Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomi on saanut lukuisia huomautuksia kansainvälisiltä ihmisoikeustoimijoilta transhenkilöitä koskevasta lainsäädännöstä. Lain laaja kokonaisuudistus tulisi tehdä mitä pikimmiten ja uudistuksen myötä poistaa ihmisoikeuksia loukkaavat ehdot juridisen sukupuolen vahvistamiselle. Lain tulee vastata niitä kansainvälisiä julistuksia ja sopimuksia, jotka Suomi on allekirjoittanut, ja linjoja, joita Suomi kansainvälisessä ihmisoikeuspolitiikassa ajaa.
Ensinnäkin lain nimi olisi syytä muuttaa muotoon "laki sukupuolen vahvistamisesta", sillä lain nykyinen nimike "transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annettu laki" on vanhentunut.
Lisäksi tulisi mahdollistaa juridisen sukupuolen jättäminen määrittelemättä eli tuoda miehen ja naisen rinnalle kolmas avoin vaihtoehto. Hallitus tunnustaa jo sukupuoli-identiteettien moninaisuuden 1.1.2015 voimaan tullessa tasa-arvolaissa (1329/2014), joten sukupuolen vahvistamiseksi ei ole perusteltua edellyttää kaksijakoiseen sukupuolikäsitykseen perustuvaa sukupuoli-identiteettiä.
Henkilön on voitava ilmoittaa tai tehdä hakemus sukupuolensa vahvistamisesta väestötietoihin ilman lääketieteellistä selvitystä. Nykyisen lainsäädännön edellyttämä lääketieteellinen selvitys voi pahimmillaan kestää vuosia. Suomi on kuitenkin vuonna 2014 allekirjoittanut kansainvälisen homo- ja transfobian vastaisen päivän julistuksen (IDHAO Declaration of Intent), jossa Suomi sitoutuu varmistamaan juridisen sukupuolen vahvistamiselle nopeat, avoimet ja sujuvat menettelyt sekä poistamaan kaikki loukkaavat sukupuolen vahvistamisen ehdot.
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi viime vuonna raportin Sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen edellytykset (2015:23). Raportti sisältää luonnoksen uudeksi translaiksi, jota hallitus voi käyttää lakiuudistuksen pohjana. Tämä STM:n työryhmän viime hallituskaudella tekemä selvitystyö mahdollistaa lain uudistuksen nopeallakin aikataululla, vaikka uudistuksen on syytä olla työryhmän pohjaa laajempi, jotta sukupuolen vahvistaminen perustuisi itsemääräämisoikeuteen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: