Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vuoden 2017 alussa Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus ja Fintoto yhdistyivät yhdeksi uudeksi rahapeliyhtiöksi, jonka nimi on Veikkaus. Rahapeleistä kertyvät tuotot käytetään Suomessa yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustukset jakaa sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva STEA, opetus- ja kulttuuriministeriön kautta jaetaan liikuntaa, huippu-urheilua, tiedettä, taidetta ja kulttuuria sekä nuorisotyötä koskevat avustukset, ja hevosurheiluun ja kasvatukseen liittyvät avustukset jakaa maa- ja metsätalousministeriö. Eri ministeriöt soveltavat avustusten jakamisessa toisistaan poikkeavia prosesseja, ohjeita ja ehtoja.
Rahapeliyhtiöiden fuusion valmistelun yhteydessä sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nergin johdolla toimi työryhmä, jossa olivat edustettuna rahapeliyhtiöt, kansalaisjärjestöt, valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto ja rahapeliyhtiöiden tuotonjaosta vastaavat kolme ministeriötä. Työryhmän yksimielinen näkemys (Sisäministeriön julkaisu 12/2015) oli, että tuottojen jakoon liittyvien menettelyjen yhdenmukaistamiseksi on tarkoituksenmukaista säätää tuotonjaosta yhdellä yhtenäisellä tuotonjakolailla. Työn lähtökohtana tulee olla järjestöjen autonomian kun-nioittaminen ja byrokratian vähentäminen.
Arpajaislain uudistuksen yhteydessä hallintovaliokunta yhtyi samaan näkemykseen. Mietinnössään (HaVM 25/2016 vp — HE 132/2016 vp) hallintovaliokunta piti tärkeänä, että osana yleistä valtionavustusmenettelyä koskevaa tarkastelua tavoitteena tulee olla vastaisuudessa tehostaa, selkeyttää ja soveltuvin osin yhdenmukaistaa avustusten valmistelumenettelyä. Myös Suomen rahapelijärjestelmän vaihtoehtoisia ratkaisumalleja koskeneessa selvityksessä todetaan, että menettelyjä on tarpeen yhdenmukaistaa. Asiaan on kiinnitetty huomiota myös osassa muiden valiokuntien antamia lausuntoja samoin kuin hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa.
Asiaan liittyvästä yksimielisyydestä huolimatta avustusjärjestelmän uudistamistyö ei ole käynnistynyt. Rahapelihaittojen torjumisen osalta arpajaislain uudistamisesta on käynnistetty lainsäädäntö- ja esiselvityshanke. Uudistus kuitenkin toteutetaan virkatyönä ilman rahapeliasioiden neuvottelukunnan ja edunsaajien osallistumismahdollisuutta.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: