Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Nykyinen moottoripyöriin kohdistuva autovero perustuu moottorin iskutilavuuteen tai käyttövoimaan. Tämä poikkeaa autojen autoverosta, joka on harmonisoitu päästöperusteiseksi. Lisäksi sähköautot on kokonaan vapautettu autoverosta, mutta sähkömoottoripyöristä peritään edelleen 9,8 prosentin autovero. Moottoripyörien autovero on jäänne menneiltä ajoilta, joka voitaisiin joko poistaa kokonaan tai muuttaa päästöperusteiseksi, kuten autoillakin.
Nykyjärjestelmä ei tue yhdenvertaista kohtelua tai ilmasto- ja turvallisuustavoitteita. Suomessa on arviolta 270 000 moottoripyörää, mutta Traficomin joulukuun 2024 lopun tilastojen mukaan liikennekäytössä on noin 130 000 moottoripyörää. Näin ollen niiden autoverolla ei ole merkittävää vaikutusta valtiontalouteen. Kuluttajalle verolla on kuitenkin huomattava taloudellinen merkitys, ja se muodostaa hankintakustannuksissa esteen uusien ajoneuvojen käyttöönotolle.
Mikäli moottoripyörien autovero poistettaisiin tai muutettaisiin päästöperusteiseksi, uusien ajoneuvojen hankintahinnat laskisivat. Tämä kannustaisi siirtymistä uudempiin, teknisesti turvallisempiin ja vähäpäästöisempiin moottoripyöriin. Uudistus edistäisi turvallisuutta liikenteessä ja tukisi samalla Suomen ilmastotavoitteita vähentämällä liikenteen päästöjä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: