Viimeksi julkaistu 1.8.2025 17.07

Valiokunnan lausunto LiVL 10/2025 vp U 16/2025 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveiksi (liikennekelpoisuuspaketti)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveiksi (liikennekelpoisuuspaketti) (U 16/2025 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • johtava asiantuntija Esa Aaltonen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • johtava asiantuntija Teemu Toivanen 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • poliisitarkastaja Kari Onninen 
    Poliisihallitus
  • toimitusjohtaja Tero Lausala 
    Autoalan Keskusliitto ry
  • toimitusjohtaja Pasi Nieminen 
    Autoliitto ry
  • toimitusjohtaja Pasi Anteroinen 
    Liikenneturva
  • toiminnanjohtaja Björn Ziessler 
    Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Autotuojat ja -teollisuus ry
  • Suomen Motoristit ry

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Komissio antoi 24.4.2025 ehdotuksen niin kutsutusta liikennekelpoisuuspaketista. Se sisältää komission ehdotukset:  

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaiskatsastuksista annetun direktiivin 2014/45/EU ja unionissa liikennöivien hyötyajoneuvojen liikennekelpoisuutta koskevista teknisistä tienvarsitarkastuksista annetun direktiivin 2014/47/EU muuttamisesta (COM(2025) 180 final), jäljempänä katsastusdirektiivi ja tienvarsitarkastusdirektiivi, sekä 

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista ja kansallisiin ajoneuvorekistereihin talletettavista ajoneuvojen rekisteröintitiedoista ja neuvoston direktiivin 1999/37/EY kumoamisesta (COM(2025) 179 final), jäljempänä rekisteröintitodistusdirektiivi.  

Valtioneuvoston kanta

Liikennekelpoisuuspaketti yleisesti

Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti ehdotusten tavoitteeseen edistää liikenneturvallisuutta päivittämällä sääntely vastaamaan ajoneuvoteknistä kehitystä sekä vähentää liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia. Valtioneuvosto kannattaa myös ehdotusten tavoitetta lisätä digitalisaatiota ja ajoneuvodatan saatavuutta sekä yhtenäistää ajoneuvojen rekisteritietoja ja kehittää EU-jäsenmaiden välistä tiedonvaihtoa.  

Erityisesti ajoneuvodatan saatavuuden lisäämiseen liittyvien ehdotusten osalta tulee valtioneuvoston näkemyksen mukaan kuitenkin pyrkiä varmistumaan siitä, että datan saatavuutta koskevat menettelyt sisämarkkinoilla muodostuvat yhtenäisiksi ja tukevat sisämarkkinoiden toimintaa. 

Komission ehdottamien uusien menettelyjen osalta tulisi lähtökohtaisesti välttää tai vähentää menettelyjen monimutkaisuutta. Yleisesti valtioneuvosto katsoo, että esityksen jatkokäsittelyssä tulisi varmistaa, ettei direktiivien kansallisesta täytäntöönpanosta aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia viranomaisille tai kansalaisille. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että viranomaisille esitetyissä lisätehtävissä voidaan hyödyntää olemassa olevia rakenteita ja että niistä ei aiheudu tarpeetonta hallinnollista taakkaa.  

Valtioneuvosto pitää lähtökohtaisesti uusia menetelmiä ajoneuvojen liikennekelpoisuuden varmistamiseen kannatettavana. Vaatimuksia asetettaessa tulisi kuitenkin huomioida ennen kaikkea menetelmien soveltuvuus Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina ja odotettu vaikuttavuus liikenneturvallisuuden lisääntymiseen. Menetelmien ja laitteistojen käyttöönotossa tulisi olla tarkoituksenmukainen aikataulu, jotta varmistetaan tarvittavan teknologian saatavuus ja luotettavuus sekä henkilöstön tarvittava osaaminen ja muut täytäntöönpanoon liittyvät käytännön seikat. 

Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti tavoitteeseen sähköistää rekisteröintitodistukset, katsastustodistus ja tienvarsivalvonnasta annettava raportti. Koska komissio ehdottaa, että todistukset tulee tuottaa eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakkoon, asiassa on huomioitava Suomen aiemmin muodostama kanta eIDAS-asetuksen uudistamisesta (U 41/2021 vp) ja digitaalisen identiteetin lompakoista (E 62/2024 vp). Olemassa olevan kannan mukaan Suomi pitää tärkeänä, että eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakosta tulisi osa digitaalista perusinfrastruktuuria ja että sen varaan voitaisiin jatkossa kehittää muita yhteiskunnan digitaalisia palveluita. Lisäksi Suomi on aiemman kannan mukaan pitänyt tärkeänä, että sektorikohtaisessa EU-sääntelyssä, kuten liikennekelpoisuuspaketissa, otetaan asianmukaisesti huomioon, että lompakon perusvaatimukset on asetettu uudistetussa eIDAS-asetuksessa, eikä niistä tulisi lähtökohtaisesti poiketa sektorikohtaisessa sääntelyssä. Valtioneuvosto pitää tämän lisäksi tärkeänä, että nyt annettujen ehdotusten valmistelussa kiinnitetään huomiota siihen, miten eri rekisteröinti- ja katsastustodistusten käyttötilanteet hoituisivat eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakoilla. Mahdollisuus kansallisille vaihtoehtoisille digitaalisille ratkaisuille tulisi säilyä etenkin, jos esitetyt ratkaisut eivät tue digitaalista käyttöä vielä kaikilta osin. Lisäksi fyysistä rekisteröintitodistusta ei tulisi lähtökohtaisesti enää merkittävästi kehittää sen jäädessä jatkossa marginaaliseen asemaan.  

Komission ehdottamaa velvollisuutta käyttää jäsenvaltioiden väliseen tiedonvaihtoon yksinomaan MOVE-HUB-alustaa tulisi vielä tarkastella. Valtioneuvosto katsoo, että viranomaisten välinen kansainvälinen tiedonvaihto tulisi toteuttaa teknologianeutraalisti niin, että jäsenvaltiot, joilla on parempi valmius käyttää tiedonvaihtoon EUCARIS-järjestelmää, voisivat näin toimia. Tämä menettely säästäisi kustannuksia ja nopeuttaisi kansallista täytäntöönpanoa. 

Valtioneuvosto pitää tärkeänä huolehtia, että ehdotusten suhde EU:n muiden säädösten ja kansainvälisten sopimusten kuten Wienin tieliikennesopimuksen ja Wienin katsastussopimuksen kanssa on selkeä, jotta mahdolliset ristiriitaisuudet tai epäselvyydet voitaisiin välttää. 

Valtioneuvosto pitää lähtökohtaisesti tarkoituksenmukaisena komissiolle ehdotettuja toimivaltuuksia antaa täytäntöönpanosäädöksiä ja delegoituja säädöksiä. Komissiolle siirrettävän toimivallan tulee kuitenkin olla asianmukaisesti rajattu. Alemman asteisen sääntelyn antamiseen liittyviä määräaikoja on myös jatkokäsittelyssä tarkasteltava huolellisesti, sillä yksityiskohdilla voi olla merkittäviä kustannusvaikutuksia kansallisesti.  

Katsastusdirektiivin muuttaminen

Valtioneuvosto katsoo, että komission esittämästä moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tulisi voida poiketa kansallisesti jatkossakin. Tämä olisi tarkoituksenmukaista etenkin maissa, joissa moottoripyörien tekniset viat eivät aiheuta liikennekuolemia ja joissa on muita vaihtoehtoisia lisäkeinoja moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Toissijaisesti valtioneuvosto katsoo, että jos katsastusvelvollisuudesta ei voida kansallisesti poiketa, neuvotteluissa tulee varmistaa mahdollisimman suuri kansallinen liikkumavara moottoripyörien katsastusten aikaväleihin ja sisältöön.  

Lähtökohtaisesti valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission pyrkimykseen edistää vapaata liikkuvuutta mahdollistamalla tilapäiset katsastukset toisessa jäsenvaltiossa. Jatkokäsittelyssä tulisi kuitenkin tarkastella mahdollisuutta menettelyn vapaaehtoisuudelle jäsenvaltioissa. 

