Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vertaismajoitus ja lyhytaikainen asuntojen vuokraus ovat kasvaneet nopeasti. Esimerkiksi Rovaniemellä oli vuoden 2019 matkailun sesonkiaikana joulu—tammikuussa 14 400 majoituskohdetta per kunnan asukas. Eri kunnissa Airbnb-toiminnassa on jopa kokonaisia kerrostaloja, joiden pelastussuunnitelmat, tekstiilien paloturvallisuudet ja esteettömyys sekä verotus eivät ole majoitustoiminnan edellyttämällä tasolla.
Laki majoitus- ja ravitsemistoiminnasta on vuodelta 2006, jolloin Airbnb-ilmiötä ei vielä ollut. Pienimuotoinen vertaismajoitus on kannatettava asia, mutta kun siitä tulee valvomatonta bisnestä, se aiheuttaa epäselviä vastuukysymyksiä, häiriötilanteita ja ylimääräisiä kustannuksia. Lainsäädännöllä tulisi puuttua siihen, että mikäli henkilöllä on yli 2 asuntoa Airbnb-toiminnassa, olisivat velvoitteet samat kuin muillakin matkailuyrittäjillä.
Tällä hetkellä lyhytaikaisen majoitustoiminnan kieltäminen taloyhtiössä vaatii kaikkien osakkeenomistajien suostumuksen. Airbnb-toiminnan kieltämisen kirjaaminen olemassa olevaan taloyhtiön yhtiöjärjestykseen on siis mahdollista. Käytännössä se on vaikeaa, sillä se vaatii myös niiden hyväksynnän, jotka käyttävät asuntoaan lyhytaikaiseen vuokraamiseen. Asunto-osakeyhtiölakia pitäisi muuttaa siten, että yhtiöjärjestyksen muutokseen riittäisi osakkeenomistajien määräenemmistöpäätös. Näin myös asuntojen omistajat itse voisivat demokraattisesti vaikuttaa majoitustoiminnan harjoittamiseen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: