Käräjäoikeuksien rakenneuudistus tuli voimaan 1.1.2019. Rakenneuudistuksen jälkeen käräjäoikeuksia on 20 entisten 27 sijaan. Summaaristen velkomusasioiden käsittely keskitettiin yhdeksään käräjäoikeuteen 1.9.2019 alkaen.
Eduskunta on edellyttänyt hallituksen seuraavan käräjäoikeuksien rakenneuudistuksen ja summaaristen riita-asioiden käsittelyä koskevan uudistuksen vaikutuksia kiinnittäen erityistä huomiota oikeusturvan alueelliseen saatavuuteen, kielellisten oikeuksien toteutumiseen, taloudellisiin vaikutuksiin ja oikeudellisten palvelujen tarjontaan sekä antaa lakivaliokunnalle edellä mainituista seikoista selvityksen vuoden 2022 loppuun mennessä (EV 126/2017 vp — LaVM 11/2017 vp ja EV 32/2018 vp — LaVM 3/2018 vp).
Professori Mikko Aaltonen on oikeusministeriön asettamana selvityshenkilönä arvioinut uudistusten toimivuutta ja vaikutuksia eduskunnan lausumissa edellytellyllä tavalla. Selvitys on toimitettu lakivaliokunnalle joulukuussa 2022 (O 58/2022 vp).
Selvityksestä ilmenee, että vuonna 2020 alkanut koronaviruspandemia on monin tavoin vaikuttanut käräjäoikeuksien toimintaan ja vaikeuttanut myös käräjäoikeuksien rakenneuudistuksen vaikutusten arviointia. Selvityksen mukaan tarkastelujakso on ollut liian lyhyt kaikkien vaikutusten arvioimiseksi. Myös toimitilaratkaisujen eritahtisuus on vaikeuttanut käräjäoikeuksien vertailua.
Selvityksestä ilmenee, että henkilöstön mielipiteet käräjäoikeuksien rakenneuudistuksesta vaihtelevat paljon. Kriittistä palautetta on saatu erityisesti Itä-Uudenmaan käräjäoikeudesta, joka on muodostettu yhdistämällä neljä käräjäoikeutta. Itä-Uudenmaan käräjäoikeus toimii edelleen ilman uudistuksen vaatimia toimitiloja.
Selvityksen mukaan toistaiseksi ei ole selviä merkkejä yksityisen palveluntarjonnan merkittävästä heikkenemisestä alueilla, joissa on lakkautettu käräjäoikeuden kanslia tai istuntopaikka. Kielellisten oikeuksien osalta tuodaan esiin kielitaitoisten käräjäsihteereiden rekrytoinnin haastavuus Uudellamaalla.
Selvityksessä päädytään yleisesti arvioimaan, että käräjäoikeuksien rakenneuudistuksen vaikutukset ovat jääneet vielä vähäisiksi. Pahimmat uhkakuvat eivät näytä toteutuneen, mutta toisaalta ei myöskään selviä merkkejä hyödyistä. Koronaviruspandemian aiheuttaman poikkeustilanteen ja käräjäoikeuksien lisäresursoinnin vuoksi uudistuksella tavoitellut taloudelliset säästöt eivät ole ainakaan vielä realisoituneet. Summaaristen asioiden keskittämisen arvioidaan kuitenkin toimivan pääosin hyvin.
Valiokunta on saanut selvityksestä asiantuntijalausunnot Tuomioistuinvirastolta ja Suomen tuomariliitolta. Tuomioistuinvirasto kiinnittää huomiota muun muassa kansliahenkilöstön suureen vaihtuvuuteen ja sen aiheuttamiin hankaluuksiin tuomioistuinten toimintaan. Vaihtuvuuden juurisyynä virasto pitää kansliahenkilöstön matalaa palkkatasoa työmäärään ja tehtävien vaativuuden verrattuna. Myös Suomen tuomariliitto kiinnittää huomiota työntekijöiden vaihtuvuuteen ja sen aiheuttamaan kuormitukseen muille työntekijöille samoin kuin siihen, että rakenneuudistuksessa yhdistetyt käräjäoikeudet ovat joutuneet toteuttamaan mittavan uudistuksen ilman lisäresursseja.
Valiokunta kiinnittää huomiota tuomioistuinten toimintaedellytyksiin ja henkilöstön työhyvinvointiin ja jaksamiseen sekä viittaa vastikään antamaansa mietintöön oikeudenhoidon selonteosta (ks. LaVM 31/2022 vp ja siinä viitatut valiokunnan aiemmat lausunnot). Mietinnössä käsitellään muun muassa tuomioistuinlaitoksen rekrytointiongelmia (s. 8). Työmäärä ja sen vaativuus suhteessa palkkaan sekä määräaikaiset tehtävät karkottavat hakijoita, ja erityisesti kansliahenkilökunnassa vaihtuvuus on erittäin suurta.
Lakivaliokunta on oikeudenhoidon selontekoa koskevassa mietinnössään ehdottanut eduskunnan hyväksyttäväksi kannanottoehdotuksen, jonka mukaan eduskunta edellyttää hallituksen huolehtivan oikeudenhoidon toimintaedellytyksistä ja ryhtyvän välittömiin toimenpiteisiin oikeudenhoidon rahoitusvajeen korjaamiseksi lisäämällä olennaisesti oikeudenhoidon pysyviä määrärahoja selonteossa esitettyjen resurssitarpeiden perusteella vaalikaudet ylittävällä, kestävällä ja pitkäjänteisellä tavalla. Selonteon käsittely eduskunnassa on tällä hetkellä vielä kesken.
Lakivaliokunnan mukaan käräjäoikeuksien rakenneuudistuksen toimivuuden ja vaikutusten seurantaa on edellä esitetyn ja saadun selvityksen valossa aiheellista jatkaa. Seurannassa tulee jatkossakin kiinnittää erityistä huomiota eduskunnan lausumassa mainittuihin seikkoihin sekä tuomioistuinten toimintaedellytyksiin ja henkilöstön työhyvinvointiin. Valiokunta myös korostaa, että mittavien rakenne- ja muiden uudistusten onnistunut toimeenpano ja toteuttaminen vaatii riittävää resursointia. Tähän tulee jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Merkitään selvitys saaduksi.