Viimeksi julkaistu 19.4.2021 20.09

Lakialoite LA 74/2016 vp 
Touko Aalto vihr ym. 
 
Lakialoite laeiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettujen lakien liitteiden muuttamisesta

Eduskunnalle

Tämä on rinnakkaislakialoite hallituksen esitykselle laeiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettujen lakien liitteiden muuttamisesta (HE 136/2016 vp). 

Dieselpolttoaineen verotus on keveämpää kuin moottoribensiinin verotus. Tämä sisältää verotukea kaikkiaan noin 767 miljoonaa euroa. Henkilöautoliikenteen osalta verotuki leikataan pois ajoneuvoverotuksen kokonaisuuteen sisältyvän käyttövoimaveron avulla. 

Ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja erityisesti Pariisin ilmastokokouksen jälkeen on käytettävä kaikki keinot hiilipäästöjen vähentämiseksi. Dieselpolttoaineen saaman verotuen pienentäminen tukee ilmastotavoitteiden saavuttamista ja kohentaa lisäksi valtiontalouden tilaa.  

Dieseliä käytetään raskaan tavaraliikenteen ja joukkoliikenteen lisäksi myös henkilöautoliikenteessä. Dieselin verotuen pienennys kompensoidaan henkilöautoliikenteelle käyttövoimaveron alennuksella, josta vihreät ovat tehneet lakialoitteen. 

Nestemäisten polttoaineiden verotus koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Dieselin verotuki on kiinteä 25,95 senttiä litralta, ja se kohdistuu energiasisältöveroon. Lakialoitteessa ehdotetaan kiinteän verotuen alentamista 7,44 sentillä litralta, jolloin verokertymä lisääntyisi noin 220 miljoonalla eurolla.  

Raskaassa tavaraliikenteessä dieselin verotuen pienennys aiheuttaa kuljetuskustannusten lievää nousua. Samalla tämä kuitenkin kannustaa myös etsimään raskaalle tavaraliikenteelle vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten nesteytettyä maa- tai biokaasua. Tähän liittyvä teknologia ei ole vielä laajamittaisesti käyttöön otettavissa, mutta verotuen pienennys nopeuttaisi vaihtoehtoisten polttoaineteknologioiden kehitystä. Toisaalta dieselin verotuen pienennys parantaa rautatiekuljetusten kilpailukykyä kumipyöräliikennettä vastaan. 

Joukkoliikenteessä — etenkin kaupunkialueilla — vaihtoehtoja on jo olemassa. Kaasubusseja löytyy markkinoilta, ja sähköbussit tekevät voimakkaasti tuloaan. Dieselin verotuen pienennys parantaa kannusteita ja nopeuttaa vaihtoehtoisilla, ympäristöystävällisillä tavoilla liikkuvien bussien käyttöönottoa.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset: 

1. Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) liite, sellaisena kuin se on laeissa 1721/2015 ja 1723/2015, seuraavasti: 
 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017. 
 Lakiehdotus päättyy 