Tienvarsivalvontadirektiivin muuttaminen

Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että jäsenvaltioissa kokeillaan ja otetaan käyttöön hyviä käytänteitä, jotka tehostavat tienvarsivalvontaa. Valtioneuvosto suhtautuu kuitenkin kriittisesti direktiivissä velvoittaviksi säädettäviin tienvarsitarkastuksia koskeviin kansallisiin tavoitteisiin. Ehdotettua tavoitteiden tasoa tulisi myös tarkastella jatkokäsittelyssä. Lisäksi valtioneuvosto katsoo, että uuden päästöjen etävalvontateknologian käyttöönotto vaatisi vielä toiminnan kokeilemista ja pilotointia jäsenvaltiossa ennen täysimääräistä käyttöönottoa. Määrien sijaan voisi tavoitteena tarkastella toimien vaikuttavuutta liikenneturvallisuuteen.  

Rekisteröintitodistusdirektiivi

Valtioneuvosto katsoo, että ajoneuvotietojen kansainvälisessä tiedonvaihdossa tulisi varmistua henkilötietojen suojan toteutumisesta. Erityisesti henkilötietojen käsittelyn oikeusperustan selkeyteen tulee kiinnittää huomiota ajoneuvojen uudelleenrekisteröinnin osalta.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Yleistä

(1) Valiokunta pitää hyvänä, että nykyisen liikennekelpoisuuspaketin sääntelyä pyritään päivittämään vastaamaan ajoneuvoteknologiassa tapahtunutta kehitystä. Ehdotuksen tavoitteita liikenneturvallisuuden edistämisestä, liikenteen haitallisten ympäristövaikutusten vähentämisestä ja muun muassa harmaan talouden ja petosten torjumisesta on asiantuntijakuulemisessa pidetty lähtökohtaisesti kannatettavina. Valiokunta pitää myös toimintatapojen yhtenäistämistä ja digitalisaation edistämistä EU-tasolla lähtökohtaisesti positiivina näkökohtina ja tavoitteina. 

(2) Asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että vaikka kokonaisuuteen sisältyy useita tavoitteiltaan kannatettavia ehdotuksia, ehdotusten vaikutusarvioinnit ovat vielä monin paikoin puutteellisia. Valiokunta painottaa, että asian jatkovalmistelussa tulee erityisesti varmistaa, ettei ehdotuksista aiheudu päällekkäistä sääntelyä, kohtuuttomia kustannuksia tai muuta tarpeetonta taakkaa viranomaisille, elinkeinoelämän toimijoille tai kansalaisille. 

(3) Suomen erityisolosuhteet, kuten ankarat talviolosuhteet, asettavat erityisiä vaatimuksia myös ajoneuvoja koskevalle sääntelylle. Ehdotuksessa tämä koskee erityisesti moottoripyörien katsastusvelvollisuuteen ehdotettuja muutoksia, mutta myöskin esimerkiksi tienvarsitarkastuksiin tai päästöjen mittaamiseen liittyviä ehdotuksia. Valiokunta korostaa, että Suomen erityisolosuhteet tulee ottaa kattavasti huomioon asian jatkokäsittelyssä. 

Tienvarsitarkastukset.

(4) Tienvarsitarkastusten tehostamista koskevia tavoitteita on lähtökohtaisesti pidetty asiantuntijakuulemisessa sekä liikenneturvallisuuden että ympäristövaikutusten näkökulmasta perusteltuina. Myös etävalvontaa on pidetty asianmukaisena edellyttäen, että olemassa oleva teknologia sen mahdollistaa, ja teknologian hyödyntämisestä aiheutuvat kustannukset ovat järkevässä suhteessa saataviin hyötyihin. Saadun selvityksen mukaan nyt ehdotetut tavoitteet arviolta kaksinkertaistaisivat Suomessa vuosittain tehtävät tekniset tienvarsitarkastukset. Etävalvonnan osalta asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, ettei ainakaan päästöjen etähavainnointiin ole vielä tällä hetkellä saatavilla riittävän luotettavaa ja käyttökelpoista laitteistoa. Asiantuntijakuulemissa on oltu huolissaan erityisesti tarkastusten lisäämisestä aiheutuvista resurssitarpeista ja kustannuksista, ja valiokunta yhtyy tähän huoleen. 

