Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kännykät ja muut mobiililaitteet häiritsevät herkästi opetustilanteita ja oppimista kouluissa. Tästä ongelmasta on puhuttu jo vuosia. Lapsen tai nuoren itsesäätelytaidot eivät vielä ole kehittyneet riittävästi hyvinkin koukuttavan älypuhelimen käytössä. Kännykän selaaminen oppituntien aikana vie keskittymisen muualle kuin opetustilanteeseen, ja tästä kärsivät kaikkein eniten lapset ja nuoret itse ja heidän oppimisensa.
Tällä hetkellä koulujen järjestyssäännöissä ei voida kokonaan kieltää mobiililaitteiden tuomista kouluun, mutta järjestyssäännöillä voidaan rajoittaa mobiililaitteiden käyttöä opetuksen aikana. Oppitunnilla voidaan sallia opetukseen liittyvä käyttö, mutta häiritsevä käyttö voidaan kieltää järjestyssäännöissä.
Eduskunnan oikeusasiamies antoi kännyköiden poiskeräämisestä ratkaisun vuonna 2020, jonka mukaan kännykkäparkkia voidaan käyttää, jos se perustuu vapaaehtoisuuteen. Oppilaaseen ei voida kohdistaa kurinpitokeinoja pelkästään siitä syystä, että hän ei laita kännykkäänsä kännykkäparkkiin. Kuitenkin kännykkä pitää laittaa reppuun, taskuun tai muualle, missä se ei häiritse oppituntia. Jos oppilas ei kehotuksesta huolimatta laita laitetta pois, opettaja voi ottaa sen pois. Järjestyssääntöjen mukaan kiellon tai opettajan kehotusten vastaisesta toiminnasta voidaan käyttää kasvatuskeskustelua tai kurinpitokeinoja.
Tämä kännyköiden ja muiden mobiililaitteiden vapaaehtoinen luovuttaminen oppituntien alussa on jo ihan hyvä askel parempaa kohti, mutta moni ei silti näin tee. Nyt kun laitteet jäävät esimerkiksi taskuihin pyörimään oppituntien ajaksi, houkutus alkaa selaamaan kännykkää kesken tunnin on suuri. Opetushenkilöstölle teettää myös paljon lisätyötä se, kun joutuu jatkuvasti kehottamaan oppilaita laittamaan esimerkiksi kännykät takaisin taskuihin. Tämä luonnollisesti häiritsee myös opetusta ja yleistä rauhaa oppitunneilla. Opetustilanteiden sujuvuuden kannalta olisi järkevämpää, jos opetushenkilöstöllä olisi mahdollisuus jo koulupäivän alussa suoraan kerätä kaikkien kännykät pois, jos niitä ei tarvita opetuksessa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: