Viimeksi julkaistu 24.11.2025 10.27

Pöytäkirja SuVP 62/2025 vp Suuri valiokunta Perjantai 21.11.2025 klo 13.30—14.53

Läsnä
puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén kok 1. varapuheenjohtaja Laura Huhtasaari ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (21 osittain) 2. varapuheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri sd jäsen Sanna Antikainen ps (12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (3, 11, 19 osittain) jäsen Eva Biaudet r (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3 osittain) jäsen Juho Eerola ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (21 osittain) jäsen Ritva Elomaa ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) jäsen Timo Harakka sd (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3 osittain) jäsen Ville Kaunisto kok (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3, 10 osittain) jäsen Teemu Keskisarja ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) jäsen Mai Kivelä vas (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (3, 19 osittain) jäsen Terhi Koulumies kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25) (26 osittain) jäsen Mika Lintilä kesk () (3 osittain) jäsen Helena Marttila sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (21 osittain) jäsen Matias Mäkynen sd () (3 osittain) jäsen Jouni Ovaska kesk (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (3, 17 osittain) jäsen Susanne Päivärinta kok jäsen Onni Rostila ps () (3 osittain) jäsen Arto Satonen kok (1, 2) (3 osittain) jäsen Sari Tanus kd (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3 osittain) jäsen Eerikki Viljanen kesk (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (3, 17 osittain) jäsen Sofia Virta vihr (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (21 osittain) jäsen Sinuhe Wallinheimo kok () (3 osittain) varajäsen Inka Hopsu vihr (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3 osittain) varajäsen Aleksi Jäntti kok (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28) (3 osittain) varajäsen Ari Koponen ps () (3 osittain) varajäsen Pia Lohikoski vas (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) varajäsen Jani Mäkelä ps (1, 2) (3 osittain) varajäsen Anders Norrback varajäsen Martin Paasi kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25) (26 osittain) varajäsen Mikko Polvinen erk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) (11 osittain) varajäsen Mika Riipi kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16) (17 osittain) varajäsen Ville Väyrynen kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18) (19 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Kaisa Männistö  valiokuntaneuvos Kirsi Pimiä  

1. Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 18 jäsentä. 

2. Päätösvaltaisuus

Kokous todettiin päätösvaltaiseksi. 

3. EU-AU -huippukokous 24.-25.11.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 114/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-56329
EU-AU-huippukokous
A 3

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • pääministeri Petteri Orpo valtioneuvoston kanslia

Avustajinaan:Tuomas Tikkanen, Eurooppa-asioiden neuvonantaja, valtioneuvoston kansliaMarja Koskela, diplomaattiavustaja, valtioneuvoston kansliaJuuso Kilpinen, pääministerin EU-asioiden erityisavustaja, valtioneuvoston kansliaJukka Pajarinen, yksikönpäällikkö, Itäisen ja eteläisen Afrikan yksikkö, ulkoministeriö 

PMI Orpo esitteli asian. Edustajat Kumpula-Natri, Paasi, Päivärinta, Hopsu, Huhtasaari, Biaudet ja Lohikoski käyttivät puheenvuoron. PMI Orpo ja yksikönpäällikkö Pajarinen vastasivat puheenvuoroihin. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

4. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission asetusehdotuksesta ”Euroopan taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen yhteenkuuluvuuden, maatalouden ja maaseudun, kalatalouden ja merielinkeinojen, vaurauden ja turvallisuuden rahaston perustamisesta vuosiksi 2028-2034 sekä asetuksen (EU) 2023/955 ja asetuksen (EU, Euratom) 2024/2509 muuttamisesta”, jatkossa kumppanuusrahastoasetus (NRP-asetus), ja komission asetusehdotuksesta ”Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus talousarvion menojen seurantaa ja tuloksellisuutta koskevan kehyksen sekä unionin ohjelmia ja toimintaa koskevien muiden horisontaalisten sääntöjen vahvistamisesta”, jatkossa tuloksellisuusasetus

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 53/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan ja maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten tarkastusvaliokuntaan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan. 

5. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamistuen vahvistamisesta vuosiksi 2028–2034, ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi Schengen-aluetta, Euroopan yhdennettyä rajaturvallisuutta ja yhteistä viisumipolitiikkaa koskevan unionin tuen vahvistamisesta vuosiksi 2028–2034 sekä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi sisäistä turvallisuutta koskevan unionin tuen vahvistamisesta vuosiksi 2028-2034

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 54/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

6. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) ja yhteisen kalastuspolitiikan (YKP) uudistuksesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 55/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

7. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta yhteisen markkinajärjestelyasetuksen (EU) N:o 1308/2013 muuttamiseksi sekä ehdotuksesta asetuksen (EU) N:o 1370/2013 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse EU:n koulujakelujärjestelmästä

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 56/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

8. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Suomen liittymisestä eurooppalaiseen maatalous- ja elintarvikesektorin digitaali-infrastruktuurikonsortioon.

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 57/2025 vp

Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

9. Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto Euroopan vuotuiseksi turvapaikka- ja muuttoliikekertomukseksi ja komission ehdotus neuvoston täytäntöönpanopäätökseksi, jolla muodostetaan vuotuinen yhteisvastuureservi vuodelle 2026

Valtioneuvoston E-selvitysE 100/2025 vp
Liiteasiakirja EDK-2025-AK-56289
Komission tiedonanto Euroopan vuotuiseksi turvapaikka- ja muuttoliikekertomukseksi ja komission ehdotus neuvoston täytän
A 9

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta muistion käsittelyssä. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan. 

10. Valtioneuvoston selvitys: Neuvottelumandaatti Euroopan unionin Maailman kauppajärjestössä (WTO) tekemien myönnytysten muuttamiseksi liittyen tiettyihin terästuotteisiin sovellettaviin tuontitulleihin

Valtioneuvoston E-selvitysE 97/2025 vp
Liiteasiakirja EDK-2025-AK-55616
Neuvottelumandaatti Euroopan unionin Maailman kauppajärjestössä (WTO) tekemien myönnytysten muuttamiseksi liittyen tiett
A 10

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten ulkoasiainvaliokuntaan. 

11. Valtioneuvoston kirjelmä Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevista säännöistä (COM(2022) 209 final)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 69/2022 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 27/2022 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 53/2022 vp
U-jatkokirjelmäUJ 19/2023 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 8/2023 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 5/2023 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 5/2023 vp
Valiokunnan lausuntoSuVL 7/2023 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 12/2024 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 19/2024 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 47/2024 vp
Valiokunnan lausuntoSuVL 10/2024 vp
U-jatkokirjelmäUJ 2/2025 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 4/2025 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 10/2025 vp
Valiokunnan lausuntoPeVL 20/2025 vp
Valiokunnan lausuntoSuVL 4/2025 vp
U-jatkokirjelmäUJ 20/2025 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 16/2025 vp
U-jatkokirjelmäUJ 31/2025 vpA 11

Jatkokirjelmä UJ 31/2025 vp - U 69/2022 vp on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 31/2025 vp - U 69/2022 vp. 

Valiokunta lähetti tiedoksi perustuslakivaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 31/2025 vp. 

PJ Sirén ja edustajat Ovaska, Harakka, Kumpula-Natri ja Paasi käyttivät puheenvuoron. 

Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman. Päätettiin pyytää kirjalliset lausunnot: sisäministeriö, oikeusministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, tietosuojavaltuutetun toimisto, FiCom ry, Finnish Information Security Cluster - Kyberala ry/toimitusjohtaja Peter Sund edustaen myös Teknologiateollisuus ry:tä 

12. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle EU:n turvallisuusluokiteltujen tietojen suojaamista koskevista turvallisuussäännöistä annetun neuvoston päätöksen 2013/488/EU (neuvoston turvallisuussäännöt) tarkistamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 79/2023 vp
Valiokunnan lausuntoHaVL 2/2024 vp
U-jatkokirjelmäUJ 30/2025 vp
U-jatkokirjelmäUJ 30/2025 vp

Valiokunta merkitsi saapuneeksi hallintovaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 86/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

13. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan unionin ja Algerian välisen Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön viraston (Eurojust) ja Algerian rikosoikeudellisesta yhteistyöstä vastaavien toimivaltaisten viranomaisten välistä yhteistyötä koskevan sopimuksen neuvottelemisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 47/2025 vp
Valiokunnan lausuntoLaVL 10/2025 vp

Lakivaliokunnan lausunto LaVL 10/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 87/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan. 

14. Valtioneuvoston selvitys: Hiilirajamekanismin tuotesidonnaisten päästöjen laskentametodologiaa koskeva täytäntöönpanoasetus

Valtioneuvoston E-selvitysE 92/2025 vp
Valiokunnan lausuntoYmVL 24/2025 vp
Valiokunnan lausuntoTaVL 46/2025 vp

Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 24/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Valiokunta merkitsi saapuneeksi maa- ja metsätalousvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan painottaen erityisesti tarvetta lannoitteiden hintakehityksen ja käytännön kustannusvaikutusten seurantaan sekä toimenpiteiden toteuttamiseen hintojen nousun korjaamiseksi. Suomessa lannoitetuotanto on yksi keskeisimpiä hiilirajamekanismin (CBAM) soveltamisalan piiriin kuuluvia tuotteita tuottavia aloja, ja hiilirajamekanismi vaikuttaa etenkin typpilannoitteiden hintaan merkittävästi koko EU-alueella. Lannoitteiden hintojen nousua ja sen vaikutuksia edelleen maataloustuottajiin ja ruoantuotantoon tulee seurata tarkkaan, ja arvioida mahdollisuuksia ohjata CBAM-maksujen ja uusien tullien kautta saatavia tai niitä vastaavia varoja EU:n lannoiteomavaraisuuden parantamiseen ja ruoantuotannon jatkuvuuden varmistamiseen. 

Talousvaliokunnan lausunto TaVL 46/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 88/2025 vp: Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota ympäristövaliokunnan, maa- ja metsätalousvaliokunnan ja talousvaliokunnan kantaan asiassa. Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien tavoin asiassa valtioneuvoston kantaan. Suuri valiokunta korostaa ympäristövaliokunnan tavoin, että hiilirajamekanismi on uudenlainen EU:n ilmastopolitiikan väline ja tärkeä osa vihreää siirtymää. Hiilivuodon ehkäisemisen lisäksi tavoitteena on myös varmistaa tasapuoliset kilpailuedellytykset ja kannustaa sekä EU:ssa olevia että ulkopuolisia tahoja vähentämään päästöjään ja ottamaan käyttöön vähähiilistä teknologiaa. Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että hiilirajamekanismin tuotesidonnaisten päästöjen laskentametodologian asianmukaisuus ja johdonmukaisuus mekanismin tavoitteiden näkökulmasta selvitetään riittävällä tavalla etukäteen. Suuri valiokunta pitää talousvaliokunnan tavoin tärkeänä, että päästöjen oletusarvojen valinta perustuu riittävään vaikutusarviointiin ja arvojen optimaalista tasoa arvioidaan myös EU:n tuotannon kustannusten ja kilpailukyvyn näkökulmasta. Suuri valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan tavoin erityistä huomiota hiilirajamekanismin vaikutuksiin lannoitteiden hintaan. Lannoitteiden hintakehitystä ja kustannusvaikutuksia tulee seurata ja tarvittavia toimenpiteitä toteuttaa hintojen nousun korjaamiseksi. Suuri valiokunta korostaa hiilirajamekanismin hallitun käyttöönoton merkitystä. Myöhemmin on tarpeen tarkastella hiilirajamekanismin kehittämistä siitä saatavien kokemusten perusteella. 

15. Valtioneuvoston selvitys: Komission laajentumispaketti 2025

Valtioneuvoston E-selvitysE 98/2025 vp
Liiteasiakirja EDK-2025-AK-56077
Komission laajentumispaketti 2025
A 15

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian tiedoksi ulkoasiainvaliokuntaan. 

