.2023 ensimmäiset ESRS-standardit, jotka ovat yleisiä eli toimialaneutraaleja. Niitä noudatetaan kestävyysraportoinnissa riippumatta siitä, millä toimialalla asianomainen raportointivelvollinen harjoittaa yritystoimintaa. 

1.3  Toimialakohtaiset ESRS-standardit – hyväksymisen lykkääminen

Kestävyysraportointidirektiivi velvoittaa komission laatimaan yleisten standardien ohella myös toimialakohtaiset ESRS-standardit raportoimiseksi erityisesti niistä seikoista, jotka ovat ominaisia yrityksen toimialalle. Tilinpäätösdirektiivin 29 b artiklan 1 kohdan kolmannen alakohdan mukaan toimialakohtaiset ESRS-standardit on hyväksyttävä viimeistään 30.6.2024.  

Komissio ehdottaa nyt toimialakohtaisten ESRS-standardien hyväksymispäivän lykkäämistä kahdella vuodella nykyisestä, tilinpäätösdirektiivissä säädetystä määräajasta, joka on 30.6.2024.  

Komissio pitää ehdotustaan hyväksymispäivän siirtämistä merkityksellisenä, jotta yritykset voivat paremmin keskittyä 31.7.2023 hyväksyttyjen yleisten ESRS-standardien täytäntöönpanoon. Samalla voitaisiin varmistaa riittävä aika tehokkaiden toimialakohtaisten ESRS-standardien laatimiselle ja rajoittaa raportointivaatimukset välttämättömään minimiin. 

1.4  Kolmansien maiden yrityksiä koskevat ESRS-standardit – hyväksymisen lykkääminen

Lisäksi tilinpäätösdirektiivin 40 b artiklassa säädetään, että ESRS-standardit sellaisia kolmansien maiden yrityksiä varten, joilla on liiketoimintaa unionissa, on niin ikään hyväksyttävä viimeistään 30.6.2024.  

Sillä perusteella, että kolmansien maiden yrityksiä koskevia raportointivaatimuksia sovelletaan vasta tilivuodesta 2028 ja että toimialakohtaisten ESRS-standardeja on tarkoitus edellä selostetulla tavalla lykätä, komissio ehdottaa myös kolmansien maiden standardien hyväksymisen lykkäämistä kahdella vuodella. Näin komissio voisi osoittaa enemmän resursseja tehokkaiden ja oikeasuhteisten toimialakohtaisten ESRS-standardien laatimiseen. 

Ehdotuksen pääasiallinen sisältö

Komission ehdotuksella muutettaisiin tilinpäätösdirektiiviä 2013/34/EU seuraavasti: 

1) määräaika, johon mennessä komission on hyväksyttävä toimialakohtaiset ESRS-standardit delegoiduilla säädöksillä 29 b artiklan 1 kohdan kolmannen alakohdan nojalla, on viimeistään 30.6.2026 (eikä 30.6.2024); ja 

2) määräaika, johon mennessä komission on hyväksyttävä tietyt raja-arvot ylittäviä kolmansien maiden yrityksiä koskevat ESRS-standardit delegoiduilla säädöksillä 40 b artiklan nojalla, on viimeistään 30.6.2026 (eikä 30.6.2024). 

Ehdotuksen oikeusperusta ja suhde suhteellisuus- ja toissijaisuusperiaatteisiin

Päätösehdotus perustuu Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT-sopimus) 50 artiklan 1 kohtaan, joka on sijoittautumisvapauden toteuttamiseen liittyvien menettelyjen oikeusperusta. Merkityksellinen on erityisesti SEUT 50 artiklan 2 kohdan g alakohta koordinointitoimista yhtiöiden omistajien ja muiden sidosryhmien etujen suojaamisesta.  

Osakeyhtiön sekä sellaisen henkilöyhtiön, jonka vastuunalaisena yhtiömiehenä toimii osakeyhtiö, kestävyysraportin laadintaa ja julkistamista säännellään EU:n tasolla tilinpäätösdirektiivillä 2013/34, jonka oikeusperustana on myös SEUT 50 artiklan 1 kohta. EU:n yhtiöoikeuden yhtenäisyyden ja johdonmukaisuuden vuoksi tällä ehdotuksella muutetaan mainittua direktiiviä. Esillä olevista määräajoista säädetään EU-tasolla, joten niiden muuttamisesta on tarpeen säätää myös EU-tasolla. 

Valtioneuvosto katsoo, että ehdotuksen oikeusperustaa on pidettävä asianmukaisena. 

Ehdotuksen tekstin ja komission esittämien perustelujen nojalla valtioneuvosto myös katsoo, että ehdotus on toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteiden mukainen. 

Ehdotuksen vaikutukset

4.1  Komission vaikutusarvio

Komissio ei ole pitänyt vaikutusarvioita tarpeellisena tästä ehdotuksesta. Toisaalta kestävyysraportointidirektiiviä koskevan ehdotuksensa yhteydessä vuonna 2022 komission arvioi, että raportointivelvoite ulottuu noin 49.000 yritykseen, jotka kerryttävät noin kolme neljäsosaa kaikesta osakeyhtiöiden liikevaihdosta EU:ssa. Arvioitu kertakustannus siirtymästä uuteen raportointimalliin EU:ssa on 1,2 miljardia euroa ja jatkuva vuosikustannus 3,6 miljardia euroa. Toisaalta velvoitteiden yhdenmukaistaminen aikaansaa komission mukaan merkittäviä säästöjä yritysten hallinnollisissa kustannuksissa. Koska sijoittajien yrityksille osoittamat lukuisat yksilölliset tietopyynnöt kestävyysinformaation saamisesta vähenisivät, ei yrityksissä enää kuluisi niin paljon työaikaa ja muita resursseja näihin pyyntöihin vastaamisen edellyttämän informaation tuottamiseksi. Tämän säästön komissio arvioi 1,2 – 2 miljardiksi euroksi vuositasolla. 

4.2  Vaikutukset Suomen kannalta

Komission on noudatettava kestävyysraportointidirektiivillä säädettyjä määräaikoja ESRS-standardien hyväksymiselle direktiivissä komissiolle annetulla delegoidulla säädösvallalla. Näistä määräajoista komissio ei voi poiketa, ellei direktiiviä muuteta.  

Direktiivin muutoksesta ei seuraa tarvetta muuttaa Suomen kansallisia lakeja. Asiasta ei seuraa lisäkustannuksia yrityksille eikä viranomaisille. 

Ehdotuksen kansallinen käsittely ja käsittely EU:ssa

Komissio julkisti ehdotuksensa 17.10.2023. U-kirjeluonnos on käsitelty 1.11.–3.11.2023 valtioneuvoston EU-asioiden komitean alaisessa kilpailukykyjaostossa. 

Tiedossa ei vielä ole neuvoston eikä parlamentin käsittelyn ajankohtia. Huomioiden komission esityksen rajattu sisältö oletuksena on, että asia etenee nopeasti ja neuvoston yleisnäkemys saavutetaan nopeasti. Asian nopeaa käsittelyä edellyttää myös se, että päätösesitys liittyy 14.12.2022 annettuun kestävyysraportointidirektiiviin (2022/2464), joka koskea jo 1.1.2024 alkavia tilikausia. 

Ahvenanmaan itsehallinto

Asia kuuluu Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 5 luvun 27 §:n perusteella valtakunnan lainsäädäntövaltaan. 

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto lähtökohtaisesti kannattaa komission ehdotusta, jolla komissiolle asetettua sekä toimialakohtaisten että kolmansien valtioiden yrityksiä koskevien kestävyysraportointistandardien laatimisen määräaikaa lykätään kahdella vuodella eli 30.6.2026 saakka.