Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 26 jäsentä ja varajäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa oli kuultavana:
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä pj. Koskinen ehdotti, että valiokunnan kannaksi hyväksytään myöhemmin tässä kohdassa kirjattu kannanotto.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 ( A 3) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (B 3) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Ed. Vähämäen ehdotuksesta äänestettiin pj. Koskisen tekemää ehdotusta vastaan. Äänin 12—4, 5 tyhjää valiokunta hyväksyi pj. Koskisen ehdotuksen.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja pitää esitystä perusteltuna, sillä esitetty lisärahoitus ja kehyskauden MFF-asetuksen muutos muodostavat yhdessä ns. siltarahoituksen, jonka avulla rahoitusta voidaan lisätä jo kuluvan vuoden aikana elpymisen kannalta kiireellisiin kohteisiin. Valiokunta korostaa, että rahoituksen tason tulee olla maltillinen, sitoumusten ja määrärahojen lisäysten tulee vastata välttämättömiä tarpeita sekä ohjelmien toimeenpanokykyä vuonna 2020.
Ilmoitettiin, että eriävät mielipiteet tulee jättää tänään klo 15.00 mennessä.
Valiokunnan kannanottoon jätettiin kaksi eriävää mielipidettä (ps ja kd).
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Ennakkokäsittely
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (A 4) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (B 4) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen, että talousarvion tulee noudattaa kurinalaista budjetointia, varojen käytön tulee olla tehokkaasti kohdennettua ja vaikuttavaa. Suomen nettomaksuosuuden tulee säilyä kohtuullisena ja oikeudenmukaisena ja siinä tulee ottaa huomioon myös Suomen taloustilanne sekä Suomen kokonaisetu. Valiokunta toteaa, että vuoden 2021 lopulliseen rahoitukseen vaikuttavat EU:n tulevaa monivuotista rahoituskehystä ja elpymisvälinettä koskevat neuvottelut.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta huomiovärillä merkittyjen kantojen osalta Suomen neuvottelutavoitteiden turvaamiseksi, kunnes neuvottelut elpymiskokonaisuudesta ja rahoituskehyksistä on saatu päätökseen.
Valiokunnassa olivat kuultavina:
Ed. Heinonen ed. Sarkomaan kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (A 5) mukaisena.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (B 5) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 3 (C 5) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Seuraavaksi äänestettiin ed. Heinosen ehdotuksesta pj. Koskisen tekemää ehdotusta vastaan. Äänin 12—4, 5 tyhjää valiokunta hyväksyi pj. Koskisen ehdotuksen.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen tasapainoista ja Suomen nettomaksuaseman kannalta kohtuullista kokonaisratkaisua, jonka osana ovat myös rahoituksen ohjelmakohtaiset, Suomen saantoa parantavat painotukset. Suomen nettomaksuaseman tulee olla oikeudenmukainen ja ottaa huomioon Suomen taloustilanne. Omien varojen päätöksessä tulee säätää jäsenvaltioiden vastuun enimmäismäärä sekä vastuun peruste. Samoin on varmistettava, että käyttötarkoitukseen sidottujen tulojen ja niihin liittyvien menojen varainhoidon valvonta ja tilintarkastus on asianmukaista. Valiokunta painottaa lisäksi, että omien varojen päätökseen ehdotetulla säännöksellä komission lainanottovaltuudesta menojen (avustusten) kattamiseen ei tule luoda uutta toimivaltaa komissiolle.
Valiokunnan kannanottoon jätettiin kolme eriävää mielipidettä (ps, kok ja kd).
Ennakkokäsittelyssä jatkokirjelmä UJ 20/2020 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta keltaisella huomiovärillä merkittyjen kappaleiden osalta.
Ed. Heinonen ed. Sarkomaan kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (B 6) mukaisena.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (C 6) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 3 (D 6) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valtiovarainvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Aiempaan lausuntoonsa (VaVL 2/2020 vp) viitaten valiokunta painottaa myöntökriteereiden täsmentämistä siten, että tuki kohdistuu tehokkaimmin niihin maihin, jotka ovat eniten kärsineet koronaepidemiasta. Tämä vahvistaisi osaltaan tukivälineen poikkeuksellista luonnetta. Valiokunta pitää myös perusteltuna, että tukitoimet liitetään kiinteämmin uudistusohjelmien toimeenpanoon ja että niillä ei heikennetä jäsenvaltioiden omaa vastuuta julkisen talouden hoidosta. Valiokunta painottaa uudistusten ja investointien toteuttamiseen tarvittavan kansallisen omistajuuden vahvistamista sekä varainhoidon valvonnan ja tilintarkastuksen asianmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Tämä edellyttää vahvaa ehdollisuutta oikeusvaltioperiaatteen kunnioittamisesta. Valiokunta pitää välttämättömänä, että Suomen kumulatiiviset kokonaisvastuut säilyvät edelleen sellaisella tasolla, että ne eivät vaaranna valtion taloudellista kantokykyä eivätkä rahoitusaseman kestävyyttä. Suomen ja muiden jäsenvaltioiden vastuiden enimmäismäärät tulee säätää selkeästi ilman hämärää yhteisvastuullisuutta.
Ennakkokäsittelyssä jatkokirjelmä UJ 19/2020 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta Vaiteliaisuuspyyntö kohdistuu UJ 19/2020 vp kantaosion kappaleeseen "Jäsenmaakohtainen enimmäissaanto" kokonaisuudessaan ja on merkitty huomiovärillä.
Yhteiskäsittely:
Ed. Heinonen ed. Sarkomaan kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (B 7) mukaisena.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (C 7) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 3 (D 7) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta Vaiteliaisuuspyyntö kohdistuu kantaosion kappaleeseen ”Jäsenmaakohtainen enimmäissaanto” kokonaisuudessaan.
Asia tuli käsitellyksi asian U 30/2020 vp jatkokirjelmän UJ 19/2020 vp yhteydessä.
Ed. Heinonen ed. Sarkomaan kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (A 9) mukaisena.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (B 9) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 3 (C 9) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Asia tuli käsitellyksi asian U 29/2020 vp yhteydessä.
Ed. Vähämäki ed. Savion kannattamana ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 1 (A11) mukaisena.
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunnan kannanotto hyväksytään eriävän mielipiteen 2 (B 11) mukaisena. Ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Ennakkokäsittelyssä mahdollisia toimenpiteitä varten jatkokirjelmä UJ 21/2020 vp.
Valiokunta päätti, ettei asian UJ 21/2020 vp johdosta ryhdytä enempiin toimenpiteisiin.
Ennakkokäsittelyssä mahdollisia toimenpiteitä varten jatkokirjelmä UJ 18/2020 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta huomiovärillä merkittyjenkoheesiopolitiikan tarkennettujen kantojenosalta Suomen neuvottelutavoitteidenturvaamiseksi, kunnes MFFrahoituskokonaisuudesta käytävät neuvotteluton saatettu päätökseen.
Valiokunta päätti, ettei asian UJ 18/2020 vp johdosta ryhdytä enempiin toimenpiteisiin.
Ennakkokäsittelyssä mahdollisia toimenpiteitä varten jatkokirjelmä UJ 16/2020 vp.
Valiokunta päätti, ettei asian UJ 16/2020 vp johdosta ryhdytä enempiin toimenpiteisiin.
Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 15/2020 vp - U 88/2018 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on tiistaina 1.9.2020 klo 12.00 tai myöhemmin päätettävänä ajankohtana.