Valiokunta hyväksyi jaoston ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet. 

Kannanottaminen. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 89/2025 vp: Suuri valiokunta toistaa aiemman kantansa siitä, että onnistunut EU:n laajentuminen vahvistaisi EU:n omaa turvallisuutta, globaalia asemaa sekä taloudellista hyvinvointia ja edistäisi demokratiaa, oikeusvaltiokehitystä ja perusoikeuksien toteutumista (SuVL 9/2024 vp). Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että laajentuminen on Suomen ja EU:n kannalta geopoliittisesti merkittävä kysymys. Suuri valiokunta katsoo laajentumisprosessin onnistumisen edellyttävän sitä, että jäsenyyskriteereistä (nk. Kööpenhaminan kriteerit) pidetään kiinni (SuVL 9/2024 vp). Suuri valiokunta korostaa erityisesti sitä, että hakijamaiden tulee jatkaa työtä oikeusvaltioperiaatteeseen, demokraattisiin instituutioihin ja korruptiontorjuntaan liittyvien jäsenyysedellytysten täyttämiseksi, ja että lainsäädännön uudistamisen lisäksi on saavuttava edistystä myös uudistusten toimeenpanossa. Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että EU:n laajentumispolitiikka on uskottavaa, jotta hakijamaiden sitoutuminen prosessiin ja tarvittavien uudistusten tekemiseen säilyy. EU:n tulee myös tukea hakijamaita jäsenyysedellytysten täyttämisessä. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin erityisesti tarve tukea hakijamaiden kansalaisyhteiskuntia, mukaan lukien media ja kansalaisjärjestöt, liittymisprosesseissa, sillä ne ovat parhaassa asemassa valvomaan uudistusten etenemistä ja toimeenpanoa. Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että Ukraina on vahvasti sitoutunut EU-polkuunsa ja edistynyt jäsenyysedellytysten täyttämisessä, mutta paljon on vielä tehtävänä erityisesti korruptiontorjunnassa. On merkittävää, miten Ukraina on pystynyt edistymään uudistuksissa samalla, kun se on Venäjän hyökkäyssodan kohteena. Suomen tulee jatkaa vahvaa tukeaan Ukrainan lähentymiselle. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston tavoin komission arvioon siitä, että Ukrainan kaikki neuvotteluklusterit voidaan avata vuoden 2025 loppuun mennessä. Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tervetulleena Moldovan edistymistä uudistuksissa, joita se on toteuttanut huolimatta Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyssodan seurauksista ja Venäjän mittavasta hybriditoiminnasta Moldovassa. Työtä Moldovassa on tärkeää jatkaa.Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että pisimmälle neuvotteluissa on edennyt Montenegro ja myös Albania on edistynyt komission arvion mukaan hyvin. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston arvioon Montenegron edistymisestä ja siitä, että Montenegron on mahdollista päättää neuvottelut vuoden 2026 aikana, mikäli se pitää yllä nykyistä uudistustahtia. Suuri valiokunta painottaa valtioneuvoston tavoin, että etenemisessä pidetään kiinni meriittipohjaisuudesta. Valiokunnan asiantuntijakuulemissa tuotiin esiin, että laajentumisprosessin uskottavuuden ja muiden hakijamaiden sitoutumisen kannalta olisi myönteistä, että Montenegro onnistuisi pian täyttämään kaikki jäsenyyskriteerit ja hyväksyttäisiin ajallaan unionin jäseneksi. Jos Montenegron jäsenyysprosessi onnistuu, sen voidaan olettaa lisäävän EU-mielisyyttä ja kiihdyttävän uudistuspyrkimyksiä kaikissa hakijamaissa. Suuri valiokunta huomioi Albanian hyvän edistymisen jäsenyysneuvotteluissa. Komission arvion mukaan Albanian on mahdollista lähitulevaisuudessa saavuttaa perusasioita koskevat välitavoitteet sekä sulkea jäsenyysneuvottelut vuoden 2027 aikana. Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että tämä edellyttää kuitenkin vielä merkittävää edistystä erityisesti oikeusvaltiokehityksessä sekä järjestäytyneen rikollisuuden ja korruption torjunnassa. 

16. Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto luontohyvityksiä koskevasta etenemissuunnitelmasta

Valtioneuvoston E-selvitysE 80/2025 vp
Valiokunnan lausuntoMmVL 31/2025 vp

Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 31/2025 vp on saapunut valiokuntaan. 

Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokuntien kannanotot tiedoksi valtioneuvostolle. 

17. Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon ensimmäinen osa Strateginen toimintaympäristöanalyysi sekä skenaarioita vuoteen 2045

Valtioneuvoston selontekoVNS 7/2025 vp
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2025-AK-54558
Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon ensimmäinen osa Strateginen toimintaympäristöanalyysi sekä skenaarioita vuoteen 2045

Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä edustaja Kumpula-Natri esitti edustaja Harakan tukemana, että perustelukappaleeseen 13 lisätään seuraava teksti: "Suuri valiokunta katsoo, että käytäntöjä voitaisiin edelleen kehittää niin, että keskustelua ennakkovaikuttamisesta valtioneuvoston ja eduskunnan välillä voitaisiin tarvittaessa käydä vieläkin varhaisemmassa vaiheessa, esimerkiksi komission tilaamien merkittävien politiikkasuosituksia sisältämien raporttien pohjalta (vrt. Letta, Draghi ja Niinistö vuonna 2024)." Lisäys hyväksyttiin yksimielisesti. 

Edustaja Harakka esitti edustaja Marttilan kannattamana, että perustelukappaleen ensimmäisen virkkeen jälkeen seuraavaa tekstiä: "Monet Euroopan maat ja alueet (erityisesti Wales) ovat kuitenkin viime vuosina kehittäneet voimakkaasti tulevaisuustyötään". 

Pj Sirén ja edustajat Antikainen, Tanus, Koulumies, Biaudet, Kaunisto, Harakka ja Kumpula-Natri käyttivät puheenvuoron. 

Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa 14. perustelukappaletta seuraavasti: 1) Lisätään uusi toinen virke: Monet muutkin Euroopan maat ja alueet ovat kuitenkin viime vuosina kehittäneet voimakkaasti tulevaisuustyötään. 2) Lisätään kappaleen loppuun seuraava teksti: "Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Euroopan komission valmistelee parhaillaan strategiaa tulevien sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta. Sen tarkoituksena on varmistaa, että EU:n politiikassa ja lainsäädännössä otetaan huomioon sekä nykyisten että tulevien sukupolvien väliset edut kattaen eri politiikan alat". 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

18. Valtioneuvoston selvitys: komission täytäntöönpanopäätökset; tietosuojan riittävyys Yhdistyneessä Kuningaskunnassa

Valtioneuvoston E-selvitysE 94/2025 vp

Merkittiin saapuneeksi hallintovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. 

19. Epävirallinen opetusministerikokous 21.-22.1.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 114/2024 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-55949
EYCS; epävirallinen opetusministerikokous 21.-22.1.2025, kokousraportti
A 19

Raportointi 

Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen. 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

20. Epävirallinen opetusministerikokous 11.-12.9.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 80/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-55946
Epävirallinen opetusministerikokous 11.-12.9.2025
A 20

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Mari-Leena Talvitie 

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Anders Adlercreutz 

avustajanaan:Päivi Bosquet, OpetusneuvosJuha-Pekka Suomi, Kulttuuriasiainneuvos Kimmo Aulake, Neuvotteleva virkamiesopetus- ja kulttuuriministeriö 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

21. Euroopan unionin neuvoston kokous 27.-28.11.2025 (Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 116/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-55443
Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluministerineuvosto 27.-28.11.2025
A 21

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Mari-Leena Talvitie 

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Anders Adlercreutz 

avustajanaan:Päivi Bosquet, OpetusneuvosJuha-Pekka Suomi, Kulttuuriasiainneuvos Kimmo Aulake, Neuvotteleva virkamiesopetus- ja kulttuuriministeriö 

Ministeri Talvitie esitteli asian. Edustaja Hopsu käytti puheenvuoron. Ministeri Talvitie ja opetusneuvos Bosquet vastasivat puheenvuoroon. 

Nuoriso. 

Nuorison resilienssin vahvistaminen Erasmus+ -ohjelman avulla 

Koulutus. 

Edistymisraportti Erasmus+ 2028-34 ohjelmaneuvotteluista 

Päätöslauselma eurooppalaisen koulutusyhteistyön strategisista puitteista kohti Eurooppalaista koulutusaluetta (2026-2030) 

Keskustelu ammatillisen koulutuksen merkityksestä kilpailukyvylle ja resilienssille 

Kulttuuri / AV. 

Päätelmät kulttuurin, kulttuuriperinnön ja audiovisuaalisten teosten strategisesta roolista eurooppalaisten arvojen ja demokraattisen kestävyyden ylläpitämisessä 

Päätelmät pääsystä luotettaviin uutisiin osana eurooppalaista demokratian kilpeä 

Etenemisraportti AgoraEU -asetusehdotuksen käsittelystä 

Urheilu. 

Päätelmät pääsystä luotettaviin uutisiin osana eurooppalaista demokratian kilpeä 

Päätöslauselma koskien EU:n jäsenvaltioiden edustusta WADAn hallintoneuvostossa ja jäsenvaltioiden kantojen koordinointia 

Keskustelu demokratiasta ja läpinäkyvyydestä urheilussa 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

22. Euroopan unionin neuvoston kokous 15.5.2025 (Ulkoasiainneuvosto, kauppa-asiat)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 38/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-25575
Eduskunnalle tiedottaminen / ulkoasiainneuvosto (kauppa) 15.5.2025
A 22

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriö
  • osastopäällikkö Juha Savolainen ulkoministeriö

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Ville Tavio 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

23. Euroopan unionin neuvoston kokous 26.5.2025 (Ulkoasiainneuvosto, kehitysasiat)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 48/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-26887
Ulkoasiainneuvosto (kehitys) 26.5.2025; tiedotus eduskunnalle
A 23

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriö
  • osastopäällikkö Juha Savolainen ulkoministeriö

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Ville Tavio 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

24. Euroopan unionin neuvoston kokous 14.7.2025 (Ulkoasiainneuvosto, kauppa-asiat)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 68/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-44081
UAN kauppa 14.7.2025.pdf
A 24

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriö
  • osastopäällikkö Juha Savolainen ulkoministeriö

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Ville Tavio 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

25. Epävirallinen kauppaministerikokous 13.-14.10.2025

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 92/2025 vp
EUN-raportti EDK-2025-AK-52229
Eduskunnalle tiedottaminen/neuvostoraportti/epävirallinen ulkoasiainneuvosto (kauppa), Horsens, Tanska 14.10.2025
A 25

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriö
  • osastopäällikkö Juha Savolainen ulkoministeriö

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Ville Tavio 

Merkittiin raportti saapuneeksi. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

26. Euroopan unionin neuvoston kokous 24.11.2025 (Ulkoasiainneuvosto, kauppa-asiat)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 115/2025 vp
EUN-asiakirjaluonnos EDK-2025-AK-55454
Ulkoasiainneuvosto (kauppa) 24.11.2025; Suomen tavoitteet
A 26

Valmistelu 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriö
  • osastopäällikkö Juha Savolainen ulkoministeriö

Estyneenä poissa oli: 

  • ministeri Ville Tavio 

Osastopäällikkö Tapio esitteli asian. Edustaja Kumpula-Natri käytti puheenvuoron. Tapio vastasi puheenvuoroon. 

Meneillään olevat kauppaneuvottelut 

EU-Kiina-kauppasuhteet 

EU:n ja Yhdysvaltojen välinen kauppasuhde 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

27. Muut asiat

28. Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 26.11.2025 klo 12.00 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Kaisa 
Männistö