(5) Valiokunta pitää tärkeänä, että tienvarsitarkastuksia koskevia ehdotuksia tarkastellaan asian jatkovalmistelussa kattavasti Suomen olosuhteiden, nykyisen valvontatilanteen ja muun muassa nykyisten resurssien näkökulmasta siten, että tältä pohjalta pystytään aidosti arvioimaan, minkä asteista hyötyä erityisesti ehdotetusta tienvarsitarkastusten määrän merkittävästä lisäämisestä on Suomessa saatavissa suhteessa muun muassa tarvittaviin resursseihin ja toiminnasta aiheutuviin kustannuksiin. 

Päästömittaukset.

(6) Valiokunta painottaa saamansa selvityksen perusteella, että ajoneuvojen liikennekelpoisuuden varmistamiseen ja tienvarsitarkastuksiin liittyvien päästömittausten osalta on tärkeää arvioida ja varmistaa asian jatkokäsittelyssä, että ehdotetut menetelmät toimivat riittävän hyvin myös Suomen sääolosuhteissa. 

Moottoripyörien katsastusvelvollisuus.

(7) Komission ehdotuksella yli 125 cm³/11 kW moottoripyörille pakollisesta määräaikaiskatsastuksesta tavoitellaan liikenneturvallisuuden parantamisen lisäksi positiivisia ympäristövaikutuksia ja muun muassa moottoripyörien meluongelmien vähentämistä. 

(8) Suomessa moottoripyörien ajokausi on kuitenkin lyhyt ja moottoripyörät ovat käytännössä pääosin harrastusajoneuvoja. Käyttömäärät ovat tyypillisesti huomattavan pieniä verrattuna moniin muihin maihin, joissa ajoneuvot ovat enemmänkin jokapäiväisiä kulkuvälineitä. Lisäksi saadun selvityksen mukaan moottoripyörillä ajetut vakavat onnettomuudet aiheutuvat vain harvoin pelkästään ajoneuvon teknisistä vioista. Asiantuntijakuulemisessa on pääosin pidetty kansallisen liikkumavaran poistamista yli 125 cm³ moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tarpeettomana toimenpiteenä, erityisesti ottaen huomioon ehdotuksesta saatavissa olevat hyödyt ja siitä aiheutuvat kustannukset. 

(9) Valiokunta kannattaa moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden kehittämistä ja pitää tarpeellisena, että käytettävissä olevia keinoja arvioidaan monipuolisesti. Edellä mainituin perustein valiokunta pitää kuitenkin ehdotettua moottoripyörien katsastusvelvollisuutta Suomen moottoripyöräilyolosuhteiden näkökulmasta täysin ylimitoitettuna ja katsoo, että asian jatkovalmistelussa tulee varmistaa kansallisen poikkeusmahdollisuuden säilyminen moottoripyörien katsastuksessa. 

Muista katsastusta koskevista ehdotuksista.

(10) Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella ehdotettua autovalmistajien velvollisuutta toimittaa ajoneuvojen teknisiä tietoja katsastusta varten hyvänä ja tarpeellisena. 

(11) Valiokunta pitää katsastusten laatua ja katsastusten valvontaa Suomessa yleisesti ottaen varsin hyvänä. Toisessa jäsenvaltiossa tehtyjen katsastusten hyväksymistä koskevat ehdotukset voivat saadun selvityksen mukaan joissain tilanteissa joustavoittaa ja helpottaa toimintaa. Valiokunta kuitenkin katsoo, että katsastusten osalta tulee jatkossa arvioida, miten katsastusten käytännön toteutusta ja katsastusten laatua saataisiin parannettua ja yhtenäistettyä EU-tasolla siten, ettei mahdollisesta katsastusten vastavuoroisesta tunnustamisesta aiheudu tarpeettomia ongelmia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan katsastusten laadussa on nykyisellään huomattavaa vaihtelua EU-tasolla. 

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan painottaen edellä esitettyjä näkökohtia ja korostaen erityisesti moottoripyörien katsastusvelvollisuuden kansallisen poikkeusmahdollisuuden tarvetta. 
Helsingissä 10.6.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Timo Furuholm vas 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu ps 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Vesa Kallio kesk 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Sheikki Laakso ps 
 
jäsen 
Martin Paasi kok 
 
varajäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
varajäsen 
Eerikki Viljanen kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Juha Perttula