Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.53

Lakialoite LA 2/2020 vp 
Ville Tavio ps ym. 
 
Lakialoite laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Ehdotetaan lainmuutosta Suomen kansalaisuuden saamisen ehtojen tiukentamiseksi siten, että yleinen asumisaikavaatimus Suomen kansalaisuutta haettaessa nostetaan kymmeneen vuoteen. 

Ehdotettu muutos koskee sekä yhtäjaksoista asumisaikaa että kerättyä asumisaikaa. Samalla kumotaan kansalaisuuslain pykälät asumisaikaedellytyksestä poikkeamisesta kielitaitoedellytyksen täyttyessä, kansainvälistä suojelua saavan tai tahtomattaan kansalaisuudettoman osalta tehtävistä poikkeuksista ja Suomen kansalaisen puolison osalta tehtävistä poikkeuksista. 

PERUSTELUT

Suomessa kansalaisuudenmyöntämispolitiikka on moniin muihin eurooppalaisiin maihin verrattuna löyhää. Esimerkiksi Itävallassa, Tanskassa ja Saksassa kansalaisuutta voi hakea vasta pidemmän maassa olon jälkeen. Monessa maassa tosin voidaan myöntää lievennyksiä lähtökohtaiseen vaatimukseen joko onnistuneen integroitumisen tai kansainvälisen suojelun perusteella. Suomessakin kansainvälistä suojelua saava henkilö voi hakea kansalaisuutta muita aiemmin. 

Suomessa kansalaisuuden hakijan katsotaan kansalaisuuslain (359/2003) 13 §:n mukaan asuneen maassa riittävän kauan, jos yhtäjaksoista asumista Suomessa on kertynyt viimeksi kuluneet viisi vuotta keskeytyksettä tai jos hakija on asunut Suomessa yhteensä seitsemän vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen. Ensin mainittua kutsutaan yhtäjaksoiseksi asumisajaksi ja jälkimmäistä kerätyksi asumisajaksi. Kerätyn asumisajan kohdalla mainituista seitsemästä vuodesta on viimeiset kaksi vuotta täytynyt asua Suomessa keskeytyksettä. 

Kansalaisuuslakiin on kirjattu erinäisiä poikkeuksia. Esimerkiksi kansainvälistä suojelua saava henkilö voi saada kansalaisuuden jo neljän vuoden Suomessa asumisen jälkeen. 

Jos Suomeen muuttaneelle ulkomaalaiselle myönnetään Suomen kansalaisuus, pitäisi kansalaisuuden olla saavutus, joka ansaitaan toteutuneella ja todistettavissa olevalla kotoutumisella. Uuteen kotimaahan ja yhteiskuntaan sopeutuminen voi viedä monta vuotta, ja kielitaidon kehittyminen, joka on hidas prosessi, vaikuttaa siihen suuresti. Kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kotoutumisen vaatiminen myös kannustaa maahanmuuttajaa näkemään vaivaa oman kotoutumisensa eteen, kun hän tietää, ettei uuden asuinmaan kansalaisuutta voi saada nopeasti. 

Kansalaisuuden saamista on Suomessa vuosien varrella helpotettu. Syyskuussa 2011 astui voimaan kansalaisuuslain muutos, jonka myötä kansalaisuutta haettaessa yleisesti vaadittava asumisaika lyheni kuudesta vuodesta viiteen vuoteen. Seuraavana vuonna eli 2012 kansalaisuushakemusten määrä odotetusti kasvoi ja hyväksyttyjen kansalaisuushakemusten lukumäärä on pysynyt korkeana. 

Kansalaisuuksien myöntämisessä ennätysvuosi on 2017, jolloin Suomen kansalaisuuden sai yhden vuoden aikana 12 219 Suomessa vakinaisesti asunutta ulkomaiden kansalaista. Vuonna 2018 kansalaisuus myönnettiin yli 9 200 ulkomaalaiselle. Suurimmat Suomen kansalaisuuden saajien ryhmät olivat Venäjän, Somalian ja Irakin kansalaiset. 

Hyväksyttyjen hakemusten vuotuiset määrät ovat väestörakenteellemme huomattavia, kun otetaan huomioon Suomen asukasluku ja kantaväestön vähäinen syntyvyys. 

Ulkomaalainen voi ensimmäisten Suomessa asumiensa vuosien aikana tehdä sellaisia rikoksia, joihin liittyen hänen syyllisyytensä käy ilmi vasta myöhemmin, kun kansalaisuus on jo haettu ja myönnetty. Asumisaikavaatimuksen pidentäminen edistäisi sitä, että hakija tunnetaan paremmin. 

Suomen on kansalaistamispolitiikassaan huolehdittava ensinnäkin siitä, että ulkomaalainen voi saada kansalaisuuden vain ansaitusti, ja toiseksi siitä, että kansalaisuuden saamisen ehdot eivät ole vertailukelpoisia maita väljempiä. Kansalaisuuden saamista ei pidä ajatella sellaisena asiana, joka yksinään riittää tukemaan ulkomaalaisen yhteenkuuluvuutta uudessa kotimaassa ja yhteiskunnassa. Asumisaikavaatimusta pitää tiukentaa ja samalla pitää kumota kansalaisuuslain pykälät asumisaikaedellytyksestä poikkeamisesta kielitaitoedellytyksen täyttyessä, kansainvälistä suojelua saavan tai tahtomattaan kansalaisuudettoman osalta tehtävistä poikkeuksista ja Suomen kansalaisen puolison osalta tehtävistä poikkeuksista. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki kansalaisuuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan kansalaisuuslain (359/2003) 18 a, 20 ja 22 §, sellaisina kuin niistä ovat 18 a § laissa 579/2011, 20 § laissa 327/2009 ja 22 § osaksi laissa 579/2011, sekä  
muutetaan 13 §:n 1 momentin 2 kohta seuraavasti: 
13 § 
Kansalaistamisen yleiset edellytykset 
Ulkomaalaiselle myönnetään hakemuksesta Suomen kansalaisuus, jos hakemusta ratkaistaessa: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa on ja on ollut Suomessa (asumisaikaedellytys):
a) viimeksi kuluneet kymmenen vuotta keskeytyksettä (yhtäjaksoinen asumisaika); tai
b) kymmenen vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen, joista viimeksi kuluneet kaksi vuotta keskeytyksettä (kerätty asumisaika);
 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 21.2.2020 
Ville Tavio ps 
Riikka Purra ps 
Sanna Antikainen ps 
Juho Eerola ps 
Ritva Elomaa ps 
Petri Huru ps 
Olli Immonen ps 
Kaisa Juuso ps 
Arja Juvonen ps 
Jani Mäkelä ps 
Toimi Kankaanniemi ps 
Ari Koponen ps 
Jari Koskela ps 
Sheikki Laakso ps 
Rami Lehto ps 
Mikko Lundén ps 
Leena Meri ps 
Jukka Mäkynen ps 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
Veikko Vallin ps 
Jussi Wihonen ps 
Lulu Ranne ps 
Mari Rantanen ps 
Sakari Puisto ps 
Minna Reijonen ps 
Jari Ronkainen ps 
Sami Savio ps 
Jenna Simula ps 
Juha Mäenpää ps