Viimeksi julkaistu 3.6.2022 13.12

Lakialoite LA 32/2022 vp 
Pekka Aittakumpu kesk ym. 
 
Lakialoite laiksi lapsilisälain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Aloitteessa esitetään lisäystä lapsilisälakiin niin, että lapsilisä sidotaan lähes kaikkien muiden sosiaaliturvaetuuksien tavoin kansaneläkeindeksiin. Kansaneläkeindeksi seuraa elinkustannusindeksiä, jonka Tilastokeskus määrittää keskeisten hyödykkeiden hintatietojen perusteella. 

PERUSTELUT

Lapsiperheköyhyys on vakava ongelma Suomessa. Taloudellisesti niukoissa oloissa elävät lapset ja nuoret ovat erityisessä vaarassa syrjäytyä ja jäädä opiskelu- ja työelämän ulkopuolelle. 

Tutkimusten mukaan pitkäaikaiset toimeentulovaikeudet lapsena aiheuttavat monenlaisia sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia vielä aikuisenakin. Suomessa on noin 120 000 pienituloisessa perheessä elävää lasta. Määrä uhkaa nousta merkittävästi erityisesti elinkustannusten nousun vuoksi. 

Lapsiperhe on yhteiskunnalle monin tavoin tuottoisa investointi. Syntyvyyden nousu helpottaisi muun muassa eläkejärjestelmämme rahoitusta. Erilaisilla toimilla kannattaa luoda lapsi- ja perheystävällistä Suomea. 

Eduskunnan tietopalvelun mukaan lapsilisän reaaliarvo on laskenut 34,2—42,4 prosenttia vuodesta 1994 vuoteen 2022. Seuraavassa taulukossa on kuvattu reaaliarvon muutos ensimmäisestä, toisesta, kolmannesta, neljännestä ja viidennestä lapsesta maksettavan lapsilisän kohdalla. 

Taulukko 1: Eduskunnan tietopalvelu 6.4.2022 

Lapsilisän määrä.

Vuoteen 1993 asti kunnallisverotuksessa myönnettiin lapsivähennys jokaisesta lapsesta sekä yksinhuoltajavähennys. Valtionverotuksessa myönnettiin lapsenhoitovähennys, mikäli huollettavana oli ainakin yksi 3—7-vuotias lapsi.  

Tuloverolakiin sisältyneet perhepoliittiset verovähennykset poistettiin vuoden 1994 alusta toteutetun lapsiperheiden taloudellisen tukijärjestelmän uudistamisen yhteydessä. Vastikkeeksi korotettiin verovapaita lapsilisiä. 

Lapsilisien reaaliarvo on kuitenkin romahtanut viime vuosikymmeninä. Lapsilisä on ollut sidottuna kansaneläkeindeksiin vain vuosina 2011 ja 2012. Muina vuosina se ei ole ollut sidottuna mihinkään indeksiin. 

Lapsilisä on tällä hetkellä ainoa toistuvaluontoinen sosiaaliturvaetuus, jota ei ole sidottu kansaneläkeindeksiin. 

Eduskunnan tietopalvelun selvityksen mukaan (taulukko 1) lapsilisiä pitäisi vuoden 2022 tasossa korottaa 52—73,7 prosenttia, jos vuoden 1994 reaalitaso haluttaisiin palauttaa. Korotukset tarkoittaisivat esimerkiksi ensimmäisestä lapsesta maksettavaan lapsilisään 50 euron korotusta, toisesta lapsesta maksettavaan lapsilisään 70 euron korotusta ja viidennestä lapsesta maksettavaan lapsilisään 113 euron korotusta. Tietopalvelun mukaan viisilapsisen perheen saamien lapsilisien arvo on yhteensä noin 400 euroa pienempi vuoden 1994 tasoon verrattuna. 

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön (Itla) selvityksen (21.4.2022) mukaan vuonna 2022 kuluttajahintojen nousu vaikuttaa erityisesti pienituloisten ja lapsiperheiden talouteen. Itla toteaa, että sosiaaliturvan indeksikorotuksilla voidaan helpottaa lapsiperheiden tilannetta. Ruuan ja energian hintojen noustessa indeksikorotukset eivät kuitenkaan auta niitä lapsiperheitä, jotka eivät saa indeksiin sidottuja etuuksia. 

Hallitus päätti kehysriihessään 2022 tehdä sosiaaliturvaetuuksiin ylimääräisen indeksikorotuksen kuluttajahintojen äkillisen ja nopean nousun takia. Tämä korotus ei koske lapsilisää, koska sitä ei ole sidottu indeksiin. 

Lapsiperheköyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämiseksi, lasten ja perheiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi ja lapsiystävällisemmän Suomen rakentamiseksi on perusteltua sitoa lapsilisä pysyvästi indeksiin. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki lapsilisälain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään lapsilisälakiin (796/1992) siitä lailla 1661/2015 kumotun 21 §:n tilalle uusi 21 § seuraavasti: 
21 § 
Indeksisidonnaisuus 
Lain 7 §:ssä mainittuja rahamääriä tarkistetaan siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa laissa (456/2001) säädetään. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
Lain 7 §:ssä säädetyt rahamäärät vastaavat vuodelle 2022 vahvistettua kansaneläkeindeksistä annetussa laissa tarkoitettua pistelukua. Ensimmäinen 21 §:ssä tarkoitettu kansaneläkeindeksistä annetun lain mukainen korotus tehdään lain voimaan tullessa. 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 31.5.2022 
Pekka Aittakumpu kesk 
Päivi Räsänen kd 
Antero Laukkanen kd 
Ritva Elomaa ps 
Kaisa Juuso ps 
Suldaan Said Ahmed vas 
Katja Hänninen vas 
Hilkka Kemppi kesk 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Arto Pirttilahti kesk 
Hanna Huttunen kesk 
Hanna Kosonen kesk 
Markus Lohi kesk 
Mikko Kinnunen kesk