Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Uudet toimintatavat ja osana sitä säädösten sujuvoittaminen ja tarpeettomien normien purkaminen ovat yksi hallitusohjelman tärkeistä strategisista painopistealueista. Tavoitteena on edistää yrittäjyyttä ja työllisyyttä, vapauttaa investointeja, helpottaa ihmisten arkea ja vähentää hallinnon taakkaa. Suomessa hallituksen jo tehdyt toimet ovat osoittaneet, että hanke on lähtenyt hyvin liikkeelle. Edessä on iso urakka.
Valtioneuvoston kanslia on jo kartoittanut pääministerin ilmoituksen mukaisesti kaikkea EU-sääntelyä talouskasvun, kilpailukyvyn ja työllisyyden näkökulmasta. Säädösten sujuvoittaminen on huomioitu Euroopan unionissa komission asettaman erillisen REFIT-ohjelman (Regulatory Fitness and Performance) myötä. Tällä pyritään yksinkertaistamaan EU:n lainsäädäntöä ja vähentämään sääntelystä aiheutuvia kustannuksia ja tukemaan kasvua ja työllisyyttä. Komission tavoitteena on parantaa sääntelyä varmistamalla näytön perusteella, että EU:n toteuttamat toimet todella saavat aikaan myönteisen muutoksen käytännössä. Komissio myös peruuttaa aiemmin säädettyjä lainsäädäntöehdotuksia. Toistaiseksi tulokset eivät ole vielä olleet vielä selkeästi nähtävissä. Esimerkiksi Suomesta esitetyt maataloutta koskevat esitykset pinta-alamittausten ja sanktioiden järkeistämisestä tai valvontojen vähentämisestä ja siirtymisestä riskiperusteisiin tarkastuksiin eivät ole juuri etenemässä.
EU-säädösten sisältöä on välttämätöntä yksinkertaistaa. Keskeinen syy lainsäädännön monimutkaistumiseen on säädöspohjassa. Näin kävi muun muassa uudella rahoituskaudella tehdyssä maatalouspolitiikan uudistuksessa, jossa eri politiikkoja sekoitettiin keskenään. Tämä on yksi syy siihen, että muun muassa maatalouden maksatukset ovat Suomessa nyt myöhässä.
Kun EU-lainsäädäntöä viedään kansalliseksi lainsäädännöksi, jäsenmaissa toisinaan lisätään tai tiukennetaan sääntöjä. On tärkeätä, että jäsenmaat eivät itse lisää turhaa byrokratiaa, ja tämän tulee olla Suomessa periaatteena.
Byrokratian vähentäminen on Euroopan unionin tasolla välttämätöntä niin yritystoiminnan ja työllisyyden kuin kansalaisten arjen sujuvoittamisen vuoksi. Normien purkaminen ja säädösten sujuvoittaminen tulee edistyä Euroopan unionissa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: