Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi yksityishenkilön velkajärjestelyyn pääsyyn asetettuja kriteerejä niin, että työttömyyden keston vaatimusta laskettaisiin 18 kuukaudesta puolella vuodella 12 kuukauteen. Lakialoitteen tavoitteena on ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä. Etenkin nuorten kohdalla 18 kuukauden työttömyysvaatimus on vaarallisen korkea ja osaltaan aiheuttaa velkaongelmien kanssa painivien nuorten syrjäytymistä yhteiskunnasta.
Velkajärjestelyyn pääseminen on monien velallisten kohdalla paras ratkaisu velan maksamisen ja velallisen oman tulevaisuuden kannalta. Etenkin velkaongelmiin joutuneiden nuorten kohdalla ratkaisu velkajärjestelyyn pääsystä on tulevaisuuden kannalta tärkeä kysymys. Yhteiskunnan tulisi kaikin keinoin panostaa siihen, että nuorten syrjäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin puututaan.
Nuorten pääsyssä velkajärjestelyyn esteeksi muodostuu usein väliaikainen maksukyvyttömyys. Tällä hetkellä velkajärjestelyyn pääsyn yhtenä vaatimuksena on, että työttömyyden ei katsota olevan tilapäistä. Tilapäisen työttömyyden ylärajana pidetään nykyisen lainsäädännön puitteissa 18 kuukautta. Varsinkin nuorten kohdalla 18 kuukauden odotuttaminen velkajärjestelyyn pääsemiseksi voi tarkoittaa, että kriteerin täyttyessä on nuoren kohdalla jo liian myöhäistä. Velkaongelmien kanssa kamppaileva nuori, joka on ollut jo 18 kuukautta työttömänä, on erityisen suuressa vaarassa syrjäytyä. Alentamalla työttömyysvaatimusta puolella vuodella voitaisiin puuttua yhteiskunnan ja nuorten itsensä kannalta kohtalokkaaseen kehitykseen.
Velkajärjestelyyn pääsyä tarkastellaan useiden erilaisten tekijöiden näkökulmasta. Esimerkiksi velallisen oma piittaamattomuus on usein esteenä velkajärjestelyyn pääsylle. Sen vuoksi pelkästään työttömyysvaatimuksen laskeminen ei johtaisi siihen, että velkajärjestelyä voitaisiin käyttää ratkaisuna vakavien laiminlyöntien korjaamiseen. Työttömyysvaatimuksen lasku sen sijaan auttaisi erityisesti heitä, jotka ovat itse halukkaita korjaamaan tilanteensa ja joiden kohdalla velkaantumisen syyt ovat sellaisia, joihin velallinen itse ei ole välttämättä kyennyt vaikuttamaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,