Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtioneuvoston kirjelmä komission ehdotuksesta EU:n petostentorjuntaohjelman perustamiseksi kaudelle 2021—2027 (EU:n petostentorjuntaohjelma) (U 51/2020 vp): Asia on saapunut hallintovaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Valiokunta on kuullut (etäkuuleminen):
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Asiasta on aiemmin annettu valtioneuvoston selvitys E 63/2018 vp.
Komissio on antanut 30.5.2018 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi EU:n petostentorjuntaohjelman perustamisesta (COM (2018) 386). Ohjelmalla tuetaan EU:n taloudellisten etujen suojaamista ja tulliviranomaisten keskinäistä hallinnollista avunantoa. Ehdotuksessa on kyse nykyisellä rahoituskehyskaudella käynnissä olevien eri toimien kokoamisesta yhteisen ohjelman alle ja jatkamisesta tulevalla kaudella. Merkittävin muutos nykytilaan on nykyisten Herkules-ohjelman sekä AFIS- ja IMS-järjestelmien rahoituspohjan yhdistäminen yhteisen EU:n petostentorjuntaohjelman alle.
Ehdotus on osa komission uuden rahoituskehyskauden 2021—2027 säädösten kokonaisuutta ja sen käsittely neuvostossa ja Euroopan parlamentissa on käynnistynyt kesällä 2018.
Valtioneuvosto tukee komission pyrkimyksiä EU:n taloudellisten etujen suojaamiseksi ja yhteistyön lisäämiseksi jäsenvaltioiden viranomaisten, unionin elinten ja kolmansien maiden välillä. Komission ehdotus nykyisen Herkules III -ohjelman yhdistämisestä AFIS- ja IMS-välineiden kanssa yhdeksi EU:n petostentorjuntaohjelmaksi monivuotisella rahoituskehyskaudella 2021—2027 on hyväksyttävissä.
Valtioneuvosto tukee komission tavoitteita petostentorjuntaohjelman toimeenpanoon liittyvän hallinnoinnin keventämiseksi ja yksinkertaistamiseksi. Samalla on kuitenkin huomioitava se, että EU-varoja käytettäessä olisi kyettävä rahoitusohjelmaa perustettaessa määrittelemään riittävällä tarkkuudella ne puitteet, joita komission on seurattava ohjelman toteutuksessa ja työohjelmissa. Valtioneuvosto katsoo, että komission ehdotusta voitaisiin vielä tarkentaa määrittelemällä selkeämmin ohjelmasta rahoitettavia avustuskelpoisia toimia sekä EU:n rahoitusosuutta avustuksista. Myös päällekkäisyyksiä muiden EU:n ohjelmien kanssa tulisi välttää. Ohjelman seurannassa ja arvioinneissa tulisi kiinnittää erityistä huomiota EU:n tason lisäarvon saavuttamiseen.
Valtioneuvosto hyväksyy EU:n petostentorjuntaohjelman rahoituksen EU:n talousarviosta Eurooppa-neuvoston heinäkuussa 2020 antamien monivuotista rahoituskehystä 2021—2027 koskevien päätelmien mukaisesti.
Komission ehdotuksella EU:n petostentorjuntaohjelmasta tuetaan EU:n taloudellisten etujen suojaamista ja tulliviranomaisten keskinäistä hallinnollista avunantoa. Asetusehdotus on osa uuden rahoituskehyskauden 2021—2027 säädösehdotusten kokonaisuutta.
EU:ssa on toteutettu jo aiempien monivuotisten rahoituskehysten puitteissa toimenpiteitä, joilla on tuettu jäsenvaltioita ja koko unionia pyrittäessä ehkäisemään ja torjumaan EU:n taloudellisiin etuihin vaikuttavia petoksia. Lisäksi on tuettu keskinäistä hallinnollista avunantoa ja yhteistyötä tullitoiminnan ja maatalouden alalla. Suomessa esimerkiksi Tulli on hyödyntänyt EU:n Herkules-ohjelmia tullivalvonnassa käytettävien laitteiden investointeihin ja osallistunut data-analyysimenetelmien kehittämiseen.
Uusi EU:n petostentorjuntaohjelma on pitkälti jatkoa nykyiselle Herkules III -ohjelmalle, josta on tuettu petosten, lahjonnan ja muiden unionin taloudellisia etuja vahingoittavien laittomien toimien torjuntaa, sekä AFIS- ja IMS-järjestelmille, jotka ovat teknisiin sovelluksiin ja raportointiin liittyviä operatiivisia toimintoja. Merkittävin muutos nykytilaan nähden on Herkules-ohjelman sekä AFIS- ja IMS-järjestelmien rahoituspohjan yhdistäminen yhteisen EU:n petostentorjuntaohjelman alle. Muutoksesta huolimatta välineiden toimeenpano säilyisi pitkälti nykyisen kaltaisena.
Petostentorjuntaohjelma on komission suoran hallinnoinnin alainen ohjelma, johon ei sisälly kansallista rahoitusosuutta, mutta jäsenvaltioiden viranomaiset ja muut kumppanit voivat osallistua hankkeisiin omien toimintamenojensa puitteissa. Suomalaiset asiantuntijat voivat osallistua ohjelman rahoittamaan toimintaan, ja suomalaiset toimivaltaiset viranomaiset, kuten Tulli sekä maatalous- ja rakennerahastojen vastuuviranomaiset, ovat AFIS- ja IMS-tietojärjestelmien käyttäjiä. IMS-järjestelmää käytetään myös sisäasioiden rahastojen raportoinnissa. Suurikokoisten tullivalvontalaitteistojen hankinta on tarkoitus siirtää uudelle tullivalvontalaitteiden hankintaohjelmalle.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että EU:n taloudellisia etuja suojataan ja yhteistyötä jäsenvaltioiden viranomaisten, unionin elinten ja kolmansien maiden välillä pyritään lisäämään. Valiokunta kannattaa tavoitteita ohjelman toimeenpanoon liittyvän hallinnoinnin keventämiseksi ja yksinkertaistamiseksi. Tehokkaan toimeenpanon kannalta olennaista on myös sääntelyn ja ohjeistuksen selkeys ja täsmällisyys. Petostentorjuntaohjelmalla on liittymäpintaa myös eräiden muiden EU:n rahoitusvälineiden kanssa. Valtioneuvoston kannassa todetaankin, että päällekkäisyyksiä muiden EU:n ohjelmien kanssa tulisi välttää. Kirjelmässä todetaan lisäksi, että komission ehdotuksella ei ole vaikutuksia kansalliseen lainsäädäntöön.
Hallintovaliokunta ilmoittaa,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut