Viimeksi julkaistu 3.7.2025 18.06

Lakialoite LA 26/2023 vp 
Lauri Lyly sd ym. 
 
Lakialoite laiksi työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeudesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi laki työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeudesta. Lain tarkoitus on edistää tasapainoista neuvottelukulttuuria työpaikoilla ja osapuolten valmiutta paikalliseen sopimiseen. 

Tulkintaetuoikeudella tarkoitettaisiin sitä, että laissa erikseen säädetyissä työehtoja koskevissa erimielisyystilanteissa olisi työntekijöiden edustajalla tulkintaetuoikeus ja työnantaja olisi velvollinen noudattamaan työntekijöiden edustajan ilmoittamaa tulkintaa riidanalaisesta asiasta, kunnes asia saadaan ratkaistua. 

PERUSTELUT

Yleistä 

Suomen työmarkkinoiden toiminta on perustunut vuosikymmenet työmarkkinaosapuolten väliseen neuvotteluyhteyteen ja luottamukseen. Osapuolilla on ollut yhteinen tavoite kehittyvästä ja hyvinvoivasta yhteiskunnasta. Tavoite on mahdollistanut hyvinvointivaltion kehittymisen, ja se on tälläkin hetkellä yksi maailman parhaista. Yhtenä kulmakivenä on ollut Suomen työmarkkinamalli, jossa työntekijöiden työehdot määräytyvät työehtosopimusjärjestelmän kautta. Työlainsäädäntö on säädetty heikomman osapuolen turvaksi. Samalla lainsäädäntö tukee ja antaa kehykset työehtosopimusjärjestelmälle. 

Työehtojen tulkintaerimielisyyksiin ja tulkintariitoihin tarvitaan kuitenkin toimivia työkaluja. Orpon hallitus haluaa yksipuolisesti edistää työnantajien määräysvallan lisääntymistä sekaantumalla työmarkkinapolitiikkaan lainsäädäntöteitse. Näillä toimilla ei edistetä vuoropuhelun ja neuvotteluyhteyden syntymistä työmarkkinaosapuolten välille eikä saada aikaan riitojen ratkaisua sopimusten ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Tarvitaan työkaluja, joilla heikoimman osapuolen eli työntekijöiden asemaa pystytään tukemaan ja edistämään.  

Suomalaisessa työelämässä vallitsee työnantajan tulkintaetuoikeus, eli työehtojen soveltamista koskevissa erimielisyystilanteissa työntekijät ovat velvollisia noudattamaan työnantajan käsitystä oikeasta tulkinnasta, kunnes asia on saatu sovittua tai tuomioistuimessa ratkaistua. Työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeus tarkoittaisi, että tietyissä työehtoja koskevissa erimielisyystilanteissa käytäntö käännettäisiin toisin päin ja noudatettaisiin työntekijöiden edustajan käsitystä oikeasta tulkinnasta, kunnes asia saadaan ratkaistua. Näissä tilanteissa vastuu myös mahdollisen oikeuskanteen nostamisesta ratkaisun saamiseksi asiassa siirtyisi työnantajalle.  

Ruotsissa vastaava malli on käytössä. Siellä työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeus työehtosopimuskiistassa koskee työvelvoitteen laajuutta sekä oikeutta palkkaan tai muuhun saatavaan sekä näiden suuruutta.  

Tässä lakialoitteessa ehdotetaan säädettäväksi työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeudesta eräissä työehtosopimuksen ja työlainsäädännön tulkintaa koskevissa erimielisyystilanteissa. Lakialoitteessa tarkoitetut työntekijöiden tulkintaetuoikeudet liittyvät paikalliseen sopimiseen, työvelvoitteen laajuuteen eli työnkuvaan ja palkan tai vastikkeen määrään.  

Työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeus koskisi valtakunnallisen työehtosopimuksen nojalla solmitun paikallisen sopimuksen osalta käsiteltävää erimielisyyttä. Paikallisella sopimuksella tarkoitetaan tässä työnantajan ja henkilöstön edustajan välillä tehtyä sopimusta, jolla sovitaan työntekijöiden työsuhteissa noudatettavista ehdoista. Näitä voivat olla esimerkiksi työaikaa, vuosilomaa tai erilaisia korvauksia koskevat ehdot.  

Työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeus koskisi myös erimielisyyttä, jonka kohteena on työntekijän työvelvoitteen laajuus. Työnantajalla olisi tästä riippumatta kuitenkin oikeus vaatia työ tehtäväksi, milloin sitä ei voida suorittaa muilla tavoin eikä lykätä aiheuttamatta merkittävästi vahinkoa. 

Työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeus koskisi myös erimielisyyttä työntekijälle työehtosopimuksella tai muulla tavalla kuuluvan palkan tai muun vastikkeen määrän määrittelyä. Siihen olisi työnantajan vastuulla hakea pikaisesti ratkaisua neuvottelemalla tai nostamalla asiassa kanne. Ellei työnantaja toimisi tämän mukaisesti, olisi työnantajalla velvollisuus noudattaa työntekijöiden edustajan kantaa asiassa.  

Tulkintaetuoikeutta koskevat säännökset olisivat sopimuksenvaraisia niin, että valtakunnalliset työntekijä- ja työnantajajärjestöt voisivat sopia niistä työehtosopimuksella toisin. Työehtosopimuksella toisin sovittua ei kuitenkaan saisi soveltaa silloin, kun työnantaja noudattaa työehtosopimusta yleissitovuuden perusteella.  

Jotta torjuttaisiin riski tulkintaetuoikeuden väärinkäytöstä, ei työnantajalla olisi velvollisuutta noudattaa työntekijöiden edustajan kantaa, mikäli se on ilmeisen perusteeton. Ilmeisellä perusteettomuudella tarkoitettaisiin siitä, että kanta on yksiselitteisesti havaittavassa ristiriidassa erimielisyyteen sovellettavien normien kanssa tai se on ilmeisen kohtuuton. Ilmeistä perusteettomuutta tulisi tulkita suppeasti.  

Työntekijöiden edustaja asiassa olisi joko työehtosopimuksen nojalla valittu luottamusmies tai työsopimuslain nojalla valittu luottamusvaltuutettu silloin, kun työehtosopimuksessa tarkoitettua luottamusmiestä ei ole valittu, joissain tilanteissa mahdollisesti myös työsuojeluvaltuutettu.  

Työnantajalla olisi tässä laissa tarkoitettujen erimielisyyksien ratkaisemiseksi velvollisuus kutsua työntekijöiden edustaja neuvotteluihin. Kun neuvotteluita on kestänyt vähintään 14 päivää, on työnantajalla oikeus asian ratkaisemiseksi nostaa kanne työtuomioistuimessa tai yleisessä tuomioistuimessa. Kanne olisi luonteeltaan vahvistuskanne, ja vastaajana olisi joko työntekijöiden yhdistys tai mikäli työntekijöiden edustajalla ei ole tällaista taustalla, työntekijöiden edustaja itse. Jälkimmäisessä tapauksessa ei työnantajan oikeudenkäyntikuluja voitaisi tuomita työntekijöiden edustajan maksettavaksi riippumatta lopputuloksesta, ellei kyse ole tahallisesta tai törkeän huolimattomasta tulkintaetuoikeuden väärinkäyttämisestä.  

