Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lukutaito on taito, joka on heikentynyt lapsilla ja nuorilla koko Suomessa. Se on kuitenkin välttämätön taito elämässä pärjäämiselle. Suomalaisten nuorten lukutaidon merkittävän heikkenemisen osoitti tuorein PISA-tutkimus vuodelta 2022. Ympäristömme on täynnä kirjoitettuja ohjeita. Ilman lukutaitoa emme pysty opiskelemaan, hakemaan töitä, noudattamaan työpaikoilla turvallisuuteen liittyvää ohjeistusta tai seuraamaan uutisista maailman tapahtumia.
Nyt on korkea aika kiinnittää tähän asiaan huomiota. Ehdotamme, että nostamme lukutaidon äidinkielen opetuksessa sille kuuluvaan merkittävään asemaan. Tämä on mahdollista hyvinkin pienin toimenpitein. Esimerkiksi meillä Kangasalla on päätetty, että luokilla 3—9 luetaan neljä kirjaa lukuvuodessa. Olisikin hyvä asettaa yhteinen kansallinen tavoite lukemiselle. Lukutaidon kehittymistä tulee myös seurata ja lukutaidon haasteisiin tulee saada tarvittavaa tukea. Lukemisen edellytysten täyttämiseksi tarvitaan panostuksia myös koulukirjastoihin niissä paikoissa, joissa kirjasto ei ole aivan koulun välittömässä läheisyydessä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: