Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.44

Lakialoite LA 81/2020 vp 
Mia Laiho kok ym. 
 
Lakialoite laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 5 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa esitetään, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 5 § muutetaan siten, että terveydenhuollon palvelujen lakisääteinen maksuttomuus laajennetaan koskemaan kaikkia alle 18-vuotiaille annettavia terveydenhuollon palveluita. 

PERUSTELUT

Tällä hetkellä neuvola, kouluterveydenhuolto sekä terveyskeskusten ja suun perusterveydenhuollon palvelut ovat lapsille pääsääntöisesti maksuttomia. Asiakasmaksulain mukaan alle 18-vuotiailta voidaan periä maksuja erikoissairaanhoidosta, päivä- ja yöhoidosta, kuntoutushoidosta, päiväkirurgisista toimenpiteistä, yksilöfysioterapiasta ja poliklinikkakäynneistä lukuun ottamatta käyntiä yhteispäivystyksessä. Laitoshoidosta terveyskeskuksessa tai sairaalassa peritään maksua kuitenkin vain korkeintaan seitsemältä hoitopäivältä kalenterivuodessa. Lisäksi maksun saa periä terveydenhuollon ammattihenkilön antamista todistuksista ja lausunnoista, jos ne eivät liity potilaan hoitoon, yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista sekä sairaankuljetuksesta. Perusterveydenhuollossa avosairaanhoidon ja suun terveydenhuollon palvelut ovat alle 18-vuotiaalle pääsääntöisesti maksuttomia. 

Maksun perimisen kannalta palvelun käyttäjän iällä on merkitystä, sillä maksujen periminen terveyspalveluista alaikäiseltä on pääosin kiellettyä tai rajoitettua. Erikoissairaanhoidossa alaikäiseltä voidaan pääsääntöisesti periä maksuja. Lisäksi alaikäiseltä voidaan periä maksu laitoshoidosta. Maksun perimistä on kuitenkin rajoitettu hoitopäivien mukaan. Laitoshoidossa, päivä- ja yöhoidossa ja kuntoutushoidossa terveyskeskuksessa tai sairaalassa tai sen toimintayksikössä alle 18-vuotiaalta saa periä maksun korkeintaan seitsemältä hoitopäivältä kalenterivuodessa. Sama rajaus koskee sekä lyhytaikaista että pitkäaikaista laitoshoitoa.  

Järjestelmää selkeyttäisi ja yksinkertaistaisi myös se, että alaikäisiltä ei perittäisi maksuja terveyspalveluista. Alaikäisten terveyspalvelut ovat jo voimassa olevan sääntelyn nojalla pitkälti maksuttomia. Terveyspalvelujen maksuttomuus tukisi osaltaan lapsiperheiden taloudellista asemaa. Vaikutukset korostuisivat erityisesti perheissä, joissa lapsi tarvitsee runsaasti sairaanhoidon palveluja tai joissa on useita sairastavia lapsia. Maksuttomuus tukisi myös lapsiperheiden asemaa, kun lapsi tarvitsee runsaasti palveluja. 

Palvelujen maksuttomuus myös vähentäisi maksujen perimisestä aiheutuvia hallinnollisia kustannuksia. Tasasuuruisissa maksuissa laskuttamisen kustannukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi yhtä asiakasta kohden, jolloin maksun periminen ei välttämättä olisi kovinkaan tarkoituksenmukaista. Kustannukset tosin vaihtelevat riippuen muun muassa siitä, kuinka automatisoitua laskuttaminen on ja miten se on organisoitu. 

Pääministeri Marinin hallitus on antanut eduskunnan käsiteltäväksi asiakasmaksulain osittaisen uudistuksen (HE 129/2020 vp). Uudistuksen tavoite hoidon esteiden poistamisesta ja terveyden tasa-arvon lisääntymisestä on varsin kannatettava. Asiakasmaksulakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että hoitajavastaanotot tulisivat maksuttomiksi perusterveydenhuollossa ja että poliklinikan antamasta tutkimuksesta ja hoidosta ei enää perittäisi maksuja alaikäisiltä asiakkailta. 

Marinin hallituksen esityksessä ei ehdoteta alaikäisille annettavien terveyspalvelujen täyttä maksuttomuutta.  

Palveluiden maksuttomuus on tärkeä tekijä erityisesti alaikäisten lasten yhdenvertaisuuden edistämisen näkökulmasta. Erityisesti pienituloisten perheiden kohdalla palveluiden maksuttomuudella voidaan keventää lapsen sairastamisesta aiheutuvaa maksutaakkaa. 

Varmistamalla saatava hoito ajoissa ja matalalla kynnyksellä voidaan ehkäistä suurempien ongelmien syntymistä. Yhdenvertainen terveyspalveluihin pääsy on turvattava perheen toimeentulosta riippumatta jokaiselle lapselle ja nuorelle.  

Sipilän hallituksen esityksen mukaisen terveydenhuollon palveluiden täyden maksuttomuuden arvioitiin kustantavan 32 miljoonaa euroa. Nyt annetussa esityksessä ei ehdoteta alaikäisille annettavien terveyspalvelujen täyttä maksuttomuutta. Esityksessä ehdotetaan sen sijaan, että poliklinikan antama tutkimus ja hoito olisi maksutonta alle 18-vuotiaille, minkä kustannukseksi arvioidaan 22,4 miljoonaa euroa. Erotukseksi nyt esitettävän mallin ja täyden maksuttomuuden välillä tulee n. 10 milj. euroa. Koska asiakasmaksulain muutos tulisi voimaan 1.7.2021, varataan ensi vuodelle 5 milj. euron lisäys alaikäisten maksuttomien terveyspalveluiden toteuttamiseksi. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 5 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) 5 §:n 5 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1329/2010, sekä 
muutetaan 5 §:n johdantokappale ja 1 kohta, sellaisena kuin niistä on 5 §:n 1 kohta laissa 1329/2010, seuraavasti: 
5 § 
Maksuttomat terveyspalvelut 
Sen estämättä, mitä muualla tässä laissa säädetään, alle 18-vuotiaille annetut terveydenhuollon palvelut ovat maksuttomia. Lisäksi terveydenhuollon palveluista ovat maksuttomia: 
1) terveydenhuoltolain (1326/2010) 13—17 §:n, 19 §:n 1 kohdan sekä 20, 24, 27 ja 29 §:n perusteella järjestetyt perusterveydenhuollon palvelut sekä hoitoon kuuluvat aineet ja pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarkoitetut hoitotarvikkeet; maksuja saa kuitenkin periä 18 vuotta täyttäneille annetuista: 
a) avosairaanhoidon ja suun terveydenhuollon palveluista;
b) laitoshoidosta ja laitoshoitona annetusta kuntoutuksesta;
c) yksilökohtaisesta fysioterapiasta;
d) terveydenhuollon ammattihenkilön antamista todistuksista ja lausunnoista silloin kun ne eivät liity potilaan hoitoon; sekä
e) yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista;
 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2021. 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 9.11.2020 
Mia Laiho kok 
Juhana Vartiainen kok 
Marko Kilpi kok 
Mari-Leena Talvitie kok 
Pihla Keto-Huovinen kok 
Paula Risikko kok 
Kari Tolvanen kok 
Sari Tanus kd 
Sari Sarkomaa kok 
Jaana Pelkonen kok 
Pauli Kiuru kok 
Timo Heinonen kok 
Heikki Autto kok 
Anna-Kaisa Ikonen kok