Jotta työntekijäjärjestö ei joutuisi tahtomattaan vastaajaksi oikeuskanteeseen, olisi työnantajan ilmoitettava sille etukäteen aikeesta kanteen nostamiseen. Useimmissa tapauksissa työntekijäjärjestö jo lienee vähintään välillisesti mukana erimielisyyttä koskevissa neuvotteluissa, mutta poikkeustapauksia varten sillä olisi neuvotteluissa myös itsenäisen väliintulijan asema, ja se voisi ratkaista asian työnantajan kanssa työntekijöiden edustajan puolesta tätä sitovalla tavalla. Näin vältetään tilanne, jossa työntekijäjärjestö joutuisi vastaamaan tulkinnasta, jota se ei pidä oikeana. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeudesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Lain tarkoitus  
Tällä lailla säädetään työntekijöiden edustajan tulkintaetuoikeudesta eräissä työehtosopimuksen ja työlainsäädännön tulkintaa koskevissa erimielisyystilanteissa. Lain tarkoitus on edistää tasapainoista neuvottelukulttuuria työpaikoilla ja osapuolten valmiutta paikalliseen sopimiseen. 
2 § 
Paikallista sopimusta koskeva erimielisyys 
Mikäli työnantajan ja yhteistoimintalain (1333/2021) 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun henkilöstön edustajan välillä on erimielisyys, joka koskee paikallisen sopimuksen soveltamista, on työnantaja velvollinen noudattamaan asiassa henkilöstön edustajan näkemystä, kunnes erimielisyys on ratkaistu. Työnantaja ei kuitenkaan ole velvollinen noudattamaan näkemystä, jota on pidettävä ilmeisen perusteettomana. 
Paikallisella sopimuksella tarkoitetaan 1 momentissa työnantajan ja yhteistoimintalain 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun henkilöstön edustajan tekemää työsuhteessa noudatettavia ehtoja koskevaa sopimusta, joka on tarkoitettu yleisesti noudatettavaksi työntekijöiden tai jonkin työntekijäryhmän työsuhteissa.  
3 § 
Työvelvoitteen laajuutta koskeva erimielisyys 
Mikäli työnantajan ja yhteistoimintalain 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun henkilöstön edustajan välillä on erimielisyys, joka koskee henkilöstöedustajan edustaman työntekijän työvelvollisuuden laajuutta, on työnantaja velvollinen noudattamaan asiassa henkilöstön edustajan näkemystä, kunnes erimielisyys on ratkaistu. 
Mikäli kyse on kuitenkin työstä, jota ei työnantajan käsityksen mukaan voida suorittaa muilla tavoin eikä lykätä aiheuttamatta merkittävästi vahinkoa, on työnantajalla oikeus 1 momentista riippumatta vaatia työn suorittamista ja työntekijä on velvollinen työn suorittamaan. Velvollisuutta ei kuitenkaan ole, mikäli työnantajan näkemystä on pidettävä ilmeisen perusteettomana.  
Työnantajan vaatiessa työtä suoritettavaksi 2 momentin perusteella on hänen viivytyksettä kutsuttava osapuolet neuvottelemaan asian ratkaisemiseksi, ja mikäli ratkaisua ei saavuteta, nostettava kanne työtuomioistuimessa tai yleisessä tuomioistuimessa ratkaisun saamiseksi. Mikäli neuvotteluita ei ole kutsuttu 14 päivän kuluessa erimielisyyden ilmaantumisesta tai kannetta nostettu 14 päivän kuluessa siitä, kun jompikumpi osapuoli on ilmoittanut neuvottelut päättyneeksi, ei työtä voi vaatia suoritettavaksi 2 momentin perusteella.  
4 § 
Vastikkeen määrää koskeva erimielisyys 
