Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tällä lakialoitteella esitetään taloustaitojen opetuksen lisäämistä perusopetuksen yläluokille (luokat 7—9). Tavoitteena on varmistaa, että kaikilla oppilailla on riittävät tiedot ja taidot oman talouden hallintaan ja itsenäiseen elämään valmistautumiseen. Taloustaitojen opetus sisällytettäisiin pakolliseksi osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa.
Muutosten tavoitteena on yhdenmukaistaa taloustaitojen opetus koko maassa ja edistää oppilaiden taloudellista osaamista ja valmiuksia itsenäiseen elämään.
Yhteiskunnassa nuoret kohtaavat taloudellisia haasteita entistä aikaisemmin, mutta heidän taloudenhallinnan taitonsa vaihtelevat suuresti taustasta riippuen. Taloustaitojen oppiminen on pitkälti perheiden vastuulla, mikä johtaa siihen, että nuorten taloudelliset valmiudet ovat eriarvoisia. Ensimmäiset kokemukset taloudellisista vastuista, kuten palkan saamisesta ja verotuksesta, tulevat monelle nuorelle yllättävinä. Nuoret ovat myös alttiita pikavippien ja muiden nopeiden luottojen houkutuksille, mikä voi johtaa taloudellisiin ongelmiin jo varhaisessa vaiheessa itsenäistä elämää.
Taloustaitojen opettaminen on yhteiskunnallinen investointi, joka parantaa nuorten valmiuksia hallita omaa talouttaan ja ehkäisee taloudellisia ongelmia myöhemmässä elämässä. Varmistamalla, että jokainen peruskoulusta valmistuva nuori saa yhtäläiset taloustaidot, edistetään yhteiskunnallista tasa-arvoa ja ehkäistään nuorten velkaantumista. Erityisesti niille nuorille, joiden perheillä ei ole mahdollisuutta tai kykyä opettaa taloustaitoja, koulujen tarjoama talousopetus on ensiarvoisen tärkeää.
Lakialoitteen tavoitteena on sisällyttää taloustaitojen opetus kiinteäksi osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa, jotta sen tarjoaminen ei jää sattuman varaan. Taloustaitojen opetus osana perusopetusta antaa kaikille nuorille tasavertaisen mahdollisuuden oppia taloudenhallinnan taitoja. Lisäksi taloustaitojen integroiminen osaksi olemassa olevia oppiaineita vähentää lisäresurssien tarvetta ja tukee opetussuunn---itelman joustavuutta.
Perusopetuslain 11 § ei erikseen huomioi taloustaitoja, mikä on johtanut siihen, että taloustaitojen opetuksen laajuus ja painotus vaihtelevat. Tämä lakialoite muuttaa perusopetuslain 11 §:ää siten, että taloustaitojen opetus tulee pakolliseksi osaksi perusopetuksen yläluokkien (luokat 7—9) opetussuunnitelmaa. Taloustaitojen opetuksen tulee kattaa keskeiset taloudenhallinnan osa-alueet, kuten henkilökohtaisen budjetoinnin, velkaantumisen hallinnan ja verotuksen, sekä arkielämän taloudelliset velvoitteet, kuten vuokranmaksun ja laskujen hoitamisen. Tämä muutos yhtenäistää taloustaitojen opetusta ja varmistaa, että kaikilla nuorilla on mahdollisuus saada riittävät taloudelliset valmiudet itsenäistä elämää varten.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,