Liite

VEROTAULUKKO  
Tuote  
Tuote- ryhmä 
Energia- 
sisältövero 
Hiili-dioksidivero 
Huolto-varmuusmaksu 
Yhteensä 
Moottoribensiini snt/l 
10 
52,19 
17,38 
0,68 
70,25 
Pienmoottoribensiini  
snt/l 
11 
32,19 
17,38 
0,68 
50,25 
Bioetanoli snt/l  
20 
34,25 
11,40 
0,68 
46,33 
Bioetanoli R snt/l  
21 
34,25 
5,70 
0,68 
40,63 
Bioetanoli T snt/l  
22 
34,25 
0,00 
0,68 
34,93 
MTBE snt/l  
23 
42,41 
14,12 
0,68 
57,21 
MTBE R snt/l  
24 
42,41 
12,56 
0,68 
55,65 
MTBE T snt/l  
25 
42,41 
11,01 
0,68 
54,10 
TAME snt/l  
26 
45,67 
15,20 
0,68 
61,55 
TAME R snt/l  
27 
45,67 
13,84 
0,68 
60,19 
TAME T snt/l  
28 
45,67 
12,47 
0,68 
58,82 
ETBE snt/l  
29 
44,04 
14,66 
0,68 
59,38 
ETBE R snt/l  
30 
44,04 
11,95 
0,68 
56,67 
ETBE T snt/l  
31 
44,04 
9,24 
0,68 
53,96 
TAEE snt/l  
32 
47,30 
15,75 
0,68 
63,73 
TAEE R snt/l  
33 
47,30 
13,46 
0,68 
61,44 
TAEE T snt/l  
34 
47,30 
11,18 
0,68 
59,16 
Biobensiini snt/l  
38 
52,19 
17,38 
0,68 
70,25 
Biobensiini R snt/l  
39 
52,19 
8,69 
0,68 
61,56 
Biobensiini T snt/l  
40 
52,19 
0,00 
0,68 
52,87 
Etanolidiesel snt/l  
47 
15,18 
11,65 
0,35 
27,18 
Etanolidiesel snt/l R  
48 
15,18 
6,40 
0,35 
21,93 
Etanolidiesel snt/l T  
49 
15,18 
1,15 
0,35 
16,68 
Dieselöljy snt/l  
50 
40,21 
19,90 
0,35 
60,12 
Dieselöljy para snt/l  
51 
25,95 
18,79 
0,35 
45,09 
Biodieselöljy snt/l  
52 
30,04 
18,24 
0,35 
48,63 
Biodieselöljy R snt/l  
53 
30,04 
9,12 
0,35 
39,51 
Biodieselöljy T snt/l 
54 
30,04 
0,00 
0,35 
30,39 
Biodieselöljy P snt/l  
55 
25,95 
18,79 
0,35 
45,09 
Biodieselöljy P R snt/l  
56 
25,95 
9,40 
0,35 
35,70 
Biodieselöljy P T snt/l  
57 
25,95 
0,00 
0,35 
26,30 
Kevyt polttoöljy snt/l  
60 
9,70 
15,47 
0,35 
25,52 
Kevyt polttoöljy  
rikitön snt/l 
61 
7,05 
15,47 
0,35 
22,87 
Biopolttoöljy snt/l  
62 
7,05 
15,47 
0,35 
22,87 
Biopolttoöljy R snt/l  
63 
7,05 
7,74 
0,35 
15,14 
Biopolttoöljy T snt/l  
64 
7,05 
0,00 
0,35 
7,40 
Raskas polttoöljy snt/kg  
71 
8,05 
18,78 
0,28 
27,11 
Lentopetroli snt/l  
81 
56,76 
19,24 
0,35 
76,35 
Lentobensiini snt/l  
91 
51,70 
17,21 
0,68 
69,59 
Metanoli snt/l  
100 
26,10 
8,69 
0,68 
35,47 
Metanoli R snt/l  
101 
26,10 
4,34 
0,68 
31,12 
Metanoli T snt/l  
102 
26,10 
0,00 
0,68 
26,78 
Nestekaasu snt/kg  
110 
9,01 
17,53 
0,11 
26,65 
Bionestekaasu snt/kg  
111 
9,01 
17,53 
0,11 
26,65 
Bionestekaasu R snt/kg  
112 
9,01 
8,76 
0,11 
17,88 
Bionestekaasu T snt/kg  
113  
9,01 
0,00 
0,11 
9,12 

2. lakiehdotus kuten HE 136/2016 vp

Helsingissä 14.10.2016 
Touko Aalto vihr 
Outi Alanko-Kahiluoto vihr 
Ville Niinistö vihr 
Heli Järvinen vihr 
Jyrki Kasvi vihr 
Johanna Karimäki vihr 
Satu Hassi vihr 
Pekka Haavisto vihr 
Emma Kari vihr 
Antero Vartia vihr 
Jani Toivola vihr