Jos työnantajan ja yhteistoimintalain 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun henkilöstön edustajan välillä on erimielisyys, joka koskee työntekijälle lain, työehtosopimuksen tai työsopimuksen mukaan kuuluvaa palkkaa tai muuta vastiketta, on työnantaja velvollinen kutsumaan osapuolet viivytyksettä neuvotteluihin. Työnantaja on velvollinen noudattamaan asiassa henkilöstön edustajan näkemystä, kunnes erimielisyys on ratkaistu joko keskinäisin neuvotteluin tai tuomioistuimessa. Mikäli asiaa ei saada neuvotteluissa ratkaistua, on työnantajan nostettava kanne työtuomioistuimessa tai yleisessä tuomioistuimessa ratkaisun saamiseksi asiassa.  
Mikäli neuvotteluita ei ole kutsuttu 14 päivän kuluessa erimielisyyden ilmaantumisesta tai kannetta nostettu 14 päivän kuluessa siitä, kun jompikumpi osapuoli on ilmoittanut neuvottelut päättyneeksi, on työnantaja velvollinen noudattamaan henkilöstön edustajan kantaa asiassa, ellei se ole ilmeisen perusteeton. 
5 § 
Menettelytapa 
Edellä 2—4 §:ssä tarkoitettu erimielisyys syntyy, kun henkilöstön edustaja ilmoittaa kirjallisesti työnantajalle pitävänsä työnantajan toimintaa jossain asiassa lain, työehtosopimuksen tai sen nojalla solmitun paikallisen sopimuksen vastaisena tai niiden vääränä soveltamisena.  
Asia katsotaan ratkaistuksi, kun osapuolet vahvistavat kirjallisesti yhteisen kannan tai asiassa saadaan lainvoimainen ratkaisu työtuomioistuimesta tai toimivaltaisesta yleisestä tuomioistuimesta. Työnantaja saa kuitenkin noudattaa tuomioistuimen ratkaisua jo sen antopäivästä lukien ennen sen lainvoimaiseksi tuloa, vaikka ratkaisusta valitettaisiin. 
6 § 
Neuvottelumenettely 
Edellä 2—4 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa neuvotteluosapuolet ovat ensi sijassa työnantaja ja työntekijöitä työpaikalla työehtosopimuksen mukaisesti edustava luottamusmies tai muu yhteistoimintalain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettu henkilöstöedustaja silloin, kun työehtosopimuksessa tarkoitettua luottamusmiestä ei ole valittu.  
Milloin asiassa osapuolena on työehtosopimuksen nojalla valittu luottamusmies tai erimielisyys koskee työehtosopimuksen soveltamista, asia katsotaan kuitenkin ratkaistuksi, mikäli työehtosopimuksen tehnyt työntekijöiden järjestö yhdessä työnantajan tai työehtosopimuksen tehneen työnantajaliiton kanssa vahvistaa kirjallisesti yhteisen kannan asiassa. 
7 § 
Käsittely tuomioistuimessa 
Jos neuvotteluissa ei ole saatu ratkaisua 14 päivän kuluessa ensimmäisen neuvottelukutsun esittämisestä, on työnantajalla oikeus nostaa asian ratkaisemiseksi kanne työtuomioistuimessa tai toimivaltaisessa yleisessä tuomioistuimessa. 
Mikäli erimielisyydessä osapuolena on työehtosopimuksen nojalla valittu luottamusmies, on työtuomioistuimessa tai yleisessä tuomioistuimessa vastaajana työehtosopimuksen tehnyt työntekijäjärjestö. Työnantajan on vähintään 7 päivää ennen kanteen nostamista ilmoitettava työntekijäjärjestölle aikomuksesta kanteen nostamiseen, niin että työntekijäjärjestöllä on mahdollisuus käyttää 6 §:n 2 momentin mukaista oikeuttaan.  
Mikäli muu kuin 2 momentissa tarkoitettu henkilöstöedustaja on erimielisyyden osapuolena, on tämä vastaajana tuomioistuimessa. Henkilöstöedustajalla on oikeus saada vapaata tuomioistuinkäsittelyä sekä siihen tarvittavaa valmistautumista varten.  
Edellä 3 momentin tarkoittamissa tilanteissa työnantaja vastaa aina itse oikeudenkäyntikuluistaan, eikä niitä voida tuomita henkilöstöedustajan korvattaviksi, ellei tämä tahallisesti tai törkeän huolimattomasti aiheuta työnantajalle tarpeettomia kuluja.  
8 § 
Poikkeaminen työehtosopimuksella 
Työnantajien ja työntekijöiden valtakunnallisilla yhdistyksillä on työehtosopimuksella oikeus sopia toisin siitä, mitä lain 2—6 §:ssä sekä 7 §:n 1 momentissa säädetään. Tässä momentissa tarkoitettuja ehtoja saa soveltaa vain sellainen työnantaja, joka on sidottu työehtosopimukseen työehtosopimuslain 4 §:n 1 momentin perusteella.  
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja työehtosopimuksen määräyksiä työnantaja saa soveltaa niidenkin työntekijöiden työsuhteissa, jotka eivät ole sidottuja työehtosopimukseen, mutta joiden työsuhteissa työnantajan on työehtosopimuslain (436/1946) mukaan noudatettava työehtosopimuksen määräyksiä. Määräyksiä saadaan noudattaa vielä työehtosopimuksen lakkaamisen jälkeen uuden työehtosopimuksen voimaantuloon saakka niissä työsuhteissa, joissa määräyksiä saataisiin soveltaa, jos työehtosopimus olisi edelleen voimassa. Jos uutta työehtosopimusta ei tehdä kuuden kuukauden kuluessa edellisen lakkaamisesta, molemmilla sopijapuolilla on kuitenkin oikeus ilmoittaa, että työehtosopimuksen 1 momentissa tarkoitettujen ehtojen soveltaminen on lopetettava 4 viikon kuluessa ilmoituksen antamisesta kirjallisesti työehtosopimuksen toiselle osapuolelle.  
Ellei työehtosopimuksessa toisin sovita, jo 5 §:ssä tarkoitetuin tavoin vireille pannuissa erimielisyyksissä noudatetaan niiden vireillepanohetkellä voimassa olleita työehtosopimuksen ehtoja, kunnes ne on ratkaistu neuvotteluissa tai lainvoimaisesti tuomioistuimessa. 
Mitä tässä pykälässä säädetään työnantajien valtakunnallisesta yhdistyksestä, sovelletaan vastaavasti valtion neuvotteluviranomaiseen ja muuhun valtion sopimusviranomaiseen, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:hen, evankelisluterilaisen kirkon sopimusvaltuuskuntaan ja ortodoksiseen kirkkokuntaan sekä Ahvenanmaan maakunnan hallitukseen ja Ahvenanmaan maakunnan kunnalliseen sopimusvaltuuskuntaan. 
9 § 
Voimaantulo ja siirtymäsäännökset 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
Erimielisyyteen, joka on todettu jo ennen lain voimaantuloa, sovelletaan tätä lakia siitä lukien, kun henkilöstön edustaja kirjallisesti näin edellyttää.  
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 18.12.2023 
Lauri Lyly sd 
Antti Lindtman sd 
Tytti Tuppurainen sd 
Tuula Väätäinen sd 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
Niina Malm sd 
Aki Lindén sd 
Maria Guzenina sd 
Piritta Rantanen sd 
Ville Merinen sd 
Seppo Eskelinen sd 
Eveliina Heinäluoma sd 
Jani Kokko sd 
Minja Koskela vas 
Paula Werning sd 
Juha Viitala sd 
Tuula Haatainen sd 
Elisa Gebhard sd 
Kim Berg sd 
Jussi Saramo vas 
Li Andersson vas 
Ilmari Nurminen sd 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
Saku Nikkanen sd 
Krista Kiuru sd 
Pinja Perholehto sd 
Matias Mäkynen sd 
Timo Furuholm vas 
Pia Viitanen sd 
Mai Kivelä vas 
Johannes Koskinen sd 
Nasima Razmyar sd 
Kimmo Kiljunen sd 
Joona Räsänen sd 
Timo Suhonen sd 
Fatim Diarra vihr 
Helena Marttila sd 
Maria Ohisalo vihr 
Tuomas Kettunen kesk 
Johan Kvarnström sd 
Timo Harakka sd 
Lotta Hamari sd 
Riitta Mäkinen sd 
Johanna Ojala-Niemelä sd