Viimeksi julkaistu 13.3.2023 10.54

Valiokunnan lausunto LiVL 42/2022 vp VNS 15/2022 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Valtioneuvoston selonteko kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta vuoteen 2030 Hyvinvointia ja turvallisuutta muuttuvassa ilmastossa

Maa- ja metsätalousvaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston selonteko kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta vuoteen 2030 Hyvinvointia ja turvallisuutta muuttuvassa ilmastossa (VNS 15/2022 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava maa- ja metsätalousvaliokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Karoliina Pilli-Sihvola 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • erityisasiantuntija Hanna-Maria Urjankangas 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • erityisasiantuntija Heta-Elena Heiskanen 
    ympäristöministeriö
  • verkostojohtaja Asta Tuominen 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • asiantuntija Soile Knuuti 
    Väylävirasto
  • johtava hydrologi Noora Veijalainen 
    Suomen ympäristökeskus
  • johtaja Jonna Juslin 
    VR-Yhtymä Oy
  • yhteiskuntasuhdepäällikkö Anna Sotaniemi 
    Finnair Oyj
  • toimitusjohtaja Pasi Nieminen 
    Autoliitto ry
  • johtava asiantuntija Janne Peljo 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen 
    Keskuskauppakamari
  • toimitusjohtaja Mika Mäkilä 
    Linja-autoliitto
  • toiminnanjohtaja Matti Koistinen 
    Pyöräliitto
  • johtaja Petri Murto 
    Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • yhdyskuntatekniikan päällikkö Paavo Taipale 
    Suomen Kuntaliitto
  • toimitusjohtaja Tiina Tuurnala 
    Suomen Varustamot ry
  • toiminnanjohtaja Marko Forsblom 
    Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
  • Länsi-Suomen maakuntien liitot
  • Finavia Oyj
  • Etanoliautoilijat ry
  • Teknologiateollisuus ry
  • Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Suomen Taksiliitto ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Yleistä

(1) Kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelma 2030 on laadittu laajapohjaisessa yhteistyössä. Liikenne- ja viestintäministeriö on osallistunut maa- ja metsätalousministeriön johdolla toimineeseen valmisteluryhmään ja Väylävirasto sekä Ilmatieteen laitos sen työtä tukevaan asiantuntijasihteeristön työhön. Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen laatimaa skenaarioraporttia on hyödynnetty valmistelun yhteydessä laaditussa riski- ja haavoittuvuustarkastelussa. 

(2) Kansallisen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman 2030 visiona on varmistaa pitkällä aikavälillä hyvinvointia ja turvallisuutta muuttuvassa ympäristössä. Visiosta johdetut päämäärät eli tahto, keinot ja kyky sopeutua kiteyttävät osuvasti ne elementit, joita kaikkia tarvitaan, jotta sopeutumistoimissa on mahdollista onnistua. Valiokunta pitää kokonaisuutena uutta kansallista ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaa tarpeellisena ja hyvin laadittuna. Ilmastonmuutoksen eteneminen aiheuttaa mittavia taloudellisia riskejä, joihin varautuminen on välttämätöntä.  

(3) Suunnitelma sisältää 24 tavoitetta ja niiden toteuttamiseksi määritellyt politiikkatoimenpiteet. Liikenne- ja viestintävaliokunnan kannalta näistä keskeisimpiä ovat: 

  • tavoite 1: Sopeutuminen on integroitu valtioneuvoston ja ministeriöiden strategiseen suunnitteluun ja ennakointiin vuoteen 2030 mennessä, 

  • tavoite 2: Hallinnonalakohtainen sopeutumistyö on suunnitelmallista ja sen toimeenpanon edellytykset on turvattu vuoteen 2030 mennessä sekä 

  • tavoite 7: Liikenne- ja viestintäinfrastruktuurin haavoittuvuudet on tunnistettu vuoteen 2026 mennessä ja ilmastonkestävyyttä vahvistettu vuoteen 2030 mennessä 

(4) Tavoitteeseen 7 liittyvät seuraavat, liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan vastuulla olevat toimenpiteet: 

Viedään ilmastonmuutokseen sopeutumisen edellyttämät toimet osaksi liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan vakiintuneita strategisia ohjausasiakirjoja sekä Kehitetään liikennejärjestelmän ja liikenne- ja viestintäverkkojen tietoperusteista päätöksentekoa ja toimintamalleja. 

(5) Lisäksi liikenne- ja viestintäinfrastruktuurin toimenpiteisiin kuuluu maa- ja metsätalousministeriön päävastuulla oleva toimenpide: 

Toteutetaan yksityisteiden ja -siltojen kuntokartoitus ja aktivoidaan sen pohjalta tiekuntia teiden perusparannukseen ja kunnossapitoon. 

(6) Erillisen toimintasuunnitelman sijaan sopeutumistoimet tullaan hallinnonalalla viemään strategisiin ohjausasiakirjoihin kuten valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan (Liikenne 12) ja Digikompassiin. Ne tullaan myös huomioimaan virastojen tulosohjauksessa. 

(7) Ilmastonmuutos on koko yhteiskuntaa ja kaikkia sektoreita läpileikkaava kysymys. Toistaiseksi huomio ja toimenpiteet ovat painottuneet vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään ja toimiin kansallisten ja EU-tason päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Hillinnän ohella sopeutumistoimet ilmastonmuutoksen jo aiheuttamiin ja ennakoitavissa oleviin vaikutuksiin ja seurauksiin ovat välttämättömiä.  

(8) Vihreä siirtymä ja sen ennakoitavuus luovat elinkeinoelämälle paremmat mahdollisuudet hyödyntää siirtymän mukanaan tuomaa uutta teknologiaa ja sen kehittämistä. Suomen ollessa eturintamassa suomalainen elinkeinoelämä voi hyödyntää uuden teknologian mukanaan tuomia uusia markkinoita. 

(9) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että elinkeinoelämän piirissä ilmastoriskien hallinta on jo hyvää vauhtia valtavirtaistumassa osaksi yritysten tavanomaista riskienhallintaa. Tätä kehitystä on syytä vauhdittaa informaatio-ohjauksen keinoin ja jättää toiminnanharjoittajille mahdollisuus järjestää ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja varautuminen ensisijaisesti itsenäisesti parhaaksi katsomallaan tavalla. 

Liikenne- ja viestintäinfrastruktuuri

(10) Toimintavarma ja turvallinen liikennejärjestelmä ja -infrastruktuuri ovat käytännössä kaiken ihmisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten toimintojen perusta. Sään ja ilmaston vaikutukset liikennejärjestelmään aiheuttavat onnettomuus-, vaurioitumis- ja myöhästymisriskejä, joilla on toteutuessaan kustannusvaikutuksia niin kansalaisille, yrityksille kuin yhteiskunnallekin. Näin ollen on välttämätöntä, että ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja seurauksia pyritään ennakoimaan ja että niihin varaudutaan riittävän pitkäjänteisesti. Mitä paremmassa kunnossa liikenne- ja viestintäinfrastruktuuri on, sitä paremmin se kestää ilmastonmuutoksen vaikutuksia. 

(11) Väyläverkon muuttaminen ilmastokestävämmäksi on hidasta, ja korjausvelka heikentää väyläverkon ilmastokestävyyttä. Ilmastonmuutos voi lisätä viestintäinfrastruktuuriin kohdistuvien häiriöiden riskiä esimerkiksi tulvien ja sähkökatkosten kautta. Näihin on kuitenkin varauduttu Suomessa jo pitkään. Liikenneinfrastruktuurin haavoittuvuuksia ei vielä tunneta riittävästi, ja sopeutumiseen liittyvien tietotarpeiden tunnistaminen ja tiedon koonti on tunnistettu olennaiseksi sopeutumistoimenpiteiden suunnittelussa ja kohdentamisessa.  

Rataverkko.

(12) Valiokunnan saaman selvityksen mukaan iImastonmuutoksen aiheuttamat riskit raideliikenteelle ovat lähinnä sään ääri-ilmiöiden, kuten myrskyjen, lumen, tulvien ja helleaaltojen, aiheuttamat haitat liikenteelle ja rataverkolle. Ne aiheuttavat viivästyksiä liikenteelle ja lisäävät kustannuksia. Rautatieliikenne on myös riippuvainen toimivista sähkö- ja tietoliikenneverkoista. 

(13) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että ilmastonmuutoksen edetessä rataverkon kunnossapito ja korjausvelan vähentäminen ovat entistäkin tärkeämpiä. Rautatiejärjestelmä muodostaa kriittisen fyysisen ja digitaalisen infrastruktuurin, jonka turvallisuudesta sekä resilienssistä tulee huolehtia. Luotettavasti ja tehokkaasti toimiva rautatiejärjestelmä itsessään on huoltovarmuuden tae. Yhteiskunnalle kriittisen rataverkon toimintakyvystä huolehtiminen osana ilmastonmuutokseen sopeutumista vahvistaa myös yhteiskunnan toimintavarmuutta.  

(14) Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pitkäjänteinen liikennejärjestelmäsuunnittelu Liikenne 12 -suunnitelman puitteissa yhdessä rataverkon haavoittuvuuksien kartoittamisen ohella ovat konkreettisia toimenpiteitä, joilla suunnitelmassa tuetaan rataverkon ilmastokestävyyttä. Liikenneverkon onnistuneilla sopeuttamistoimilla parannetaan myös Suomen elinkeinoelämän ja teollisuuden resilienssiä ilmastonmuutosta vastaan. 

