Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 17 jäsentä.
Kokous todettiin täysilukuiseksi ja päätösvaltaiseksi.
Perustuslakivaliokunta päätti 19.2.2020 pyytää valtakunnansyyttäjää ryhtymään toimenpiteisiin esitutkinnan toimittamiseksi asiassa rajoitetusti. Pyyntö koski ulkoministerin menettelyä ulkoministeriönkonsulipäällikön virkajärjestelyissä. Asiassa tuli selvittää, onko konsulipäällikön pysyminen kannassaan johtanut siihen, että hänet on pyritty siirtämään uusiin tehtäviin epäasiallisin perustein ja onko menettelyn tarkoituksena ollut vaikuttaa konsulipäällikön päätöksentekoon, ja onko virkajärjestelyn valmistelumenettely ollut lainmukainen.
Poliisilain 4 luvun 2 §:n mukaan poliisilla on päällystöön kuuluvan poliisimiehen pyynnöstä oikeus saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitamaan asetetulta yhteisöltä poliisille kuuluvan tehtävän suorittamiseksi tarpeelliset tiedot ja asiakirjat maksutta ja salassapitovelvollisuuden estämättä, jollei sellaisen tiedon tai asiakirjan antamista poliisille tai tietojen käyttöä todisteena ole laissa nimenomaisesti kielletty tai rajoitettu. Eduskunta tai sen valiokunta ei ole lainkohdassa tarkoitettu viranomainen tai julkista tehtävää hoitamaan asetettu yhteisö.
Valiokunta on perustuslain 50 §:n 2 momentin nojalla päättänyt asiaan M 4/2019 vp liittyvien eduskunnan työjärjestyksen 43 a §:ssä tarkoitettujen käsittelyasiakirjojen olevan salassa pidettäviä siihen asti, kun asia on valiokunnassa loppuun käsitelty (PeVP 39/2019 vp, § 3).
Turvatakseen esitutkinnan asianmukaisen toteutumisen valiokunta päätti kuitenkin luovuttaa saamansa professoreiden lausunnot Keskusrikospoliisin käyttöön. Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että kyseessä olevat lausunnot on annettu perustuslakivaliokunnan puutteellisena pitämän aineiston pohjalta. Lisäksi lausunnoissa arvioidaan osin asioita, joita perustuslakivaliokunta ei esitutkinnan määräämisen yhteydessä pitänyt merkityksellisenä.
Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen muutettuna.
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa kappaleen 15 neljä viimeistä virkettä kuulumaan seuraavasti: "Tällöin nykykaudella liikkumavaraa on arviolta 20—30 mrd. euroa vuodessa, joista jo sidottu on valtioneuvoston esittämän arvion mukaan neljännes. Uudesta rahoituskehyksestä ei ole vielä sovittu. Täten sangen epäselvää ja kyseenalaista on, onko kyseisessä marginaalissa väljyyttä ehdotusten rahoittamiseen, vai onko viittaus lähinnä symbolinen. Eduskunnan päätöksentekoa varten tarvitaan realistinen arvio siitä, mihin asti marginaali riittää erilaisten takausrahastojen katteeksi."
Valiokunta päätti yksimielisesti korvata kappaleen 16 yhdeksännessä virkkeessä olevan sanan "absoluuttisen" sanoilla "kyseessä olevan". Valiokunta päätti myös lisätä kappaleen 16 loppuun uuden virkkeen seuraavasti: "Valiokunta kuitenkin huomauttaa korostaneensa käytännössään paitsi Suomen vastuiden kokonaismäärää myös niiden toteutumisen todennäköisyyttä (ks. PeVL 10/2020 vp)."
Valiokunta päätti yksimielisesti lisätä kappaleeseen 17 sanan "kovin".
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa kappaleen 18 viimeisen virkkeen kuulumaan seuraavasti: "SURE-asetuksen avulla ollaan ilmeisesti luomassa rahastoa, joka ei soveltuisi kaikkien jäsenvaltioiden, kuten Suomen, työttömyysongelmien ratkaisemiseen."
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa kappaleen 20 viimeisen virkkeen kuulumaan seuraavasti: "Käytännössä takausten antaminen muodostuu vallitsevissa oloissa pakolliseksi."
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa kappaleen 25 kuulumaan seuraavasti: "Perustuslakivaliokunta kuitenkin korostaa, että arviointia vaikeuttaa se, ettei valtioneuvosto ole tarjonnut kokonaisarvioita kaikista koronakriisiin liittyvistä uusista ja ennakoitavista sekä kansallisista että EU-jäsenyyteen kytkeytyvistä taloudellisista vastuista. Kokonaisarvio kasvavista vastuista viime kädessä vaikuttaa siihen, voidaanko koronakriisiin liittyviä järjestelyitä pitää perustuslain mukaisina. Valiokunta edellyttää, että jatkossa käsiteltäessä tällaisia EU-jäsenyyteen liittyviä ehdotuksia valtioneuvoston selvityksissä arvioidaan taloudellisia vastuita ja riskejä kumulatiivisesti, huomioiden myös jo päätetyt ja lähiaikoina ennakoitavat, päätettäväksi tulevat asiat."
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Asia on saapunut perustuslakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunnassa olivat kuultavina:
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Valiokunta kävi valmistavan keskustelun.
Kokous keskeytettiin kello 12.45 ja sitä jatkettiin kello 13.30.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Todettiin, että valtiovarainvaliokunnalla ei ole ollut perustuslakivaliokunnan tarkoittamia tiedonsaantiin liittyviä ongelmia. Valiokunta päätti, ettei se anna asiasta lausuntoa.
Merkittiin saapuneeksi tiedusteluvalvontavaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen sellaisenaan.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna.
Valiokunta päätti yksimielisesti lisätä kappaleen 11 ensimmäiseen virkkeeseen sanan "sinänsä".
Muita asioita ei ollut.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on perjantaina 8.5.2020 klo 8.00.