Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 6 jäsentä.
Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen.
Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi.
Valiokunnassa olivat kuultavina:
Valiokuntaan ovat saapuneet kirjalliset lausunnot:
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 32/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Puolustusvaliokunnan lausunto PuVL 16/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Asiantuntijat esittelivät asian. Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Huhtasaari, ed. Kumpula-Natri, Elomaa ja Päivärinta. Asiantuntijoista Patjas, Lehtosalo, Halonen, Niemi, Ruippo ja Lemström vastasivat puheenvuoroihin.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten ulkoasiainvaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan, tarkastusvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan, lakivaliokuntaan, liikenne- ja viestintävaliokuntaan, maa- ja metsätalousvaliokuntaan, puolustusvaliokuntaan, sivistysvaliokuntaan, sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, talousvaliokuntaan, tulevaisuusvaliokuntaan, työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan ja ympäristövaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten talousvaliokuntaan.
Valiokunta päätti pyytää valtiovarainvaliokunnan lausunnon.
Merkittiin saapuneeksi puolustusvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Jatkokirjelmä EJ 6/2025 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten ulkoasiainvaliokuntaan ja puolustusvaliokuntaan jatkokirjelmän EJ 6/2025 vp.
Valtiovarainvaliokunnan lausunto VaVL 10/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokuntaan on saapunut kirjallinen lausunto:
Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 18/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi talousvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Merkittiin saapuneeksi hallintovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Hallintovaliokunnan lausunto HaVL 26/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan painottaen, että sääntelyllä ei saa tässä eikä myöhemmässäkään vaiheessa heikentää sähköisen viestinnän tietosuojaa, haitata vahvan salauksen käyttämistä tai heikentää viestintäpalveluiden ja muiden sähköisten palveluiden tietoturvallisuutta. Valtioneuvoston kannan mukaisesti viestinnän luottamuksellisuuden suojaan ja muihin perusoikeuksiin puuttumisen tulee aina rajoittua vain välttämättömään ja sen tulee olla oikeasuhtaista. Sääntelyn ei tule johtaa laajaan ja yksilöimättömään viestinnän sisällön tunnistamiseen
Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Huhtasaari, ed. Rostila, Jäntti, Kumpula-Natri ja Harakka sekä valiokuntaneuvos Männistö.
Kannanottaminen.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 90/2025 vp: Suuri valiokunta toistaa aiemman kantansa siitä, että asetusehdotuksella on erittäin painava ja kannatettava tavoite ennaltaehkäistä ja torjua lapsiin kohdistuvaa verkkovälitteistä seksuaaliväkivaltaa EU-tason toimin. Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin hyvänä, että ehdotuksesta on poistettu tunnistamismääräys ja siihen suoraan kytkeytyvät säännökset. Suuri valiokunta on aiemmissa lausunnoissaan pitänyt pakollista tunnistamismääräystä ongelmallisena ja korostaa, että sellaista ei tule sisällyttää lopulliseen asetustekstiin. Suuri valiokunta kiinnittää hallintovaliokunnan tavoin huomiota siihen, että asetusehdotus sisältää runsaasti muuta sääntelyä, jonka voidaan arvioida edistävän asetuksen tavoitteita lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyssä ja torjunnassa suhteessa nykytilanteeseen. Viranomaiset voivat asetusehdotuksen mukaan muun muassa antaa palveluntarjoajille esimerkiksi poistamis- ja estomääräyksiä. Lisäksi palveluntarjoajat velvoitetaan arvioimaan palveluihinsa liittyviä riskejä ja toteuttamaan riskejä lieventäviä toimenpiteitä sekä raportoimaan havaitsemistaan riskeistä. Kompromissiehdotuksen mukaan CSAM-asetuksella tehtäisiin pysyväksi tällä hetkellä tilapäiseen poikkeusasetukseen sisältyvä mahdollisuus numeroista riippumattomien henkilöiden välisten viestintäpalvelujen (esim. Facebook Messenger) tarjoajille käyttää erityisiä teknologioita henkilötietojen ja muiden tietojen käsittelyyn siinä laajuudessa kuin on ehdottoman välttämätöntä niiden palveluissa välitetyn CSA-materiaalin tai palveluissa tapahtuvan groomingin havaitsemiseksi ja siitä ilmoittamiseksi sekä kyseisen materiaalin poistamiseksi. Suuri valiokunta pitää hallintovaliokunnan tavoin tärkeänä, että palveluntarjoajat voivat omilla vapaaehtoisilla toimenpiteillään vaikuttaa siihen, että palveluiden käyttäminen on turvallista ja rikoksia voidaan ehkäistä niiden ylläpitämillä alustoilla. Suuri valiokunta painottaa liikenne- ja viestintävaliokunnan tavoin, että sääntelyllä ei saa tässä eikä myöhemmässäkään vaiheessa heikentää sähköisen viestinnän tietosuojaa, haitata vahvan salauksen käyttämistä tai heikentää viestintäpalveluiden ja muiden sähköisten palveluiden tietoturvallisuutta. Suuri valiokunta korostaa, ettei asetuksella tule luoda velvoitteita purkaa päästä päähän -salausta tai rajoittaa sen käyttöä. Valtioneuvoston kannan mukaisesti viestinnän luottamuksellisuuden suojaan ja muihin perusoikeuksiin puuttumisen tulee aina rajoittua vain välttämättömään ja sen tulee olla oikeasuhtaista. Sääntelyn ei tule johtaa laajaan ja yksilöimättömään viestinnän sisällön tunnistamiseen. Jatkoneuvottelujen kannalta suuri valiokunta kiinnittää siten edelleen valtioneuvoston erityistä huomiota perustuslakivaliokunnan asiasta aiemmin antamiin valtiosääntöoikeudellisiin reunaehtoihin (PeVL 20/2025 vp). Suomen tulisi myös jatkoneuvotteluissa pyrkiä varmistamaan, että asetuksen sääntely kokonaisuudessaan takaa sen, että edellä mainittu vapaaehtoinen palveluntarjoajien henkilötietojen käsittely on myös tosiasiallisesti vapaaehtoista. Suuri valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin painotuksin.
-
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on perjantaina 28.11.2025 klo 13.30