Viimeksi julkaistu 9.5.2021 13.55

Valiokunnan lausunto LiVL 23/2016 vp HE 200/2016 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle Pariisin sopimuksen hyväksymisestä ja sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

Ympäristövaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle Pariisin sopimuksen hyväksymisestä ja sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 200/2016 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava ympäristövaliokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner 
    Liikenteen turvallisuusvirasto
  • yhteiskuntasuhdepäällikkö Seppo Loikkanen 
    Neste Oyj
  • ohjelmajohtaja Jussi Vanhanen 
    Cleantech Finland
  • asiantuntija Ari Herrala 
    Moottoriliikenteen Keskusjärjestö

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Pariisin sopimus on iso askel taistelussa ilmastonmuutosta vastaan ja kohti vähäpäästöistä yhteiskuntaa. Maailmanlaajuiset ilmastotoimet ovat merkittäviä myös suomalaisille, koska ne asettavat kaikki toimijat maailmanlaajuisesti samalle viivalle. Sopimus on toisaalta haaste, miten vähentää päästöjä, ja toisaalta mahdollisuus Suomelle ja suomalaiselle osaamiselle, tuotekehitykselle ja viennille. 

Valiokunta pitää esitystä kannatettavana siitä huolimatta, että esityksellä on arvioitu olevan suuret kustannusvaikutukset liikennesektorille. Pariisin sopimus tosin ei aseta suoria numeerisia velvoitteita liikenteen päästövähennyksille Suomessa tai muualla. Tämän vuoksi liikenteen kohdalla tulee pyrkiä siihen, että Pariisin sopimuksesta johtuvilla päästövähennyksillä tasoitetaan kansainvälisesti eri maiden kilpailutilannetta. On myös tärkeää, että jatkossa EU:ssa luodaan yhtäläiset toimintaedellytykset eri jäsenmaista tuleville toimijoille. 

Pariisin sopimuksen myötä Suomen cleantech-sektorille ja uusien polttoaineiden tuottajille avautuu uusia toimintamahdollisuuksia, mitä valiokunta pitää hyvänä. Liikennesektorin kannettavaksi tulevia päästövähennyksiä voidaan tehdä uuden teknologian ja uusien polttoaineiden käytöllä, mikä kuitenkin valiokunnan saaman selvityksen mukaan on vaikeaa etenkin raskaan liikennekaluston osalta. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että päästövähennyksiin pyritään laajalla keinovalikoimalla. Näin voidaan parhaiten hyödyntää Pariisin sopimuksen mukanaan tuomat uudet liiketoimintamahdollisuudet, samalla kun pyritään tehokkaaseen päästöjen vähentämiseen. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Liikenne- ja viestintävaliokunta esittää,

että ympäristövaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 19.10.2016 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Ari Jalonen ps 
 
varapuheenjohtaja 
Mirja Vehkaperä kesk 
 
jäsen 
Katja Hänninen vas 
 
jäsen 
Jyrki Kasvi vihr 
 
jäsen 
Susanna Koski kok 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Jani Mäkelä ps 
 
jäsen 
Markku Pakkanen kesk 
 
jäsen 
Satu Taavitsainen sd 
 
jäsen 
Katja Taimela sd 
 
jäsen 
Ari Torniainen kesk 
 
varajäsen 
Teuvo Hakkarainen ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Mika Boedeker