Kevyen liikenteen väylät.

(15) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty kevyen liikenteen väyliin ja niihin liittyviin ongelmiin. Asiantuntijakuulemisen mukaan väylien pohjarakenteissa on säästetty ja on katsottu, että näiltä osin suunnitteluohjeita tulisi päivittää.  

Talvikunnossapito.

(16) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että kunnossapidon asiantuntijoiden mukaan jalankulun ja pyöräliikenteen talvikunnossapidon kustannukset tulevat Suomessa kasvamaan. Talvihoidon toimenpidekertojen määrä kasvaa, koska sääolosuhteet ovat talvikaudella yhä vaihtelevammat. Myös talvien väliset erot tulevat kasvamaan entisestään, ja tämä asettaa suuria haasteita talvikunnossapidon resursoinnille ja kunnossapitoon varautumiselle. 

Liikenteen tulevaisuuden ja vihreän siirtymän kokonaisvaltainen tarkastelu

(17) Valiokunta on meneillään olevalla vaalikaudella käsitellyt liikenteen vihreää siirtymää muun muassa lausunnoissaan LiVL 32/2022 vpVNS 4/2022 vp Valtioneuvoston selonteosta Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelma Kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa 2035 ja LiVL 33/2022 vpVNS 6/2022 vp Valtioneuvoston selonteosta Hiilineutraali Suomi 2035 — kansallinen ilmasto- ja energiastrategia sekä nyt käsiteltävänä olevassa selonteossa. Liikenteen vihreän siirtymän ja liikenteen tulevaisuuden käsitteleminen eri erityiskysymysten yhteydessä hämärtää helposti kokonaisuuden hahmottamista. Valiokunta viittaa valmiuspaketti ”Fit for 55” käsittelyyn, jonka yhteydessä valiokunta on lausunnossaan LiVL 25/2022 vp korostanut, että valmiuspaketin ehdotuksia on tarkasteltava kokonaisuutena sekä kunnianhimotason ylläpitämiseksi että ristiriitojen välttämiseksi. Valiokunta korostaa myös valtioneuvoston selontekojen osalta, että liikenteen vihreää siirtymää ja tulevaisuutta tulee myös tarkastella kokonaisuutena sekä kunnianhimotason ylläpitämiseksi että ristiriitojen välttämiseksi. 

Liikenneköyhyys.

(18) Valiokunta on lausunnoissaan LiVL 32/2022 vp ja LiVL 33/2022 vp pitänyt ensiarvoisen tärkeänä, että vihreässä siirtymässä ja päästövähennysten toteuttamisessa vältetään liikenneköyhyyteen johtavia toimenpiteitä ja pyritään vähentämään jo olemassa olevaa ja toimenpiteiden mahdollisesti aiheuttamaa liikenneköyhyyttä.  

Liikenteen muodonmuutos.

(19) Lausunnoissaan LiVL 32/2022 vp ja LiVL 33/2022 vp valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että liikennejärjestelmän tehostamisen investoinnit ovat saadun selvityksen mukaan edelleen hyvin vähäisiä, kun katsotaan kokonaisuutta. Kestäviä kulkutapoja edistävät toimet joukkoliikennepalveluiden sekä kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman osalta eivät ole edenneet riittävästi. Asiantuntijakuulemisen mukaan tarvitaan panostuksia joukkoliikenteeseen ja aktiiviliikkumiseen sekä liikenteen kiertotalouden mukaisiin yhteiskäyttöisiin liikenteen palveluihin. Edellä esitetyt näkökulmat ja linjaukset eivät saadun selvityksen mukaan näy riittävinä investointeina ja valintoina toimialan investointisuunnitelmissa ja budjeteissa.  

Resurssitarve

(20) Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että suunnitelman mukaan osa KISS2030:n toimeenpanosta on virkatyötä, mutta suunnitelman onnistunut toimeenpano vaatii lisäresursseja. Ilmastonmuutokseen sopeutumisen kustannusvaikutukset väylänpitoon ovat vielä epätarkkoja, eli sopeutumisen tietopohjaa tulee vahvistaa myös tältä osin. Resurssien osalta tarve on ilmeisin väylänpidossa, jossa vaihtelevat sääolosuhteet ja ääri-ilmiöt vaikuttavat sekä kunnossapitoon että korjaustarpeeseen mutta tulevat huomioitavaksi myös uusien väylähankkeiden suunnittelussa ja rakentamisessa.  

(21) Valiokunta pitää väylänpitoa ja väyläverkon kunnosta huolehtimista keskeisenä toimenpiteenä sekä ilmastonmuutoksen torjunnassa että siihen sopeutumisessa. Ennakoivalla toiminnalla ja perusväylänpidosta huolehtimalla voidaan vähentää ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja todennäköisesti myös sopeutumisesta aiheutuvia kustannuksia. Tämän vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä, että ennakoivaan varautumiseen varmistetaan riittävät resurssit. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Liikenne- ja viestintävaliokunta esittää,

että maa- ja metsätalousvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 3.2.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Ari Torniainen kesk 
 
jäsen 
Heikki Autto kok 
 
jäsen 
Sandra Bergqvist 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Janne Heikkinen kok 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Juho Kautto vas 
 
jäsen 
Jari Kinnunen kok 
 
jäsen 
Jouni Kotiaho ps 
 
jäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
jäsen 
Joonas Könttä kesk 
 
jäsen 
Jenni Pitko vihr 
 
jäsen 
Mirka Soinikoski vihr 
 
jäsen 
Paula Werning sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Mika Boedeker  
 

Eriävä mielipide

Perustelut

Valtioneuvoston selonteossa esitetään kansallinen suunnitelma siitä, miten Suomi varautuu ja sopeutuu muuttuvan ilmaston vaikutuksiin vuosina 2023—2030. Kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelma on osa ilmastolain mukaista suunnittelujärjestelmää. Aiemmat kansalliset sopeutumissuunnitelmat ja -strategiat ovat vuosilta 2005 ja 2014. Niin ikään, ympäristöhallinnon ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimintaohjelmat on laadittu vuosina 2008, 2011 ja 2016. Toimintaohjelman arviointi laadittiin pari vuotta sitten vuonna 2020. Ympäristöministeriön hallinnonalalla ilmastonmuutokseen sopeutuminen kohdistuu luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen, alueidenkäyttöön, rakentamiseen ja rakennuksiin sekä ympäristön- ja vesiensuojeluun. 

Perussuomalaiset toimii poliittisissa toimissaan aina Suomen ja isänmaan etu edellä. Tämä näkyy mm. energia- ja ilmastopolitiikassa siten, että me huolehdimme erityisesti teollisuuden perustoimintaedellytyksistä maassamme. Tämän johdosta näemme sekä valiokuntaryhmänä että eduskuntaryhmänä, että toimenpiteet, joita nyt käsittelyssä olevan suunnitelman kautta on tehty tai tullaan tekemään, eivät ole esitetyssä mittakaavassa tarpeellisia eivätkä täten kannatettavia. Osa hankkeista, joita on koeponnistettu tai tehty vaalikauden aikana, ovat olleet kalliita tai muutoin epäonnistuneita. Eräs tällainen selonteossa mainittu kokonaisuus on kartoitettavat maakunnallisesti merkittävät ekologiset yhteydet. Valtakunnallisesti merkittävien ekologisten yhteyksien määrittäminen ei Suomen kaltaisessa maassa ole tarpeen.  

Toisaalta haluamme valiokuntaryhmänä muistuttaa myös siitä, että maamme metsäteollisuudella on tärkeä merkitys Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiselle, ilmastokädenjäljen tuottamiselle sekä vahvalle taloudelle. Tällainen polku ei ole mahdollinen, jos emme mahdollista riittäviä hakkuita metsissämme. Nyt näin ei ole. Tämän vuoksi on tärkeää, että huolehditaan riittävässä määrin myös tiestön kunnosta, jolla on suuri merkitys liittyen maamme huoltovarmuuteen. Valiokuntaryhmämme näkee, että pitkän aikaa jatkunut perusväylänpidon alirahoitus on saatava pikimmiten kuntoon. Jos näin ei tapahdu, sillä on peruuttamattomia seurauksia sekä maamme elinkeinoelämälle että lukuisille kuljetusyrityksillekin maassamme. Niin ikään tulee muistaa, että kun tiestö on kunnossa, se vähentää merkittävästi päästöjä.  

Edelleen valiokuntaryhmämme näkee, että jotta maltillisiin ilmastotavoitteisiin päästäisiin tulevaisuudessa, niin päällystemäärien tulee nousta kestävälle, vähintään 3 500—4 000 kilometrin tasolle sekä talvihoidon laadun varmistamiseen tulee samaten varautua jatkossa paremmin. Se on kaikkien etu, kun ao. sektoripolitiikasta puhutaan.  

Lopuksi valiokuntaryhmämme nostaa esiin vielä sen tosiasian, että huolimatta hallituksen halusta toteuttaa ylikireää ilmastopolitiikkaa on maamme huolehdittava myös riittävästä väyläkunnossapidosta niin maalla kuin merellä. Nimittäin ennakoivalla toiminnalla ja perusväylänpidosta huolehtimalla voidaan vähentää ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja todennäköisesti myös sopeutumisesta aiheutuvia kustannuksia.  

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että maa- ja metsätalousvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.  
Helsingissä 3.2.2023
Petri Huru ps 
 
Jouni Kotiaho ps